Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuw NL rijbewijs terwijl in Amerika

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Verelle, de vraag was hoe een Ned. rijbewijs te bekomen in het buitenland na diefstal van dat rijbewijs. Een van de voorwaarden voor het verkrijgen van een rijbewijs buiten Ned. is - althans naar mijn ervaring - dat je officieel uitgeschreven moet zijn. Daarom dat Marcel "obstakel" schreef.
Ik hoop dat Castarah ons straks vertelt hoe het verder is gegaan.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Verelle schreef:
Marcel schreef: Mogelijk obstakel daarbij kan zijn dat je naar ik aanneem nog als inwoonster van je oude gemeente staat geregistreerd en dus strikt genomen niet in het buitenland woonachtig bent.
Je hoeft je pas uit te schrijven uit een gemeente als je langer dan 7 of 8 maanden naar het buitenland gaat, dus dat zou in principe geen probleem moeten zijn.
Dat zou dan juist wel het (mogelijke) probleem zijn. Dan zou men namelijk kunnen verlangen dat ze een nieuw rijbewijs moet aanvragen in haar eigen gemeente, terwijl voor iemand die geregistreerd staat als wonend in het buitenland, er mogelijk een andere procedure geldt.

De RDW kan haar vast meer vertellen.
Life is good in the Tarheel State.
Castarah
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Castarah »

Momenteel hoop ik nog steeds dat mijn ouders met een machtiging en de aangifte iets voor me kunnen doen...

Maar zodra ik terug ben van mijn korte vakantie en dus weer een telefoon tot mijn beschikking heb ga ik iig even de RDW bellen om erachter te komen welke mogelijkheden er volgens hun zijn.

Ik hou jullie dan zeker op de hoogte
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hallo,

Ik heb net even met de RDW gebeld. Volgens hun is er echt geen mogelijkheid om een vervangend rijbewijs aan te vragen, ook niet via de ambassade. Als je niet bent uitgeschreven uit de basisadministratie, is een vervangend rijbewijs echt alleen mogelijk via je eigen woongemeente.
Toch zou ik je ook aanraden toch eens bij de ambassade of consulaat te proberen. Ondanks dat ik toch op Burgerzaken werk, vind ik het zelf niet echt een prettig idee.

Groeten,

Erika.
Castarah
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Castarah »

Hallo allemaal,

Hier dan de langverwachte update met betrekking tot mijn rijbewijs...

Het heeft enige tijd geduurd, maar...

jaja... ik heb dan wel een nieuw rijbewijs nu!! :dance: :dance:

Mijn ouders hebben er 2 keer voor naar Maastricht moeten rijden, maar uiteindelijk is het gelukt.
De eerste keer werden ze van hot naar haar gestuurd, moesten ze 3 keer uitleggen dat ze toch echt gevallen aan konden wijzen waarbij in het verleden ook een uitzondering was gemaakt wat betreft de verplichting van het persoonlijk ophalen van het rijbewijs, werden er 20 verschillende mensen bijgehaald, en werden ze uiteindeljk met lege handen naar huis gestuurd met de mededeling dat men hun nog wel zou bellen. Alle papieren (kopie paspoort, kopie visum, kopie oude rijbewijs, 2 pasfoto's, aangifte diefstal in Amerika, aangifte diefstal in Maastricht, en uiteraard de machtiging dat mijn ouders mijn rijbewijs voor mij mochten ophalen) hebben ze toen, op advies van de baliemedewerker, in Maastricht achtergelaten.

Ongeveer een week later kregen ze een telefoontje, dat, na veel nagevraag en geregel, ze dan weer met alle papieren naar het gemeentehuis in Maastricht moesten komen. Maarja, die papieren lagen dus al in Maastricht. Uiteraard mochten ze niet gewoon langskomen, en dan de papieren erbij pakken... nee, die papieren moesten eerst weer opgestuurd worden naar mijn ouders, waarna ze (met die papieren) weer naar Maastricht mochten komen (hoezo postzegel verspilling, maar dat terzijde).

Nouja, om een lang verhaal kort te maken, de 2e keer dat ze langskwamen was alles eigenlijk zo geregeld, en konden ze mijn rijbewijs meenemen. Het is geplastificeerd, op één klein stukje na,waar ik nog mijn krabbeltje moet zetten zodra ik het zelf heb.

Gelukkig is alles toch nog goed gekomen, maar makkelijk was het niet, en of het nou echt legaal was... ik weet niet.. maar ben blij dat ik hem terug heb.

Iedereen onzettend bedankt voor alle suggesties en hulp! Stel ik erg op prijs.

Groetjes Carla
Na 8 maanden Amerika weer terug in NL.
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Carla,

Wat fijn dat je nu weer een rijbewijs hebt. Een burocratie is een puik ding, maar het werkt eigenlijk pas echt als er ook uitzonderingen gemaakt kunnen worden voor speciale situaties zoals de jouwe.

:beerchug:

Margaret
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Fijn voor je hoor! Gaan je ouders nu je rijbewijs opsturen naar de VS?
Castarah
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Castarah »

Dat zou ik toch een beetje riskant vinden, tenzij ze het aangetekend op zouden sturen...

Nee, gelukkig komt Arjen over een week of 2.5 hierheen (of naar Las Vegas), en die brengt mijn rijbewijs mee.
Ik heb het namelijk alleen nodig voor onze zuid-westen reis, en niet eerder, dus dat werkt prima zo.
Na 8 maanden Amerika weer terug in NL.
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Dat is ook precies wat ik dacht, maar omdat ik wist dat je het nodig had voor je reis door de VS na de studie en niet wist dat er iemand die kant opging, dacht ik dat dat dan de enige manier was (wat ik dus ook best riskant vind). Maar dit is perfect zo.

Chantal
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Hè, dacht ik net die auto op vakantie voor me alleen te hebben....;-)
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Arjen schreef:Hè, dacht ik net die auto op vakantie voor me alleen te hebben....;-)
Kwestie van rijbewijs vergeten voor je naar schiphol rijdt :wink:
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Goed idee :)

Wat ook wel leuk is...mijn eigen handtekening er op zetten :P
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer