Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De mentaliteit

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Timmins
Amerika-newbie

De mentaliteit

Bericht door Timmins »

Hallo,

het kan raar klinken, ik ben nog nooit in The States geweest, ken weinig Amerikanen en toch trekt het mij om één of andere reden enorm aan.
Als ik met andere Belgen die wel Amerika-ervaring hebben, praat, dan laten ze zich bijna altijd negatief uit. Ze proberen me zelfs te overtuigen dat ik tevreden mag zijn tussen de Belgen te leven en niet tussen de Amerikanen.
Ik zal de terugkerende clichés eens samenvatten:

- Amerikanen zijn naief
- Amerikanen hebben allemaal een pistool in huis
- ze voelen zich snel beledigd
- wanneer ze iemand een beetje raar of speciaal vinden, gaan ze die mijden als de pest
- ze zijn achterdochtig en hebben geen gevoel voor humor ( wanneer ze op het werk bv. grappende emails krijgen, gebruiken ze die tegen de verzender voor seksuele bedreiging bv.)
- amerikanen zijn niet tolerant tegenover buitenlanders en gaan altijd laten merken dat ze zelf superieur zijn in eigen land
- wanneer je 5 minuten met een amerikaan praat, willen ze iets van je.
- ze zijn te gelovig ( ik ben ook gelovig en vind dat ze in Belgie een beetje te down to earth beginnen worden)
........................

Dit zijn dingen die ik zelf niet vind, maar heb horen vertellen en weiger te geloven. Ik had graag eens geweten hoe de mentaliteit daar echt is. Wat is er zo verschillend van België en / of Nederland? Wat maakt hen beter? Wat maakt hen op andere vlakken minder goed?
Knabbeltje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: De mentaliteit

Bericht door Knabbeltje »

Mijn ervaring is net dat zij die er nooit geweest zijn ,meestal negatief zijn over Amerikanen en het is helaas ook precies een modeverschijnsel geworden om anti-Amerika te zijn.
Zo iemand zal je toch nooit van gedachten doen veranderen ,helaas want ze hebben het echt wel mis ...over hun vooroordelen .

Groetjes Nancy
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Als ik met andere Belgen die wel Amerika-ervaring hebben, praat, dan laten ze zich bijna altijd negatief uit. Ze proberen me zelfs te overtuigen dat ik tevreden mag zijn tussen de Belgen te leven en niet tussen de Amerikanen.
Die mensen zijn meestal zelf nog nooit in de VS geweest of ze hebben een, wat ik noem, 'dumbass tour' gedaan, waarbij ze elke avond niet verder zijn gekomen dan hun motel en McDonalds. Ik hoor mensen ook nog steeds zeggen: 'ik heb alleen maar McDonalds gegeten 2 weken lang, kan me voorstellen dat ALLE Amerikanen zo dik zijn'.. Dan ben je in mijn ogen echt een idioot ;)
Ik zal de terugkerende clichés eens samenvatten:

- Amerikanen zijn naief
Iedereen die zo'n uitspraak over 300 miljoen mensen durft te maken, is ook lekker snugger ;)
- Amerikanen hebben allemaal een pistool in huis
Bullshit
Nooit iets van gemerkt.. wederom, net alsof je zegt: alle Europeanen voelen zich snel beledigd ;)
- wanneer ze iemand een beetje raar of speciaal vinden, gaan ze die mijden als de pest
Absoluut niets van gemerkt, en ik ben toch vaak een vreemde eend in de bijt geweest. Mensen waren alleen maar geïnteresseerd.. zelfs zo erg dat op een scholarship party voor mijn vriendin, de aandacht op een gegeven moment vooral naar mij ging (wat ik nou ook niet geweldig vond ;) )
- ze zijn achterdochtig en hebben geen gevoel voor humor ( wanneer ze op het werk bv. grappende emails krijgen, gebruiken ze die tegen de verzender voor seksuele bedreiging bv.)
Ik krijg vaker grappige emails van Amerikanen dan van Nederlanders. Humor is daarnaast relatief.. Ik kan me meestal prima vinden in de humor van de Amerikanen die ik mijn vrienden en 'schoonfamilie' noem..
- amerikanen zijn niet tolerant tegenover buitenlanders en gaan altijd laten merken dat ze zelf superieur zijn in eigen land
Ik vind Amerikanen vaak toleranter dan Nederlanders.. en zeker meer geïnteresseerd.. En dat nationalistische is iets dat wij Nederlanders misschien eens wat meer mogen voelen..
- wanneer je 5 minuten met een amerikaan praat, willen ze iets van je.
That's just stupid
- ze zijn te gelovig
Tis niet alsof het hele land één grote bible belt is waar je 'last' van heb. Ja, Amerikanen zijn over het algemeen Christelijk opgevoed, maar ik heb daar nog nooit actief last van gehad ofzo.. Fanatiekelingen heb je ook in Nederland, maar omdat het nu om het grote boze Amerika gaat wordt het als argument gebruikt om vooral niet naar de VS te gaan.
Dit zijn dingen die ik zelf niet vind, maar heb horen vertellen en weiger te geloven. Ik had graag eens geweten hoe de mentaliteit daar echt is. Wat is er zo verschillend van België en / of Nederland? Wat maakt hen beter? Wat maakt hen op andere vlakken minder goed?
Vooral blijven weigeren te geloven en ik zou zeggen, ga het eens ontdekken :) Ik vind het een geweldig land, met over het algemeen hele leuke, aardige, vriendelijke, oprechte mensen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Dit onderwerp is al diverse keren aan de orde geweest op het forum.

Een paar voorbeelden:
viewtopic.php?t=7151 Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA?
viewtopic.php?t=8743 De eeuwige vooroordelen, welke zijn waar, welke niet?
viewtopic.php?t=2293 Reacties op amerika reizen en algemene mentaliteitsdiscussie

Marjon
manja
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door manja »

Wij wonen sinds eind Juni 2007 in Utah maar ik ben het absoluut niet met die clichés eens. Het enige waar ik nog niet helemaal achter ben zijn die pistolen. Heeft werkelijk ieder Amerikaans gezin een pistool in huis?? Wij kennen inmiddels veel Amerikanen en van 1 gezin weten we dat ze meerdere pistolen in huis hebben.
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Mijn gevoel zegt dat het wel mee valt met die vuurwapens.. van alle Amerikanen die ik ken weet ik van 1 persoon zeker dat hij een geweer heeft en dat is omdat hij jaagt. Maar het hangt er volgens mij heel erg vanaf waar je in de VS bent. Zo vertelde mijn stief-schoonvader (of hoe je dat dan ook hoort te noemen ;) ) dat hij een oom had die in woestijngebied woonde en dat daar iedereen toch wel een vuurwapen had, gewoon ter zelfbescherming tegen wilde dieren. Hij vertelde ook dat de pickup van die man op de vloer vol met kogelgaten zat, van wanneer er weer eens een ratelslang was ingekropen ('if that happens, there's only one thing you can do.. shoot the damn thing').

Het is in de VS idd visueel makkelijker om aan wapens te komen (ik zeg visueel, omdat ik er absoluut niet van overtuigd ben dat iemand die het echt wil, in Nederland er niet aan zou kunnen komen), maar maakt dit het hele land nou ook echt slechter? Ik zeg van niet. Ik bedoel, laten we eerst eens naar onszelf kijken in een land waar ambulancebroeders, brandweerlieden en buschauffeurs dagelijks mishandeld worden ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Clint schreef: Nooit iets van gemerkt.. wederom, net alsof je zegt: alle Europeanen voelen zich snel beledigd ;)
Ik denk dat Europeanen zich sneller beledigd voelen dan Amerikan, Amerikanen zijn minder snel geprikkeld.
Clint schreef: Absoluut niets van gemerkt, en ik ben toch vaak een vreemde eend in de bijt geweest. Mensen waren alleen maar geïnteresseerd.. zelfs zo erg dat op een scholarship party voor mijn vriendin, de aandacht op een gegeven moment vooral naar mij ging (wat ik nou ook niet geweldig vond ;) )
Absoluut niet, zoveel Amerikanen doen vrijwilligers werk met (geestelijke) gehandicapten, Amerikanen gaan juist veel beter om met mensen 'rare mensen'.
Ik vind Amerikanen vaak toleranter dan Nederlanders.. en zeker meer geïnteresseerd.. En dat nationalistische is iets dat wij Nederlanders misschien eens wat meer mogen voelen..
Clint schreef: Ze zijn juist veel vriendelijker tegenover buitenlanders!
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

1250 schreef:Ik denk dat Europeanen zich sneller beledigd voelen dan Amerikanen...etc.
Nou doe je precies hetzelfde als al die knuppels die alle Amerikanen over één kam scheren... En nee, ik voel me niet beledigd!
Amerikanen zijn net mensen, je hebt ze in alle verschillende soorten en maten, net als Europeanen.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Mensen die zulke uitspraken doen over Amerikanen, zijn meestal zelf nooit in Amerika geweest.
Zo gaat dat altijd. Net als de mensen uit het westen van Nederland die beweren dat in het noorden alleen boeren wonen. Die zijn hier ook nog nooit geweest. Mensen uit het noorden die weer een groot woord hebben over mensen uit het westen zijn daar weer nooit geweest.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
yvonne van den berg
Amerika-ontdekker

Bericht door yvonne van den berg »

Ik ben het volledig eens met de bovenstaande reacties. De meeste mensen die wij ontmoeten zijn wat terughoudender,maar daar is alles mee gezegd.Het zijn zeker geen schreeuwers,zeer beleefd zowel oud als jong.Daar kunnen wij niet aan tippen. Uitzonderingen nagelaten natuurlijk. Wij reizen nu al voor ons 2 de jaar en ik voel me hier in de USA veiliger als toen we in Europa met onze camper rondtoerden.
Een van de vele opmerkingen van vrienden en kennissen was,wat gaan jullie DAAR doen het is veel te gevaarlijk ! Alsof op iedere hoek van de straat iemand overhoop word geschoten :lol: Ik denk dat diegene teveel CSI hebben gekeken.
Je kunt ook niet alle mensen over dezelfde kam scheren,zelfs tussen Nederlanders en Belgen zit verschil :roll: Het gaat er dikwijls over hoe is je eigen houding en hoe stel je jezelf op tegenover andere mensen,denk eraan dat respect hier heel hoog aangeschreven word,en dat waardeer ik heel erg,(en mis het in Nederland).Wat betreft de geweren pistolen of revolvers ,ja hier in Arizona is het toegestaan,het was zelfs voor ons niet moeilijk om er een te kopen en is ook toegestaan om bij een particulier een wapen te kopen.
We hebben hierover zelf inlichtingen gehaald bij de plaatselijke politie,(voor ik weer iedereen over me heen krijg :P haha)maar wij reizen met een hond en dat is genoeg.
Ik had ook andere gedachten toen we hier kwamen maar die kloppen van geen kanten.Dus ga naar Amerika en ondervind het zelf allemaal...........
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Emenem schreef:
1250 schreef:Ik denk dat Europeanen zich sneller beledigd voelen dan Amerikanen...etc.
Nou doe je precies hetzelfde als al die knuppels die alle Amerikanen over één kam scheren... En nee, ik voel me niet beledigd!
Amerikanen zijn net mensen, je hebt ze in alle verschillende soorten en maten, net als Europeanen.
Ik heb het over het algemeen, als ik 100 mensen in Amerika neem en 100 mensen in Europa dan denk ik dat Amerikanen zich minder snel beledigd voelen.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb het over het algemeen, als ik 100 mensen in Amerika neem en 100 mensen in Europa dan denk ik dat Amerikanen zich minder snel beledigd voelen
Dat geldt in grote mate voor Nederlanders :lol:
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Dit vind ik weer klinklare onzin. Ik zou het eerder in Nederland verwachten (wij moeten volgensmij vaak iets te zeuren hebben) maar het is dus op meerdere plekken zo dat er mensen zijn met een anti-Amerika stemming zonder er geweest te zijn.
Ik zou ze het boek ''Amerikanen zijn niet gek!'' van Charles Groenhuijsen aanraden ;) Daarin wordt meteen even duidelijk gemaakt dat je Amerika niet met Europa kunt vergelijken.

Wat ik vaak te horen krijg, en zelfs van een New Yorker, is dat Amerika een show is maar geen inhoud heeft. Volgens hen heeft Europa inhoud maar geen show. Ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken :roll: Hoezo zou Amerika meer of minder inhoud (cultuur? mentaliteit? gewoontes?) hebben dan Europa? Juist Amerika zou door de vele immigranten een diverse cultuur op hebben moeten gebouwd.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ach, je kunt een land met 330 miljoen inwoners met wel 1 taal, maar allemaal verschillende achtergronden niet vergelijken met landen in Europa waar iedere groep/land zijn eigen taal heeft en waar men voortbouwt op een geschiedenis van duizenden jaren.

Amerika is een jong land, dat als 1 land pas iets meer dan 200 jaar bestaat. In Europa liggen wegen gebouwd door Romeinen over verdedigingsgreppels gegraven door mensen uit de ijzertijd (ik heb lang geleden in het Engelse Winchester zo'n combinatie eens helpen opgraven -- heb ook ooit eens in de Oude Kerk in Amsterdam tekeningen bewonderd in een bank, gekrast door iemand die zich verveelde, afbeelding van schepen van het soort waarmee Columbus reisde) en zo'n lange geschiedenis gaat je niet in de koude kleren zitten.

Amerika heeft wat dat betreft minder traditie en achtergrond en dat merk je.

Maar om nou te zeggen dat Europeanen dit en Amerikanen dat zijn, dat gaat toch wel wat ver. Je hebt overal mensen die heel verschillend zijn, het gaat er om wie je toevallig tegenkomt. En op toevalligheid kun je geen conclusies bouwen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Bennogr schreef:
Amerika heeft wat dat betreft minder traditie en achtergrond en dat merk je.
Hoe merk je dat dan? Ik had het idee dat Amerika toch behoorlijk wat tradities heeft en een verscheidene cultuur. Natuurlijk heeft het niet zoveel tradities als heel Europa omdat hier ieder land zijn eigen tradities heeft maar als je Amerika vergelijkt met één land (dat lijkt me eerlijker dan een vergelijking met heel Europa) dan heeft het toch behoorlijk wat tradities en achtergronden? Of vergis ik me daarin?
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wat ik bedoelde is dat je als Europeaan in de VS (merk ik tenminste bij mijzelf) toch met een wat langere, diepere en wat bredere insteek tegen de zaken aankijkt als gevolg van die langere bekende geschiedenis. Politieke systemen, bijvoorbeeld, die wat anders zijn ingericht dan hier in de VS snapt men toch niet helemaal (om over centimeters en liters maar te zwijgen).

Hoewel dat natuurlijk ook weer een generalisatie is die lang niet voor alle Amerikanen (of immigranten) opgaat.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik heb hier altijd veel moeite mee, "Europa" als zodanig bestaat om te beginnen niet, we hebben het over een continent met ruim 700 miljoen inwoners, van IJsland tot Armenie en Portugal tot Rusland. En in wezen geldt dit -in mindere mate- voor Amerika: een land met 300 miljoen inwoners met allerlei etnische en religieuze achtergronden, maar ook sterke regionale verschillen. Maar veel Nederlanders die nog nooit in Amerika zijn geweest weten niet hoe groot die verschillen eigenlijk zijn. En tegelijkertijd hebben Amerikanen er geen weet van dat je zelfs in een klein land als Nederland even grote verschillen hebt tussen bv Friezen en Amsterdammers. Dus voordat je je dit soort basale dingen realiseert zou je je eigenlijk niet aan de stereotyperingen moeten wagen die hier benoemd zijn. Ga eerst maar eens op reis.
"Keep Georgia On Your Mind"
Skydriver
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Skydriver »

Dat zeg ik ook altijd tegen de "Amerika-haters", en 9 van de 10 zijn er inderdaad nog nooit geweest!
Ik weiger dan ook niet verder met hun in discussie te gaan, want aan argumenten van "ja, maar ik lees de krant" heb ik niets!
Dennis R
Amerika-ontdekker

Bericht door Dennis R »

Het verschilt erg waar je bent, maar ben er van overtuid dat 90 % gebaseerd is op .. niksssssss.
Zoals hier al eerder stond vermeld is het 'knap' om over 300.000.000 mensen een oordeel te hebben.

Ben er mee eens dat er meer gelovigen zijn, maar het is niet zo dat mensen het je allemaal op willen dringen, ik bedoel hier staan de jehova's ook aan de deur. Merkte zelf wel dat in de westkust meer over geloof werd gepraat dan in de oostkust.
In de oostkust praatte mensen er een stuk luchtiger over, het onderwerp kwam wel geregeld uit op 'geloof' maar niet storend, zonder op dringerig te zijn en de ander geheel vrij te laten in zijn of haar geloof. Ben zelf niet gelovig maar vind het niet storend als de ander er op een normale manier over praat (zonder je het geloof op te dringen).

Ben zelf juist erg te spreken over de mentaliteit daar. Mensen laten elkaar in hun waarde en zijn behulpzaam.

Voordat ik naar Amerika ging kreeg ik ook negatieve reacties. Een persoon maakte het wel erg bont door me heel veel sterkte te wensen en dat het toch de eerste en de laatste keer was dat ik daar naar toe zou gaan.

Bijzonder verrast en denkend dat deze persoon daar wat vreselijks mee gemaakt moest hebben vroeg ik dan ook 'Góh dus je bent ook al eens in Amerika geweest?'..

Antwoord van de beste man (het ging om een collega): 'Nee, neeh.. Dat niet'.
:roll:

Ik zou zeggen, ga er naar toe, bezoek niet 1 staat maar meerdere en niet alleen de toeristische plekken en oordeel zelf!

:D Ik ben er niet bang voor dat je teleur gesteld zal worden.

Gr. Dennis
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

De vooroordelen zijn erg sterk. Maar ze mogen daarvoor Hollywood bedanken vermoed ik.
Ik vind Amerika een prachtig land en de mix van mensen is zeer interessant.
Wat ik me wel aan stoorde in Amerika is het nieuws op TV. Het was zeer moeilijk om eens echt nieuws te zien i.p.v. wat bij ons in de roddelblaadjes staat.
En de radio, er zijn bijna geen leuke radiozenders, en in de grote steden hoor je dan iedere dag 10x dezelfde (hiphop) liedjes.

oh: En misschien zijn de amerikanen wel wat chauvinistisch, misschien storen wij ons daar aan omdat wij dat niet zijn.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer