Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Check zeer goed je ESTA!!!

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Geert1976
Amerikafan

Re: Check zeer goed je ESTA!!!

Bericht door Geert1976 »

@ brian89; Alleen op de dag van vertrek is dat te controlleren. Je zou wel heel vroeg al kunnen bellen bijvoorbeeld
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Geert1976 schreef:@ brian89; Alleen op de dag van vertrek is dat te controlleren. Je zou wel heel vroeg al kunnen bellen bijvoorbeeld
Ik vlieg via London naar Chicago kan ik het dan bij British Airways op schiphol ook checken of moet dit dan in London?
Zou vervelend zijn als ik vanuit London weer terug moet :roll:
Marloes
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marloes »

Wij vliegen via Parijs (met Air France waar het dus minder goed voor elkaar zou zijn) naar New York. Kunnen we dan op Schiphol al te horen krijgen of de ESTA goed is ingevuld?
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

sorry, ik was niet zo duidelijk in mijn laatste post... Je kan niet bellen, maar bij aankomst op de Luchthaven Schiphol kan je als transferpassagier naar een van de Transferdesks, voor mensen uit Parijs (Air France) is Transferdesk 2 de locatie waar je langsloopt als je aankomt op Schiphol.

Voor lokale passagiers, dus mensen die Schiphol als beginpunt hebben, kunnen dit controlleren bij of de check in balie of ook 1 van de transferdesks, nadat je de paspoortcontrolle voorbij bent.

Bellen naar de airline heeft, vermoed ik, geen zin. Ik denk niet dat dit soort zaken(ESTA en ppt gegevens) telefonisch word besproken. Maar wellicht kan iemand mij hierin tegenspreken?
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Dus voodat je op het vliegtuig stapt naar Londen of Parijs (waaruit je doorvliegt naar The States), weet je al of je ESTA ' cleared' is? Dus opSchiphol kan je dit al navragen?
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

@ Brian; Dat is nou het meest kritieke punt op het moment. Passagiers die Amsterdam als overstap gebruiken om door te reizen naar de VS. Heel vaak schieten de paspoortgegevens NIET door naar de systemen van de airlines op Amsterdam. Dus jij kan het beste checken bij de Transferdesk op Schiphol en NIET op de luchthaven waar jij vandaan vertrekt, reden; al eerder besproken hier, systemen sluiten absoluut niet naadloos aan op de ander(e)
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Ze maken het wel lekker lastig allemaal om op vakantie naar Amerika te gaan hoor :roll:
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

yarrah schreef:Het ESTA gebeuren is alleen van toepassing als je de US over zee of door de lucht binnenkomt. Ga je met auto of camper van Canada naar de USA dan hoef je geen ESTA formulier in te vullen. Wel zul je bij de douane uit de auto moeten en het kantoor in moeten om het groene I-94 formulier in te vullen, vingerafdrukken en foto te nemen en 6 dollar te betalen. En met een beetje geluk mag je dan de US in. Op het I-94 moet je een verblijfadres in de US invullen. aroundTrek je rond dan volstond vroeger "travelling around" tegenwoordig moet er echt een adres staan, dus zorg dat je het adres van je eerst volgende hotel of campng bij je hebt.
Dit klopt helemaal, alleen kan ik me niet herinneren dat wij een adres ingevuld hebben, volgens mij volstond het in 2008 nog om "travelling around"op te schrijven. Maar dat kan dus veranderd zijn.

Marjon
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

Marjon, heeeeel goed dat je dit nog ff te sprake brengt. Vanaf 01 april 2010 mogen wij absoluut niet een hotelnaam invullen in je API gegevens (Advanced Passenger Information), dit mocht vroeger nog wel.

Vanaf april MOETEN (!!!) wij als airline personeel ten alle tijden een fysiek adres invullen waar de passagier verblijft in de US (eerste nacht uiteraard). Vullen wij wel alleen een hotelnaam in, kunnen wij als airline een boete opgelegd krijgen van circa $3300,00 per passagier, en dit is echt geen grapje..

En het gebeurd nog heel vaak dat een passagier alleen een hotelnaam heeft, hier kunnen wij dus NIKS mee.

Ik heb de API gegevens van die Keniaanse terrorist, die van de Amsterdam -- Detroit vlucht, nog eens nagekeken in onze computer... Die meneer had alleen "Marriott Hotel" opgegeven...
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Wat houd het Advanced Passenger Information precies in? Moeten we dit dan ook nog ergens invullen voordat je naar Amerika gaat, naast je ESTA?
Madphil
Amerikakenner

Bericht door Madphil »

Ik zit de hele discussie nu een dag of wat te volgen.

Wat mij nu zo bevreemd is het feit dat niet de passagier, maar de airline/US customs zijn zaken niet goed voor elkaar heeft. En TOCH wordt de passagier hier op afgerekend. Dit is toch te gek voor woorden?!

Als een passagier geen goede gegevens invult, okee, dan is dat zijn schuld. Maar Geert geeft herhaaldelijk aan dat de airline soms niet de juiste gegevens van de US krijgt. Hoe kan dit in hemelsnaam dan het probleem van de passagier zijn? Mijns inziens ben je dan als populair vakantieland alleen maar bezig met het afschrikken van potentiele inkomsten, want laten we wel zijn, wij brengen als USA-vakantievierders toch heel wat dollars in het laatje.
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

Advanced Passenger Information (=API): hierin staan je voornaam/achternaam/geslacht/geboortedatum/land/paspoortnummer in

ESTA: dit is dus de aanvraag om de VS in te mogen.

API kan ik bij de gate nog aanpassen en gegevens toevoegen. ESTA kan ik (airline staff) niks mee, die is er of die is er niet. Is die niet aanwezig, dan moet je de passagier ZELF dit alsnog doen

Als je het goed bekijkt liggen deze heel erg dicht bij elkaar qua gegevens. Ik kan jullie vertellen dat wij als airline personeel helemaak gek worden van alle informatie die wij moeten invoeren voor 1 enkele passagier reizend naar de VS. Als ik terugkijk op de afgelopen 3 jaar komt er meer en meer informatie-voorziening bij. En dat allemaal omdat de VS dat wil.
Als Europa op bezoek wil komen in de VS, moet Europa (vrijwel) alles doen wat de VS ze opdraagt En andersom is het een eitje als Amerikaan Europa in te komen (over het algemeen genomen dan he, tenzij je op een lijst van bijvoorbeeld Interpol ofzo staat :o ). 1 woord; belachelijk!!

En dan komt dus daar ook nog eens bij dat systemen niet aansluiten op elkaar...

Soms ben ik tijdens mijn vluchtafhandelingen aan de gate bijna alleen maar bezig met ontbrekende informatie van pax toe te voegen in de computer (Horen jullie mijn frustratie hierin :lol: :lol: ) in plaats van bijvoorbeeld mensen bij elkaar te plaatsen in het vliegtuig, ofwel service verlenen aan de passagiers
Laatst gewijzigd door Geert1976 op 08 apr 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Krisjuh
Amerikafan

Bericht door Krisjuh »

Zou bijna denken dat dit topic er is om mensen angst aan te jagen :P

Dat API, is dat iets waar je als reiziger voor moet zorgen of is dat onderdeel van ESTA? Aangezien je hier ook je verblijf op in vult?
Afbeelding
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

API en ESTA staan los van elkaar. En ik ben dit topic niet gestart om mensen angstig ofzo te maken. Ik deel mijn ervaringen die ik meemaak aan de gate afgelopen dagen.

Angst aanjagen......daar zijn de VS experts in!!! (de overheid dan)
Chrisp
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Chrisp »

Bedankt voor de informatie, vooral ook over die hotelnaam. Tot nu toe was dat toch heel normaal om te doen? Volgens mij heb ik het ook twee keer zo gedaan.
Afbeelding
Krisjuh
Amerikafan

Bericht door Krisjuh »

Dat van dat angst aanjagen was niet serieus bedoeld hoor ;) Kan geen kwaad om mensen extra in te lichten als het zulke zaken gaat.

Maar die API, moet je daar zelf iets voor doen? Ben er namelijk tot nu toe nog helemaal niks van tegen gekomen...
Afbeelding
Geert1976
Amerikafan

Bericht door Geert1976 »

API gegevens kan je online invullen als je jezelf (en meerdere mensen in dezelfde boeking verblijvend op het zelfde US adres) op de website van de Airline waarmee je naar de VS vliegt.

ESTA vul je in via de bekende website van de Amerikaanse overheid. En als dit dus niet is gelukt, kan dit op Schiphol op de ESTA computers, waarvan ik de locaties al reeds heb vermeld in deze topic.

Vernam net van een collega van mij die in het "het IT wereldje" zit wat betreft al die systemen, airline A --airline B-- ESTA --API, erg druk bezig zijn alle bugs op te lossen. Hij wist me ook te vertellen dat wereldwijd er aardig wat problemen nog zijn wat dit betreft. Het syncen tussen deze systemen hoge prio hebben bij de Airlines/US Immigration.
pumi1000
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door pumi1000 »

Op de KLM site kun je het API formulier zo downloaden en invullen thuis. Uiterlijk 1 uur voor vertrek moeten wij dit inlveren op Schiphol.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 west usa / 2013 oost usa / 2014 noordwest usa / 2015 rondje NY / 2016 west usa / 2017 Florida / 2018 west usa / 2019 west usa / 2022 noordwest usa / 2023 oost + zuid usa / 2024 west usa / 2025 midwest / 2026 Texas en midwest
Krisjuh
Amerikafan

Bericht door Krisjuh »

OK, zal vanavond eens bij AA kijken of ik dit ergens kan vinden.
Afbeelding
brian89
Amerika-ontdekker

Bericht door brian89 »

Bij Britsh Airways kan je dit online invullen. Niets uitprinten o.i.d.
Wat ze bij BA o.a. vragen is je passport number en adres waar je verblijft.

EDIT: Uitprinten alleen als je klaar bent met invullen en dan meenemen voor je Check in
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer