Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis elninjoo: Eerste USA reis: wie helpt

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis elninjoo: Eerste USA reis: wie helpt

Bericht door Martin & Marianne »

elninjoo schreef: Wat is dé zonsondergansplek in Bryce? Is die met de auto te bereiken en zo nee, hoe lang is de wandeling?
Kun je vinden op de NPS site. Sunrise maar vooral sunset point zijn prima plekken - en druk.

Overweeg eens de aanschaf van de boeken van Laurent Matrès, Photographing the Southwest.
elninjoo schreef:Op de kaart van Arches vond ik de door Marjan aangeprezen Delicate Arch (zonsondergangspunt) maar haar zonsopkomst tip 'Mesa Arch' kan ik er niet op vinden. Zie wel dingen als Double O en Tower arch.
Ik had er iets over geschreven; Mesa Arch is in Canyonlands, Island in the Sky.

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

elninjoo schreef: Die Canyon Overlook trail, hoeveel km is dat en zijn het goed begaanbare paden?
De lengte kun je wel op de NPS site vinden, ik weet het niet uit mijn hoofd. Het is ongeveer een uur lopen en het is redelijk vlak. Zie ons 2008-verslag, 2 augustus, voor foto's.

Marianne
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

'k Ga Canyonlands ook gelijk even opzoeken dan voor Mesa.
Heb die wandeling bij Zion opgezocht en die is 1,6 km, dus dat is heel goed te doen.

Mochten jullie nog tips hebben van mooie wandelingen in de NP's die we gaan bezoeken tot ca. 5 km op goed begaanbaar terrein, dan hou ik me aanbevolen voor tips.

Heb echt heel veel aan jullie tips, volgens mij wordt het op deze manier 'n enorm afwisselende reis.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Martin & Marianne schreef:
elninjoo schreef: Wat is dé zonsondergansplek in Bryce? Is die met de auto te bereiken en zo nee, hoe lang is de wandeling?
Kun je vinden op de NPS site. Sunrise maar vooral sunset point zijn prima plekken - en druk.
Website Bryce Canyon National Park van de National Park Service.
Bryce Hiking, kijk bij de Easy hikes. Daar staat de "Rim Trail" bij waar het "Sunset Point" en het "Sunrise Point" toe behoren. Naar deze punten is het vrij vlak lopen vanaf de autoparkeerplaatsen, die vlak bij deze punten zijn.
Landkaart van Bryce Canyon NP (PDF-bestand) is uit te printen. Zo kan je bij ieder NPS-park een landkaart van het desbetreffende park vinden.

Wat betreft de zonsondergang in Bryce Canyon NP op het Sunset Point:
Omdat je bij dit punt hoog staat en in de diepte de canyon met alle hoodoos ziet liggen, en in het westen een bergrug ligt, is het verstandig om circa twee uur voor de werkelijke zonsondergang aanwezig te zijn. Anders zie je hoofdzakelijk schaduwen in de canyon.

Bij zonsopkomst is niet alleen het Sunrise Point fotogeniek, maar ook het Sunset Point.

Als je de tijd hebt om meerdere punten in Bryce Canyon NP te bezoeken, rijdt dan helemaal naar het einde van het park, naar Rainbow Point en rijdt dan de weg door het park terug. Dan liggen alle uitkijkpunten aan de rechter kant van de weg. Is ook makkelijk met parkeren bij de punten.
Bij Rainbow Point is ook een korte, vrij vlakke wandeling te maken tussen aloude Bristlecone Pines, de Bristlecone Loop Trail.

Om het park echt helemaal te beleven, doe een wandeling naar beneden toe, de canyon in. Bijvoorbeeld de Queens Garden Trail, die bij het Sunrise Point begint. Of de iets lastigere Navajo Trail, die bij het Sunset Point begint.
Voorheen kon je beide trails in combinatie lopen, maar door een aardverschuiving was dit niet meer mogelijk. Ik denk, dat dit inmiddels al wel weer mogelijk is.

Er loopt ook een 2 km-lange weg naar het Fairyland Point, waar ook een (moeilijkere en langere) wandeling is te maken. Deze weg ligt aan de noordkant van het park, linksaf voor de rangerhuisjes, gezien als je van Highway 12 naar het park toerijdt.

Tevens is er aan de noordkant van het park, meer naar het oosten via Highway 12, dus buiten het eigenlijke park, een wandeling te maken naar de Mossy Cave (bemoste grot) en een kleine waterval (mits er stromend water in de beek staat).
Dit is een vrij vlakke, korte wandeling naar een bemoste grot (in de winter met ijs en pegels), en een kleine waterval. Hier loop je tussen de roodbruine hoodoos van Bryce Canyon. Daar kan je Goofy tegenkomen. :lol:
(Kijk dit bericht met foto.)

Bryce Canyon is een prachtig en uniek park. Eén van mijn favorieten.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

elninjoo schreef:Jullie maken 't er niet makkelijker op :wink:

Moet er wel bij vertellen dat we al heel erg veel gereisd hebben en dus ook al heel veel gave landschappen hebben gezien. Monument Valley en Arches zijn landschappen die uniek zijn en waar we nog nooit iets vergelijkbaars van hebben gezien, dus dat trekt sowieso het meest. Bryce lijkt 'n beetje op het stenen woud in China (alleen is het in China grijs van kleur)

Wat ik me ook nog afvraag: zijn de wandelingen overal goed aangegeven? Als je bij 'n fotopunt komt, staat daar dan 'n bordje met nog x km (of mile in dit geval) naar punt x? Zijn wandelingen doorgaans goed begaanbaar? Dus geen klim en klauterwerk maar normale paadjes?
Ik heb ook veel gereisd, en dan kom je vaak op plaatsen die wel mooi zijn, maar wel erg lijken op...
Maar ik vond de landschappen/parken in Amerika echt weer iets heel nieuws.
Stenen woud in China ben ik niet geweest, maar als ik de foto's daarvan zie denk ik dat het toch iets heel anders is dan Bryce. Juist die rode kleuren maakt Bryce zo uniek en mooi.

In de informatieblaadjes van de parken staat de zwaarte van de wandelingen aangegeven. Bij lichte en middelzware wandelingen zijn het eigenlijk altijd normale paadjes. De wandelingen die ik heb gedaan stonden altijd goed aangegeven, op de meeste plaatsen staat niet hoeveel mile het nog is, maar de richting staat er wel duidelijk.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

@Markro: bedankt voor de linkjes. Had inmiddels zelf ook al wat meer gevonden, maar die pdf van Bryce zelf nog niet. Moet nog even de structuur van die site wat beter leren kennen want bij Arches vond ik een link naar zo'n zelfde pdf al gelijk op de eerste pagina.
Mag je niet met de auto in het park en moet je gebruik maken van die shuttlebusjes? Is dat goed te doen qua moeten wachten e.d.?

Overigens had ik het Bryceview hotel nog 'n keer gecheckt en nu is het opeens al vol op 1 van de 2 dagen dat wij er hoopten te zitten. Alternatief is Ruby's Inn en die zie ik hier ook als shuttlebus punt staan. Wie heeft ervaring met Ruby's Inn en is het 'n beetje leuk hotel?

@Annet: ik zag idd op die site ook diverse wandelingen aangegeven staan met daarbij niet alleen het aantal miles/km maar ook hoeveel je stijgt/daalt en daarbij eventuele zwaarte, dus dat gaat vast goedkomen
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Wanneer je in China Mount Huangshan bedoelt dat lijkt echt niet op Bryce. Maar er zijn vast veel meer bergen in Cina, dus misschien zit er wel zoiets bij. Maar 't oranjerood niet. Ga inderdaad op tijd want men staat op de fraaiste plekken te dringen, al ging degene met volgens mij de meest profesionele uitrusting een stukje de Canyon in, inderdaad zeer ruim voor zonsondergang :wink:
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

In Bryce Canyon NP is de shuttlebus (nog) niet verplicht en mag je dus met de eigen auto, in Zion NP is de shuttlebus wel verplicht voor het gedeelte van de Virgin Canyon waar de bus rijdt, de UT-9 die van west naar oost door het park gaat mag je wel met de eigen auto rijden.
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Dat is wel fijn dat we Bryce met eigen auto door mogen. In de andere parken ook allemaal (op Zion na dus)?
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Wat is er erg leuk om bij Page in de buurt te doen?
Ik heb er 2 nachten ingepland en waarschijnlijk rijden we na zonsopgang vanuit Monument Valley die kant op. Dus Antelope kunnen we waarschijnlijk op diezelfde dag nog inplannen, want de fotografietoer vertrekt om 11.30 (geloof ik) Hoe lang is het rijden vanuit MV naar Page? Ofwel, hoe fotogeniek is het waardoor we meer tijd kwijt zijn dan dat de kilometers doen lijken?
Horseshoe Bend las ik dat we beter kunnen doen bij vertrek uit Page richting Grand Canyon, maar volgens mij zit het erg in de buurt en kunnen we daar zelfs de eerste dag eind van de middag nog wel even naartoe.
Dus wat is dé aanrader te bezoeken tijdens de volle dag dat we daar in de omgeving zitten? (Helaas valt de Wave al af, want we zijn niet ingeloot en bij de loting ter plaatse kun je alleen entree winnen voor de dag erna en dan vertrekken we weer. Geen handig en publieksvriendelijk systeem in elk geval.)
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Monument Valley Tribal Park naar Page is 2.5 uur rijden maar je wint een uur omdat Az geen zomertijd kent muv het Navajo reservaat. Antelope heeft dezelfde tijd als Page. De fotografen tour duurt langer maar loopt gewoon tussen de andere tours door. Tripod galore!!! De mooiste foto's zijn trouwens al lang gemaakt en in Page voor een paar $$ te koop ;) De permits voor de Wave zijn bedoeld om de natuur daar te beschermen. Horseshoe bend overlook kan het best 's morgens bezocht worden. Vroeg in de middag kan ook, maar laat in de middag heb je de zon recht in je lens. Neem water en een hoed mee, geen schaduw.
Yeehaw
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Haha, maar ik verkoop mijn foto's zelf, dus ik koop geen foto's gemaakt door andere fotografen hoe mooi ze ook zijn, ik probeer ze hooguit te evenaren en/of te verbeteren :wink:

