Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

nederlandse lekkernij

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ruudenkit
Amerika-ontdekker

nederlandse lekkernij

Bericht door ruudenkit »

Hallo allemaal,

Ik wil Amerikaanse vrienden verrassen met typisch Nederlands e lekkernij (via de post)

Ik dacht aan:
- stroopwafels
- chocolade
- kaas (incl kaasschaaf)
- bokkepootjes

Iemand nog meer tips voor lekkere dingetjes die ik kan verzenden??
- De gemiddelde amerikaan zal die gaan voor oude kaas of jonge kaas??
- Welke chocolade soort vinden ze over het algemeen het lekkerst? puur/melk/wit?
- Ik heb begrepen dat de drop die wij kennen over het algemeen niet in de smaak valt
- Softdrugs zal ik ook maar niet versturen he :lol:

Ik hoop dat ik een paar nuttige reacties mag ontvangen van jullie
Alvast bedankt daarvoor

groetjes Ruud
Mijn 1e x keer in USA....hoop dat jullie me een beetje tips kunnen geven
Clint
Amerika-expert

Re: nederlandse lekkernij

Bericht door Clint »

De meeste Amerikanen die ik ken gaan voor melk chocolade, maar dat kan natuurlijk per persoon enorm verschillen, dus dat zou ik gewoon even navragen bij degene in kwestie.

Wat kaas betreft, deze moet vacuüm verpakt zijn.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Amerikanen die ik ken zijn gek op de Boerenyoghurt.

Afbeelding

Ik neem het elke keer mee

Andere zaken die ik in het verleden heb meegenomen en een succes waren

Roze koeken
http://veggieloggie.files.wordpress.com ... 5/20_1.jpg
Ringeling chips
http://www.dutchfoodshop.nl/images/smit ... 20ling.jpg
Drop
Absynth (pas op, mag officieel niet!)
Ouwewijvenkoek
Marsepein figuurtjes
Wiegerketelapper kruidkoek
Extra gevulde kop a soup
Zaanse Mosterd
Stenen kruikje met Jenever
Ontbijtkoek
Jodenkoeken
Sigaren

Ik heb echt altijd karrevrachten meegenomen, maar meer schiet me zo 123 niet te binnen.

Een kaaschaaf kennen de meeste Amerikane trouwen wel. Als kaas kan je het neste zeer oude kaas meenemen, die is het onbekendste. Kaas uit Gouda (Gooda) kun je trouwens op zeer veel plaatsen kopen. Maar een groot stuk Old Amsterdam (zodat de tekst leesbaar is) maakt natuurlijk een goede indruk.

Bij alle producten is het belangrijk dat je aan de verpakking kunt zien dat het niet Amerikaans is, liefst met ergens een tekst Nederland/Amsterdam of zo iets er op.

Bra,
ruudenkit
Amerika-ontdekker

Bericht door ruudenkit »

Stenen kruikje met Jenever???? mag dat gewoon per post alcohol het land invoeren?
Is de hele oude kaas over het algemeen niet te sterk van smaak als ze het niet gewesnd zijn??

bedankt voor de nu al vele reacties
dizzygirl
Amerikafan

Bericht door dizzygirl »

Ja Old Amsterdam doet het altijd goed!
Ben ook nog niet een Amerikaan tegen gekomen die stroopwafels niet lekker vind.
Verder:
Worstenbroodjes en saucijzenbroodjes ( alhoewel dit volgens mij eigenlijk niet mag omdat er vlees in zit)
Inderdaad geen drop maar Dropshot dan weer wel :?
Qua chocolade zou ik een doosje bonbons halen bij de plaatselijke chocolaterie of banket bakker.
Ik haal ze altijd bij De Dames in Oirschot ( Noord-Brabant ),en wordt atlijd als god onthaald als ik zo een doosje bij me heb. ( Hershey's eat your heart out! )
Luikse wafels, je weet wel met die brokjes suiker er in.
Kerst / paassstol
Zaanse mayo in tube.
ruudenkit
Amerika-ontdekker

Bericht door ruudenkit »

augurken???
zilvervliesuitjes?
borrelnootjes?
is dat wat??

i.i.g. puur hollands!! maar of het in se smaak valt?
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Je mag alcohol niet per post versturen naar de VS. Augurken hebben ze in de VS ook en zilveruitjes heten in het Engels pickled onions en zijn volgens mij ook wel bekend ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
ruudenkit
Amerika-ontdekker

Bericht door ruudenkit »

ok...dus geen zilverliesuitjes en zure bommen, ik heb al een goed idee...denk dat ik wel een mandje vol krijg.
Ik heb toch veel gehoord over mensen die drank hebben verstuurd en dit zou gewoon zijn aangekomen.
STEL ik verstuur een doos levensmiddelen met daarin oa 1 flesje Alfa (mijns inziens het lekkerste bier van nederland)
en een flesje dropshot (alcohol)
wat kan er in het ergste geval gebeuren??
- boete voor mij of onze vrienden?
- word alles in beslag genomen en komt er dus niet aan?
- halen ze alleen de drank eruit en is daarmee de kous af?

Als dit laatste het geval is wil ik het risico wel lopen, maar als dit zou betekeken dat er boetes in het spel komen of er niets meer aankomt van de overige producten wil ik het risico niet nemen!
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Kaneelstok.

Amerikanen zij gek op kaneel.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Als de alcohol wordt onderschept ga ik er vanuit dat het hele pakket niet aan zal komen. Boetes durf ik niets over te zeggen. Ik zou het niet doen. Daarnaast, heb je toch een goede reden om eens in persoon langs te gaan. Want dan mag je het wel (tot 1 liter max.) meenemen ;)
Clint's Thoughts
ruudenkit
Amerika-ontdekker

Bericht door ruudenkit »

clint, ik ga je advies opvolgen
zo ff shoppen ;-)
thx voor alle leuke reacties tot zo ver
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

De onbetwiste numero 1 is bij mij nog altijd de stroopwafel. Of speculaasjes. Verder is oude kaas iets wat niet bij iedereen (ook in NL, ik hou er namelijk zelf ook absoluut niet van) in de smaak valt. Kaasschaven hebben we hier inderdaad bovendien ook. Qua kaas kun je dan wel weer denken aan een goudkuipje van Eru. Chocola doet het ook altijd goed, wat dan ook. Iets anders wat hier bij mij altijd in de smaak is gevallen zijn borrelnootjes. Qua drop zou je misschien een zoet soort kunnen kiezen, dat vinden Amerikanen vaak wel lekker, maar met het "echte" dubbelzoute werk heb ik weinigen hier blij kunnen maken. :wink:

Dingen als mayonaise, augurken/zilveruitjes zou ik niet aan beginnen, die liggen hier ook gewoon in de supermarkt.
"Keep Georgia On Your Mind"
ruudenkit
Amerika-ontdekker

Bericht door ruudenkit »

oh ja als ik een door 'oma' gebakken ouderwetse cake verstuur zal er dan iets of iemand aan gaan snuffelen??
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik denk dat dat geen probleem zou zijn, maar ik stel dan eerder de vraag: weet je dat wel zeker. Hoewel het meestal goed gaat, heb ik ook wel eens gehad dat een pakket van mij naar de VS er meer dan 3.5 weken over gedaan heeft. Dan is je verse cake zeker oud. En een 'albert heijn' cake* is (in mijn ogen) nou niet zo bijzonder..

* daarmee bedoel ik die voorverpakte, houdbare cakes die je bij de supermarkt koopt.
Clint's Thoughts
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Alcohol, en met name Absinthe, mag je niet versturen via de Amerikaanse post! Dat zou ik dus maar niet doen.
Kaas, en dan idd de Old Amsterdam, doet het altijd goed. En zoals reeds vermeld, moet de kaas wel vacuüm verpakt zijn!
Wat mijn Amerikaanse vrienden altijd leuk vinden zijn hagelslag en gestampte muisjes. Natuurlijk hebben ze in de VS ook 'chocolate sprinkles', maar dat wordt gebruikt om taarten te versieren, niet als ontbijt. Een leuk kaartje erbij waarop je vermeld dat dit een oer-hollands ontbijt is, vinden ze vast leuk! Je kan de hagelslag en gestampte muisjes in mini verpakkingen kopen bij de supermarkt. Het weegt niks en is makkelijk te versturen.

Een tijdje geleden hadden ze bij de Xenos erg leuke Nederlandse producten, zoals een Delftsblauw keukenschort. Dus als je vrienden van koken houden, kan je het thema een beetje doorvoeren en zo'n schort erbij stoppen. Wat bij mijn vrienden ook altijd in de smaak valt is een kookboek met Nederlandse gerechten. 'Dutch Delights' heet het geloof ik en kost iets van €15.-. Er staan leuke verhalen in over typisch Nederlands eten en gewoontes en een aantal lekkere recepten.

Met de feestdagen stuur ik altijd pepernoten en chocoladeletters op, maar daar heb je nu natuurlijk niks aan.
Even kijken... wellicht iets van Droste cacao, kaneelstokjes, speculaas, ontbijtkoek, ... Neem even een kijkje bij de Hema, die hebben geregeld Nederlandse lekkernijen met leuke verpakking.
Eigenlijk maakt het niet eens zo heel veel uit wat er precies in het pakje zit, je vrienden zullen het sowieso onwijs leuk vinden om iets uit Nederland te krijgen!
Zolang je maar geen drank, groente, fruit en vleeswaren opstuurt en ervoor zorgt dat de kaas vacuüm verpakt is, dan zit je helemaal goed.
Laatst gewijzigd door Figment op 02 apr 2010, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Clint schreef:Hoewel het meestal goed gaat, heb ik ook wel eens gehad dat een pakket van mij naar de VS er meer dan 3.5 weken over gedaan heeft. Dan is je verse cake zeker oud. En een 'albert heijn' cake* is (in mijn ogen) nou niet zo bijzonder..
Nee, en die cakes liggen hier ook in de supermarkt en heten dan "pound cake". Het is inderdaad wel wat riskant als het pakje niet op tijd aankomt.
"Keep Georgia On Your Mind"
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Of gewoon een lekker stuk Beemsterkaas.
Komt van een Werelferfgoed (ja, dat hebben wij hier ook in NL :lol: )

Arnhemse meisjes?
Vlokken? (vlokfeest)

Klompen 8)

Haring uit Volendam :lol:
Krisjuh
Amerikafan

Bericht door Krisjuh »

ruudenkit schreef:oh ja als ik een door 'oma' gebakken ouderwetse cake verstuur zal er dan iets of iemand aan gaan snuffelen??
Misschien alleen als het spacecake is :P

Maar zoals al gezegd is kan het soms lang duren vorodat iets aankomt daar, als het uberhaupt al aankomt. Van de kaarten die ik zo nu en dan naar mijn zus verstuur in Chicago komen de meeste nooit aan. Maar er is altijd hoop, heb een keer een boekje opgestuurd en dat werd 1,5 maand later toch ineens nog bezorgd.

Iets wat ik hier nog niet zie staan: kroketten :) Alleen jammer dat dat dan weer niet mag...
Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

En laat de Haagsche Hopjes ook maar in Nederland, want daar gooien ze je hier ook dood mee... :wink:

Mijn ouders hadden laatst een pakket opgestuurd met o.a. vacuum verpakte kaas erin. Eenmaal hier aangekomen leek het wel of de kaas tot het kookpunt was opgewarmd en weer was afgekoeld: er zaten ineens allerlei luchtbelletjes in - heel vreemd... (We hebben 'm nog niet geproefd; dit weekend gaat 'ie open)

Krisjuh schreef:Iets wat ik hier nog niet zie staan: kroketten :) Alleen jammer dat dat dan weer niet mag...
Zeg, wil je dat a.u.b. laten? Nu heb ik zin in kroketten... maakt me niet uit dat het hier pas half acht 's ochtends is... Ik wil een kroket, en wel NU! :lol: Maarre... ook kroketten kun je hier krijgen als je even zoekt. Alleen frikandellen, daar is niet aan te komen - en fijn: nu wil ik naast mijn kroket ook een frikandel speciaal... :roll: :lol: "Breakfast of Champions!" :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Kroketten kan je ook online bestellen. Is ergens in dit forum een lange draad over kroketten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer