Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Typisch Amerikaanse gerechten (en aangeleerde smaken)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dikkie
Amerikakenner

Re: Typisch Amerikaanse gerechten (en aangeleerde smaken)

Bericht door Dikkie »

Sandy schreef:Volgens mij zal een Amerikaan of iemand van een ander land nooit een NL stampot begrijpen. Ik zou het ze niet snel voorzetten in ieder geval.
Ik als oerhollandse lust geen stampot (behalve zuurkool) en mijn vriend is pas 3 en een half jaar in Nederland maar is erg dol op stampotten. Als mijn moeder stampot maakt dan maakt ze altijd extra voor hem. Zelfs 's zomers zou hij het liefste hutspot of iets dergelijks eten. Daarnaast is hij dol op Hollandse Bruine bonensoep en erwtensoep. Helemaal als er Hema-rookworst bij zit :mrgreen:
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ah ja ... Uitzondering bevestigt de regel ;)
Sandy
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik heb al meerdere keren hutspot geserveerd en het viel altijd in de smaak (of misschien waren ze alleen maar beleefd! LOL). Alleen zulk lekker draadjesvlees erbij maken als mijn moeder lukt me niet. Gado gado vindt ook iedereen heerlijk.

Ik mis kwe lapis!

Maar weer on-topic - pumpkin pie kan ik nog steeds niet pruimen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Hush puppies vind ik niet lekker. Droge hap.

Dutchess, ik kan hier geen lekker draadjesvlees maken. Ik heb het op allerlei manieren geprobeert (verschillende stukken van koe, in bouillon/bier/rode wijn, op fornuis, in oven) maar het wordt niet zo lekker als in NL en uiteindelijk heb ik het opgegeven.

Mijn amerikaanse man lust erg graag stampot, en dan vooral de groningse stampot witte kool met een grunniger worst erin.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ook ik krijg het niet voor elkaar om lekker draadjesvlees te maken. Elke keer mislukt het weer en is het vies stuk leer, terwijl ik (volgens mij) goede kwaliteit vlees koop. Ik weet niet waar het aan ligt.
"Keep Georgia On Your Mind"
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hhmm..nu ben ik helemaal geen vleesexpert, maar manlief lukt het toch wel om iets te maken dat erg in de buurt komt van draadjesvlees. Hij noemt het "pot roast", maar wat hij er voor gebruikt..geen idee. Ik zal het eens aan hem moeten vragen (of je komt gewoon een keer langs om te proeven of het is wat je in gedachten hebt ;) )
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
donut

Bericht door donut »

Ik maak het zo eens in de 3 maanden met een stuk london broil en dat lukt altijd goed.
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Bandido schreef:Ook ik krijg het niet voor elkaar om lekker draadjesvlees te maken. Elke keer mislukt het weer en is het vies stuk leer, terwijl ik (volgens mij) goede kwaliteit vlees koop. Ik weet niet waar het aan ligt.
Bestel eens een stuk "shank" meat, dat is in principe het stuk dat ze hier voor "boulie" gebruiken ;)
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Ik vind rootbeer ook niet lekker. The pickles en zilveruien zijn hier zout, ook niet lekker. En inderdaad ook dingen als Reese's peanut butter cups vind ik helemaal niet lekker. Wintergreen trek ik ook niet.
Toen we hier net kwamen vond ik ook alle wasmiddelen/wasverzachters vies ruiken :D

Dora
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

dora schreef: Toen we hier net kwamen vond ik ook alle wasmiddelen/wasverzachters vies ruiken :D
Die vond ik in de VS juist lekkerder ruiken.. maar dat zal wel enorm afhangen van de geur die je in NL gebruikte..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Baked potatoes. Zo'n grote, in de oven, insmeren met olijfolie met kosher zout of zeezout. En als ie gaar is, dan er barbecue pork of beef bovenop doen, een beetje sour cream en wat kaas, is een hele maaltijd op zichzelf. (Ja wel machtig).

Gumbo. Die maak ik zelf en is zalig gekruid.

Bruine bonen in de crockpot. Heerlijk sudderen, uren achter elkaar.

Blue Bell ice cream!!!! In dozijnen verschillende smaken! De beste in Amerika.

Crab cakes. Yummie.

Tex Mex. Fajitas, Nachos.

Overheerlijke salades. Cobb, Caesar, noem maar op.

Garlic bread.

Bread pudding met bourbon saus.

Heerlijk hoor.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Wij gebruiken rump roast voor draadjesvlees. Aanbraden en dan uren in de crockpot.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Voor draadjesvlees géén mager vlees nemen, maar juist een beetje doorregen. Dan wordt het resultaat veel malser.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Ik vind de algehele standaard van Amerikaanse voedingsproducten echt ontzettend laag. Voor een land dat overal de beste kwaliteit in nastreeft blijf ik het ongelooflijk vinden dat werkelijk waar bijna alles volgepropt zit met bergen suiker, vet en kunstmatige smaakstoffen.
Ik mis in zijn algemeenheid een beetje de "pure kitchen" in Amerika: oftewel: mooie, verse producten met goede smaken....verfijnde gerechten.
Uiteraard heb ik heus vaak lekker gegeten in restaurants (voordat iemand daarover begint) maar ik heb het nu even over de algehele standaard en dat ik na 3 weken amerika toch altijd weer érg blij ben met producten uit de AH en het heerlijke brood van de bakker.

Maar wellicht heeft dat ook weer te maken met aangeleerde smaken en zijn Amerikanen gewoon meer suiker en vet in hun eten te proeven (ik heb ook wel eens gelezen dat onze big macs veel minder vet zijn dan die in Amerika en die in Frankrijk zijn zelfs weer nog minder vet dan die in NL).

Wat ik in Amerika echt niet weg krijg is Mac & Cheese. Wat een smakeloze en kleffe hap is dat zeg....
Ook gebak vind ik niet te eten, de taarten zijn er zo chemisch en mierzoet....ik heb na 2 happen echt genoeg en mis daar zoiets als een frisse fruitvlaai.
En het brood: hoewel het beter wordt, haalt het het bij lange na nog niet bij de Franse stokbroden en onze heerlijke krokante volkorenbroden.