Goed dat je dat zegt over het licht bij Horseshoe, dan zullen we dat zeker 's ochtends vroeg doen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

elninjoo schreef:Dat is wel fijn dat we Bryce met eigen auto door mogen. In de andere parken ook allemaal (op Zion na dus)?
Er is al vaker gewezen op de NPS-sites. Ik zou zeggen, neem daar eens de tijd voor, want je kunt daar erg veel handige informatie vinden. Voor specifiekere vragen kun je natuurlijk altijd op het forum terecht.
Bij de Grand Canyon is ook een deel dat alleen met de shuttlebus bereikbaar is (langs de westrim naar Hermits Rest). Ook in Yosemite zijn enkele wegen in de vallei alleen toegankelijk met de shuttlebus, maar het grootste deel van de vallei is met de eigen auto te doen. Dat wil niet zeggen dat dat ook handig is, want parkeren is lastig. De shuttlebus stopt vaak en op de goede plaatsen. Kaartjes van de shuttlebusroutes, de parken etc zijn ook allemaal op de NPS-site te vinden, en in het krantje dat je bij de ingang krijgt en dat - alweer - ook op de NPS-site te vinden is. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Yosemite Guide van vorig jaar.

Nog even over het fotograferen (beste tijden, plaatsen, standpunten etc); ik had al verwezen naar de boeken van Matrès. Een must voor een fotograaf denk ik.

Marianne
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Helaas valt de Wave al af, want we zijn niet ingeloot en bij de loting ter plaatse kun je alleen entree winnen voor de dag erna en dan vertrekken we weer. Geen handig en publieksvriendelijk systeem in elk geval.
De loting is om 8.30 uur, dan is het al veel te laat om de Wave nog te gaan doen, het is nog een stuk rijden over slechte weg en dan zou je op het heetst van de dag daarlopen, lijkt mij niet verstandig.
Degene die de Wave willen doen houden er dan ook rekening mee, zodat ze een aantal dagen in Page zijn en dan heb heb je nog kans dat je geen permits wint.
Het blijft een loterij, helaas.
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Die NPS site is idd geweldig! Heb al 'n heleboel pdfjes verzameld van parkplattegronden.

Jammer dat ze die Wave dan niet de avond ervoor verloten.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

kan het alleen maar met Marianne eens zijn, schaf de boeken van Laurent Martres aan, een must voor fotografen; je krijgt uitgelegd waar, wanneer en met wat je het best kunt fotograferen:

http://www.martres.com/
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

elninjoo schreef:Goed dat je dat zegt over het licht bij Horseshoe, dan zullen we dat zeker 's ochtends vroeg doen.
Niet te vroeg (rond 11:00 is een mooie tijd) want dat heb je nog schaduw op de Colorado River van de mesa van waar je de diepte in kijkt (...) en sta je (net als ik) te wachten tot de zon hoog genoeg komt te staan. Het wachten was overigens geen probleem; ik heb genoten van de enthousiaste reacties van mensen die van vluchtige bezoekjes houden en van de hagedissen.
Johan
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Heb zojuist 2 boeken van hem besteld. Makkelijk zeg dat je met paypal kunt betalen!

En ik heb net weer 'n paar hotels geboekt:
Deze in de Grand Canyon: http://www.grandcanyonsquire.com/ voor 1 nacht (167 per kamer)
En deze in Williams voor 1 nacht: http://www.qualityinn.com/hotel-williams-arizona-AZ043 (leuk! een ranch met paarden en voor maar 79 per kamer!)
Stovepipe Wells in Death Valley hebben we gekozen voor de luxe kamer met dune view en die ligt inmiddels ook vast (120 per kamer)
Bij Bryce ben ik bezig met Ruby's Inn tegen non refundable internetrate van 76 per kamer
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Oh, dan is Horseshoe dus beter te bezoeken op de volledige dag dat we in Page zijn. Als we naar Grand Canyon rijden willen we gewoon vroeg vertrekken zodat we daar het grootste deel van de dag nog hebben.
Ingridh007
Amerika-ontdekker

Bericht door Ingridh007 »

Hoi,

Sorry dat ik inbreek in jouw topic, maar wat is 'de Wave' waar jullie het allemaal over hebben?

Groetjes,
Ingrid
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer