Clint schreef:@J&W: Veel homemade Amerikaanse Mac&Cheese gaat ook in de oven
Waar je in Nederland vooral tegenaan gaat lopen zijn de kazen. Die Amerikaanse kazen zijn hier gewoon niet verkrijgbaar. De meest standaard Mac&Cheese kan je heel makkelijk maken:
- Kook macaroni
- Smelt ongeveer 2 eetlepels boter
- Roer hier ongeveer 2 eetlepels bloem doorheen tot het een plakkerig papje wordt
(standaard roux)
- Voeg hier steeds een scheutje melk aan toe en roer het 'glad'. Doe dit tot je ongeveer de wenselijke dikte van de saus hebt bereikt (de kaas maakt de saus weer dikker, dus eigenlijk moet de saus op dit punt nog iets dunner zijn, maar je kan achteraf ook nog meer melk toevoegen).
(je hebt nu een basis bechamel saus)
- Voeg een assortiment aan (geraspte) kaas er doorheen en laat deze al roerende smelten. Als de saus erg dik wordt, roer er nog wat melk doorheen.
- Macaroni in de saus en klaar.
In de VS eet ik ook meestal Kraft Mac&Cheese en soms Velveeta (is ook van Kraft, maar toch heel anders). Jess' oma maakt met kerst altijd zelf een baked Mac&Cheese die erg lekker is!
@ Liz: bij americangoodies.nl bezorgen ze de Kraft Mac&Cheese thuis

Zo doe ik het ongeveer ook alleen met veel grotere hoeveelheden

Onderstaande is bij ons altijd ruim genoeg voor 4 personen
Het is hier traditie met een huis vol vrienden superbowl te kijken en ondertussen mac N cheese te eten (jep s'nachts dus

)
6 eetlepels boter en 6 eetlepels bloem
Ik maak tegelijktijd een liter melk warm en giet die bij de roux (pan van het vuur) pan weer op het vuur en dan blijven kloppen totdat het meel/melkmengels net van de bolle kant van de lepel loopt.
dan doe ik de kaas erbij (meestal 6oo gram verdeeld 200 gram Cheddar/ 200 gram oude cheddar/ 200 gruyere) blijven roeren. OP smaak brengen met mosterd/ketchup/paprikapoeder en peper.
Macaroni bij de kaas doen en dit mengel in een grote ovenschaal gieten
sprenkel gerapste kaas en een theelepel paprikapoeder erover.
Ongeveer 20 tot 25 minuten in de oven op 200 graden.
Het is klaar als de kaas bubbelt.
eet smakelijk!