Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Typisch Amerikaanse gerechten (en aangeleerde smaken)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Typisch Amerikaanse gerechten (en aangeleerde smaken)

Bericht door Petra/VS »

Het draadje over brood en verschillende broodbeleg deed me aan dit onderwerp denken. Op het moment kijken we naar Chowdown Countdown op het Travel Channel en daar komt "chicken fried steak" voorbij. Ik gruwel echt bij het zien van zo'n ding al, terwijl Rick er helemaal dol op is. Hetzelfde geldt voor rootbeer en wintergreen smaak. Pumpkin pie en grits (wel met zout en peper) heb ik leren eten. Aan de andere kant vinden de meeste Amerikanen (behalve Rick ;)) zoute drop iets om van te gruwelen. Hoe zit dat met jullie? Ik denk namelijk, dat er wel zoiets is, als aangeleerde smaak. Wat gewoon is in de ene cultuur is zeer onaantrekkelijk voor een andere.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido
Amerika-expert

Re: Typisch Amerikaanse gerechten (en aangeleerde smaken)

Bericht door Bandido »

Leuk topic! Ik gruwel echt van het idee om "pork rinds" te moeten eten. Nou is dat ook niet iets wat onder Amerikanen nou gemeengoed is, maar ik zie het toch echt regelmatig liggen in de winkel. Maar het kan ook best iets Zuidelijks zijn natuurlijk. Verder zijn grits (met boter of kaas) hier in mijn regio zeer populair, maar dat doet me dan weer denken aan boekweit en dat is weer iets waar ik als kind mee op ben gegroeid. Verder als het gaat om Amerikaanse smaken ben ik nog maar weinig tegengekomen dat ik niet lekker vind, maar gek genoeg is kalkoen er een van. En dat wordt behalve met Thanksgiving en Kerst ook als broodbeleg veel gegeten.
"Keep Georgia On Your Mind"
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Ik denk inderdaad dat veel smaken aangeleerd zijn. Rootbeer is werkelijk niet te drinken. Maar Amerikanen drinken er liters van. Ook bv mac 'n cheese. Ik heb het diverse keren geprobeerd. In restaurants en zelf maken, maar ik kan het niet weg lekker vinden. Of rhubarb pie... Ik wist niet eens dat je er pie van kon maken en het smaakt (naar mijn mening) echt niet lekker in diverse varianten niet.

Pumpin vond ik in het begin ook niet te eten maar nu vind gaat het wel.. Ik word er nog niet wild van maar ik lust het wel.

Of bv carrot cake..Staat in elke winkel. 1 x geprobeerd maar ook dat mogen ze houden.

Daarnaast ben ik inmiddles wel een groot fan van ice tea geworden. Niet die met koolzuur zoals in nederland maar echt gebrouwen ice tea.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Root beer is iets waar je weg mee kunt jagen; knijp drie tubes tandpasta uit in een glas cola en het smaakt precies hetzelfde - echt niet lekker. En met een root beer float krijg je me al echt de deur uit... :lol:

Carrot cake is wel iets wat ik lekker ben gaan vinden. De eerste keer vond ik het niet geweldig, en nu af en toe als we Safeway binnenlopen dan neem ik wel eens een stukje carrot cake mee; zeker als er goede icing op zit is dat erg lekker.

Butternut squash heb ik ook leren eten; in het begin vond ik er niets aan, nu vind ik het erg lekker.

Wat Mac & Cheese betreft: ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat we vanavond daar wel een pakje van open moeten trekken... :lol:

Toen ik voor het werk in Memphis, TN, was, zijn we meegenomen naar een restaurant waar ze typisch Southern soul food serveerden. De buitenlander werd natuurlijk extra goed in de gaten gehouden toen men 'collard greens' voor me bestelde - dat moest ik toch echt eens proberen. Men zei dat het iets was waarmee je moest zijn opgegroeid om het lekker te vinden, en was (aangenaam) verrast dat ik het erg lekker vond.

Chicken fried steak - heerlijk! En daar dan corn on the cob bij, iets waar ik vroeger niets aan vond, en nu heerlijk vind.

En natuurlijk Rocky Mountain Oysters... :mrgreen: Best lekker!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Toen ik voor het werk in Memphis, TN, was, zijn we meegenomen naar een restaurant waar ze typisch Southern soul food serveerden. De buitenlander werd natuurlijk extra goed in de gaten gehouden toen men 'collard greens' voor me bestelde - dat moest ik toch echt eens proberen. Men zei dat het iets was waarmee je moest zijn opgegroeid om het lekker te vinden, en was (aangenaam) verrast dat ik het erg lekker vond.
Ja, dat is echt een traditie hier in het Zuiden, maar ik vind het ook niet vies, het smaakt wel wat naar spinazie vind ik en dat lust ik ook.

Maar inderdaad kan ik ook absoluut niet wennen aan rootbeer. Dat vind ik echt een van de meest vieze smaken die ik hier ben tegengekomen.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Chitlins......dat eet ik echt niet. Hubby is helemaal in heaven als dat er is, Ruby vond het als ukkepuk erg lekker, maar nu ze weet wat het is, moet ze het ook niet meer.
Collard greens heb ik geen moeite mee, doet mij een beetje denken aan Amsoi, uit de Suriaamse keuken.
Laatst gewijzigd door wiepster op 27 jan 2010, 03:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dento schreef: En natuurlijk Rocky Mountain Oysters... :mrgreen: Best lekker!
Waar is dat overgeef smiley? ;) Wij hebben ze als "calf fries" gegeten in Ft. Worth, Rick betaalde elk van de kinderen $1, als ze het zouden proeven. Ze hebben het gedaan, tot onze verbazing (toen was $1 nog veel voor ze ;)). Ik moet toegeven, dat ik, hoewel ik een avontuurlijke eetster ben, die dingen echt niet lekker vond (maar ik zou ze weer eten, als ze me voorgezet zouden worden :D).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

En ik heb moeite met pannekoeken of grits, met gebakken ei, saudage of bacon en dan nog maple-sirup er over heen.

Wat ik wel heb leren eten en erg lekker vind is een wholeweat bagel, besmeerd met een dikke laag pindakaas en plakjes banaan erop.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Grits heeft voor mij dezelfde smaak als griesmeel indertijd, wij aten dat altijd als toetje.

Root beer: ruikt als medicijn en heeft volgens mij dezelfde smaak. Een rootbeer float heeft genoeg ijs om de smaak te verbergen, maar echt lekker is anders.

Iedereen, Nederlanders EN Amerikanen, is het gelukkig over minstens 1 ding wel eens: stroopwafels.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

wiepster schreef:Chitlins......dat eet ik echt niet.
Ik heb me laten vertellen dat dat in het verleden door African Americans veel werd gegeten. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar veel van mijn collega's zijn er mee opgegroeid. Sinds ik weet wat het zijn, heb ik geen behoefte om het te proberen...
wiepster schreef:En ik heb moeite met pannekoeken of grits, met gebakken ei, saudage of bacon en dan nog maple-sirup er over heen.
Maar op zich zijn pannekoeken met spek en stroop toch ook wel populair in NL, of niet?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Chitlins? Nee dank u...

Toen mijn ouders de eerste keer bij ons op bezoek kwamen in Colorado hebben we Rocky Mountain Oysters voor hen besteld, uiteraard zonder te vertellen wat het was. We hebben zelfs niet gezegd wat de naam was, want dan zou mijn vader het wel weten. We hebben ze laten proeven, en ze vonden het allebei lekker - maar mijn moeder heeft er geen een meer gegeten toen ze wist wat het was... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

leuke discussie.

Wiepster, ik moest even opzoeken wat chitlins zijn, maar ik kan me Ruby voorstellen. Net als tripe. Mijn man is met veel italianen opgegroeit die het eten. Ik heb het een paar keer gehad om beleefd te zijn, maar mij hoef je er niet wakker voor te maken.

Ook ik lust geen rootbeer en vind Dento's omschrijving van de smaak als tandpasta in cola een hele goeie.

Mac/cheese eet ik wel, ik scheur af en toe ook een pakje open want het is wel erg gemakkelijk klaarmaken, maar ik ben er niet gek op.

Collard greens, rabe, zelfs dandelions vind ik lekker. Die beetje bittere smaak lust ik graag.

Waar ik niet aan kan wennen zijn die vreselijke zoete dingen: birthday cake, chocolate-chip-cookies, cupcakes, twinkies, dingdongs, hohos, suzyQs, snoballs (alles wat Hostess maakt dus), moonpies, poptarts, enzovoort enzoverder. Ik heb nog steeds liever een knapperig koekje ipv die zachte amerikaanse.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Chitlins is een typisch gerecht voor AA in het zuiden. Mijn schoonmoeder maakt het nog altijd met de feestdagen.

Pannekoeken met stroop vind ik heerlijk, ook grits kan ik wel waarderen, maar niet met gebakken ei en de rest. French toast (wentelteefjes) idem dito, apart erg lekker, niet zoals het hier gegeten word.

Ruby is als kind grootgebracht met de Surinaamse en Curacaose keuken, deze hebben beiden gerechten die veel overeenkomsten vertonen met het zg. "soulfood". Helaas moet ze het nu niet meer, wat ik wel jammer vind.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dutchie_in_boston schreef:Waar ik niet aan kan wennen zijn die vreselijke zoete dingen: birthday cake, chocolate-chip-cookies, cupcakes, twinkies, dingdongs, hohos, suzyQs, snoballs (alles wat Hostess maakt dus), moonpies, poptarts, enzovoort enzoverder. Ik heb nog steeds liever een knapperig koekje ipv die zachte amerikaanse.
Sowieso ben ik niet zo'n zoetekauw, maar inderdaad, geen van bovengenoemden kan me bekoren. Met een uitzondering (die ik al tijden niet heb gegeten): frosted brown sugar Poptarts. Mmmmm!
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Trader Joe's heeft heerlijke carrot cake cookies.

Mijn 100% Nederlandse man vond alle drop heel vies, en hij hield ook niet van chocola.
Ik vind frikandellen niet te eten.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, dat heb je natuurlijk ook, mensen, die "typische" gerechten niet lusten. Ik houd bijvoorbeeld niet van erwtensoep en kroketten kunnen me ook niet echt bekoren, om maar wat te noemen (of vla of rijstebrij, brrrr). Ik heb ook favoriete Amerikaanse dingen, vanzelfsprekend. Qua gefrituurde gerechten vind ik "hush puppies" echt heerlijk! Cheese fries, frietjes met gesmolten kaas, nog zoiets. Of potato skins (met gesmolten kaas en bacon), ook heel erg lekker. Daar blijf ik dus maar heel ver vandaan ;). Een modernere trend zijn zoete aardappelfrietjes, heerlijk! Een beetje Tex-Mex zijn de met kaas gevulde jalapeno's, mmmm!! Alle visgerechten ook, de grote oesters uit New England, de crabben van de Chesapeake Bay, de zalm uit het noordwesten (ik ben echt een visliefhebster). Maryland crab soep is zoooooo lekker!
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Hier ook geen carrot cake en waar ik echt NOOIT aan zal beginnen is die vieze kwak boter op je pancakes. Alleen de lucht al. :D
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Carrot cake vind ik heerlijk ! Kende ik al lang voordat ik in Noord-Amerika kwam, want ook in de UK populair.
Wat ik ook erg lekker vind zijn de Amerikaanse pancakes met maple syrup of grape jelly. Manlief vind ze daarentegen vreselijk, vindt het net sponzen.
Ook lekker: poppy seed muffins, die zijn minder zoet dan andere.
Niet lekker: alles met cream cheese. Jammer dus van de bagels met zalm. In NL lust ik ook geen roomkaas.
Pumpkin pie vind ik niet te eten: smaakt naar zompige oudbakken speculaas.
Favoriete Am. zoetigheid : lemon meringue pie. Daar kun je me 's nachts voor wakker maken. Gelukkig hier in Rotterdam te verkrijgen bij de Koekela.
Ik vind de Amerikaanse keuken erg zoet geörienteerd. Alles is "sweet". Sweet onion, sweet BBQ-sauce, sweet pepper, sweet chili, sweet potato.
En veel vleesgerechten worden gepaneerd in een zoete korst. Niet lekker. Helaas waait deze "sweet" trend ook naar NL over.
Een portie clam chowder, vooral die in een uitgehold sourdough bread, is niet te versmaden.
Macaroni & cheese: 1 x gegeten, in het restaurant bij Old Faithful in Yellowstone. Smaakte naar niets.
Wel heerlijk : turkey dinner met alles wat daarbij hoort.
En ik vermoed dat ik een van de weinige Amerikafans ben die niet houdt van spareribs, ik ben geen enorme vleeseter. Als ik zo'n bord met een vierkante meter vet glanzend vlees voor me gezet krijg, zinkt de moed me in de schoenen !
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Root beer.. blegh! Ik heb een keer hier in NL een geintje uit gehaald met vrienden. Onze subway heeft Mnt. Dew en een hoop andere Amerikaanse frisdranken (zoals A&W Rootbeer, Welch's grape juice etc). Een vriend vroeg dus, nadat ik een Dew nam, noem eens een andere lekkere frisdrank.. dus ik zeg: nou veel Amerikanen drinken rootbeer. Hij besteld er dus één en na een hele avond bier drinken zonder problemen, zag ik hem daarna in een hoekje wegtrekken.. haha

Grits moeten wat mij betreft echt flink 'gepimpt' worden. Peper, zout, beetje parmazaanse kaas etc. Net als met polenta eigenlijk.

Poptarts vind ik heerlijk (bepaalde smaken dan) en 's morgens bij het ontbijtrestaurant een skillet met Hasbrowns, 2 eggs, sausages, bacon en pancakes, waarbij ik de boel klein hak, mix en er een scheut syrup over heen gooi: jummm.

Waar mijn schoonfamilie heel raar van opkeek was dat ik ketchup op mijn french toast deed. Ik ken vanuit NL vooral de wentelteefjes met kaneel en suiker erin, die zijn dus van zichzelf zoet. Het gerecht waar er eigenlijk alleen brood en ei wordt gebruikt (zoals de Amerikaanse french toast) is in Duitsland een traditioneel hartig gerecht (en mijn moeder is van oorsprong Duits), dus ik ben gewend er ketchup bij te eten.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

De Amerikaanse keuken verschilt echt wel veel van onze Europese (Franse) keuken... Toch zijn er zaken die ik als Belg best weet te waarderen in de USA.

Toen ik enkele maanden geleden nog een voor enkele weekjes in de US was heb ik me toch eens aan enkele zaken gewaagd... Ik vond het altijd al raar dat er regelmatig "Mac & Cheese" bij diverse gerechten gegeten werd gaande van een steak over kreeft, etc... Bij alles lust men blijkbaar een portie Mac & Cheese... En tegen alle verwachtingen in was het nog best lekker ook...

De bekende BBQ saus die men graag bij alles en nog wat gebruikt begint ook z'n weg te vinden naar de EU, het heeft een tijdje geduurd maar nu kan je in de supermarkt makkelijk een fles bbq saus kopen, iets dan tot voor enkele jaren bijna uitgesloten was. En BBQ saus is best een lekkere saus, je moet ze enkel leren eten.

Wat eigenlijk ook nog zeer lekker was, waren de sweet patato fries... Zoeter dan de gewone variant maar oh zo lekker...

Maar hun ontbijt is dan weer overdreven... Een eitje met wat bacon lust ik nog, eventueel zelfs een hash brown erbij en om af te sluiten nog een pancake met een drupje maple syrup... Maar eens men begint te mengen is m'n eetlust over... Pancakes met combinaties van zout en zout zijn er schering en inslag... Met dan nog een klomp boter erop... No thanks...

Buiten de chocolat chip cookies en een brownie (en een lemon cupcake) kon er mij eigenlijk geen enkele zoetigheid bekoren... OK, heel mss een blue berry muffin maar that's it...

Waar ik wel een bloedhekel aan heb en wat je helaas in vele staten/regio's terugvind is de uitdrukkelijke chloorsmaak die je in water/ijs vind... Ik was het uiteindelijk zo beu dat ik overal waar we iets gingen drinken frisdrank of water uit een flesje vroeg en zonder ijs... Die smaak was zo degoutant dat ik deze nog proef als ik eraan terugdenk. :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer