Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

The green card Lottery!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Zoals ik het zie -maar ik ben geen expert- is het balen dat de lotery wordt afgeschaft, en het is maar te hopen dat er een goed systeem voor in de plaats komt! Bijvoorbeeld een puntensysteem zoals hierboven genoemd. Anders wordt het voor normale mensen die naar Amerika willen, gewoon om te wonen en te werken, dus zonder Amerikaanse vriend/vriendin of familie, wel een erg hopeloze onderneming om de zinnen op Amerika te zetten...

Ben benieuwd wat er uit komt...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Mack schreef:Zoals ik het zie -maar ik ben geen expert- is het balen dat de lotery wordt afgeschaft, en het is maar te hopen dat er een goed systeem voor in de plaats komt! Bijvoorbeeld een puntensysteem zoals hierboven genoemd. Anders wordt het voor normale mensen die naar Amerika willen, gewoon om te wonen en te werken, dus zonder Amerikaanse vriend/vriendin of familie, wel een erg hopeloze onderneming om de zinnen op Amerika te zetten...

Ben benieuwd wat er uit komt...
Mee eens, het wordt je dan inderdaad erg moeilijk gemaakt...
Ik hoop dat ze net als Canada een punten systeem invoeren, zo dat iedereen met een goede opleiding, 'job offer', en een goede beheersing van de Engelse taal er een PR kan worden. Dit systeem krijgt wereldwijd erkenning, laatst werd in Duitsland nog gezegd dat zei het ook zo gedaan zouden moeten hebben, aangezien ze in Duitsland jarenlang (net als in de rest van West-Europa) alleen ongeschoolde arbeidskrachten hebben aangetrokken.
Ik heb gezocht of er onderzoek gedaan is naar de bijna een miljoen mensen die op het DV-Lottery programma de afgelopen tien jaren zijn binnengekomen. Hoe is het hen vergaan ?
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Maargoed, als de US overheid zegt dat het is om terrorisme te bestrijden, tja, dan moet het wel. Ik sta doorgaans 100% achter de maatregelen om terrorisme te bestrijden, al vind ik het afschaffen van de DV-Lottery toch jammer.
Het past meer bij maatregelen om de economie te beschermen, zoals kastelke al zei.
Of zou het gewoon een 'move' zijn om de steeds sterker wordende roep om immigratie een halt toe te roepen eenigszins tegemoet te komen
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Ho ho ho ho ho! (En dan bedoel ik niet Santa Claus ;)).

Het is nog allerminst zeker dat de DV Lottery afgeschaft wordt. Zoals de bill er nu uitziet is het zeer twijfelachtig of hij wel door de senaat komt.

Dus nog even wachten met het ter grave dragen van de DVL.

Ik zal nog even wat aanvullen: het gaat om bill HR 4437 en dit is een erg gevaarlijk voorstel voor legale immigranten (illegale immigranten zijn voor mij geen 'immigranten', dus ik baal er altijd van als gesproken wordt over 'illegal' en 'legal' immigrants, maar dat terzijde :roll: ).

Dit is 'm in een notedop:

* an amendment to eliminate the diversity visa lottery
* a manager's amendment that, among other things, eliminates judicial review of arbitrary denials of motions to reopen and makes misuse of passports or travel documents an aggravated felony even if committed by a refugee or a victim of domestic violence or trafficking
* an amendment giving state and local law enforcement officials the "inherent authority" to enforce civil immigration laws (the CLEAR Act revisited)
* an amendment withholding grant funds from state and local governments that maintain a policy of protecting the confidentiality of immigrants
* an amendment approving construction of more border fencing
* an amendment rendering a third DUI conviction a deportable offense
* an amendment vesting USCIS with law enforcement powers over certain investigations, and allowing the Office of Security and Investigations to engage in data-mining of DHS databases
* an amendment further increasing penalties for document fraud, crimes of violence and drug trafficking offenses.

Er is een hoop te doen om deze destastreuze bill in 'immigration land' en een hoop mensen zijn hard aan het werk om te voorkomen dat de senaat de bill ook goedkeurt 'as is'.
Nu is het zo dat de meest bekrompen 'minds' in de House zitten, dus daarom is de bill er daar wel doorgekomen, maar hopelijk (naar verwachting) komt er een veto van de senaat (en dan kan de president hem nog veto-en), zodat de bill of zal worden aangepast, of verworpen.

Hoe dan ook, er is nog een lange weg te gaan. Dit was slechts een voorstel dat door een van de twee houses of congress (House en Senate) is gekomen en is nog ver weg van 'being signed into law' door de president.
En er wordt al veel jaren gesproken over 'het afschaffen van de DVL' maar alle voorstellen die hiervoor tot nu toe zijn ingediend zijn steeds verworpen. Kortom, dit is een van de vele. ;)

Geen paniek (nog ;)).
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoi, schreef ik toch: if it beats the odds....

Overigens in 96 waren er ook enkele wettelijke maatregelen waarbij legalen en illegalen op een grote hoop gegooid werden. Wie hier echt wil zijn moet maar citizen worden, was de logica. In de periode daarna was er een enorme stijging in de aanvrages voor citizenship en legden massa's meer mensen de eed af - vooral veel ouderen. Uiteindelijk werden een aantal maatregelen teruggeschroefd - het was ook te gek mensen die hier wettig zijn maar geen citizen, gelijk te stellen met illegalen. de regel dat sommige legale immigranten uitgesloten werden van een SS nummer, bleef.
Er is nu wederom een voorstel legale immigranten het recht op foodstamps te ontnemen - iki weet echter niet wat het laatste nieuws is watdatbetreft.

Kastelke, de zg. blinde sheik was iemand die binnenkwam, snel een groene kaart had en vervolgens de eerste terroristische aanval op het WTC - de bommen in de parkeergarage - organiseerde.

Mia, ik dacht dat er ook een bepaling in dit wetsvoorstel stond die illegaal verblijf tot een felony gaat maken.
Overigens was ik verbaasd over "confidentiality of immigrants" - ik heb onze info zo vaak naar meerdere instanties moeten opsturen - would-be immigranten hebben totaal geen privacy dus ? vroeg ik onze advokate en zij bevestigde dat.

Ik begrijp dus niet zogoed wat er precies desastreus is aan dit wetsvoorstel - maar dat kan mijn gebrek aan kennis zijn. Wel schrik ik altijd van maatregelen die het voor vluchtelingen (echte vluchtelingen) lastiger maakt hier onderdak te zoeken. Maar hun situatie is al slecht: een immigration ambtenaar aan de grens mag klaarblijkelijk de beslissing nemen en er is weinig appel mogelijk heb ik gelezen.
MrsMiaWallace
Amerikafan

oortjes schreef:Mia, ik dacht dat er ook een bepaling in dit wetsvoorstel stond die illegaal verblijf tot een felony gaat maken.
Klopt. Leuk voor de mensen die vinden dat ze het niet zo nauw hoeven te nemen met de 90 dagen van de VWP (dat niemand zich hier aangesproken voelt, overigens). Een felony beneemt je het recht om ooit legaal te worden in de VS. Kortom, wie bijv. via het VWP de VS binnengaat en wil trouwen en AOS doen (hetgeen met voorbedachte rade tegen de wet is) en de 90 dagen niet goed in de gaten houdt is, mocht dit law worden, het haasje. En dit geldt natuurlijk ook voor overstays op andere non-immigrant visa.

Het desastreuze is de grove aantasting van civil rights en privacy.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

ronald87 schreef:Maargoed, als de US overheid zegt dat het is om terrorisme te bestrijden, tja, dan moet het wel. Ik sta doorgaans 100% achter de maatregelen om terrorisme te bestrijden, al vind ik het afschaffen van de DV-Lottery toch jammer.
Het past meer bij maatregelen om de economie te beschermen, zoals kastelke al zei.
Tegenwoordig wordt "terrorismebestrijding" te pas en te onpas aangevoerd als argument voor allerlei draconische maatregelen die in wezen weinig of niets met terrorismebestrijding van doen hebben en hooguit een gevoel van schijnveiligheid kunnen geven. De eventuele afschaffing van de DVL valt wat mij betreft ook in die categorie. Het is zoiets als de verkoop van breekijzers te verbieden om inbraak te bestrijden.
Life is good in the Tarheel State.
MrsMiaWallace
Amerikafan

Je hebt helemaal gelijk, Marcel. Feit is dat een hoop zaken tegenwoordig onder het mom van homeland security doorgedrukt worden. Deze bill is daar een voorbeeld van. Doet weinig tot niets tegen illegale binnenkomers, maar werpt een hoop barrieres op voor emigranten. Naturalizatie bijvoorbeeld: daarvoor zou men met deze bill VIJF jaar de tijd krijgen om een beslissing te geven (de behandeling duurt nu tussen 6 maanden en een jaar) met geen enkel recht op tussentijdse informatie. Ja, dat helpt echt in de strijd tegen illegale binnenkomers.... :roll: Maar de doorsnee Amerikaan, die nooit met immigranten van doen heeft gehad doch pocht over zijn heritage ('I'm German-Italian'. No, you're American, you moron.... unless you have a German and an Italian passport) heeft dat niet eens in de gaten.

Mia <--- cranky door dat gezeur haha
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Tsja, ik denk dat je de situatie zoals die nu is wat positief inschat ?
Een aantal jaar geleden stonden er enkele gevallen in de krant die dreigden gedeporteerd te worden in het kader van de wetswijzigingen van toen. (Ik heb niet gelezen hoe eea. is afgelopen.)
Een vrouw die hier ooit als kind gekomen was, geadopteerd uit een buitenland, maar de ouders hadden nooit citizenship voor haar geregeld. Toen ze op de middelbare school zat was ze in een conflict geraakt met een ander meisje, er werd aan (hoofd)haar getrokken. De school had de politie gebeld en er waren klaarblijkelijk gevolgen. Nu had ze derhalve een record en op basis daarvan zou ze gedeporteerd worden.
Een ander verhaal was iemand die hier in zijn enthousiasme eens gestemd had voordat hij citizen was. Hij vertelde dit zelf in zijn applicatie voor citizen als bewijs van zijn enthousiasme voor de US !
In WI werd twee jaar geleden iemand gedeporteerd (met voetboeien, via county jail, enz.) - ze was uit het MOosten, getrouwd, die man had haar status nooit goed geregeld, is van haar gescheiden en vertrokken met noorderzon, ze bleef in de US, kwam iemand anders tegen, een US citizen, liefde, verlangen tot huwelijk, bezoek aan INS en bingo. Deportatie en 10 jaar de US niet in.
Een buitenlandse studente die met een USer trouwde realiseerde zich niet dat zoiets aanpassing van status vereist meteen - ze gingen na de trouwerij op bezoek bij haar familie - terug werd ze aan de grens geweigerd en inderdaad, 10 jaar wegblijven.

Andere kant van het verhaal: een rechter in WI vertelde mij dat hij zeer regelmatig perps in zijn rechtszaal kreeg die illegaal in de US verbleven met een hoog aantal recidivisten daaronder. Als hij dan de INS belde kreeg hij te horen laat maar lopen wat we kunnen er toch niets aan doen.
De US kent geen bevolkingsregister of verplichte continue registratie voor vreemdelingen zoals bv. Ned. wel, dus misschien een goed idee toch wat voorzichtiger te worden wie we binnenlaten.

Wij zijn ook jaren geleden het land uitgegaan toen ons visa "op was". Ik stond op een wachtlijst voor een - hoognodige - med. behandeling en vroeg of er niet enig uitstel gegeven kon worden. Nee, er konden geen uitzonderingen worden gemaakt. En als ik toch blijf vroeg ik ? dan kan uw man zijn groene kaart vergeten was het antwoord.

Ik begrijp dus niet wat het verlangen van de US overheid dat men zich aan de regels houdt - iets dat "echte" emigranten domweg doen want die hebben teveel te verliezen - te maken heeft met aantasting van civil rights en privacy. Wel moeten er meer mogelijkheden tot het maken van uitzonderingen komen, recht op inzake van voortgang procedure, en beroepsprocedures.
En dat we in het kader van home-land-security teveel vrijheden dreigen kwijt te raken, dat geldt over de hele line - maar daar is het tij toch al aan het keren dacht ik. Was bij PatriotI Feingold nog de enige tegenstemmer, de volgende fases hebben meer tegenstand opgeroepen.

In sommige landen is het mogelijk een (nieuwe) identiteit te kopen, zijn er niet zulke goede gegevensbestanden als in Ned., en is politie, ambtenarenkorps enz. omkoopbaar.
De wereld verandert en dus zullen wetten en regels ook moeten veranderen. Alle wetgeving tast tot zekere hoogte onze privacy aan en doet in meerdere of mindere mate inbreuk op onze rechten.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

oortjes schreef:Tsja, ik denk dat je de situatie zoals die nu is wat positief inschat ?
Een aantal jaar geleden stonden er enkele gevallen in de krant die dreigden gedeporteerd te worden in het kader van de wetswijzigingen van toen. (Ik heb niet gelezen hoe eea. is afgelopen.)
Een vrouw die hier ooit als kind gekomen was, geadopteerd uit een buitenland, maar de ouders hadden nooit citizenship voor haar geregeld. Toen ze op de middelbare school zat was ze in een conflict geraakt met een ander meisje, er werd aan (hoofd)haar getrokken. De school had de politie gebeld en er waren klaarblijkelijk gevolgen. Nu had ze derhalve een record en op basis daarvan zou ze gedeporteerd worden.
Een ander verhaal was iemand die hier in zijn enthousiasme eens gestemd had voordat hij citizen was. Hij vertelde dit zelf in zijn applicatie voor citizen als bewijs van zijn enthousiasme voor de US !
In WI werd twee jaar geleden iemand gedeporteerd (met voetboeien, via county jail, enz.) - ze was uit het MOosten, getrouwd, die man had haar status nooit goed geregeld, is van haar gescheiden en vertrokken met noorderzon, ze bleef in de US, kwam iemand anders tegen, een US citizen, liefde, verlangen tot huwelijk, bezoek aan INS en bingo. Deportatie en 10 jaar de US niet in.
Een buitenlandse studente die met een USer trouwde realiseerde zich niet dat zoiets aanpassing van status vereist meteen - ze gingen na de trouwerij op bezoek bij haar familie - terug werd ze aan de grens geweigerd en inderdaad, 10 jaar wegblijven.

afgezien van dat eerste geval wat me een beetje overdreven lijkt en dus wel meer om het lijf zal moeten hebbengehad dan aan de haren trekken, zijn deze mensen toch illegaal in Amerika. of hebben ze toch op een andere manier de wet overtreden? het is dan niet meer als logisch dat ze daar de gevolgen van ondervinden.

Andere kant van het verhaal: een rechter in WI vertelde mij dat hij zeer regelmatig perps in zijn rechtszaal kreeg die illegaal in de US verbleven met een hoog aantal recidivisten daaronder. Als hij dan de INS belde kreeg hij te horen laat maar lopen wat we kunnen er toch niets aan doen.

dit vind ik ook een onbegrijpelijke situatie. ik weet niet wat de regels zijn voor deportatie van crimnele illegalen, behalve dat het niet onder de jursidictie van de lokale politie valt. ik denk dus dat alleen bij ernstige gevallen er contact gezocht wordt met de INS en die dan stappen onderneemt. ik snap echter niet waarom de amerikaanse taxpayers moeten betalen voor illegale gevangenen. volgens mij moet het goedkoper zijn om ze op een vliegtuig te zetten of over de grens te droppen, dan ze te vervolgen laat staan te incarcereren. misschien dat mia hier meer over kan zeggen, want mijn legale kennis is geheel gebaseerd op Law & Order e.d. je moet natuurlijk wel weten waar je ze naar toe moet sturen en vaak is dat niet duidelijk.

Wij zijn ook jaren geleden het land uitgegaan toen ons visa "op was". Ik stond op een wachtlijst voor een - hoognodige - med. behandeling en vroeg of er niet enig uitstel gegeven kon worden. Nee, er konden geen uitzonderingen worden gemaakt. En als ik toch blijf vroeg ik ? dan kan uw man zijn groene kaart vergeten was het antwoord.

ik moest ook NL uit een aantal jaren geleden, ondanks dat ik in NL was geboren, jaren in NL had gewoond, een perfect geintegreerde allochtoon was, en zelfs recht had op de NL nationaliteit, maar mijn toenmalige verblijfsstatus verviel, dus ik mocht ook vertrekken. misschien had ik het nog kunnen aanvechten, maar ik ging toen naar Amerika dus wat mij betreft kon NL stikken. maar in principe dus ook geen uitzondering in NL.
SEEING IS BELIEVING
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij hebben op dit moment een enorm probleem met illegalen in dit gebied en ik luisterde vanochtend naar een interview met de County Supervisor. Die gaf compleet de Federale regering de schuld van dit probleem en zei, dat de staats en lokale regeringen simpelweg de financien er niet voor hebben het probleem aan te pakken.

Iedere ochtend staan bij de McDonald's en dergelijke zaken illegalen te bedelen om een baan. Het schijnt in bepaalde delen van deze county echt een groot probleem te zijn. En intussen probeert mijn zusje, al helemaal legaal door het proces voor haar citizenship gekomen, om eindelijk eens te worden uitgenodigd voor de inzweringsprocedure. Ze heeft nu al twee keer haar vingerafdrukken moeten vernieuwen en haar FBI verklaring van goed gedrag moeten aanvragen, want die verlopen telkens. En dat alles omdat er iets mis is gegaan in de computer na haar interview. Homeland Security is een grote chaos!!!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert

MrsMiaWallace schreef:
Het desastreuze is de grove aantasting van civil rights en privacy.
can you elaborate? bedoel je bijv dat er geen subsidie meer gaat naar organizaties die geen info over immigranten willen doorspelen? en toegang tot bijv. DHS databases?

ik ben een beetje on the fence met de privacy (en dus civil) rights. ik ben aan de ene kant naief genoeg om geen punt te zien in mogelijke inzage van mijn gegevens. i got nothing to hide, i'm not that interesting, etc etc. aan de andere kant ben ik paranoide genoeg om te geloven dat mijn gegevens wel opeens ergens terecht zouden kunnen raken buiten waar het voor bedoeld is. dus dat iemand bijv in mijn health info zou zien dat ik diabetes heb of hepatitis (hypothethical, ik ben gelukkig gezond) en ik daardoor geen baan zou krijgen omdat ze ervan uitgaan dat ik vaker ziek zou zijn dus minder productief. ik realiseer me dat er door het vrijgeven van informatie een grotere kans is voor abuse and misuse, wat niet eens zo een punt zou zijn maar als je geen legal recourse hebt. want ik zou bijv de werkgever kunne sue-en als ik zou kunnen bewijzen dat dat speelde, maar hoe kom je erachter? en zeker als de regering carte blanche heeft, wat met sommige van die wetten (bijna) het geval is.

ik vind wel dat we alert moeten blijven op waar we met deze wetten naar toe gaan, maar ik zie met deze immigratie gerelateerde wetten het desastreuze nog niet.
SEEING IS BELIEVING
doreennicole
Amerika-expert

Petra/VS schreef:Homeland Security is een grote chaos!!!
scary he? dat wij afhankelijk zijn van dat soort instanties voor onze security.

maar ik heb wel een verbetering gezien in de immigratieprocedures in de afgelopen 5-7 jaar voorfagaand aan 9/11. daarna heb ik er niets mee te maken gehad dus ik kan niet oordelen. en het is ook daarna onderdeel van Homeland Security geworden, dus wie weet hoe messed up het nu weer is.

een van de problemen van illegale immigratie is dat het inderdaad een federal issue is en local governments geen jurisdictie of funds hebben om het te bestrijden. maar in general, is het volgens mij een niet te bestrijden probleem. het is net de war on drugs of de war on terrorism. je kan alleen aan symptoom bestrijding doen, en weinig aan de oorzaken. zolang mensen goede redenen hebben om illegaal te leven in een ander land zal dat blijven gebeuren. en ik ben ook vanwege mijn eigen achtergrond als immigrant en banden met een "derde wereld" land van mening dat het het goed recht is van mensen om te komen naar amerika of europa om ook mee te delen in de voordelen en mogelijkheden van deze werelden. ik vind het moeilijk om te claimen dat ik recht heb om hier te zijn en iemand anders niet puur omdat hij of zij op een ander plekje in de wereld is geboren. dus, de discussie blijft moeilijk.
SEEING IS BELIEVING
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

DoreenNicole, voor de duidelijkheid, de voorbeelden waren mensen die hier legaal waren gekomen en verbleven, maar geen UScitizens waren. Zolang je een tijdelijke vergunning hebt, of een groene kaart, kun je altijd gedeporteerd worden als je je niet aan de wet houdt - zo is het mij althans verteld.
Deze mensen kwamen in aanraking met de INS toen ze aanpassing van status aanvroegen - ik dacht citizenship. Toen werd hun doopceel gelicht en kwamen deze "vergrijpen" aan de orde. Als ik goed begrepen heb, maar het is alweer een situatie van een aantal jaar geleden, was in 96 de wet verscherpt en waren er meer vergrijpen tot deportatie-reden verklaard.
(Aan hoofdhaar trekken kan gedocumenteerd worden als "doing bodily harm". Mijn huisbazin bracht een nacht in jail door nadat haar stiefdochter de politie gebeld had. Ze had het meisje een draai om de oren gegeven nadat ze van haar een knal voor haar hoofd had gekregen met de hoorn van de telefoon. Dat was dus kindermishandeling. Nadat mijn huisbazin uit de jail kwam ging ze naar de ER en had voor haar hoofdwond drie hechtingen nodig, zo'n echte telefoon kan hard aankomen.)
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Petra/VS schreef:Iedere ochtend staan bij de McDonald's en dergelijke zaken illegalen te bedelen om een baan. Het schijnt in bepaalde delen van deze county echt een groot probleem te zijn.
In Marin County in California is dat ook zo. Daar stonden altijd tegenover het postkantoor. Daar kon je een mexicaan of twee ophalen voor je dagarbeid. De politie wist dat, maar die deden er weinig aan. "Morgen staan er weer anderen", en "We hebben de goedkope arbeid nodig om ons hoofd boven water te houden" zijn twee opmerkingen die men toch ook vaak hoort.
Petra/VS schreef: En intussen probeert mijn zusje, al helemaal legaal door het proces voor haar citizenship gekomen, om eindelijk eens te worden uitgenodigd voor de inzweringsprocedure. Ze heeft nu al twee keer haar vingerafdrukken moeten vernieuwen en haar FBI verklaring van goed gedrag moeten aanvragen, want die verlopen telkens. En dat alles omdat er iets mis is gegaan in de computer na haar interview. Homeland Security is een grote chaos!!!
Ik geloof dat er wel degelijk verschillen zijn tussen de diverse territorien (terrritories?). Toen ik nog in San Francisco woonde moest ik altijd uren in de rij staan om papieren in te leveren etc. Zelfs als ik een afspraak had was een uur vaak vertaging niks. Nadat ik naar St. Louis verhuisd ben is dat allemaal drastisch naar beneden gegaan. Hier maken ze en afspraak en dan ben je ook om die tijd binnen.

Margaret
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar CA drijft natuurlijk voor een groot deel op goedkope arbeid, legaal zowel als illegaal. Toen men afgelopen jaar strenger ging controleren kwamen hier meteen klachten van de "growers". Wie moeten de tomaten, paprika's, druiven, en al dat andere fruit dan plukken, sorteren, inpakken. Er is hier in de SJ Valley ook een enorme building boom gaande, dus veel nieuwkomers gaan als het even kan in de bouw werken. Ook hard ertegenaan maar altijd beter dan het werk op de velden waarbij je de hele dag moet bukken en tillen in de kokende hitte. (Ik zou het niet volhouden.)
Het is natuurlijk zo dat hoe welvarender een land of een gebied, hoe groter de zuigende werking voor mensen die het beduidend minder hebben.
Ik las overigens onlangs dat de meeste migranten thuis (lees Mexico) wel werk hebben, bv. in de bouw, maar tegen lagere lonen en onder slechtere omstandigheden, dus men komt naar de US in een poging het iets beter te krijgen en ook wat vooruit te komen.
Dat men dagarbeiders buiten laat staan - zonder sanitair - is schandalig. De werkgevers zouden eerlijker moeten zijn en geld donateren voor een plek of een ruimte met enige rudimentaire voorzieningen. Zoiets wordt weleens voorgesteld - er zou dan ook een dokter een ronde kunnen maken enz. - maar daar gaan dan veel mensen tegenin, "zo maken we het te aantrekkelijk voor nog meer illegalen".
StefanP
Amerika-ontdekker

Bericht door StefanP »

Weet iemand toevallig hoeveel Nederlanders er jaarlijks meedoen met de diversity lottery? Ik heb het internet af zitten zoeken en heb uitgebreide statistieken over van alles en nog wat gevonden, behalve de info die ik zocht. Enkel dat er vorig jaar +- 120 green cards aan Nederlanders zijn uitgereikt via de diversity lottery.

Ik ben wel benieuwd naar de kans van succes...

De envelop valt toch in mei op de mat, als je geluk hebt?

/rant
Via m'n werkgever ben ik bezig met de green card procedure, maar het schiet echt totaal niet op. Ze stelden bv de procedure rustig een jaartje uit. Ik zit hier op een L-1 visum dat in tegenstelling tot een H-1 niet verleng kan worden na 5 jaar, waarvan inmiddels al 1.5 jaar om zijn, en 3.5 jaar is nou ook niet echt lang als je ziet hoe lang die procedures duren...
/end rant
Gerwin
Amerika-ontdekker

GReen card

Bericht door Gerwin »

wanneer kan je je weer inschrijven
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

^ik dacht van oktober tot december (soms tot begin januari?), maar het is op dit moment nog niet bekend of er weer een DV-Lottery komt.
Gerwin
Amerika-ontdekker

Bericht door Gerwin »

okay, ikzal et wel ff in de gaten gaan houden
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer