Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bisti badlands en ah-shi-sle-pah

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bisti badlands en ah-shi-sle-pah

Bericht door Lilo »

Hoi,

Klein vraagje:
Is het eigenlijk mogelijk om hier rond te lopen zonder GPS en niet te verdwalen? Bedoeling is wel om iets te zien, en dus van de auto weg te gaan.
Vinden wij dan als we na enkele uren terugkomen onze auto nog wel terug? :oops:

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Bisti badlands en ah-shi-sle-pah

Bericht door Henriëtte »

Ik raad je aan om wél een GPS mee te nemen. Zeker als je beneden in Ah-Shi-Sle-Pah staat, dan kan het lastig zijn om de plek waar je na afloop weer omhoog moet klimmen terug te vinden. Bisti is een echt doolhof, toch kan je daar wat makkelijker de weg terugvinden omdat je altijd wel weer uitkomt bij de zeer herkenbare brede wash. Even naar een hoger punt klimmen, dan kan je je wel oriënteren. Toch vonden wij het ook daar prettiger om wél een GPS bij ons te hebben, dan heb je ook een beter idee hoe ver het nog lopen is naar de auto.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Wij hebben er ook rondgelopen maar durfden niet te ver weg te gaan. Hadden ook alleen water bij ons geen gps. Maar we zijn bangerikken dus laat dat je niet weerhouden....
Yeehaw
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Wij hebben Bisti Badlands verkend zonder GPS. Geen enkel probleem om de weg (terug) te vinden. De wash is een een heel goed oriënteringspunt. GPS is een fantastisch hulpmiddel evenals navigatie, maar geen noodzakelijkheid. Voordat deze nieuwe technieken werden toegepast konden wij ons ook uitstekend redden zonder dit alles.

Leuk is het wel, maar dat is iets anders...... :wink:

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Bestaan er trouwens coordinatenlijsten van dingen die je zeker gezien moet hebben in de Bisti badlands?
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hier een kaartje (met coördinaten) die wij gebruikt hebben. Wij hebben overigens de zuidelijke route vanaf de onderste parking gelopen, dus van west naar oost en weer terug. Dit traject is het meest interessant volgens mijn informatie en ook een wat korter traject.
De noordelijke route staat nog op ons to do lijstje.... :wink:

Marjan

Afbeelding
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

ik hoef zo eigenlijk niets meer te vragen, erg fijn, tijd hard nodig :wink:
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Deze kaart is wat uitgebreider dan die uit Marjan haar bericht: http://www.synnatschke.de/bisti/map.html

Wat de zuidtour betreft: wanneer je eerst naar de bruine hoodoos gaat (zoeken naar een makkelijke opgang), dan heb je vanaf de zuidrim een aardig overzicht over de omgeving en kom je uiteindelijk ook bij Cracked Eggs (zonder eerst weer af te dalen naar de wash). In de wash zijn soms ook nog mooie formaties te vinden.
Ideaal voor sunset vond ik de bonustour aan de westkant van de parkeerplaats. Dan hoef je niet zo'n eind in het donker terug te lopen naar de auto. Wees er na sunset van bewust dat je (waarschijnlijk) nog terug moet naar Farmington. De 371 kan op sommige plekken trouwens wel wat onderhoud gebruiken.

Voor de noordtour is een andere toerit en parkeerplaats, waar een bord staat dat er GEEN toegang is tot Bisti Wilderness (dat klopt ook, want je kunt de parkeerplaats van de zuidtour vanaf hier niet bereiken... Wel de noordtour). De hoodoos aan de zuidrand van de wash bij de noordtour vond ik minder moeilijk te vinden.

Bij ah-shi-sle-pah kan ik aanraden om de badlands en hoodoos in het zuidwest-deel te zien.

GPS met een topgrafisch kaartje is erg handig om de bewuste plekken snel te vinden en ook voor de (snelste) route terug naar de auto.

Last but not least: zorg voor voldoende water en bescherming tegen de zon (vooral in de zomer).

Johan
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Wat voor temperaturen mogen er verwacht worden rond midden september? (Ik wil daar gaan wandelen met mijn zoontje van 1,5 op mijn rug, en als het te heet is, zal ik het toch moeten overslaan vrees ik :( )
BobDylan
Amerika-ontdekker

Bericht door BobDylan »

Toen wij naar de Bisti gingen hadden we ons goed op het avontuur voorbereid met ieder een rugzak met veel proviand, water, kaartjes, verrekijker, poncho's, GPS, etc. Achteraf hadden we eigenlijk teveel bij ons. Het is een flinke wandeling en je moet af en toe toch wat heuveltjes beklimmen. Lege flesjes/blikjes enz. moet je toch ook allemaal weer mee terugnemen, want er staan uiteraard nergens prullenbakken.

Bang dat we de weg kwijt zouden raken waren we niet, want die brede wash is inderdaad altijd weer terug te vinden. Wij liepen vanaf de ingang (Parking 2 op het kaartje boven) eerst naar het zuid-oosten waar een soort kloof is met veel hoodoo's. Van daaruit hebben we geprobeerd om de aangegeven route te volgen en alle aangegeven GPS punten te vinden. Het was voor het eerst dat we een GPS gebruikten dus dat was wel even wennen met die graden enz. Het kaartje kwam wel van pas, al is het bijna onmogelijk om de afstanden goed in te schatten. We hebben een half uur in een rondje rondgelopen, voordat we eindelijk de cracked eggs zagen liggen (een stuk verder dan we dachten).

Al met al een hele leuke lange wandeling met prachtige rotsformaties. Vergeet ook vooral die zogenaamde 'bonus'-tour west van de ingang niet. Een uurtje is op zich wel genoeg om daar nog wat rond te lopen, maar het is niet te geloven wat daar op een klein gebiedje allemaal aan gekke vormen staat.
ruud1968
Amerika-ontdekker

Bericht door ruud1968 »

Op de Site van Steffen Synnatscke staan geweldige foto's van de zoals hij ze noemt "The king of wings".Zijn er al forumleden die weten waar deze te vinden is?
Afbeelding
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

The King of Wings hebben ze in de herfst van 2008 ontdekt: http://blog.synnatschke.de/usa/up-up-and-away/
Maar waar precies, dat kan ik nergens vinden. Misschien een e-mail aan wagen wanneer je dat graag wil weten. Isa (de vrouw van Steffen) heeft mij wel eens geholpen.

Wij hadden ook moeite om de cracked eggs te vinden en ik meen zelfs dat ze andere coördinaten hadden dan op het kaartje. Misschien zijn ze verplaatst of nieuw gelegd door een alien (eieren met daarin van die slijmmonsters...).

Johan
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Hier 15 prachtige foto's van de "King of Wings".

Ik ben ook naarstig op zoek naar de juiste locatie. Wij gaan over drie maand ook weer naar Bisti Badlands en deze keer voeg ik zeker ook ah-shi-sle-pah toe.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
GinoW
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door GinoW »

Wij zitten op 8 april een hele dag in de Bisti Badlands.
Tot nu toe heb ik over de "king of wings" gevonden dat her in het noordelijk deel ligt en dat het "quite a remote area" is.
Degenen die het weten willen er niets over kwijt.
Waarom weet ik niet precies.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Ik kom ook niet achter de juiste locatie. Als ik de verslagen lees van de Duitsers hebben ze de Kings of Wings bij toeval gevonden en daarom denk ik dat je hem maar niet zo tegenkomt in het noordelijk gebied "Wings of Stones". Ik vraag me zelfs af of het daar wel is. Zij verbleven maar liefst vier hele dagen in Bisti badlands en Ah-shi-sle-pah op ontdekkingstocht toen ze KW vonden.

Ben overigens heel benieuwd naar jouw ervaringen op 8 april. Een klein 4 week later zullen wij weer in Bisti zijn en deze keer willen we ook Ah-shi-sle-pah meenemen.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
GinoW
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door GinoW »

Ik heb Isabel Synnatschke gemaild en gevraagd of ze meer info had.
Maar meer dan dit kon ze niet geven. Ze hadden de plek gevonden op aanwijzingen van een zeer goede vriend.
Maar wel onder de belofte dat ze niets over de locatie publiceerden.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

De locatie van de Kings of Wings weet ik ook niet, maar ik heb in 2008 gemaild met een Duitser van wie ik wat coördinaten kreeg van andere interessante locaties. De eerste is een kladje wat hij terplekke heeft gemaakt, en de tweede een wat duidelijkere uitvoering:

Klik op het plaatje voor de vergroting

Afbeelding Afbeelding

Misschien hebben jullie er wat aan.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Zo te zien is dat de Alamo Wash Bianca, dat is het zuidelijke deel van Bisti wat bereikbaar is via de BLM-7297.
Op het eind is een redelijk grote parking waar je ook mag kamperen en de laatste keer (2007) stond er zelfs een dixie.
hekkie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Bedankt Bianca. Dit geeft inderdaad geen lokatie van de Kings of Wings en is inderdaad zoals Rob zegt de zuidelijke wash. Op het tweede plaatje kun je ook duidelijk de twee zwarte heuvels zien, het herkenningspunt in de verte als je door de wash richting oosten loopt.

Ik vond nog een site met prachtige foto's van het gebied
http://www.mikespieth.com/pages1/02/0215.html

Hier een voorbeeld
Afbeelding

BTW, weet iemand het verschil tussen ah-shi-sle-pah en de-na-zin? En dan bedoel ik de ligging. Is dit onderdeel van of twee verschillende locaties? Henriëtte weet jij dit?

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

De-Na-Zin is een onderdeel van Bisti, zeg maar het noordoostelijke deel je kan er komen via de US-550 oost en dan bij El Huerfano de BLM-7500 zuidwest te nemen.
http://www.isaczermak.com/nm_bisti_bericht.html hier vindt je een kaartje waar het op is aangegeven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer