Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Emigreren......en dan?? Heimwee??

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Jez schreef:Je zult waarschijnlijk zien dat het gemis van jou in de buurt wordt "goedgemaakt" door andere familieleden!
Maar dat maakt natuurlijk niet dat je je op bepaalde tijdstippen toch nog 'schuldig' kan voelen. Schuldig, omdat jij er niet constant voor hem bent terwijl jouw ouders er vroeger wel voor jou waren, 'schuldig' omdat jij je 'verantwoordelijkheid' afschuift op je broer(s) en/of zus(sen)...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

oortjes schreef:Ik denk dat je vader meer heeft aan een dochter die gelukkig is en een bestaan opbouwt met haar man in de US, dan een dochter die in Ned. zit met een man die zijn draai daar niet kan vinden. Als jullie een goede band hebben, is jouw geluk wat voor je vader het zwaarste zal wegen. Natuurlijk zal je vader je missen, maar kinderen vliegen nu eenmaal uit.
Als je vader nog in goede gezondheid is kan hij jullie komen bezoeken. Je kunt denk ik met hem emailen, hem bellen, als jullie wat technisch zijn kan dat tegenwoordig ook met beeld, enz. enz. Maak foto's van je nieuwe omgeving, schrijf een uitgebreide brief erbij, zorg dat nu en dan een verrassing door de brievenbus valt.

Mijn man heeft het hier zo naar zijn zin, mn. in zijn werk, mijn moeder begrijpt ook wel dat hoe gelukkiger de schoonzoon, hoe gelukkiger haar dochter.
Toen ik nog in Ned. woonde deed ik erg veel voor/met mijn moeder. Ik was zelf wat verbaasd hoe snel het "gat" dat ik achterliet opvulde, een vriendin die vaker langskwam, buren die haar meer gingen helpen, enz.
Mijn moeder (en ook schoonmoeder ea. familieleden) is hier een paar keer op bezoek geweest, ze vond het hier fantastisch. Als we niet geemigreerd waren naar de US had ze die reizen niet gemaakt, al die dingen niet gezien.
Wel moet je hier op een lijn zitten met je man, ook wat betreft de financiele consequenties. Wij hebben altijd meebetaald aan de tickets van de familieleden omdat ze het zich anders niet hadden kunnen permitteren.
Ik vind dat je een paar goede opmerkingen maakt.

Iemands ouders zullen het inderdaad vervelend vinden als hun kind emigreert, maar aan de andere kant: als hun kind ongelukkig is in Nederland en blijft om de ouders geen verdriet te doen: zouden de ouders dit wel een goede optie vinden?

Volgens mij is het voor ouders belangrijker dat hun kind gelukkig wordt, dan dat hun kind ongelukkig om de hoek woont...

Momenteel zit ik ook te dubben over emigratie, ik heb besloten in 2006 toch wel een knoop te gaan doorhakken. Ik zie ondertussen in dat emigratie samen met mijn vriendin niet echt gaat lukken, dus ik zal moeten kiezen: of de relatie, of naar Amerika :cry: Het wordt een zwaar jaar...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Jeetje Mack, jij staat dus voor een gigantische keuze...... :cry: Ik wens je hierin veel succes en ik zou zeggen: Doe wat je hart je ingeeft.

Mag ik vragen hoe jij daarheem wilt emigreren? Zoals ik het nu begrijp wordt dat geen familie gebaseerde visum.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Becs08 schreef:Jeetje Mack, jij staat dus voor een gigantische keuze...... :cry: Ik wens je hierin veel succes en ik zou zeggen: Doe wat je hart je ingeeft.

Mag ik vragen hoe jij daarheem wilt emigreren? Zoals ik het nu begrijp wordt dat geen familie gebaseerde visum.
Nee, familie heb ik er niet... Dat zal of via een werkvisum moeten (ik moet nog kijken wat precies de mogelijkheden zijn) of via de lotery. En dan kan het natuurlijk nog jaren duren voordat ik werkelijk kan emigreren, maar ja, het is natuurlijk niet eerlijk om tegen mijn vriendin te zeggen "ik wil best je vriendje zijn, maar alleen totdat ik kan emigreren, want dan ga ik weg".
Mack
MW Drawings

Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Nee inderdaad dat zou niet eerlijk zijn..... Zijn jullie al lang samen als ik vragen mag?
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Becs08 schreef:Nee inderdaad dat zou niet eerlijk zijn..... Zijn jullie al lang samen als ik vragen mag?
2,5 jaar. Het lastige -als ik mocht besluiten helemaal voor Amerika te gaan- is dat we sinds een jaar samenwonen...

Het is allemaal één grote gok en eerlijk gezegd baal ik ervan. Aan de ene kant zal het gras in Amerika allemaal groener lijken dan het is, maar aan de andere kant: moet ik dan hier blijven en er op m'n 45ste achterkomen dat het toch niet is wat ik altijd gewild heb?

Onze relatie heeft z'n complicaties (welke niet?) maar over het algemeen ben ik er erg gelukkig mee... Aan de andere kant zie ik het niet zo zitten om m'n hele leven in Nederland rond te huppelen... En de twee combineren gaat mijns inziens niet werken...
Mack
MW Drawings

Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Mack schreef:2,5 jaar. Het lastige -als ik mocht besluiten helemaal voor Amerika te gaan- is dat we sinds een jaar samenwonen...

Het is allemaal één grote gok en eerlijk gezegd baal ik ervan. Aan de ene kant zal het gras in Amerika allemaal groener lijken dan het is, maar aan de andere kant: moet ik dan hier blijven en er op m'n 45ste achterkomen dat het toch niet is wat ik altijd gewild heb?

Onze relatie heeft z'n complicaties (welke niet?) maar over het algemeen ben ik er erg gelukkig mee... Aan de andere kant zie ik het niet zo zitten om m'n hele leven in Nederland rond te huppelen... En de twee combineren gaat mijns inziens niet werken...
Dat valt dan zeker niet mee zeg! Maar inderdaad het is een grote gok..... Dat is iets wat bij mij ook speelde toen wij over emigreren na begonnen te denken.... is het gras daar echt groener of lijkt het maar zo?

Wij hebben nu ook het besluit genomen om het te doen en als het niet is wat we ervan dachten, (wat mij sterk lijkt, aangezien mijn verloofde het merendeel van zijn leven daar heeft gewoond) dan kunnen we altijd terug, maar dan weten we inderdaad wel zeker op ons 45ste dat we er geen spijt van kunnen hebben dat we het niet geprobeerd hebben.

Jeetje man! Ik leef met je mee! :wink:
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Helaas zie ik dat ook hier mijn verhalen verdwenen zijn door de server-problemen van de afgelopen tijd...

Laat ik dan voor de volledigheid nogmaals vermelden dat de beslissing niet in 2006 maar in de laatste dagen van 2005 nog is gevallen: het is uit met mijn vriendin. De reden hiervoor is niet alleen Amerika maar het had wel z'n invloed...

Spijtig, maar we gaan verder!

Het zal mij benieuwen: stort ik mij in een nieuw avontuur of ga ik me daadwerkelijk op Amerika richten? Want hoezeer je ook naar Amerika wil, je gevoelens zijn moeilijk te sturen...
Mack
MW Drawings

dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Hé Mack,

Tja, wat ik altijd zeg is dat je moet gewoon voor je gevoel gaan. Je gevoel laat je niet gauw in de steek. Je kan niet alles plannen in je leven. Wie weet vindt zij het ook wel een goed idee, of moet het groeien. Kijk gewoon hoe alles loopt. Wens je in ieder geval heel veel succes met alles. Hoop dat je je minder vervelend voelt.

Chantal
olavski
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door olavski »

Da's klote Mack :( maar keep on rockin' man.

Net een week Nederland gedaan met kerst en oud en nieuw.

Geweldige tijd gehad met vrienden en familie.

Maar toch ook weer blij dat ik nu weer op m'n eigen stekkie zit in Michigan, nooit gedacht dat ik dat gevoel zo snel zou hebben. :)

Het goede contact met het 'thuisfront' helpt daar natuurlijk wel bij dat 't tot nu toe zo makkelijk gaat. ;)

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Hi Becs08,

Ik begrijp je twijfels en kan me ook goed voorstellen dat je met een "schuldgevoel" zit.
Ik zit met dezelfde twijfels enéén dag denk ik sus en een andere weer zo!!!
Alleen heb jij al beslist om met je verloofde naar daar te verhuizen.Zover ben ik nog niet,hehe.
Voor mij zal het in 2006 "knopen doorhakken" zijn!Ik heb met Kerst al symbolisch een klein bijltje gekregen van mijn broers en zus :wink:

Ik lees wel eens de verhalen van andere emigranten (in spe) over hoe zij met hun twijfels omgaan of hoe zij heimwee aanpakken,... Een aantal verhalen kan je terugvinden op deze site http://www.bewustemigreren.com

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Groetjes,San
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Thanks, zal er zeker eens gaan kijken....!!

En jij? wat is jouw verhaal? Ben nu wel niewschierig
:)
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Mack,

Ik lees het net van je vriendin. Beetje laat misschien maar heel veel sterkte.

Olavski,

Same here.. ook na vier jaar eens een bliksembezoek aan Nederland gebracht. Heerlijk om iedereen weer eens te zien, maar was wel blij dat ik terug thuis was en dat had ik nog nooit gehad. Als ik in Nederland terugkeerde van vakanties dan had ik altijd een post vacantioneel dipje.
Was that for us?
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Als ik in Nederland terugkeerde van vakanties dan had ik altijd een post vacantioneel dipje.
Dat heb ik ook altijd gehad. Alleen nu ik inmiddels al weer bijna 6 maanden terug ben uit de VS, is de `heimwee´ naar de States nog lang niet weg. Ik mis het land nog heel erg, het verlangen om naar Amerika te gaan is door mijn reis alleen maar sterker geworden. De eerste dagen in NL waren echt zware dagen, ik heb nogsteeds het gevoel me niet te kunnen aanpassen aan NL (ik blijf maar rootbeer halen bij America Today ;) )

*edit* die site van bewust emigreren is best interessant om eens door te lezen!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Laska, je bent terug ! Ik hoop dat je een leuke tijd had, maar de US begint toch je thuis te worden denk ik zo.
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Oortjes,

Ben echt heel blij om weer thuis in de maisvelden te zijn en iedereen hier weer terug te zien. Ik heb het leuk gehad in Nederland, maar ben immiddels toch wel te zwaar veramerikaanst om me in Nederland helemaal thuis te voelen.. ( en dan heb ik het nog niet over het te laat uitstappen uit treinen en het niet kunnen vinden van bushaltes...)
Dat ik in de US ben blijven hangen is voor mij echt een van de beste beslissingen geweest die ik ooit heb genomen.
Er zijn te veel dingen in Nederland waar ik( alle kroketten ten spijt) niet meer naar terug zou kunnen . Er was geloof ik ergens anders een draadje over de dure euro, het koude water bij het handen wassen en het roken in restaurants. Maar ook de kleine auto's,ellende met parkeren, files en dure benzine. De gehandicapte man die door niemand geholpen wordt als hij de tram probeert in te komen, de huizenprijzen. Het weegt niet op dat andere plekken in Europa vlak bij zijn, dat je bij de Albert Heijn zo veel keuze hebt in bier en delicatessen en dat het nieuws op TV zoveel beter is.

Met de burgerluchtvaart in Nederland is het ook om te huilen. Ik heb 3 kleine vliegtuigjes zien overvliegen. Het vliegveldje waar ik voor het eerst mijn proefles had genomen verhuurde een oud model Cessna 172 met stoomwijzers voor 160 euro, voor een instrument approach moest je naar Rotterdam of Antwerpen. Kosten voor een approach in Rotterdam 70 Euro handeling fee.
Approaches en landingen kosten hier in de USA niks. Je huurt een redelijk nieuw vliegtuig met alle toeters en bellen voor nog geen $100 ( inclusief brandstof) De belasting die je betaald op vliegtuigbrandstof wordt benut voor luchtvaartdoeleinden en niet op de grote hoop gegooid om andere gaten in het budget op te vullen...

Het is dat mijn vader en mijn familie voor een groot deel in Nederland wonen , maar voor mijn plezier zou ik niet zo snel weer naar Nederland gaan.
Was that for us?
Roos*
Amerikafan

Bericht door Roos* »

Hey Zaandra,

Je bent dus weer terug uit de VS.
Ik hoop dat je een hele leuke tijd daar hebt gehad.
Ik begrijp je twijfels en kan me ook goed voorstellen dat je met een "schuldgevoel" zit.
Ik zit met dezelfde twijfels enéén dag denk ik sus en een andere weer zo!!!
Alleen heb jij al beslist om met je verloofde naar daar te verhuizen.Zover ben ik nog niet,hehe.
Voor mij zal het in 2006 "knopen doorhakken" zijn!Ik heb met Kerst al symbolisch een klein bijltje gekregen van mijn broers en zus
Knopen doorhakken is inderdaad heel moeilijk. En hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt kan ik je zeggen!!!
Ik wens je daarbij in ieder geval veel wijsheid en sterkte toe. Ik denk wel dat het verstandig is om (zo goed en kwaad als het kan) een verstandelijke beslissing te nemen. Ik snap heel goed dat dat niet mee zal vallen.

In ieder geval succes......
zaandra
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door zaandra »

Becs08:
En jij? wat is jouw verhaal? Ben nu wel niewschierig
Wel...het is een lang verhaal...een stukje kan je terugvinden op
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... ght=#25758

Ik ben van december terug (was er voor 2 maand en een half) en het was weer eens een hartverscheurend afscheid! Ik ben het afgelopen jaar 2x kunnen gaan voor +/- 3mnd omdat ik een sabatjaar had genomen. Het was afzien aan de douane omdat ik regelmatig naar hem reis op basis van een VWP.Dus kan ik nu meteen niet terug ofwel moet ik een toeristenvisum aanvragen en dan nog ben je niet zeker,natuurlijk!
Hij komt pas tegen het einde van dit jaar naar België dus gaat het wel een moeilijke tijd worden voor ons.
Ondertussen ben ik terug aan het werk dus concentreer ik me daar op en hoop ik ook wat te sparen .

Dit is een zeeer verkorte versie van het verhaal maar als je vragen hebt ofzo ,mag je me altijd een pb'tje sturen!
Als je nog tijd over hebt want je bent waarschijnlijk heel druk bezig met het afschuimen van alle info op diverse fora!
Succes ermee in ieder geval!

Roos*
Hey Zaandra,

Je bent dus weer terug uit de VS.
Ik hoop dat je een hele leuke tijd daar hebt gehad.
Ja,ik heb het weer enorm naar mijn zin gehad maar ondanks dat vind ik het een moeilijke beslissing blijven!
Inderdaad is het op een lange baan schuiven ook geen oplossing want dat maakt veel dingen nog complexer.Sowiso is het nu weer goed doorwerken om wat geld opzij te kunnen zetten want zo'n sabatjaar en het op en af reizen weegt financieel wel door,natuurlijk!

Hoe is het met jou?Ik heb door veel problemen met mijn computer en met even weg te zijn weinig aan dit forum deelgenomen waardoor ik ook effe de draad kwijt ben van veel forumleden :roll:

Hoop dat het je ook goed gaat!Groetjes,San
:wink:
Life in the Sunshine State http://www.fliflaflo.blogspot.com
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Zaandra, ik heb je verhaal idd doorgelezen. bedankt voor de link!

Wat een verhaal ook weer zeg! Alleen jammer dat jullie om bepaalde redenen geen verdere stappen kunnen ondernemen. Lijkt me zeer moeilijk zo een relatie! Maar aan de andere kant zal het gevoel ook wel weer zo geweldig zijn als jullie elkaar dan eenmaal kunnen zien :D

Ik hoop dat het allemaal in ieder geval goed komt voor jullie, waardoor jullie wel eventuele volgende stappen kunnen gaan nemen! :wink:

groetjes,
Rebecca[/quote]
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

San, heb je via je werk niet de mogelijkheid om een (tijdelijke) transfer aan te vragen naar een vestiging in de States?
Zelfs al zit je dan in New Jersey, een binnenlandse vlucht zal mogelijk makkelijker te nemen zijn/minder duur zijn, dan vanuit België te vliegen.
En ondertussen kan je toch nog wat beter wennen aan het land op zich (alhoewel NJ geen Florida is!)

P.S.: waar ergens in NJ heb je toen gezeten, 't is dat wij mogelijk naar daar trekken dit jaar...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer