Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa plat
Re: IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa pla
Weet iemand eigenlijk wat op dit moment de dichtsbijzijnde (vanuit Nederland) luchthaven is die wel open en bereikbaar is vanuit het zuiden?
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Madrid?
Barcelona?
Misschien Budapest die hoek?

Misschien Budapest die hoek?
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
---Mark Twain
Leuke steden, maar niet echt naast de deur. Het is dus echt heel West- & Noord Europa.
Wij zijn dus woensdag naar Boston gevlogen nog net voor de aswolk, dochter van eega is voor school donderdagochtend uit Weeze naar Marrakesch gevlogen. Zij zou a.s. dinsdag terugkomen, wij woensdag. Langzamerhand beginnen we hem wel te knijpen voor de terugweg... Ik denk overigens dat manlief 1 van de weinige (noord-)europeanen in de Boston marathon dit jaar zal zijn
Overigens wat vliegtuigmaatschappijen betreft: het gaat ook om communicatie. Ik las dat Hekkie dinsdag vliegt met United en al een uitgebreide mail met instructies heeft gehad. Wij vliegen dus met KLM maar hebben nog niets gehoord. Tuurlijk heeft KLM veel meer problemen maar een automatisch mailtje met "jongens er is potentieel een probleem, check de website"kan toch niet zo ingewikkeld zijn.

Overigens wat vliegtuigmaatschappijen betreft: het gaat ook om communicatie. Ik las dat Hekkie dinsdag vliegt met United en al een uitgebreide mail met instructies heeft gehad. Wij vliegen dus met KLM maar hebben nog niets gehoord. Tuurlijk heeft KLM veel meer problemen maar een automatisch mailtje met "jongens er is potentieel een probleem, check de website"kan toch niet zo ingewikkeld zijn.

sorry hoor Melle, als je een beetje de media en internet volgt weet je dat er gewoon niet gevlogen gaat worden. Voor de maatschappijen is het ook maar afwachten wanneer er weer gestart gaat worden.
Wij kunnen op dit moment niet omboeken, dat heeft vrijwel geen zin op deze manier
Men(de passagier) mag zelf ook wat onderzoek plegen wat betreft dit vind ik..
Wij kunnen op dit moment niet omboeken, dat heeft vrijwel geen zin op deze manier
-
- Amerika-expert
Dat zeg je nou, maar moet zeggen dat de berichtgeving hier (in de US) gisteravond pas echt op gang kwam.
Ja er werd gezegd van de wolk en dat het problemen veroorzaakte in Europa, maar echt veel diepgang had het niet
CNN mocht niet filmen op JFK en stond maar wat voor de deur en liet steeds verouderde beelden zien.
Pas gister avond had Anderson 360 een uitgebreid verslag van die vulkaan.
Ik had het er nog met vrienden hier over, die morgen naar NL moeten gaan vertrekken, hoe het nou zat met die vulkaan.
Of dat nog steeds in het zelfde stadium die wolk aan het verspreiden was.
Ik kon het niet echt goed vinden in de media. Kan me voorstellen als je geen informatie via internet kan krijgen en bijv. geen Europese tv verstaat
dat je dan toch naar het vliegveld komt hoor.
Ja er werd gezegd van de wolk en dat het problemen veroorzaakte in Europa, maar echt veel diepgang had het niet
CNN mocht niet filmen op JFK en stond maar wat voor de deur en liet steeds verouderde beelden zien.
Pas gister avond had Anderson 360 een uitgebreid verslag van die vulkaan.
Ik had het er nog met vrienden hier over, die morgen naar NL moeten gaan vertrekken, hoe het nou zat met die vulkaan.
Of dat nog steeds in het zelfde stadium die wolk aan het verspreiden was.
Ik kon het niet echt goed vinden in de media. Kan me voorstellen als je geen informatie via internet kan krijgen en bijv. geen Europese tv verstaat
dat je dan toch naar het vliegveld komt hoor.
-
- Amerika-expert
PS een collega van mijn man die van de week voor dit alles naar JFK vloog en gisteren pas door naar North Carolina
vertelde dat JFK nu net een hele grote vliegtuig parkeerplaats is. Heel raar gezicht, zei hij.
Ook de verlaten internationale terminal was erg vreemd.
vertelde dat JFK nu net een hele grote vliegtuig parkeerplaats is. Heel raar gezicht, zei hij.
Ook de verlaten internationale terminal was erg vreemd.
net een vriendin gesproken die bij ons bij de Vliegdienst werkt;
op dit moment zit zij op Bonaire met totaal 7 (!!!) crews (de crews uit Quito en Guayquil meegeteld), dat zijn dus ongeveer 20 piloten en 60 cabine personeelsleden.
En niet te vergeten zo n 500 passagiers!! en dat alleen maar 1 op 1 bestemming op een klein eiland als Bonaire...
Maar ja, wel lekker strand en zonnetje...haha
op dit moment zit zij op Bonaire met totaal 7 (!!!) crews (de crews uit Quito en Guayquil meegeteld), dat zijn dus ongeveer 20 piloten en 60 cabine personeelsleden.
En niet te vergeten zo n 500 passagiers!! en dat alleen maar 1 op 1 bestemming op een klein eiland als Bonaire...
Maar ja, wel lekker strand en zonnetje...haha
Laatst gewijzigd door Geert1976 op 17 apr 2010, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Het heeft een beetje te maken met service gedachte Geert.Geert1976 schreef:sorry hoor Melle, als je een beetje de media en internet volgt weet je dat er gewoon niet gevlogen gaat worden. Voor de maatschappijen is het ook maar afwachten wanneer er weer gestart gaat worden.
Je hebt gelijk als je zegt dat mensen zelf ook wel wat kunnen doen aan informatie vinding, maar het zou in deze tijd waarin je al je gegevens moet invullen om te kunnen vliegen (waaronder ook email-adressen en mobiele telefoonnummers) toch niet misstaan om alle bekende emailadressen een email te sturen waarin een en ander uitgelegd wordt.
De ene maatschappij staat daar wel bij stil en voorkomt daar misschien mee dat een aantal mensen (die eerst wel van plan waren om naar het vliegveld te gaan) nu niet gaan en de andere maatschappij doet het niet en krijgt langere rijen aan de balie.
Laten we eerlijk zijn: het is nu ook weer niet zo dat iedereen een persoonlijke email krijgt en dat er 100-en mensen bezig zijn om al die emails te versturen.
Dit is overigens geen aanval op de KLM of welke maatschappij dan ook, maar een kleine reactie op hoe je net reageerde.

ben ik met je eens... zo n email had niet misstaan. Wellicht zijn er mensen van het Hoofdkantoor nu mee bezig, as we speak... Weet ik niet.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Nou het is een hele toestand.
Ik hoop nog altijd dat ik met mijn gezin a.s. vrijdag kan vertrekken, en dat alle anderen hier die allang hadden moeten vertrekken dat ook nog altijd kunnen...
Maar ik durf mijn dochter haar sticker-aftelkaart niet meer te laten beplakken, mijn kinderen (2 en 4) snappen er helemaal niets van als het niet doorgaat, maar goed...als het zo is, is het helaas zo.
Een goede vriendin van mij die piloot is belde me vandaag en raadde me aan zeker contact op te nemen met de reisverzekeraar. Zij komt zelf met de auto vanuit Wenen, waar ze net voordat daar het luchtruim sloot, geland was om nu een paar dagen geen dienst te hebben...
Stel dat het vliegverkeer weer op gang komt, zelfs morgen al, vreest zij dat wij toch later zouden kunnen vertrekken, maar goed.
Het is toch wel een heel andere voorbereiding van je vakantie dan 'normale' spanning om je tas in te pakken op z'n zachtst gezegd. Helaas ben ik ook niet zo dat ik me er pas woensdag a.s. ofzo druk over kan gaan maken, zit nu al in de zenuwen...
Sterkte iedereen met alle doorkruiste plannen.
Ik hoop nog altijd dat ik met mijn gezin a.s. vrijdag kan vertrekken, en dat alle anderen hier die allang hadden moeten vertrekken dat ook nog altijd kunnen...
Maar ik durf mijn dochter haar sticker-aftelkaart niet meer te laten beplakken, mijn kinderen (2 en 4) snappen er helemaal niets van als het niet doorgaat, maar goed...als het zo is, is het helaas zo.
Een goede vriendin van mij die piloot is belde me vandaag en raadde me aan zeker contact op te nemen met de reisverzekeraar. Zij komt zelf met de auto vanuit Wenen, waar ze net voordat daar het luchtruim sloot, geland was om nu een paar dagen geen dienst te hebben...
Stel dat het vliegverkeer weer op gang komt, zelfs morgen al, vreest zij dat wij toch later zouden kunnen vertrekken, maar goed.
Het is toch wel een heel andere voorbereiding van je vakantie dan 'normale' spanning om je tas in te pakken op z'n zachtst gezegd. Helaas ben ik ook niet zo dat ik me er pas woensdag a.s. ofzo druk over kan gaan maken, zit nu al in de zenuwen...

Sterkte iedereen met alle doorkruiste plannen.
Ik ben het met Geert eens. In deze tijd van moderne communicatie- en informatiemiddelen is het mogelijk dat je zelf op de hoogte blijft van de ontwikkelingen. Maar mensen krijgen graag alles op een bordje aangereikt en nemen steeds minder vaak eigen initiatief om dingen uit te zoeken.
Mij lijkt het dat je dit ook wel zelf kunt bedenken, niet?een automatisch mailtje met "jongens er is potentieel een probleem, check de website"
16x USA / 30 staten
Ik vrees dat ik slecht nieuws heb voor degenen die volgende week hopen te vertrekken. In deze powerpoint van de Noorse meteo vallen voorspellingen tot dinsdag 18:00 te zien.
Dit is het kaartje voor 19-4 18:00:

Dit is het kaartje voor 19-4 18:00:

- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Daarbij houdt KLM haar reizigers prima op de hoogte via de website, die je waarschijnlijk toch checkt voordat je vertrekt of incheckt. http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... /index.htm
Zelfs op Twitter is KLM te volgen!
Zie ook Schiphol TV voor beeldmateriaal: http://www.schipholtv.com/
Zelfs op Twitter is KLM te volgen!
Zie ook Schiphol TV voor beeldmateriaal: http://www.schipholtv.com/
---Mark Twain
---Mark Twain
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Waar ik bang voor ben als alles weer opgang is dat al de mensen die een goedkoop tickets hebben weten te vinden nu gepakt gaan worden.
Vanmorgen stond er in de PZC (Provinciale Zeeuwse krant) dat als er weer gevlogen wordt eerst de mensen die op een vertrekkende vlucht geboekt hebben mee mogen (is normaal) maar daarna gaat men de lege stoelen eerst vullen met mensen met de duurste tickects, vervolgens de mensen met veel mijlen op hun pas an dan pas andere personen, dit ruikt naar discriminatie.
Ook de reisorganisaties scoren weer punten las ik, als je via internet geboekt hebt (bij dat reisbureau) en je belt voor informatie wordt je vrolijk verteld dat je dat maar op internet moet zoeken want daar heb je ook geboekt dat noemen ze klantvriendelijk vinden ze het nog gek dat er zoveel reisbureau's over de kop gaan.
Vanmorgen stond er in de PZC (Provinciale Zeeuwse krant) dat als er weer gevlogen wordt eerst de mensen die op een vertrekkende vlucht geboekt hebben mee mogen (is normaal) maar daarna gaat men de lege stoelen eerst vullen met mensen met de duurste tickects, vervolgens de mensen met veel mijlen op hun pas an dan pas andere personen, dit ruikt naar discriminatie.
Ook de reisorganisaties scoren weer punten las ik, als je via internet geboekt hebt (bij dat reisbureau) en je belt voor informatie wordt je vrolijk verteld dat je dat maar op internet moet zoeken want daar heb je ook geboekt dat noemen ze klantvriendelijk vinden ze het nog gek dat er zoveel reisbureau's over de kop gaan.
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik vind het redelijker als X% van een vlucht wordt gevuld met tickets tussen X en X euro, dan weer X% met een goedkopere categorie, etc. etc.
Laatst gewijzigd door Grandu op 17 apr 2010, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
---Mark Twain
---Mark Twain
Tsjah.. het is nou eenmaal common practice onder de airlines om hun beste klanten voorrang te geven, dus ik kan me voorstellen dat ze dat in zulke situaties ook doen. Jammer voor degenen met goedkope tickets inderdaad
.

- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Ik lees op de site van KLM/Air France/Delta dat je de mogelijkheid hebt kosteloos de vliegdata te veranderen. Als ik het goed begrijp mag je dezelfde lengte van je verblijf in het buitenland aanhouden. Dus als je bijvoorbeeld een week later zou vertrekken mag je ook een week later terug. Ik hoop tenminste dat ik het goed begrepen heb uit onderstaande tekst.
Ik ga zometeen eens kijken of United ook iets dergelijks aanbiedt. Kan eventueel een optie zijn.
Marjan
Re-book options
If you travel to, from or via Amsterdam Airport Schiphol, between 14 April and 20 April 2010, we offer the following options:
1. Change of travel dates
You may change flight dates for travel to, from or via Amsterdam Airport Schiphol. Outbound travel should occur no later than 31 May 2010. The original required duration of your stay may be unchanged.
The following conditions apply:
You may change one outbound and one inbound flight free of charge.
You may only change your flight dates to alternate flight dates, if available in the same travel class.
Changing flight dates and re-issuing of tickets must be done by the end of the day on Friday, 30 April 2010.
You may change to alternate flights of AIR FRANCE, KLM and/or Delta only.
We may have changed your flight dates for you. Before contacting the KLM Service centre, please log on to Manage my booking to view your flight details. If your flight dates have not been changed, you can change your flight dates free of cost if you have a fully flexible ticket.
If you do not have a fully flexible ticket, please contact your travel agent or the KLM Service Centre about changing your flight.
Go to Manage my Booking
2. Change of destination
You may use the full value of your existing tickets for the purchase of new tickets at the same or a higher AIR FRANCE, KLM and/or Delta fare.
Re-booking and re-issuing of tickets must be done by the end of the day on Friday, 30 April 2010. To change your destination, please contact us.
This option may also be used by customers who wish to re-book to the same destination but commence travel on/after 1 June 2010.
3. Refunds
If your flight was cancelled or delayed more than 5 hours, you may request a full refund. You can apply for a refund by contacting us, or your travel agent.
Ik ga zometeen eens kijken of United ook iets dergelijks aanbiedt. Kan eventueel een optie zijn.
Marjan
Re-book options
If you travel to, from or via Amsterdam Airport Schiphol, between 14 April and 20 April 2010, we offer the following options:
1. Change of travel dates
You may change flight dates for travel to, from or via Amsterdam Airport Schiphol. Outbound travel should occur no later than 31 May 2010. The original required duration of your stay may be unchanged.
The following conditions apply:
You may change one outbound and one inbound flight free of charge.
You may only change your flight dates to alternate flight dates, if available in the same travel class.
Changing flight dates and re-issuing of tickets must be done by the end of the day on Friday, 30 April 2010.
You may change to alternate flights of AIR FRANCE, KLM and/or Delta only.
We may have changed your flight dates for you. Before contacting the KLM Service centre, please log on to Manage my booking to view your flight details. If your flight dates have not been changed, you can change your flight dates free of cost if you have a fully flexible ticket.
If you do not have a fully flexible ticket, please contact your travel agent or the KLM Service Centre about changing your flight.
Go to Manage my Booking
2. Change of destination
You may use the full value of your existing tickets for the purchase of new tickets at the same or a higher AIR FRANCE, KLM and/or Delta fare.
Re-booking and re-issuing of tickets must be done by the end of the day on Friday, 30 April 2010. To change your destination, please contact us.
This option may also be used by customers who wish to re-book to the same destination but commence travel on/after 1 June 2010.
3. Refunds
If your flight was cancelled or delayed more than 5 hours, you may request a full refund. You can apply for a refund by contacting us, or your travel agent.
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Nou, ik heb zo'n vermoeden dat Nick ook niet naar huis komt morgen. Nick volgt het nieuws op t.v. in Engeland en er is niet veel kans dat de luchthavens morgen al weer opengaan.
Ik heb hem net aan de telefoon gehad en ze moeten nog een hotel vinden en verder zijn van alles aan het proberen om naar huis te kunnen. Maar de eerste treinen gaan nu pas dinsdag en de boten ook.
Ik heb hem aangeraden maar gewoon de eerstvolgende boot of trein vast te leggen en dan af te wachten wat eerder gaat, zijn vliegtuig of de trein/boot. En verder zich er maar gewoon bij neer te leggen en lekker te gaan genieten van Londen.
Op het moment is net het Holland House feest begonnen op Travalgar Square, dat hadden ze anders net gemist. Een geluk bij een ongeluk toch??
Marjon
Ik heb hem net aan de telefoon gehad en ze moeten nog een hotel vinden en verder zijn van alles aan het proberen om naar huis te kunnen. Maar de eerste treinen gaan nu pas dinsdag en de boten ook.
Ik heb hem aangeraden maar gewoon de eerstvolgende boot of trein vast te leggen en dan af te wachten wat eerder gaat, zijn vliegtuig of de trein/boot. En verder zich er maar gewoon bij neer te leggen en lekker te gaan genieten van Londen.
Op het moment is net het Holland House feest begonnen op Travalgar Square, dat hadden ze anders net gemist. Een geluk bij een ongeluk toch??
Marjon
- Bandido
- Amerika-expert
Ja, dat is inderdaad zo. Dat is ook zo als een vliegtuig bv overboekt is en er passagiers niet mee kunnen, dan worden de passagiers met de goedkoopste tickets als eerste "gevraagd" om hun stoel af te staan. In de luchtvaart gaat niets niets te maken met "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". Hoe vervelend het ook is voor mensen met een goedkoop ticket, het heeft niets te maken met discriminatie. Als je als passagier $800 betaalt ipv $350 is het niet onlogisch dat je wat verder vooraan staat, je bent immers verantwoordelijk voor een groter deel van de omzet. Ik heb voor de aardigheid even wat getallen opgezocht: Business Class passagiers bv vormen maar 5% van het totale volume van Delta, maar zorgen voor 26% van de totale omzet.Rob schreef:Vanmorgen stond er in de PZC (Provinciale Zeeuwse krant) dat als er weer gevlogen wordt eerst de mensen die op een vertrekkende vlucht geboekt hebben mee mogen (is normaal) maar daarna gaat men de lege stoelen eerst vullen met mensen met de duurste tickects, vervolgens de mensen met veel mijlen op hun pas an dan pas andere personen, dit ruikt naar discriminatie.
Edit: overigens is het wel zo dat de maatschappijen meer toestellen zullen inzetten om te voorkomen dat mensen nog veel langer moeten wachten. Ik weet dat Delta bezig is met een draaiboek en ik verwacht dat ook andere maatschappijen dit zullen hebben. Zo zal Delta proberen om bv drie keer van AMS naar ATL te vliegen.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 3068 Weergaves
-
Laatste bericht door Loek
-