Wat ik dan wel weer heel lekker vind zijn frietjes: die kunnen ze in amerika zo heerlijk droog krokant bakken, zo krijg je ze in Nederland zelden.
En ik ben gek op de Cinnabon, jammer dat we die hier nog niet hebben :-)
Maar zo heeft elk land natuurlijk zijn eigen "hadden wij dat ook maar hier" producten.
Oh ja en cheesecake....dat vind ik amerika ook van een klasse apart, maar daar heb ik na een puntje wel weer genoeg van :-)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Iris_1982 schreef:mis daar zoiets als een frisse fruitvlaai.
En het brood: hoewel het beter wordt, haalt het het bij lange na nog niet bij de Franse stokbroden
Laatst bij Safeway: een heerlijk fruitvlaaitje! Niet te zoet, niet te chemisch. En diezelfde avond ook een heerlijk stokbrood gevonden: niet klef, en niet zoet - het kan dus wel... maar je moet zoeken... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Iris_1982 schreef:Ik vind de algehele standaard van Amerikaanse voedingsproducten echt ontzettend laag.
Tja, en hier kunnen we over "welles-nietesen" tot we een ons wegen, maar ik ben dit dus echt niet met je eens. Eerder andersom. Je noemt als voorbeelden bovendien mac & cheese, taarten en hamburgers. Er is echt meer te vinden hier, maar om dan te zeggen dat de algehele standaard laag is klopt wat mij betreft gewoon niet.
Iris_1982 schreef:En het brood: hoewel het beter wordt, haalt het het bij lange na nog niet bij de Franse stokbroden en onze heerlijke krokante volkorenbroden.
Hier geldt vooral: smaken verschillen. Veel Amerikanen hebben juist een hekel aan knapperige korsten en snijden die er in Europa altijd af. Qua brood ben ik zelf sowieso een lastige klant en vind Nederlands volkorenbrood ook echt niet doen, alsof je op een stuk turf zit te kauwen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het maakt ook wel degelijk uit, waar in de VS je bent. Zo klaagt mijn vriendin in Alabama steen en been, want ze heeft daar lang niet de keuze van produkten, die ze hier had. Hier hebben we niet alleen Trader Joe's en Whole Foods, maar ook gigantische Aziatische, Latijns-Amerikaanse en Libanese supermarkten. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het hier kopen.
Over lekkere fruitvlaaien gesproken, we hebben hier Pie Gourmet. Dat "Gourmet" staat terecht in hun naam, ik heb nergens anders zulke lekkere fruittaarten gehad! En natuurlijk kom ik dan weer op de Whole Foods bakkerij uit, die heerlijke fruit pies heeft. En de Griekse bakkerij hier heeft heel goede kwaliteit, beslist niet chemisch gebak. Als toerist moet je natuurlijk ook maar net weten, waar naartoe te gaan, al moet ik zeggen, dat het aanbod in de "gewone" supermarkten ook erg verbeterd is de laatste jaren (om te concurreren met Whole Foods wellicht?).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Petra/VS schreef:Als toerist moet je natuurlijk ook maar net weten, waar naartoe te gaan
Ik denk dat dit ook een grote rol speelt in het beeld dat "men" heeft. Wij zitten nu sinds afgelopen mei in Denver, maar we vinden nog steeds allerlei nieuwe zaakjes waar we bepaalde dingen beter kunnen kopen dan in een supermarkt. Als toerist zul je in zulke delen van steden niet of nauwelijks komen. En aangezien ook heel veel toeristen (alleen) naar Walmart gaan, wordt het beeld ook wel enigszins vertekend... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Plus dat het ene product het andere niet is.. Een hamburger van McDonalds is niet te vergelijken met een Gourmet Gegrilde Burger en een Mac & Cheese met Velveeta is ook niet te vergelijken met een home made baked Mac & Cheese met verschillende soorten verse kazen (en bv bacon (and bacon makes everything better ;) )).. Als tourist kom je vaak maar een bepaald soort producten tegen..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Iris_1982 schreef:Ik vind de algehele standaard van Amerikaanse voedingsproducten echt ontzettend laag
Ik ben het met Bandido eens dat ik het hier ook echt niet mee eens ben. Het hangt er maar net af waar je dingen koopt, welke schappen je langsloopt, en waar je smaak ligt. Natuurlijk hebben we hier die fluff marshmallow spread enzo, maar dat soort rariteiten hebben we in Nederland ook. Ik geloof echt niet dat de kwaliteit van eten zo veel lager is dan in Nederland.
Iris_1982 schreef:Ik mis in zijn algemeenheid een beetje de "pure kitchen" in Amerika: oftewel: mooie, verse producten met goede smaken....verfijnde gerechten
<hih> Dit moet je echt niet tegen mijn man zeggen, want die vindt de typisch Nederlandse keuken (aardappelen, wortels, nog meer aardappelen, boerenkool, slavinken) echt helemaal niet verfijnd. Volgens hem eet je, als je -echt- Nederlands eet, negen van de tien keer bijna hetzelfde gerecht. En wat betreft mooie, verse producten met goede smaken, wel eens echte sweet potato gehad? Of collared greens? Of smoked turkey? Ik bedoel, deze producten zijn hier echt hoor.

Ik weet dat ik een beetje fel reageer, maar ik vind dat we hier in de VS (ook in het zuiden) prima eten hebben. Het is anders, maar daarmee niet slechter.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer