Dit soort vragen aan Justitie kunnen alleen via de site van Postbus 51 worden ingediend. Er volgde een snelle bevestiging en daarna werd het stil, bleef het stil. Nog maar een keer mijn vraag gesteld en mijn ongenoegen geuit over het feit dat mijn eerdere vraag nooit was beantwoord. Nu kreeg ik antwoord ! In eerste instantie werd ik per mail doorverwezen naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken, waar werd aangegeven dat eea middels een "verdrag" tussen Nederland en de VS was geregeld. Ik wilde dan wél graag weten om welk verdrag het ging en daar graag een afschrift van ontvangen. Niemand kon mij echter vertellen welk verdrag dit betrof. Hierna heb ik nog een keer telefonisch contact gehad met een niet met name genoemde afdeling, maar kwam geen stap verder.
Na mijn vraag wederom via Justitie te hebben ingeschoten, heb ik in juli 2009 schriftelijk antwoord ontvangen van de afdeling Juridische Zaken en Uitvoeringsbeleid van de "Dienst Justis". (Justitiële uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening) In deze brief werd mij keurig aangegeven dat het verstrekken van Justitiële gegevens uit het Nederlands strafregister per wet (art. 10, 11 en 12 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens) was geregeld, verder uitgewerkt in art. 12 van het Besluit Justitiële gegevens. Ik heb het verder uitgezocht en er staat daar inderdaad beschreven wie welke informatie, wanneer (én waarom) kan opvragen. Zie bijlagen !
Enigzins teleurgesteld

In de tussentijd heb ik JieJie en Elke al eens de voortgang van mijn vraagstelling doorgegeven, maar ik denk dat ik er nu wel uit ben en mijn "ongelijk"

Resumé:
-Bij visumaanvraag cq immigratie naar Amerika dient de aanvrager akkoord te gaan met het opvragen en inzage van zijn (eventueel aanwezige) Justitiële gegevens bij de "Dienst Justis" van het Ministerie v Justitie.
-In art. 10, 11 en 12 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens staat geregeld welke gegevens mogen worden verstrekt.
-In art. 12 sub A, en sub B van het "Besluit Justitiële gegevens is geregeld wie, in welke gevallen de in de wet bedoelde gegevens mogen opvragen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014194/g ... 06-09-2009
http://www.st-ab.nl/wettennr05/0586-001 ... gevens.htm