Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa plat
- WillemenIrma
- Amerika-ontdekker
Re: IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa pla
Net via Tioga bericht gekregen dat KLM zijn passagiers die voor morgen gereserveerd staantoch afraad om hun boeking te veranderen. Zij verwachten dat morgen de vluchten weer op gang komen. Heb je dus morgen een vlucht gereserveerd dan heb je in principe voorrang op de vertraagde passagiers. (Anders komen er steeds meer klanten die gecompenseerd moeten worden bij.)
Dus wij gaan morgen gewoon naar Schiphol en hopen dat we de lucht ingaan en er vervolgens lang genoeg in blijven om Amerika te bereiken. DUIMEN!
Dus wij gaan morgen gewoon naar Schiphol en hopen dat we de lucht ingaan en er vervolgens lang genoeg in blijven om Amerika te bereiken. DUIMEN!
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Ik duim met je mee, ik sta morgen op de planning voor 10:05 vanuit Brussel. De moed begint toch een beetje in de schoenen te zakken
Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat ik opeens rijk ben
maar om dat nou een voordeel te noemen...
p.s. heeft 1 van jullie wellicht zijn eerste hotel benaderd om dit alles door te geven...? twijfel of ik dit moet doen

Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat ik opeens rijk ben

p.s. heeft 1 van jullie wellicht zijn eerste hotel benaderd om dit alles door te geven...? twijfel of ik dit moet doen
2009: Los Angeles, Route 1, San Fransisco, Yosemite, Death Valley, Las Vegas
2010: 10 dagen Las Vegas
2017: Grand Canyon, Monument Valley, Capitol Reef, Bryce, Zion, Las Vegas
2020: Route 1, Yosemite, Death Valley en Las Vegas
2010: 10 dagen Las Vegas
2017: Grand Canyon, Monument Valley, Capitol Reef, Bryce, Zion, Las Vegas
2020: Route 1, Yosemite, Death Valley en Las Vegas
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Hier een stukje over het vliegen door een aswolk:
Aswolk 'vliegend schuurpapier' voor vliegtuigen
Een vliegtuig stijgt donderdagochtend op in Dubai. Foto EPA
SCHIPHOL - Vliegen door een aswolk is de schrik van iedere piloot. De cockpitramen worden dof en ondoorzichtig doordat de asdeeltjes er met grote snelheid en kracht tegenaan botsen, het effect van zandstraling. Piloten zijn dan aangewezen op hun instrumenten.
De motoren kunnen uitvallen doordat de propellers of turbinebladen zwaarder worden door aangesmolten asdeeltjes. Landt het vliegtuig uiteindelijk veilig, dan glimmen de zilveren vleugels als nieuw en lijkt de verf overal weggevreten, opgeschuurd door het fijne stof.
Verkeersvlieger Steven Verhagen, vicepresident van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), heeft als gezagvoerder op een Boeing-737 van KLM vulkaanerupties altijd kunnen mijden. ''Al was ik een keer in de buurt van een sputterende Etna, maar dat leidde uiteindelijk niet tot problemen.''
Verhagen kent echter zijn klassiekers. Zoals het leerstuk van vlucht KL 867 op 15 december 1989, die op weg was van Amsterdam naar Tokio.
Boven Alaska komt de Boeing-747 in een aswolk terecht, uitgebraakt door Mount Redoubt. Binnen 59 seconden vallen de vier motoren uit. Gezagvoerder Karl van der Elst, een geoefend zweefvlieger, zet met 240 passagiers aan boord een duikvlucht in. Ondertussen probeert hij de motoren weer aan de praat te krijgen. Dat lukt gedeeltelijk; op drie van de vier motoren weet Van der Elst veilig in Anchorage te landen. Schade aan het vliegtuig: voor ruim 55 miljoen euro, doordat de motoren en de beplating moesten worden vervangen.
Volgens het Adviescentrum voor Vulkanische As (VAAC) in Toulouse zijn er sinds de jaren tachtig zo'n honderd vliegtuigen beschadigd door vulkanische deeltjes. Ceashes door aswolken zijn er tot op heden nooit gemeld.
De minuscule stukjes steen en glas smelten bij een temperatuur van 1100 graden en zetten zich vast op onderdelen in het hete gedeelte van motoren, waar het 1400 graden kan worden.
Vliegenier Verhagen: ''In zo'n geval worden de propellers of turbinebladen zwaarder en de motoren te heet, dus moet je je snelheid matigen. In de praktijk betekent dat een gecontroleerde daling naar een veilige uitwijkhaven.''
Zo'n aswolk is als vliegend schuurpapier, zegt de verkeersvlieger. ''Daarom is het gevaarlijk te gaan vliegen. Je moet opstijgen en landen en je weet nooit wanneer en op welke hoogte je door de aswolk heen moet.''
De noodprocedures zijn volgens Verhagen betrekkelijk eenvoudig. ''Ben je boven de oceaan en is er op dat moment een eruptie, dan zijn er maar twee mogelijkheden: of omvliegen op een veilige manier, óf terugkeren. Want een vliegtuig is altijd sneller dan de wind en de daarin meegevoerde as.''
Vliegtuigen in problemen
Sinds de jaren tachtig zijn zo'n honderd vliegtuigen beschadigd geraakt nadat zij door een aswolk vlogen. Hieronder enkele beroemde voorbeelden:
* Juni 1991: uitbarsting van de Pinatubo op de Filippijnen. Binnen drie dagen dreef de aswolk duizenden kilometers verder tot aan de oostkust van Afrika. Deze wolk beschadigde meer dan twintig vliegtuigen, waarvan de meeste zo'n duizend kilometer van de vulkaan vlogen.
* December 1989: een Boeing 747 van de KLM komt boven Alaska in een aswolk van Mount Redoubt. Piloten wilden uit de wolk klimmen, maar binnen enkele minuten vielen alle motoren uit. Het vliegtuig verloor snel hoogte, maar uiteindelijk kwamen de motoren weer op gang. De piloten zetten het toestel in Anchorage aan de grond.
* Juni 1982: een Boeing 747 van British Airways, onderweg van Londen naar Auckland in Nieuw-Zeeland, komt in een aswolk terecht boven Jakarta. Dit na een eruptie van de vulkaan Galunggan. Het zeer fijne as dringt door in de cabine en veroorzaakt uitval van de vier motoren. Eenmaal uit de wolk wisten de piloten drie motoren te starten en maken een noodlanding in Jakarta. Niemand raakte gewond. (GPD)
Bron: http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONO ... igen.dhtml
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Dat kan je vermoedelijk al vergeten, het Belgisch luchtruim is al zeker tot 10h00 morgenochtend gesloten en buiten een verdwaald Delta toestel dat uitgeweken is naar BRU zijn alle TATL vluchten op tijd kunnen vertrekken, dit wil zeggen dat er eerst vluchten vanuit de US moeten binnenkomen in België wat dus niet mogelijk is tot 10h00 morgenochtend... Tenzij ze natuurlijk op VFR vliegen maar dat zou pas risiscovol zijn...Barry Winkels schreef:Ik duim met je mee, ik sta morgen op de planning voor 10:05 vanuit Brussel. De moed begint toch een beetje in de schoenen te zakken![]()
Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat ik opeens rijk benmaar om dat nou een voordeel te noemen...
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Wij hebben zowel het hotel bij Brussel (voor afgelopen nacht) als ons eerste hotel in Las Vegas telefonisch geannuleerd.Barry Winkels schreef:
Ben bang dat ik dat zo nog een keer kan gaan doen

- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Op zich lokken jullie het wel uit Rob.. nummer 13!! 

- Disney-Golf
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 999
@ geert 1976
Wij zijn nu in ons huis in Kissimmee en vertrekken "normaal gezien" 17/4 van Orlando naar Atlanta om daar onze vlucht naar Amsterdam te nemen.
Delta kan ons geen antwoord geven op de vraag of het niet wenselijker is in Orlando te blijven tot Schiphol terug opengaat dan wel te vertrekken en in Atlanta te stranden.
Zaterdag 3 april hebben we al een delay van 24 uur gehad (Schiphol-Atlanta) en hebben geen zin in Atlanta te wachten tot het Europese luchtruim terug opengaat.
Heb jij misschien een tip?
Wij zijn nu in ons huis in Kissimmee en vertrekken "normaal gezien" 17/4 van Orlando naar Atlanta om daar onze vlucht naar Amsterdam te nemen.
Delta kan ons geen antwoord geven op de vraag of het niet wenselijker is in Orlando te blijven tot Schiphol terug opengaat dan wel te vertrekken en in Atlanta te stranden.
Zaterdag 3 april hebben we al een delay van 24 uur gehad (Schiphol-Atlanta) en hebben geen zin in Atlanta te wachten tot het Europese luchtruim terug opengaat.
Heb jij misschien een tip?
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zo, dat is toch wel zwaar balen voor iedereen die hier nu door getroffen wordt.
@Rob: hoe gaat het met jullie camperhuur?
@Rob: hoe gaat het met jullie camperhuur?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
holland -amerika line gaan boeken ?! sorry flauwe grap 

http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
Uit alle berichtjes in de media kan ik niet zo goed opmaken of de vulkaan nu nog steeds actief as de lucht in blaast
of dat dat reeds verminderd is?
of dat dat reeds verminderd is?
- Disney-Golf
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 999
Toch een goeie!
3 weken cruise Yeeeeeehaaaaa!!
3 weken cruise Yeeeeeehaaaaa!!

- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Ik heb gisteravond met El Monte Las Vegas gebeld en de camper blijft voor ons beschikbaar totdat we op komen dagen, gemiste dagen krijgen we echter niet terug volgens mijDento schreef:@Rob: hoe gaat het met jullie camperhuur?

- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Heb je wel een melding gemaakt bij de Verzekeringsmaatschappij?
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Contacteer:
Er is melding gemaakt bij de verzekering, we hebben recht op maximaal 5 dagen vertrekvertraging.
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
De Europeesche heeft er een aparte pagina over:
IJslandse aswolk: wat is verzekerd?
Door de uitbarsting van de vulkaan in de IJslandse gletsjer Eyjafjallajökull heeft het vliegverkeer van een deel van Europa last van as in de atmosfeer. Bij deze ontvangt u een update. Een aantal punten zijn wat meer uitgeschreven naar aanleiding van vragen die wij binnen hebben gekregen.
Het Nederlandse luchtruim blijft tot zaterdagochtend zes uur gesloten. Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat vrijdag bekendgemaakt.
Bron: Telegraaf.nl 16-04-2010.
Wat voor gevolgen heeft dit voor onze verzekerden?
Annuleringsverzekering
Vlucht vertraagd waardoor de vakantie korter wordtVlucht geannuleerd
- Bij een reisperiode van meer dan drie dagen geldt een vergoeding voor vertreksvertraging op de heenreis. Deze geldt bij vertraging van meer dan 8 uur tot een maximum van 32 uur. Bij meer dan 8 uur vertraging wordt 1 ongenoten dag vergoed, bij meer dan 20 uur 2 dagen en bij meer dan 32 uur 3 dagen.
Samengestelde reis
- Is de vlucht geannuleerd? Wij adviseren onze verzekerden dan contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie waar de reis geboekt is. De Annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking.
- Wil een verzekerde de reis annuleren? Annuleren kan alleen met een geldige annuleringsreden. Deze specifieke gebeurtenis is niet in de voorwaarden opgenomen als annuleringsreden en is daarom niet verzekerd.
- Is de reis geannuleerd dan geldt wel een vergoeding voor vertreksvertraging zoals hierboven genoemd bij punt: ‘vlucht vertraagd’. Dit geldt uiteraard niet als deze al vergoed wordt door de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Reisverzekering
- Deze optionele dekking is speciaal voor reizigers die zelf losse onderdelen regelen en boeken voor hun reis. Als één van de onderdelen van de samengestelde reis onvoorzien uitvalt, dan zijn de annuleringskosten van de onderdelen verzekerd.
Langer in het buitenlandOmboeken
- Heeft een verzekerde een reis geboekt en kan hij of zij niet op de geplande datum naar huis, dan zijn extra reis- en verblijfskosten verzekerd. De reisverzekering blijft gedurende deze periode gewoon van kracht.
- Voordat extra reis en verblijfskosten worden gemaakt moeten verzekerden eerst contact opnemen met de Europeesche Hulplijn tel: +31 20 651 5777.
Reisverzekering blijft van kracht
- Inmiddels zijn er verschillende luchtvaartmaatschappijen die de mogelijkheid bieden om de vlucht om te boeken. Als de reissom en het bestemmingsland gelijk zijn aan de oorspronkelijke reis dan blijven de reis- en annuleringsverzekeringen gewoon geldig. Zijn reissom en/of bestemming niet gelijk, dan moeten verzekerden contact opnemen met het verkooppunt van de reis- of annuleringverzekering.
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Jeetje zeg, balen dit........ En niet alleen voor jullie natuurlijk, voor iedereen die deze dagen zou vertrekken.
Hopelijk komt er snel een oplossing en kunnen jullie alsnog genieten van een welverdiende vakantie!
Hopelijk komt er snel een oplossing en kunnen jullie alsnog genieten van een welverdiende vakantie!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Contacteer:
Ondertussen zitten er meer forummers in het zelfde schuitje en hoelang gaat dit na werken.
Ik denk dat niemand dat kan voorspellen Annie , dit is gewoonweg verschrikkelijk .
Ik leef heel erg met jullie mee want ik weet heel goed wat het is om niet te kunnen vertrekken 

- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Wat rot allemaal voor jullie Annie en natuurlijk ook voor de andere forumleden die dit weekend moeten vliegen.
Zo'n goede voorbereiding van de reis en dan gebeurt er dit.
Nick heeft nog steeds geen contact kunnen krijgen met het nummer dat Easyjet heeft opgegeven (08712882236). Ze zijn doorlopend in gesprek.
Weet iemand (een insider) nog een ander nummer waar hij eventueel naar kan bellen ?
Inmiddels gaan ze proberen om een boot Harwich-Hoek van Holland te regelen. Ze kunnen dan pas zondag weg en hebben geen hut, maar het zou een optie zijn.
Marjon
Zo'n goede voorbereiding van de reis en dan gebeurt er dit.

Nick heeft nog steeds geen contact kunnen krijgen met het nummer dat Easyjet heeft opgegeven (08712882236). Ze zijn doorlopend in gesprek.
Weet iemand (een insider) nog een ander nummer waar hij eventueel naar kan bellen ?
Inmiddels gaan ze proberen om een boot Harwich-Hoek van Holland te regelen. Ze kunnen dan pas zondag weg en hebben geen hut, maar het zou een optie zijn.
Marjon
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
* in het Verenigd Koninkrijk: Let op: de drie onderstaande telefoonnummers kunnen alleen vanuit het Verenigd Koninkrijk worden gebeld.
* Internetondersteuning: 0905 560 7777 van 08:00 tot 20:00 van maandag tot vrijdag, en 09:00 tot 17:00 (GMT) (de gesprekskosten bedragen £1 per minuut; gesprekken vanaf mobiele telefoons en andere netwerken kunnen duurder zijn)
* Klantenservice: 0871 244 2366 (de gesprekskosten bedragen 10 pence per minuut; gesprekken vanaf mobiele telefoons en andere netwerken kunnen duurder zijn)
* Verkoop en wijzigingen van bestaande boekingen: 0905 821 0905 (de gesprekskosten bedragen 65 pence per minuut; gesprekken vanaf mobiele telefoons en andere netwerken kunnen duurder zijn)
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 3083 Weergaves
-
Laatste bericht door Loek
-