Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fotograferen tijdens je reis door Amerika

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
jta
Amerika-expert

Fotograferen tijdens je reis door Amerika

Bericht door jta »

volgens mij zijn alle mooie foto's die je ziet gemaakt door fotografen die voor een paar honderd dollar de boel afgehuurd hebben voor een paar uur.
Wij, de ,,gewone toeristen", zijn vaak niet op het goede moment ( voor 10 u en na 18u00) om van die superfoto's te maken. En dan zijn er nog een heleboel omstandigheden ( zoals bv wolken, een regenbui enz) die een grote rol spelen. En vooral : die ,,echte" fotografen zitten daar uren of zelfs dagen, maken honderden foto's en daarvan krijgen wij dan uiteindelijk de beste te zien. Wat niet betekent dat mits goed uitkijken en soms een beetje geluk we ook al eens zo'n superfoto kunnen maken, en onze andere foto's zijn dan toch stuk voor stuk superherinneringen.

jacques

Note mod (Marjan):
Het onderwerp "fotograferen" is afgesplits van het topic "Monument Valley een tegenvaller?" omdat dit niets met het oorspronkelijke topic te maken heeft.
thebes
Amerika-expert

Re: Monument Valley tegenvaller?

Bericht door thebes »

Ik ben ook zo'n huis-tuin-en-keuken fotograaf, met een simpel toestelletje. Zelfs tot twee jaar geleden nog gewoon met fotorolletjes. En toch altijd mooie foto's gemaakt. Voor ons wel in ieder geval. Het hoeft toch niet altijd het mooiste van het mooiste te zijn ? Wij maken foto's vooral voor onszelf, om aan de hand van je foto's herinneringen op te halen.
Ieder zijn meug, maar ik heb dus weinig zin (en echtgenoot al helemáál niet) om in mijn vakantie om vijf uur op te staan om een foto van de zonsopkomst te maken.
Heb ook nog nooit het gevoel gehad dat we ergens iets "gemist" hebben omdat we een aangeraden attractie overgeslagen hebben.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

thebes schreef:Ieder zijn meug, maar ik heb dus weinig zin (en echtgenoot al helemáál niet) om in mijn vakantie om vijf uur op te staan om een foto van de zonsopkomst te maken.
Oh, ik ben zo blij dat je dat zegt. Ik lees zo vaak op het forum dat aangeraden wordt om ergens te overnachten omdat je anders de zonsopgang of opkomst mist. Of dat je ergens om een bepaalde tijd moet zijn voor het licht. En dan schaam ik me altijd een beetje, want ik heb helemaal niets met zonsopgangen. :oops: Als ik ze toevallig zie vind ik het best mooi, maar ik zou er nooit vroeg voor opstaan of speciaal ergens voor naartoe rijden.

Marjon
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

Ieder zijn meug, maar ik heb dus weinig zin (en echtgenoot al helemáál niet) om in mijn vakantie om vijf uur op te staan om een foto van de zonsopkomst te maken.
Heb ook nog nooit het gevoel gehad dat we ergens iets "gemist" hebben omdat we een aangeraden attractie overgeslagen hebben.
Inderdaad, ieder zijn meug : ik stap (af en toe) op voor een zonsopgang, mijn echtegenote blijft gewoon lekker slapen. En iedereen gelukkig....

jacques
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Laat die fototoestellen gewoon eens thuis en geniet van wat de natuur te bieden heeft zonder constant door een lens te staren. Gaat een wereld voor je open! En de mooiste foto's zijn allang gemaakt.
Yeehaw
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

O wat ben ik het hier ontzettend mee oneens, Yeehaw. Natuurlijk kan je nooit de professionele fotografen, die alle tijd hebben om op de mooiste momenten te wachten en die de duurste apparatuur hebben, overtreffen. Maar de foto's van die fotografen hebben absoluut niet de emotionele waarde die de foto's hebben die je zelf hebt gemaakt, die het moment weergeven dat je er zelf was en die de herinnering weer zo haarscherp bij je kunnen oproepen.
En geloof me, ook als je vaak door de lens van je camera kijkt, er blijft heus nog genoeg tijd over om ook nog zo rondom je heen te kijken en volop te genieten. Het een sluit het ander niet uit!
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

:offtopic:
Gaat een wereld voor je open!]
ja, maar foto's maken is kijken, en soms leer je zo beter te kijken en zie je uiteindelijk meer van de natuur of zie je de natuur beter/anders dan voorheen. Je kan ook op verschillende manieren naar een zonsopgang kijken : 50 minuten door de lens en 10 niet door de lens, of omgekeerd...
En de mooiste foto's zijn allang gemaakt.
heb ik al geschreven : verknoei uw vakantie niet door proberen die wereldberoemde ,,posterfoto's" te maken. Maak foto's van ,,uw" vakantie, voor uw herinneringen.

En zoals met alles : geen foto's of wel foto's, het is maar wat je verkiest. Ik lees hier geregeld over formidabel winkelen en prachtige outlets : heb er nog nooit een voet binnengezet, en missen doe ik dat niet. :thumbup:

jacques
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

:thumbup: Henriëtte, eigenlijk hebben we net hetzelfde geschreven !! :thumbup:

Jacques
Henriëtte
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Klopt, Jacques! Vooral jouw zin dat je beter leert kijken en zo de natuur nog beter in je opneemt spreekt me erg aan.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Niemand hoeft het met me eens te zijn maar ik krijg vaak de indruk dat het maken van foto's een doel is ipv een middel. Nog niet zo lang geleden schreef iemand op het forum 1000 foto's in 2 dagen van Grand Canyon te hebben gemaakt. Tsja....Dat eeuwige geklik irriteert wel eens vooral als je een mooi plaatsje gevonden hebt en dan een family langs komt volgehangen met camera's die niets anders doet dan elkaar fotograferen. Ik zal het nog maar niet hebben over busladingen toeristen uit een bepaald land die er bekend om staan. Ik begrijp ook niet waarom zo velen een statief meenemen naar bv Antelope Canyon. Je kan prachtige foto's zonder maken imo.
Yeehaw
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

ik krijg vaak de indruk dat het maken van foto's een doel is ipv een middel
Ja, maar dat is wat we ook al schreven : maak wat foto's van UW vakantie, en probeer niet ten koste van alles en iedereen die zogenaamde superfoto's te maken. Ten eerste lukt dat toch niet ( of slechts heel heel uitzonderlijk) en ten tweede ( en vooral) dat is inderdaad zeker niet het doel van de vakantie.

Jacques
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Ik begrijp ook niet waarom zo velen een statief meenemen naar bv Antelope Canyon. Je kan prachtige foto's zonder maken imo.
Ja, 't is waar, ieder z'n meug, maar daar heb je idd wel een 'pet peeve' van mij te pakken, Yeehaw! Probeer maar eens in de buurt te komen van zo'n 'semi-pro' in Antelope Cyn! :twisted: Grauw, snauw, uit de weg, jij! :twisted: Vooral als jijzelf maar met zo'n autofocus cheapie toestelletje rondloopt :roll:
Maar ik ben stiekumpjes lekker toch best wel trots op mijn amateuristische, statiefloze pogingen hoor! :wink:
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ik ook!
Henriëtte
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ik heb eens een prachtige zin gelezen: Je belangrijkste bezit, dat zijn je mooie herinneringen. Onze foto's en reisverslagen zijn voor ons een deel daarvan, we zijn er ontzettend blij mee en je kan dus inderdaad zeggen dat het maken van foto's een doel is van onze vakanties. Niet het enige doel, natuurlijk, ook zonder fotocamera zouden we het geweldig vinden daar. Maar mét fotocamera geeft het voor ons toch echt nog wat extra's.

Iedereen vult z'n vakantie in op zijn of haar eigen manier. Wat mij betreft is elke manier prima, als je geen behoefte hebt aan foto's maken dan is daar helemaal niets mis mee. Als je geniet van je zonder statief gemaakte foto's in Antelope Canyon, heerlijk toch! En als je het fijn vindt om er extra tijd en moeite in te steken, als je wél met een statief rond wil sjouwen en met allerlei verschillende lenzen (zoals wij, dus) dan moet je dat zeker niet laten. Ik vind het wel jammer dat je het afkeurt als iemand een andere keuze maakt dan jij zelf.
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Nee hoor Henriette, ik weet zeker dat onze statief bezitters even blij zijn met hun foto's als ik met die van mij. Het is alleen dat zij vaak (natuurlijk niet iedereen!) neigen nogal (hoe zal ik 't zeggen....) 'bezitterig' te zijn met de mooiste plekjes in de canyon. Vooral ten opzichte van de amateurs.
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Henriëtte
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Die mensen zijn er ongetwijfeld. Net zoals er gelukkig ook heel veel statiefbezitters zijn die wel rekening houden met andere mensen. Ik denk niet dat het wel of niet hebben van een statief bepalend is voor hoe iemand zich gedraagt, er zijn onbeschofte mensen mét statief en ook onbeschofte mensen zonder statief.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ik keur helemaal niet het maken van foto's af. Maak ze zelf ook maar net als Ilona stuit het drammerige gedrag van sommige fotografen me tegen de borst. En ik heb hier een kast vol reisverslagen met foto's die ook een dierbare herinnering vormen.
GinoW
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door GinoW »

Nou ik vind het dus WEL leuk om 30 minuten bezig te zijn met die ene foto. (daarvan is meestal 20 min op mijn beurt wachten bij :mrgreen: )
Ik vind het ook leuk om een zonsopgang of zonsondergang te fotograferen en ben vaak voor 10 uur of na 18 uur op bepaalde plekken te vinden.
En ik heb een statief oh en een onstpanner op afstand zodat de camera niet trilt bij het afdrukken.

Andersom kan ik wel eens moe worden van mensen die niet zien dat je met een foto bezig bent en uitgebreid voor je gaan staan.
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

Ik vind het ook leuk om een zonsopgang of zonsondergang te fotograferen en ben vaak voor 10 uur of na 18 uur op bepaalde plekken te vinden.
Gaan we, ergens op het internet, kunnen meegenieten van je foto's ? Zou tof zijn.

Heb ooit eens dagindeling gelezen van iemand die alleen reisde en er een echte foto-vakantie van maakte : heel vroeg opstaan ( soms 03u00 ), rond 10u00 terug in motel, nog dutje doen, eten, in de namiddag op de kamer foto's ordenen en zo op computer en rond 17u00 terug op pad. Kun je je reisgenoten moeilijk dag in dag uit aandoen, tenzij het ook zo'n grote foto-liefhebbers zijn.

Jacques
Henriëtte
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Zoiets doen wij ook wel eens, Jacques. Heel vroeg opstaan voor een zonsopgang, daarna weer even naar bed, en dan - nadat de 's ochtends gemaakte foto's zijn uitgezocht - weer op pad voor een zonsondergang. Vaak kan het niet op deze manier (als we maar 1 nacht in een motel blijven of als de aanrijroute c.q. hike naar het mooie punt te ver is), anders zouden we nog veel vaker doen.

Zonder statief naar Antelope Canyon? Nee hoor, echt niet. Zoals ik al eerder schreef: er is helemaal niets mis mee als je zelf geniet van je statiefloos gemaakte foto's. Tijdens onze eerste vakanties hadden wij ook geen dure foto-apparatuur, en wij zouden toen ook lekker zonder statief naar Antelope Canyon zijn gegaan hoor. Maar nu we meer met fotografie bezig zijn, en het verschil tussen een met statief gemaakte foto en zonder statief gemaakte foto beter herkennen, is het geen optie meer voor ons om zonder te gaan.

Ik besef dat je met statief wat meer ruimte en tijd 'opeist' dan als je zonder statief fotografeert. De poten van het statief moeten worden uitgeklapt, je hebt dus wel wat ruimte nodig. En de lange sluitertijd (daar doe je het immers voor) betekent dat het wel even duurt voordat de foto klaar is. Is dit 'drammerig gedrag'? Zelf ervaar ik het niet zo.

Ik denk dat het pas 'drammerig gedrag' is als je meerdere foto's op dezelfde plaats gaat maken, en zo dus wel heel erg lang een plek voor jezelf opeist. Wij maken in zo'n situatie dan ook minder foto's dan dat we eigenlijk zouden willen. We hopen dan wel dat mensen voor wie fotografie minder belangrijk is wél wat begrip hebben voor ons. Ik herken wat Gino schrijft, het komt vaak voor dat mensen niet die paar seconden geduld (en beleefdheid) op kunnen brengen om even te wachten en zo voor je camera doorlopen.

Het is gewoon een kwestie van rekening houden met elkaar, toch!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer