Elninjoo,
Ik volg met belangstelling jouw topics over jullie reis, mede omdat ik jouw routekaartje heb gemaakt waarvan ik vermoed dat die nog wel over de kop gaat....
Er zijn een aantal zaken die mij opvallen en ik dus anders zou adviseren omdat jij nogal van de fotografie bent en de zonsop- en ondergangen. Dat zijn o.a. een aantal keuzes van de overnachtingsplaatsen. Tevens zou ik in jouw geval ook Sequoia NP skippen hoezeer ik fan ben van dit park. Je moet er teveel voor omrijden en neemt teveel tijd in beslag ten koste van andere dingen. De Sequoia's kun je ook zien in Yosemite.
Verder sta ik volledig achter de route die René voorstelt zij het met een kleine wijziging en dat betreft de volgorde Yosemite - Lake Tahoe. Dat zou ik in jouw geval omdraaien, dus eerst Lake Tahoe en dan Yosemite. Je moet je route plannen op het meest voor de handliggende en dat is dat de Tioga Pass gesloten zal zijn. Ter plekke kun je evt. e.e.a. alsnog omdraaien.
Wat betreft jouw keuze voor overnachtingen:
Ten 1e Cameron Tradingpost. De rit van Page hiernaar toe is maar een kleine 1,5 uur en in Cameron is echt niets te beleven of te zien. Van Cameron naar de ingang van GC is 30 min. Dan volgt de rit langs de eastrim met al zijn prachtige view points. Een paar uur later ben je in de Village van GC, wil je de zonsondergang uiteraard meemaken en dan moet je dezelfde weg (ruim een uur) in het donker weer terug naar Cameron. Niet zonder risico en n.m.m. zonde van de tijd. Veel beter is het dan in het park of aan de zuidkant van het park te overnachten bijv. in Tusayan. Dat is maar 5 min van de South Entrance en de volgende ochtend kun je al weer op tijd bij de rim zijn voor de zonsopgang en kun je die dag de westrim bekijken.
Ten 2e BWsonoraoaks.com. Deze overnachtingsplaats voor het bezoeken van Yosemite kan ik je alleen maar afraden. De afstand van Sonora naar Yosemite is maar liefst 72 mijl waar je een kleine 2 uur overdoet. De SR 120 vóór Groveland is een behoorlijke steile niet al te brede weg met hairpins en langs afgronden en de rest van de weg gaat door het bos. Als je ten volle van Yosemite wilt genieten en ook daar zonsondergang wilt meemaken zul je die rit in het donker weer terug naar Sonora moeten maken en ik kan je dit alleen maar afraden. Teveel risico (o.a. overstekend wild en afgronden) en ook zonde van de tijd. De volgende dag ben je diezelfde tijd weer kwijt. Twee uur heen en twee uur terug.
Jouw vraag over Moab:
Moab en omgeving is een lust voor een fotograaf. Er zijn hier al een aantal dingen genoemd maar er is veel meer. Bijv. Castle Valley en de hike naar Fisher Towers bij zonsondergang. De SR 128 langs de Colorado River is bijzonder scenic om maar wat te noemen. Misschien heb je iets aan mijn liveverslagen (zie mijn onderschrift) over Moab en omgeving. De eerste jaren kwamen wij hier 2/3 dagen. De laatste jaren verblijven wij echter wel een week in Moab zoveel is van hieruit te doen en te zien.
Moab-Monument Valley:
Bij Blanding de US 95 en daarna linksaf de SR 261. Vlak voor de afdaling via Moki Dugway ga je rechtsaf (gravelroad plm 8 mijl) naar Muley Point voor een fantastisch uitzicht over de goosenecks van de San Juan River met op de achtergrond in de verte Monument Valley. Weer terug naar de hoofdweg en dan de afdaling met prachtige uitzichten. Eenmaal beneden een paar mijl verder rechts de afslag naar het Goosenecks SP. Zeker voor een fotograaf een must. Weer terug naar de weg en bij Mexican Hat natuurlijk deze fotogenieke Hat fotograferen. Dan verder naar MV. Vanaf deze kant heb je steeds een fantastische view op MV en je zult hier vele malen stoppen voor foto's. Ik snap je gevoel voor MV helemaal. Voor mij was dat (zeker de 1e keer) ook het meest tot de verbeelding sprekend gebied.
Doe je bovenstaande route (de totale afstand hiervan is plm 190 mijl) kom je in de loop van de middag aan bij MV en heb je alle tijd voor een geweldige zonsondergang en een rit door het park. De andere ochtend kun je de zonsopgang meemaken (plus rit door het park) en eventueel in de loop van de middag al naar Page rijden (verdien je een nacht) of toch nog voor een overnachting blijven. Dat is jouw eigen keus.
Death Valley - Lee Vining (Mono Lake) - Lake Tahoe - Yosemite NP
De rit gaat na Death Valley via Lone Pine. Hier liggen de Alabama Hills vlakbij en is zeker voor een fotograaf een to do thing. Vele films zijn hier opgenomen. Verder naar het noorden kan ik adviseren rechts af te slaan bij Big Pine de 168 op en na plm 13 mijl links af te slaan de White Mountain Road op. Dit is een fantastisch mooie tocht omhoog naar de Ancient Bristle Cones Pine Forest. Tijdens deze route heb je steeds een geweldig uitzicht op de valley beneden je een prachtige view op de Sierra Nevada met zijn besneeuwde toppen. Eenmaal boven zie je de Bristle Cones (ouds nog levende dingen op aarde), de grillige gedraaide bomen met zijn bijzondere vormen en uiteraard heel fotogeniek.
Reken dat je met dit bezoek in totaal zo'n 2 uurtjes kwijt bent voor je weer terug bent op de 395. Verder naar het noorden zou je nog links de scenic loop kunnen nemen langs June Lake tot eenmaal weer op de US 395 je eindigt bij Mono Lake voor je overnachting in Lee Vining. Je hebt dan een bijzonder mooie en wat gevarieerde dagvulling en bent eind van de middag op tijd voor de zonsondergang bij Mono Lake met zijn tufsteenformaties.
De volgende dag zou ik dan via een bezoek aan Bodie doorrijden naar Lake Tahoe. Voor de variatie is een leuk half dagtochtje vanuit Lake Tahoe naar Virginia City, het historische plaatsje uit de Silvermine tijd, de moeite waard.
De rit van Lake Tahoe naar Yosemite voert je gedeeltelijk over de scenic historische fourty nine (weg 49) uit de tijd van de goldrush. Als je niet in het park wilt overnachten behoren Mariposa of Oakhurst ook tot goede alternatieven.
Route:
Ik heb de route van René gekopieerd en hier en daar wat gekleurde bezienswaardigheden toegevoegd en 11 t/m 15 mei omgedraaid.
22-4: Aankomst Las Vegas
23-4: Las Vegas - Zion
(via Valley of Fire SP)
24-4: Zion
25-4: Zion - Bryce Canyon
(via Red Canyon)
26-4: Bryce Canyon - Torrey
(via scenic UT 12, bij Escalante Devils Garden, evt. hike Lower Calf Creek Falls)
27-4: Torrey - Moab
(Capitol Reef NP en Goblin Valley SP)
28-4: Moab
29-4: Moab
30-4: Moab - Monument Valley
(Muley Point, Moki Dugway, Goosenecks SP, Mexican Hat)
1-5: Monument Valley
(evt. eind van de middag al naar Page)
2-5: Monument Valley - Page
(Antelope Canyon, Lake Powell, Alström Point -een must voor fotografen bij zonsondergang)
3-5: Page - Grand Canyon
(Horseshoe Bend, Little Colorado Gorge, East rim GC)
4-5: Grand Canyon
5-5: Grand Canyon - Las Vegas
(Route 66, Hooverdam)
6-5: Las Vegas
7-5: Las Vegas
8-5: Las Vegas - Death Valley
9-5: Death Valley
10-5: Death Valley - Lee Vining
(Alabama Hills, evt. Bristle Cones en June Lake, zonsondergang Mono Lake)
11-5: Lee Vining - Lake Tahoe
(bezoek Bodie)
12-5: Lake Tahoe
(evt. bezoek Virginia City)
13-5: Lake Tahoe - Yosemite
(49)
14-5: Yosemite
15-5: Yosemite - San Francisco
16-5: San Francisco
17-5: San Francisco
18-5: San Francisco - Cambria
(Morro Bay is ook uitstekend met zijn rots in zee voor de kust, zeker bij zonsondergang)
19-5: Cambria - Los Angeles
20-5: Los Angeles
21-5: Los Angeles
22-5: Los Angeles - Terugreis
23-5: Aankomst Nederland
Als ik de route zo bekijk zouden wij elkaar in Page tegen kunnen komen. Wij zijn daar de 1e week van mei......
P.S. Sorry voor de wel erg lange post (zie ik nu)...
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen: