Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

The green card Lottery!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

oortjes schreef:Hoi, van jullie weet ik het dus (nog) niet, ik dacht dat Dolphin een vrouw was en Daanje een man ? LOL !
Overigens, zo erg is het toch niet voor man versleten te worden ?
(Verbazingwekkender vind ik het dat iemand onder mijn nick "Amerikagek" heeft neergezet, hoe dat nou gebeurd is ?)

Antwoord op vraag: hij was in de US voor demonstratie/implementatie van produkten die hij had helpen onwikkelen bij het bedrijf waar hij in Ned. voor werkzaam was. De afd. van het US bedrijf waar dat plaatsvond zat te springen om iemand met zijn ervaring/kwalificaties, er werd hem een baan aangeboden. Maar dat was het: de baan. Verder mochten we alles zelf uitvissen, regelen (en betalen): de werkvergunning, de verhuizing, enz. enz.
Al doende hebben we veel geleerd kan ik je zeggen.
Zal; vast een gedoe geweest zijn, maar het lijkt me wel erg leuk!

Ik ben idd een man, Daan
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Daanje schreef:Ik ben idd een man, Daan
kennis van me heet Danielle en die noemen wij ook Daantje. Dus ik had je al voor een vrouw versleten :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Ja, ik ben inderdaad een vrouw. :)

Goh dat lijkt mij inderdaad een heel karwei, leuk dat je een baan aangeboden krijgt, maar als je dan alles zelf moet gaan uitzoeken....je wordt dan wel in het diepe gegooid. Dat vind ik trouwens helemaal knap bij al die mensen die mee doen met de lotterij en dan een green card krijgen: die hebben vaak ook helemaal niets. Echt mijn petje of voor die mensen!
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

Njit schreef:
Daanje schreef:Ik ben idd een man, Daan
kennis van me heet Danielle en die noemen wij ook Daantje. Dus ik had je al voor een vrouw versleten :)
Klopt vandaar Daanje ipv Daantje :)
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

:offtopic:

Op dit soort momenten mis je toch wel een Man/Vrouw indicator in het profiel :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Njit schreef::offtopic:

Op dit soort momenten mis je toch wel een Man/Vrouw indicator in het profiel :)
Daar heeft ze wel gelijk in :wink: :nana:
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Hoi Daanje,

Eindelijk heb ik wat tijd om te antwoorden. Ik heb zelf een GC gekregen via de loterij, dus ik heb inmiddels wat ervaring met dit proces.

In principe is de loterij bedoeld voor mensen die permanent naar de VS willen emigreren; als je tijdelijk naar de VS wilt, bestaan er andere mogelijkheden (waarvan er eerder in dit onderwerp al een aantal genoemd zijn).

De Amerikaanse regering ontmoedigt dus ook oneigenlijk gebruik van de GC: als je meer dan een jaar het land uitgaat, moet je al een hoop papierwerk invullen. Als je dit niet doet, vervalt de geldigheid van je GC en kun je in de toekomst erg veel problemen krijgen als je weer de VS in wilt, zelfs als het maar even voor vakantie is. (Immers, al je gegevens worden door de Amerikaanse overheid in een database opgeslagen en elke keer als je het land in wilt, kunnen ze onmiddellijk zien dat je hier al eerder geweest bent, waar je geweest bent, en welke visa je in je bezit hebt gehad.)

Het proces om de GC te bemachtigen is niet eenvoudig, en voor mensen die tijdelijk naar de VS willen zou ik het dan ook niet aanraden. Het kost nl. erg veel tijd (reken op zo'n twee jaar vanaf het moment van deelname) en de kans dat je wint is over het algemeen kleiner dan een half procent. Zelfs als je een "winnaarsbrief" toegestuurd krijgt, moet je nog heel veel geluk hebben om daadwerkelijk een GC te krijgen! Immers, zodra er 50.000 visa vergeven zijn, houdt het op - zelfs als je een winnaar bent.

Het gebeurt in de praktijk erg vaak dat veel mensen niet durven te verhuizen als ze eenmaal de loterij gewonnen hebben. Dit is ook de reden dat de Amerikaanse overheid elk jaar 100.000 mensen uitloot terwijl er maar 50.000 kunnen winnen: heel veel mensen haken af als ze horen dat ze gewonnen hebben. Het is ze toch iets te eng.

Het is daarom enigszins begrijpelijk dat jouw idee om mee te doen aan de loterij bij een aantal mensen een hoop emoties oproept. Zij doen soms al jaren mee en winnen nooit omdat er zoveel mensen meedoen die eigenlijk helemaal niet naar de VS willen verhuizen.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Goh Dennis, ik heb net pas je hele verhaal op allesamerika.com gelezen, wat vooraf is gegaan aan het vertrekken naar de VS! Wat een geluk zeg dat die computer het niet deed!

Vind het wel heel dapper van je, ook al wilde je heel graag en had je wel al wat vrienden in de VS: is toch een erg grote stap en al die onzekerheden dat je in het begin geen baan hebt, of je het dan wel gaat redden etc.! Poeh dat is niet niks.
Daanje
Amerika-ontdekker

Bericht door Daanje »

Dennis, bedankt voor je uitleg.
Het lijkt me idd verstandiger om van deelname af te zien!
Gregske
Amerika-ontdekker

Bericht door Gregske »

Hallo, ik heb dit draadje eens doorgelezen en zit nog met één vraagje en één opmerking...
vraagje: wat als mijn partner geen middelbaar diploma heeft, enkel een getuigschrift?!

opmerking: op http://www.ccusa.com staat nergens iets over tijdelijk werken in de VS (of zie ik er zo over???)

alvast bedankt
16 months till lift off!!!

underaged girlfriend (19years)

Afbeelding
[/url]
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dit kun je vinden in de sticky over de DV lottery:
Wat zijn de vereisten om deel te nemen aan de Green Card Loterij?
- Een middelbare schooldiploma of minimaal 2 jaar scholing voor een bepaalde baan die 2 jaar training vereist.
(Ik weet niet wat voor getuigschift je bedoelt ?)

Bij mijn weten kent de US geen "working holiday" of "travel and work" visa zoals bv. Canada en Australie die hebben. Wel is er een mogelijkheid (via een agency) seizoenswerk te doen in de US, mn. in de toeristenindustrie. Zelf weet ik daar weinig van. Maar er zijn hier dacht ik deelnemers die daar ervaring mee hebben (oa. werken in een van de Nationale Parken en werken op een van de zomer-kinderkampen die men hier in de US heeft.)
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Gregske schreef: opmerking: op http://www.ccusa.com staat nergens iets over tijdelijk werken in de VS (of zie ik er zo over???)

alvast bedankt
http://www.ccusa.nl/PROGRAMS/WS/intro.aspx

Daar moet het staan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik was camp counselor via CCUSA, maar ik wist dat ze deze mogelijkheid bieden.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Laatste nieuws: het Huis van Afgevaardigden heeft afgelopen vrijdagavond, in het kader van de nieuwe "border security" bill, op het laatste moment een amendement aangenomen, waarmee verdere DV-Lottery programma's van de baan zijn.
De wet gaat nu naar de Senaat - echter er is veel te doen over deze wet, waarover ik ook las "if it beats the odds and becomes law, this bill will have far-reaching consequences".
Er zijn veel tegenstrijdige belangen wanneer het om immigratie gaat, men wil beter beveiligde grenzen, maar veel grote bedrijven kunnen niet zonder de continue instroom van goedkope arbeidskrachten - lees illegalen. Men wil minder permanente illegalen maar het merendeel is van Hispanic origine, de Hispanics zijn inmiddels een belangrijk voter-bloc, plus er is de druk van de Mexicaanse overheid, voor Mexico is het geld overgemaakt door hun emigranten de op een na belangrijkste bron van inkomsten.
Dus afwachten maar.
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

^oortjes heeft gelijk, helaas is er besloten dit programma niet langer voor te zetten. Hopelijk denkt de Senaat hier anders over... anders gaat er een 'route naar een green card' voor veel Nederlanders die graag naar de US willen verloren :(

Lottery program ended
The House also voted 273-148 to end the diversity visa lottery program that’s open to countries that send few immigrants to the United States. Opponents said it was susceptible to fraud and could be a way for terrorists to enter the country.

http://msnbc.msn.com/id/10498525/
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nou ik moet je eerlijk zeggen dat ik hoop dat men zijn verstand gebuikt en dat die hele loterij wordt afgeschaft. Van alle vreemsoortige regels in de immigratie-wetgeving heb ik dit altijd het meest bezopen hoofdstuk gevonden !
Men stuurt goed-opgeleide en/of werkers met een baan (!) het land uit, men laat goed-opgeleide werkers met aanbod voor een baan niet toe, en dan worden opeens 50.000 mensen en hun partners en hun kids binnengehaald met maar minimale eisen ?
En inderdaad, als would-be terroristen zich in grote aantallen melden komt er vast wel eentje van binnen. Om nog maar te zwijgen over goud-eerlijke immigranten die familie achterlaten en zo tot bepaalde akties gechanteerd kunnen worden, of nieuwkomers die hier gevestigd bezoek krijgen van een radikale geestelijke en alsnog het licht gaan zien.

Er komen hier jaarlijks tienduizenden illegalen binnen, vnl. uit Mexico dus werkgevers hebben genoeg aanbod van arbeidskrachten die ze kunnen uitbuiten zou ik zo zeggen.
Ik heb gezocht of er onderzoek gedaan is naar de bijna een miljoen mensen die op het DV-Lottery programma de afgelopen tien jaren zijn binnengekomen. Hoe is het hen vergaan ? waar hebben ze zich gevestigd: binnenstad of buitenwijk ? hebben ze werk gevonden en zo ja in welke salaris-groep ? konden ze zich een huis permitteren of veroorzaken ze druk als het gaat om betaalbare woonruimte in de huursektor ? Hoeveel kids brachten ze binnen en hoe is het daarmee verdergegaan ? Kortom, hoeveel wijzer is de US samenleving ervan geworden ? (Ja ik weet het, niet P.C. om dergelijke dingen te vragen).
Maar nergens heb ik enige gegevens gevonden hieromtrent.

De kans om ingeloot te worden is miniem (ik las 50.000 van 6 miljoen gegadigden, hoewel de kansen misschien beter liggen voor Europeanen). Zeker Nederlanders, die over 't algemeen Engels spreken, redelijk opgeleid zijn, zouden veel meer hebben aan verruiming van de voorwaarden waaronder men hier al dan niet tijdelijk mag komen wonen en werken (bv. verhoging quota, meer erkenning voor certificaten en diploma's niet-universitair of HBO, meer erkenning voor arbeidservaring enz., meer mogelijkheden tot stages enz. hier.)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

goed opgeleid en/of ervaren (dit laatste woord was weggevallen in een van de eerste zinnen).
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

O.T. Oortjes er is een 'edit' button rechtsboven in je post ..
Hiermee kun je je berichtje ten alle tijden aanpassen ;)
Sandy
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Oh dat wist ik niet.... Dankjewel !
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

ik vind het eigenlijk wel jammer dat het wordt afgeschaft. het was inderdaad altijd een raar soort wedstrijd, maar paste wel bij het image van amerika vind ik als land met kansen. waar je met een beetje geluk en hard werken wat kon bereiken. maar als het helpt om terrorisme te bestrijden sta ik erachter. het lijkt mij alleen meer een van die gigantische maatregelen die mensen een gevoel van veiligheid moeten geven. hoeveel negatieve impact heeft dit op de VS (en inderdaad, oortjes, ik heb ook nooit echt de consequences gezien behalve in onze directe kring zoals een Dennis) maar wat heeft het voor zin om deze maatregel te nemen als er nog steeds zo weinig wordt gecheckt van wat het land binnenkomt op andere manieren?

maar ja, ik ga er vanuit dat als het met zo'n groot verschil is aangenomen dat er genoeg mensen tegen waren dat het wel ergens goed voor zou zijn.
SEEING IS BELIEVING
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het argument dat het zou dienen om terrorisme tegen te gaan, dat snap ik niet.
Hoeveel terroristen zijn ooit via een Green Card binnengekomen (en hadden op dat moment al de intentie om 'terrorist' te worden)?
Ik denk dat zo'n mensen eender hoe binnen komen. Er zijn toch illigalen genoeg?!...
Ik zie er eerder economische argumenten in:
er zijn toch heel wat werklozen in amerika, en het wordt er niet beter op. Hun staatsschuld is gigantisch groot (en wordt er door die dure oorlog ook niet beter op). Zo'n Green Card mensen moeten ook een job hebben, en die hun partner gaat op termijn misschien ook nog werken, dus zo neem je heel wat jobs 'af' van Amerikanen.
Misschien dat er op termijn een systeem komt zoals in Canada? Waarbij je een bepaald aantal 'punten' moet scoren om toegelaten te worden? (nou moet je volgens mij haast ook al wel nog in de bomen wonen om in canada niet in aanmerking te komen, want als ik zie hoeveel punten wij scoren...) :wink:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer