Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Fotograferen tijdens je reis door Amerika
Re: Monument Valley tegenvaller?
Overig drammerig gedrag gesproken !
Ooit, bij het wonderschone Peyto Lake aan de Icefields Parkway in Canada, heb ik me blauw geërgerd aan de aanwezige fotograverende toeristen.
Het uitzichtplateautje is maar klein. Toen echtgenoot en ik er aankwamen, was het stil, we konden rustig genieten van de prachtige natuur.
Na een paar minuten echter kwam een buslading Japanse toeristen al kwebbelend naar boven gesjokt. Fototoestellen uitgepakt, statieven uitgeklapt en daar gingen ze aan de gang.
Wij werden gewoon opzij geschoven, beleefd op hun beurt wachten was er niet bij, ze móesten vooraan staan. Knip knip knip, kwebbel kwebbel kwebbel, het was gedaan met de rust en het uitzicht.
Ik besef dat zij even goed het recht hebben op de mooie plekjes van deze wereld, maar waarom meteen alle ruimte in beslag nemen en niet de gewone beleefdheid in acht nemen.
Ik was zó boos, had er wel een paar het blauwe meer in kunnen schoppen. Wij zijn snel weggegaan. Gelukkig was de groep (op z'nJapans) veel sneller dan wij en haalden ze ons al snel in, zodat we ze de rest van de tocht goed konden ontwijken. Deze groep maakte de stereotypering geheel en al waar.
Vanzelfsprekend niet als kritiek bedoeld voor de aanwezige fotograven hier. Al ben ik zelf een simpele klikklakker, ik kan zeer genieten van de met veel liefde gemaakte natuurfoto's van forummers. Bart40 bijvoorbeeld maakt prachtige foto's van de dieren in Yellowstone.
Ooit, bij het wonderschone Peyto Lake aan de Icefields Parkway in Canada, heb ik me blauw geërgerd aan de aanwezige fotograverende toeristen.
Het uitzichtplateautje is maar klein. Toen echtgenoot en ik er aankwamen, was het stil, we konden rustig genieten van de prachtige natuur.
Na een paar minuten echter kwam een buslading Japanse toeristen al kwebbelend naar boven gesjokt. Fototoestellen uitgepakt, statieven uitgeklapt en daar gingen ze aan de gang.
Wij werden gewoon opzij geschoven, beleefd op hun beurt wachten was er niet bij, ze móesten vooraan staan. Knip knip knip, kwebbel kwebbel kwebbel, het was gedaan met de rust en het uitzicht.
Ik besef dat zij even goed het recht hebben op de mooie plekjes van deze wereld, maar waarom meteen alle ruimte in beslag nemen en niet de gewone beleefdheid in acht nemen.
Ik was zó boos, had er wel een paar het blauwe meer in kunnen schoppen. Wij zijn snel weggegaan. Gelukkig was de groep (op z'nJapans) veel sneller dan wij en haalden ze ons al snel in, zodat we ze de rest van de tocht goed konden ontwijken. Deze groep maakte de stereotypering geheel en al waar.
Vanzelfsprekend niet als kritiek bedoeld voor de aanwezige fotograven hier. Al ben ik zelf een simpele klikklakker, ik kan zeer genieten van de met veel liefde gemaakte natuurfoto's van forummers. Bart40 bijvoorbeeld maakt prachtige foto's van de dieren in Yellowstone.
Laatst gewijzigd door thebes op 20 apr 2010, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
Spijtige affaire, het probleem van die anders zo beleefde Japanners ( naar het schijnt, ben nooit in Japan geweest) is dat hun bus na zo ongeveer 7minuten 32 sec opnieuw vertrekt. Wat trouwens nog geen reden is om zo te handelen.Na een paar minuten kwam een buslading Japanse toeristen al kwebbelend naar boven gesjokt. Fototoestellen uitgepakt, statieven uitgeklapt en daar gingen ze aan de gang.
Jacques
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Spijker op de kop. Wordt er soms ook moe van; nou heb ik met mn Kodak van de Mediamarkt misschien niet zoveel te melden, maar toch... Verhaal van de Japanners erg herkenbaar ja.Yeehaw schreef:Niemand hoeft het met me eens te zijn maar ik krijg vaak de indruk dat het maken van foto's een doel is ipv een middel.
Gr, Gerben
Ik heb 9 jaar (met veel plezier) bij een Japans bedrijf gewerkt. Ik durf te beweren dat de beroemde beleefdheid en gereserveerdheid maar heel oppervlakkig zijnjta schreef:Spijtige affaire, het probleem van die anders zo beleefde Japanners ( naar het schijnt, ben nooit in Japan geweest) is dat hun bus na zo ongeveer 7minuten 32 sec opnieuw vertrekt. Wat trouwens nog geen reden is om zo te handelen.Na een paar minuten kwam een buslading Japanse toeristen al kwebbelend naar boven gesjokt. Fototoestellen uitgepakt, statieven uitgeklapt en daar gingen ze aan de gang.
Jacques

Wellicht dat Japanners in Japan en Japanners buiten Japan nogal verschillen, ik ben ook nog niet in Japan geweest. Meerdere ervaringen met busladingen op diverse plaatsen maar ons laten wegdringen is er echt niet bij.
Hoe zit het trouwens met het maken van foto's met een mobieltje? Is het beter om hier ook een statief te gebruiken?
Grapje...
Hoe zit het trouwens met het maken van foto's met een mobieltje? Is het beter om hier ook een statief te gebruiken?

- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Je merkt het aan als grapje Hans maar op onze vorige reis stond er in Bryce Canyon dan toch iemand met zijn mobieltje op een tripod foto's te maken 

Re: Fotograferen tijdens je reis door Amerika
Daar had ik dan wel een foto van willen nemen Rob.....
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik heb weleens foto's gemaakt van fotograferende mensen!
In Universal Studio's, tijdens de studio-tour, zat er een man voor ons die werkelijk waar de hele rit door het schermpje van zijn cameraatje zat te kijken. Ik overdrijf echt niet, geen seconde keek hij niet door zijn schermpje. Daar heb ik toen een foto van gemaakt.
Wij hebben het ook een keer meegemaakt met een groep Japanners bij het beroemde uitkijkpunt van Yosemite (tunnelview heet die toch?). Het was best rustig toen wij aankwamen. We namen een mooie foto van het uitzicht en toen kwam er dus een buslading Japanners aan. Ik snap wat Thebes bedoeld. Je wordt niet per defenitie weggedrukt (zo was het niet bij ons tenminste) maar het is zo overweldigend. Het ene moment is net nog rustig, het volgende moment staan er 80 Japanners om je heen. Daar werd ik ook een beetje kriegelig van. Anyway, zij namen allemaal direct positie in en 1 iemand ging dan de hele groep fotograferen. Daar heb ik toen weer een foto van gemaakt, prachtig vind ik dat, om ook zo'n raar moment vast te leggen!
Voor mij zijn foto's ook echt voor de herinnering. Ik hoorde iemand op radio of tv ooit eens zeggen dat mensen die foto's maken tijdens een vakantie in feite al bezig zijn met het moment dat ze thuiskomen en de foto's aan anderen kunnen laten zien. Je zou dan niet bezig zijn met het heden. Wie weet klopt daar wel iets van. Want in feite leg je de beelden vast voor later.
Maar ik ervaar het niet zo. Ik vind het echt leuk om te fotograferen en het is zeker een onderdeel van mijn vakanties. Toch speelt die herinnering ook een grote rol. Het is inmiddels al weer 3 jaar geleden dat mijn vriend en ik in Cuba aan het rondreizen waren en ja, na drie jaar gaan de herinneringen wel een beetje wegzakken. Soms bekijk ik de foto's weer, en ook echt in de volgorde dat we ze genomen hebben, en dan herinner ik me de hele rondreis weer. Ook de gekke plekjes en de leuke ontmoetingen!
Verder zitten wij er een beetje tussenin qua fotografie. We zijn geen 'freaks' die idioot vroeg op staan voor een zonsopkomst. Eerlijk gezegd zou ik dat soms wel willen maar in de praktijk heb ik er gewoon geen zin in
Aan de andere kant besteden we er misschien wel meer tijd in dan anderen. We hebben een extra lens en statief bij ons als we op reis zijn. Ook zijn we er soms anders mee bezig dan anderen omdat mijn vriend kunstenaar is. Vaak laat hij zich inspireren door dingen die hij ziet op reis. Daar maakt hij dan foto's van en later komen die beelden dan vaak weer terug in zijn schilderijen.
In Universal Studio's, tijdens de studio-tour, zat er een man voor ons die werkelijk waar de hele rit door het schermpje van zijn cameraatje zat te kijken. Ik overdrijf echt niet, geen seconde keek hij niet door zijn schermpje. Daar heb ik toen een foto van gemaakt.
Wij hebben het ook een keer meegemaakt met een groep Japanners bij het beroemde uitkijkpunt van Yosemite (tunnelview heet die toch?). Het was best rustig toen wij aankwamen. We namen een mooie foto van het uitzicht en toen kwam er dus een buslading Japanners aan. Ik snap wat Thebes bedoeld. Je wordt niet per defenitie weggedrukt (zo was het niet bij ons tenminste) maar het is zo overweldigend. Het ene moment is net nog rustig, het volgende moment staan er 80 Japanners om je heen. Daar werd ik ook een beetje kriegelig van. Anyway, zij namen allemaal direct positie in en 1 iemand ging dan de hele groep fotograferen. Daar heb ik toen weer een foto van gemaakt, prachtig vind ik dat, om ook zo'n raar moment vast te leggen!
Voor mij zijn foto's ook echt voor de herinnering. Ik hoorde iemand op radio of tv ooit eens zeggen dat mensen die foto's maken tijdens een vakantie in feite al bezig zijn met het moment dat ze thuiskomen en de foto's aan anderen kunnen laten zien. Je zou dan niet bezig zijn met het heden. Wie weet klopt daar wel iets van. Want in feite leg je de beelden vast voor later.
Maar ik ervaar het niet zo. Ik vind het echt leuk om te fotograferen en het is zeker een onderdeel van mijn vakanties. Toch speelt die herinnering ook een grote rol. Het is inmiddels al weer 3 jaar geleden dat mijn vriend en ik in Cuba aan het rondreizen waren en ja, na drie jaar gaan de herinneringen wel een beetje wegzakken. Soms bekijk ik de foto's weer, en ook echt in de volgorde dat we ze genomen hebben, en dan herinner ik me de hele rondreis weer. Ook de gekke plekjes en de leuke ontmoetingen!
Verder zitten wij er een beetje tussenin qua fotografie. We zijn geen 'freaks' die idioot vroeg op staan voor een zonsopkomst. Eerlijk gezegd zou ik dat soms wel willen maar in de praktijk heb ik er gewoon geen zin in

Wij zijn ook niet echt letterlijk weggeduwd, maar de groep was zó gehaaid, binnen een paar tellen stonden wij achteraan en zij allemaal vooraan. Ze zeggen "solly" en gaan gewoon voor je staan. Piepen in een klein gaatje. En wij lieten ons door dat Aziatische geweld overdonderen. Rare jongens, die Japanners, zou Obelix zeggen. 

- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Ik zie al enige tijd met lede ogen aan hoe de digitale fotografie de fotografie verziektYeehaw schreef:Niemand hoeft het met me eens te zijn maar ik krijg vaak de indruk dat het maken van foto's een doel is ipv een middel. Nog niet zo lang geleden schreef iemand op het forum 1000 foto's in 2 dagen van Grand Canyon te hebben gemaakt. Tsja....Dat eeuwige geklik irriteert wel eens vooral als je een mooi plaatsje gevonden hebt en dan een family langs komt volgehangen met camera's die niets anders doet dan elkaar fotograferen. Ik zal het nog maar niet hebben over busladingen toeristen uit een bepaald land die er bekend om staan. Ik begrijp ook niet waarom zo velen een statief meenemen naar bv Antelope Canyon. Je kan prachtige foto's zonder maken imo.
Yeehaw
Natuurlijk is het een prachtig medium, ik zal de laatste zijn die dat ontkent.
Maar tegenwoordig is iedereen "fotograaf" en loopt iedereen met een spiegelreflex om zijn nek waarvan 80% alleen maar op de P-stand fotografeert omdat ze werkelijk geen idee hebben wat fotograferen eigenlijk inhoudt.
Mensen geven bakken met geld uit aan het beste van het beste, en verwachten vervolgens dat "de camera" de foto's dan wel voor ze gaat maken want het was toch zo'n duur ding?
Wat me altijd heel erg irriteert is als je een mooie foto gemaakt hebt en mensen gaan dan zeggen: "ja maar ja, jij hebt ook zulke goede spullen!"
Alsof die spullen de foto voor mij gemaakt hebben. Ik zou ze "die spullen" wel eens willen geven met de uitdaging om net zo'n mooie foto te maken....
Het is leuk, al die vooruitgang, maar fotografie is er voor de mens die al langer fotografeert dan het digitale tijdperk niet echt leuker op geworden de laatste jaren. Al was het inderdaad alleen al vanwege al die massa's mensen die massaal lopen te klikken en de wereld door hun camera lijken te bekijken idd (of door hun mobiele telefoon....

Ik zeg hier niet dat mensen met minder verstand van fotografie niet zouden mogen fotograferen hoor........maar het is gewoon de massaliteit van tegenwoordig en het feit dat iedereen maar weg loopt te klikken zonder enig benul die me soms wel eens kan storen ja....
ps. met die opmerking over antelope canyone ben ik het absoluut niet met je eens. De foto's die ik daar gemaakt heb hadden no way zonder statief gemaakt kunnen worden.
ps2. Japanners met camera's zouden verboden moeten worden

Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
- RiverCola
- Amerika-expert
Ik ben het met je eens Iris. Pas was er een topic van iemand die nieuwe lenzen wilde gaan kopen. Ze had al een 55-105 mm lens (of zoiets) en vroeg zich af welke lenzen ze moest kopen voor haar reis naar Amerika. Ze wist niet welke lens het beste was voor het maken van 'standaard-foto's, zo schreef ze.
Ik heb haar toen eerst geadviseerd om zich eens wat te gaan verdiepen in lenzen en fotografie in het algemeen. Het is toch onzin om zulke dure spullen te gaan kopen als je er helemaal geen verstand van hebt? En dat bleek al uit haar vraagstelling. Nadat ik wat foto's had geplaatst die ik gemaakt had met een groothoeklens wilde ze gelijk weten welke lens dat dan was. Toen heb ik vrij direct geantwoord waarop ze een beetje boos reageerde. Ik wil niemand beledigen natuurlijk (misschien leest ze mee, dus bij deze; dat was NIET mijn bedoeling!) maar ik krijg ook dat gevoel dat jij hebt Iris!
Ik zag pas een item op tv over de verkoop van wielren-fietsen. Er is momenteel een echte hype gaande in Nederland, racefietsen zijn niet aan te slepen. Die dingen kosten soms tot wel €3000,-! En ik geloof echt niet dat al die mensen al heel lang op racefietsen fietsen. Mensen lijken wel geld teveel te hebben tegenwoordig. Ze hebben plotseling een hobby, schaffen voor honderden, soms duizenden euro's, spullen aan en bedenken zich dan misschien een jaar later alweer dat het toch niet zo goed bij ze past. Dan gooien ze de hele handel weer op Marktplaats.
Die groothoeklens van mij; ik heb me er echt een hele poos in verdiept. Internetfora afgelezen, reviews van de lens die ik op het oog had vergeleken met ander spul en na maanden (sparen) de lens eindelijk gekocht in NY.
Als iemand dan zomaar al die spullen willen gaan kopen zonder te weten wat voor lens waarvoor geschikt is.....ja, dan wordt ik lichtelijk ongeduldig!
Ik heb haar toen eerst geadviseerd om zich eens wat te gaan verdiepen in lenzen en fotografie in het algemeen. Het is toch onzin om zulke dure spullen te gaan kopen als je er helemaal geen verstand van hebt? En dat bleek al uit haar vraagstelling. Nadat ik wat foto's had geplaatst die ik gemaakt had met een groothoeklens wilde ze gelijk weten welke lens dat dan was. Toen heb ik vrij direct geantwoord waarop ze een beetje boos reageerde. Ik wil niemand beledigen natuurlijk (misschien leest ze mee, dus bij deze; dat was NIET mijn bedoeling!) maar ik krijg ook dat gevoel dat jij hebt Iris!
Ik zag pas een item op tv over de verkoop van wielren-fietsen. Er is momenteel een echte hype gaande in Nederland, racefietsen zijn niet aan te slepen. Die dingen kosten soms tot wel €3000,-! En ik geloof echt niet dat al die mensen al heel lang op racefietsen fietsen. Mensen lijken wel geld teveel te hebben tegenwoordig. Ze hebben plotseling een hobby, schaffen voor honderden, soms duizenden euro's, spullen aan en bedenken zich dan misschien een jaar later alweer dat het toch niet zo goed bij ze past. Dan gooien ze de hele handel weer op Marktplaats.
Die groothoeklens van mij; ik heb me er echt een hele poos in verdiept. Internetfora afgelezen, reviews van de lens die ik op het oog had vergeleken met ander spul en na maanden (sparen) de lens eindelijk gekocht in NY.
Als iemand dan zomaar al die spullen willen gaan kopen zonder te weten wat voor lens waarvoor geschikt is.....ja, dan wordt ik lichtelijk ongeduldig!
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Contacteer:
Mooie spullen zijn niet noodzakelijk maar het helpt soms welIris_1982 schreef:Wat me altijd heel erg irriteert is als je een mooie foto gemaakt hebt en mensen gaan dan zeggen: "ja maar ja, jij hebt ook zulke goede spullen!"
Alsof die spullen de foto voor mij gemaakt hebben. Ik zou ze "die spullen" wel eens willen geven met de uitdaging om net zo'n mooie foto te maken....

Er zijn twee soorten fotografen: zij die praten over het maken van mooie foto's en zij die gewoon mooie foto's maken.
Wat humor in dit topic:

En misschien is dit T-shirt wat voor je?

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Een tijdje geleden hebben Rick en ik een fotosafari gedaan in Washington DC en de fotograaf sprak wat over compositie e.d. Hij zei daarbij ook, dat de fotograaf de foto maakt. Een goede fotograaf kan ook prachtige foto's maken met een gewone "point and shoot" camera. Sterker nog, een fotograaf, die jarenlang voor de NY Times heeft gewerkt, gaf vorig jaar een lezing bij de plaatselijke fotoclub en het enige toestel, dat hij nog gebruikt, is een kleine point and shoot. De foto's, die hij daarvan liet zien, waren erg mooi en je kon absoluut niet zien, dat ze niet met een SLR waren gemaakt. Ik wil niet zeggen, dat een SLR overbodig is, ik gebruik die van mij graag, en de verschillende lenzen en instellingen geven natuurlijk meer mogelijkheden. Maar een goede foto heeft met meer, dan de camera, te maken, absoluut.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerika-expert
Wel grappig dit onderwerp...
Allereerst de lading Japanners hebben wij meegemaakt op de boot Maiden of the Mist bij de Niagara falls.
De Niagara falls waren een belevenis, maar die Japanners ook. De bus deuren gingen open, (wij hadden het geluk van drie bussen tegelijk) en het was gelijk 1 grote chaos. De mensen gingen gewoon rennend aanboord en binnen twee tellen waren alle plekjes met enig zicht op iets van de waterval in genomen.
Gelukkig voor mij, ben ik 1,5 keer zo groot als de gemiddelde Japannertjes en zag ik toch nog wat, maar het was zeker een heel belevenis.
En dan op het foto's maken. Van de week kreeg ik te horen dat ik een prijs in een fotowedstrijd heb gewonnen.
Van de meer dan 200 inzendingen was de mijne nummer 3. Vond het zo leuk. Helemaal omdat die van mij
gewoon met mijn point and shoot Canon cameraatje was gemaakt. Gemaakt tijdens het wandelen met de hondjes.
Denk zeker al heb je de duurste camera en je hebt geen gevoel voor compositie, je dan nog geen mooie foto's krijgt.
Het is je apparatuur EN je gevoel voor foto's maken.
Overigens vind ik ook dat sommige "echte" fotografen een beetje neerbuigend kunnen doen naar andere "liefhebbers" met een spiegelreflex.
Zo van "die doet ook maar een dotje". Maar misschien beleven die mensen juist veel meer plezier aan het fotograferen dan zij zelf?
En doen ze eigenlijk helemaal geen dotje? Maar zijn zij al jaren liefhebber?
Allereerst de lading Japanners hebben wij meegemaakt op de boot Maiden of the Mist bij de Niagara falls.
De Niagara falls waren een belevenis, maar die Japanners ook. De bus deuren gingen open, (wij hadden het geluk van drie bussen tegelijk) en het was gelijk 1 grote chaos. De mensen gingen gewoon rennend aanboord en binnen twee tellen waren alle plekjes met enig zicht op iets van de waterval in genomen.
Gelukkig voor mij, ben ik 1,5 keer zo groot als de gemiddelde Japannertjes en zag ik toch nog wat, maar het was zeker een heel belevenis.
En dan op het foto's maken. Van de week kreeg ik te horen dat ik een prijs in een fotowedstrijd heb gewonnen.
Van de meer dan 200 inzendingen was de mijne nummer 3. Vond het zo leuk. Helemaal omdat die van mij
gewoon met mijn point and shoot Canon cameraatje was gemaakt. Gemaakt tijdens het wandelen met de hondjes.
Denk zeker al heb je de duurste camera en je hebt geen gevoel voor compositie, je dan nog geen mooie foto's krijgt.
Het is je apparatuur EN je gevoel voor foto's maken.
Overigens vind ik ook dat sommige "echte" fotografen een beetje neerbuigend kunnen doen naar andere "liefhebbers" met een spiegelreflex.
Zo van "die doet ook maar een dotje". Maar misschien beleven die mensen juist veel meer plezier aan het fotograferen dan zij zelf?
Ben het helemaal met Staceybeesie's laatste opmerking eens.
Wat boeit 't nou of iemand met een spiegelreflex camera rond loopt maar de ballen verstand heeft van fotografie? Ik zie 't probleem niet zo.
De ene is al blij als z'n foto redelijk scherp is, de ander pas als hij het kleinste detail er in al z'n volle glorie op heeft staan. Beide vinden zich dan op dat moment fotograaf en ik heb daar totaal geen probleem mee... Fotografie is fotografie, of d'r nou een wazige drol op staat of een felle regenboog. De een steekt er alleen meer tijd in als de ander.
Wat boeit 't nou of iemand met een spiegelreflex camera rond loopt maar de ballen verstand heeft van fotografie? Ik zie 't probleem niet zo.
De ene is al blij als z'n foto redelijk scherp is, de ander pas als hij het kleinste detail er in al z'n volle glorie op heeft staan. Beide vinden zich dan op dat moment fotograaf en ik heb daar totaal geen probleem mee... Fotografie is fotografie, of d'r nou een wazige drol op staat of een felle regenboog. De een steekt er alleen meer tijd in als de ander.
Laatst gewijzigd door Krisjuh op 20 apr 2010, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik ben geen beroepsfotograaf, maar ik heb wel heel veel plezier in fotograferen gekregen. En ja, ik ben van een simpele point-en-shoot, via een bridge-camera naar een spiegelreflex gegaan. Ik heb een schriftelijke cursus bij het LOI gedaan en daarvan veel geleerd over instellingen, compositie, belichting en andere zaken die met fotograferen te maken hebben. Ik wil me absoluut niet meten met een beroepsfotograaf en ik weet dat er heel veel amateurs zijn die veel mooiere foto's maken dan ik.Overigens vind ik ook dat sommige "echte" fotografen een beetje neerbuigend kunnen doen naar andere "liefhebbers" met een spiegelreflex.
Maar die neerbuigendheid vind ik gewoon niet terecht. Waarom mag ik geen geld uitgeven aan een goede camera? Waarom is iedereen die geen vakopleiding heeft ineens gedegradeerd tot iemand die alleen maar de P-stand kent en geen spiegelreflex verdient?
Wat een arrogante opmerking. Heel veel mensen hebben juist door de digitale fotografie een hele fijne hobby erbij gekregen. Vroeger bleven mijn foto's maanden op een rolletje zitten. Nu deel ik ze met vrienden en kennissen als we op vakantie zijn of via mijn blog en maak ik na een reis een mooi album. En nee, die foto's zijn niet op het niveau van beroepsfotografie, maar ik geniet er enorm van.Ik zie al enige tijd met lede ogen aan hoe de digitale fotografie de fotografie verziekt
Ik snap de hele opmerking niet hoor, waarom zou jij er als beroepsfotograaf last van hebben dat anderen ook genieten van fotograferen? Ik heb echt niet de illusie dat ik jouw concurrent moet zijn of zo. Ik vind echter niet dat fotografie voorbehouden is aan mensen zoals jij.
Wat ik trouwens wel begrijp is dat het onzin is om eerst een stel dure lenzen aan te schaffen en dan eens te bedenken wat je ermee zou kunnen. Wie de basis van fotografie niet begrijpt of wil leren, heeft weinig aan een spiegelreflex.
- RiverCola
- Amerika-expert
Ook met jou ben ik het eens Monique. Ik zie die arrogantie ook en dat is helemaal niet nodig. Zoals jij al schrijft; je fotografeerd omdat je het leuk vind, het is een leuke hobby.
Zo geld dat ook voor mij. Het is een hobby. Ik weet misschien net iets meer dan de gemiddelde persoon maar probeer me echt niet te meten met de beroepsfotograaf.
Die eerste opmerking van Iris daar ben ik het, net als jij, dan ook niet mee eens. Met de rest wel. Maar wat mij dus het meeste stoort is dat mensen allemaal dure spullen willen kopen zonder te weten wat ze kopen. Ik erger me er niet aan omdat het slecht zou zijn voor 'de fotografie' maar meer aan de gemakzucht waarmee mensen geld uitgeven. Daarom haalde ik ook dat voorbeeld van die racefietsen aan. Even een vraagje stellen op een forum; 'welke lens heb ik nodig voor standaard foto's' (terwijl je al een dure lens en een dure camera hebt) en dan €700 uit gaan geven voor een lens? Dat vind ik dus maf.
Zo geld dat ook voor mij. Het is een hobby. Ik weet misschien net iets meer dan de gemiddelde persoon maar probeer me echt niet te meten met de beroepsfotograaf.
Die eerste opmerking van Iris daar ben ik het, net als jij, dan ook niet mee eens. Met de rest wel. Maar wat mij dus het meeste stoort is dat mensen allemaal dure spullen willen kopen zonder te weten wat ze kopen. Ik erger me er niet aan omdat het slecht zou zijn voor 'de fotografie' maar meer aan de gemakzucht waarmee mensen geld uitgeven. Daarom haalde ik ook dat voorbeeld van die racefietsen aan. Even een vraagje stellen op een forum; 'welke lens heb ik nodig voor standaard foto's' (terwijl je al een dure lens en een dure camera hebt) en dan €700 uit gaan geven voor een lens? Dat vind ik dus maf.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Helemaal mee eens. Ik fotografeer als hobby, het is voor mij een creatieve "outlet". Ik pretendeer niet professioneel te zijn, maar vind het gewoon leuk mooie dingen te fotograferen en die dan met anderen te delen. Trouwens, Petra, hartelijk gefeliciteerd met je derde prijs!!Staceybeesie schreef:Overigens vind ik ook dat sommige "echte" fotografen een beetje neerbuigend kunnen doen naar andere "liefhebbers" met een spiegelreflex.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Op een van mijn emaillijsten zit een aantal beroepsfotografen en die hebben wel "last" van de digitale fotografie en hobbyisten, die voor goedkoop bijvoorbeeld bruiloften gaan fotograferen. Zij klagen erover, dat die mensen niet of nauwelijks een opleiding tot fotograaf hebben genoten en daardoor ook veel goedkoper kunnen zijn. De inkomsten van professionele fotografen zijn door een soort verzadiging van de markt daardoor erg omlaag gegaan. In die zin kan ik me de opmerking van Iris wel voorstellen. Als jij duizenden dollars voor een opleiding tot fotograaf hebt betaald, kun je het je niet veroorloven om maar, ik roep wat, $500 of zelfs nog minder voor een bruidsreportage te vragen.nieuwenoord schreef:Wat een arrogante opmerking. Heel veel mensen hebben juist door de digitale fotografie een hele fijne hobby erbij gekregen. Vroeger bleven mijn foto's maanden op een rolletje zitten. Nu deel ik ze met vrienden en kennissen als we op vakantie zijn of via mijn blog en maak ik na een reis een mooi album. En nee, die foto's zijn niet op het niveau van beroepsfotografie, maar ik geniet er enorm van.Ik zie al enige tijd met lede ogen aan hoe de digitale fotografie de fotografie verziekt
Ik snap de hele opmerking niet hoor, waarom zou jij er als beroepsfotograaf last van hebben dat anderen ook genieten van fotograferen? Ik heb echt niet de illusie dat ik jouw concurrent moet zijn of zo. Ik vind echter niet dat fotografie voorbehouden is aan mensen zoals jij.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
OK, daar ben ik het dan wel weer mee eens. Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen zo'n dag te fotograferen, ik weet gewoon dat ik dat niet kan. En als je het wel kan, moet je je ook meten met de beroepsfotograaf en hetzelfde durven vragen. Kijken of ze je dan nog willen hebben ...Op een van mijn emaillijsten zit een aantal beroepsfotografen en die hebben wel "last" van de digitale fotografie en hobbyisten, die voor goedkoop bijvoorbeeld bruiloften gaan fotograferen. Zij klagen erover, dat die mensen niet of nauwelijks een opleiding tot fotograaf hebben genoten en daardoor ook veel goedkoper kunnen zijn
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 1837 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-
- 3 Reacties