De Amish zijn al heel lang geleden afgesplitst en worden daarom als een ander geloof beschouwd, maar er zijn zeker overeenkomsten, ze stammen af van dezelfde stam. Alleen waren de Amish nog een stuk radicaler. De doopsgezinden in Nederland behoren met de doopsgezinden/mennonieten in andere landen nog wel tot dezelfde geloofsgemeenschap. Mijn familie is doopsgezind en binnen hun kerk zijn er ook veel uitwisselingen met de Mennonites in Amerika en andere landen. De Nederlandse doopsgezinden noemen zich ook "Mennonite" in het buitenland en in de volksmond noemt men zich in Nederland vaak "mennisten". Maar je hebt inderdaad net zoals onder andere protestanten zeer veel stromingen onder dezelfde paraplu.thuul schreef:Als je op 't internet gaat speuren zie je dat er net zoveel mennonisten-afsplitsingen zijn als gereformeerden in NL. De Amish dus ook. De doopsgezinde kerk in NL is misschien wel ooit begonnen als mennonistenkerk, maar tegenwoordig vrijzinnig (bv de VPRO komt uit deze kring voort), veel rechtszinnigen uit deze kerk hebben zich toen aangesloten bij de gereformeerde gemeenten.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Ik ben bij de Amish op bezoek geweest
- Bandido
- Amerika-expert
Re: Ik ben bij de Amish op bezoek geweest
"Keep Georgia On Your Mind"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Corry schreef:Leuk, maar ik trek toch echt de streep bij het NIET hebben van een WC. Vreselijk lijkt me dat.

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
'k Heb het maar van het internet geplukt hoor
Wat ik wel wist is dat de doopsgezinden hier in de regio juist helemaal niet orthodox zijn maar vrijzinnig, maar misschien komt dat ook omdat hier juist op de eilanden de zwaar calvinistische hervormden en gereformeerden huizen (SGP oa).
Al met al intrigerend.

Al met al intrigerend.
- Bandido
- Amerika-expert
Dat klopt inderdaad, de Nederlandse doopsgezinden zijn veel progressiever. Vandaar ook de scheuring tussen diegenen die naar de VS en andere landen zijn getrokken en diegenen die zijn gebleven. Zo is de Doopsgezinde kerk in Nederland bv voorstander van zaken als het homohuwelijk, abortus etc.
Blijf het een interessant fenomeen vinden. Bedankt.
Daar denkt mijn Nederlandse doopsgezinde familie absoluut heel anders over!Bandido schreef:Zo is de Doopsgezinde kerk in Nederland bv voorstander van zaken als het homohuwelijk, abortus etc.

- DixieChick
- Amerika-expert
Mark - wat een interessant verhaal!
Mijn schoonouders zijn vorig jaar naar Ohio verhuisd, en wonen nu midden in Amish country. Mijn schoonmoeder quilt enorm veel, en is al een aantal keren bij wat Amish dames op bezoek geweest om samen te quilten. Een aantal van haar Amish kennissen heeft ons al uitgenodigd om te eten wanneer we daar naar toe gaan van de zomer...ik ben echt heel erg benieuwd!
Mijn schoonouders zijn vorig jaar naar Ohio verhuisd, en wonen nu midden in Amish country. Mijn schoonmoeder quilt enorm veel, en is al een aantal keren bij wat Amish dames op bezoek geweest om samen te quilten. Een aantal van haar Amish kennissen heeft ons al uitgenodigd om te eten wanneer we daar naar toe gaan van de zomer...ik ben echt heel erg benieuwd!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk generaliseren is, zeker in geloofszaken, erg actueelDaar denkt mijn Nederlandse doopsgezinde familie absoluut heel anders over!

- Bandido
- Amerika-expert
Inderdaad, I stand corrected. Ik had het niet zo moeten formuleren en het was ook niet mijn bedoeling om daarover een discussie te beginnen.thuul schreef:Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk generaliseren is, zeker in geloofszaken, erg actueel
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier even een fotootje waar ze bij mij aan de gang zijn. Het laatste beton is voorlopig gegoten.
Later gaat er nog een hoop meer gestort worden voor en naast de garage.
vandaag zelfgemaakte amish butter geproeft mjammie. Ook nog een plak droge worst gehad die ook heel lekker was.
Je zou er bijna amish van worden

Later gaat er nog een hoop meer gestort worden voor en naast de garage.
vandaag zelfgemaakte amish butter geproeft mjammie. Ook nog een plak droge worst gehad die ook heel lekker was.
Je zou er bijna amish van worden

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Natuurlijk zien we jullie weer graag tegemoet.@Mark wat bijzonder dat jij deze Amish People ook bij hun thuis hebt kunnen en mogen bezoeken. Een hele interessante en aparte ervaring lijkt mij dat. Hoe lang blijven deze mensen nog bij jou aan het werk voordat de bouw klaar is? Jan en ik hebben in de planning staan in de 2e helft van mei Missouri weer een bezoek te brengen en uiteraard willen we graag weer jou en Odilia en de kids goedendag zeggen. Ook zijn we heel benieuwd naar de bouw c.q. aanbouw van jullie huis.
Het huis zal er tegen die tijd inderdaad volledig anders uitzien.
Ik begrijp dat jullie dit jaar met de tent reizen. Ik denk dat tegen die tijd de bouw wel aardig richting af zal zijn dus als het goed is heb ik dan wel een logeerkamer tot mijn beschikking.
De amish zijn de crew van de builder en ze zullen wel tot het eind aan toe bezig zijn.Misschien dat je ze nog tegen komt.
Anders neem ik jullie wel mee op een amish gluren trip in de omgeving

Hij zei dat er af en toe wel eens toeristen voorbijreden maar niet vaak.
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Hoe kom je op dat woord! Met alle respect voor de Amish, maar hier moest ik erg hard om lachen....ned in MO schreef:Anders neem ik jullie wel mee op een amish gluren trip in de omgeving![]()
Hij zei dat er af en toe wel eens toeristen voorbijreden maar niet vaak.

Enneh... zo'n trip spreekt mij wel aan!
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat was bij gebrek aan betere bewoording
Het is namelijk niet zoals de amish in PA waar je de toerist uit kan hangen
Pikant detail is dat de vader van de amish die voor mij werkt geen amish meer is maar "gewoon burger" en in een dorp verderop woont. Die is dus uit het amish leven gestapt.

Het is namelijk niet zoals de amish in PA waar je de toerist uit kan hangen
Pikant detail is dat de vader van de amish die voor mij werkt geen amish meer is maar "gewoon burger" en in een dorp verderop woont. Die is dus uit het amish leven gestapt.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ach, Marjan heeft toch het tentje bij zich, dus als het niet af is, is dat ook geen probleem...ned in MO schreef:Ik denk dat tegen die tijd de bouw wel aardig richting af zal zijn dus als het goed is heb ik dan wel een logeerkamer tot mijn beschikking.

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tsja, wassen aan de pomp kan ookhekkie schreef:Precies!

@Mark: ben wel benieuwd naar die Amish taart...Was het lekker?
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Toen wij in Lancaster waren hebben we brood en rabarber/aardbeien pie bij hun gekocht, dat was me toch lekker.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Heb nog geen taart gezien
maar amish kaas geproefd. Smaakte een beetje naar Mozzarella. Een jonge kaas dus.

-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Voor zover ik weet zijn er in elk geval verschillende 'groepen' met elk hun eigen keuzes voor gebruik van technologie of niet.
Ik heb wel eens een lijstje op inernet gezien welke 'groep' iets wel of niet mocht, soort van tabel.
Zelf in Florida in Sarasota wel eens richting Pinecraft geweest waar je een Amish community hebt (en Mennonieten). Daar heb je bijv. ook Yoder's restaurant waar je wat
kan eten. Afhalen kan ook (afhaalraampje). Ik was daar op doorreis, en wist van het bestaan af, dus ging daar wat eten. Ze hadden daar zelfs Dutch Apple crumb pie
Die Dutch pie is trouwens niet zoals wij 'm kennen. Misschien was het zo 200 jaar terug bij ons? Al moet ik zeggen, 'Dutch' refereert niet echt naar Nederland maar naar een verouderde vertaling van 'Deutsch'.
Zelf had ik meer zin in banana cream pie... man wat een groot stuk! Wel grappig dat je dus gewoon geholpen wordt door Amish people. Een aparte ervaring.
Deze Amish hebben trouwens geen paard en wagen, maar 3-wiel fietsjes.
Ik wil ze nog wel eens in Pennsylvania zien, bij de groepen die technologie verbieden heeft de tijd echt stil gestaan. Maar volgens mij zijn ze niet zo happig op buitenstaanders en al helemaal geen toeristen.
Al mogen de Amish echt alles bij het bekende rumspringa, zonder dat er verkeerd naar ze wordt gekeken als ze besluiten om te blijven bij de groep.
Wel apart dat die vader er dan uit is gestapt en gewoon contact met de rest heeft. Maarja, ik weet er verder ook niet alles van, maar vind het wel interessant.
Ik heb wel eens een lijstje op inernet gezien welke 'groep' iets wel of niet mocht, soort van tabel.
Zelf in Florida in Sarasota wel eens richting Pinecraft geweest waar je een Amish community hebt (en Mennonieten). Daar heb je bijv. ook Yoder's restaurant waar je wat
kan eten. Afhalen kan ook (afhaalraampje). Ik was daar op doorreis, en wist van het bestaan af, dus ging daar wat eten. Ze hadden daar zelfs Dutch Apple crumb pie

Die Dutch pie is trouwens niet zoals wij 'm kennen. Misschien was het zo 200 jaar terug bij ons? Al moet ik zeggen, 'Dutch' refereert niet echt naar Nederland maar naar een verouderde vertaling van 'Deutsch'.
Zelf had ik meer zin in banana cream pie... man wat een groot stuk! Wel grappig dat je dus gewoon geholpen wordt door Amish people. Een aparte ervaring.
Deze Amish hebben trouwens geen paard en wagen, maar 3-wiel fietsjes.
Ik wil ze nog wel eens in Pennsylvania zien, bij de groepen die technologie verbieden heeft de tijd echt stil gestaan. Maar volgens mij zijn ze niet zo happig op buitenstaanders en al helemaal geen toeristen.
Al mogen de Amish echt alles bij het bekende rumspringa, zonder dat er verkeerd naar ze wordt gekeken als ze besluiten om te blijven bij de groep.
Wel apart dat die vader er dan uit is gestapt en gewoon contact met de rest heeft. Maarja, ik weet er verder ook niet alles van, maar vind het wel interessant.

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 26 Reacties
- 6184 Weergaves
-
Laatste bericht door Big Al
-
- 17 Reacties