christvs schreef:Er lijkt nu schot in de zaak te zitten. KLM blijft erg hard pushen, alsmede Lufthansa.
IMHO heeft KL, LH, AF etc... niet te pushen... KL gaat er eigenlijk wel hard over in sommige berichten, overal spreken ze van succesvol uitgevoerde testvluchten dit terwijl KL welgeteld 1 testvlucht gedaan heeft met een Boeing 737-8K2(WL) in een zeer beperkte regio, over een beperkte tijdsduur waarbij ze weliswaar alle luchtlagen vanaf de grond tot FL410 (41.000 voet, zo'n 12.500m) doorvlogen hebben. De overige vluchten die KL uitvoerde waren ferryvluchten die volgens de VFR (Visual Flight Rules) verliepen en dus een beperking qua hoogte hadden en waarbij er gevlogen werd tussen FL125 (12.500 voet) & FL150 (15.000 voet) met een enkele uitschieter tot FL200 (20.000 voet). Idem dito met LH en hun zogenaamde "testvluchten", ook dit waren zuivere ferryvluchten volgens VFR met een beperking in hoogte tot FL150. KL noch LH, AF of welke maatschappij dan ook kan testvluchten uitvoeren aangezien zij niet over de geschikte apparatuur beschikken, ze beschikken enkel over commerciële toestellen die niet voorzien zijn van de nodige apparatuur om metingen te verrichten. De luchtvaartmaatschappijen kunnen enkel nakijken of er externe schade is aan hun toestellen en daar blijft het bij, niet meer, niet minder...
De druk die de maatschappijen zetten is enerzijds begrijpelijk doch anderzijds niet verantwoord... Stel dat ze genoeg druk kunnen zetten dat IFR operaties (Instrument Flight Rules) terug toegelaten worden (dit trouwens TEGEN de aanbevelingen van IATA in die in haar richtlijnen stelt dat er geen passagiers mogen vervoerd worden in een regio die getroffen is door vulkaanas) en dat men dus opnieuw begint te vliegen want de "testvluchten" zijn goed verlopen. In tegenstelling tot de "testvluchten" duren de reguliere lijnvluchten meerdere uren. Op een gegeven punt loopt het toch fout.. Er volgt een flameout in de motoren en de stuwkracht verdwijnt, herstarten lukt niet dadelijk... Het toestel begint te dalen maar gelukkig is Europa bezaait met luchthavens en kan het toestel toch een luchthaven in glijvlucht bereiken, er volgt een noodlanding en er zijn gelukkig geen slachtoffers... En dat is dan het beste worst case scenario... Wedden dat diezelfde maatschappij een rechtzaak gaat aanspannen tegen de overheid en de controlerende instanties aangezien zij toelating gegeven hebben om te vliegen?
Ik ben er net zoals velen van overtuigd dat de zaak overroepen is maar ik begrijp de mening van de overheden en de instanties (NATS, Eurocontrol, Belgocontrol, RDW, etc...) perfect... De groepering voor passagiersvluchten IATA heeft een aanbeveling dat vliegen door een gecontamineerde zone met vulkaanasse niet toegelaten is, de weinige ervaringen die de wereld heeft laat zien dat het inderdaad ernstige risico's inhoud, de fabrikanten van toestellen, motoren en instrumenten stellen ook dat het vliegen in vulkaanasse "not done" is... Wat is dan de meest correcte keuze? Het luchtruim sluiten of niet?
Anyway, ik ben benieuwd hoe het verder verloopt maar de vooruitzichten zien er allesbehalve rooskleurig uit...