Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Fotograferen tijdens je reis door Amerika
- Marenko
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Re: Fotograferen tijdens je reis door Amerika
Wij(Ko en IK) fotograveren uit hobbie, gewoon omdat we het leuk vinden. En ja, wij lopen ook met een spiegelreflex camera en verschillende lenzen, dat terwijl ik, vergeleken de beroepsfotograven, de ballen verstand van fotograveren heb. Toch zijn er al verschillende keren foto's van mij gepubliceerd in (sport)hondenbladen, niet omdat ze nu zo bijzonder zijn, maar gewoon om een indruk te geven.
Wij maken vaak foto's van deelnemers en hun honden op oefendagen en keuringen(zoekhonden) en mensen weten dat nu ook. Deze mensen zijn altijd blij als er leuke foto's van hun en hun hond bij zitten.
Een tijdje geleden heeft een goede kennis mij gevraagd of ik wilde fotograveren op de bruiloft van hun zoon. De zoon had niet veel geld, en wilde toch wel foto's. Ik was blij dat ik toen kon zeggen dat ik op die datum in Amerika zit. Foto's van een bruiloft maken zie ik echt niet zitten. Nu hebben ze mijn oude camera overgenomen en gaan ze het zelf doen.
De foto's van de vakantie zijn een dierbare herinnering. Wij hebben een digitaal fotolijstje staan in de woonkamer waar al onze foto's van de vakantie op voorbij komen, en iedere dag kijk ik regelmatig met veel plezier naar de foto's die voorbij komen.
Wij maken vaak foto's van deelnemers en hun honden op oefendagen en keuringen(zoekhonden) en mensen weten dat nu ook. Deze mensen zijn altijd blij als er leuke foto's van hun en hun hond bij zitten.
Een tijdje geleden heeft een goede kennis mij gevraagd of ik wilde fotograveren op de bruiloft van hun zoon. De zoon had niet veel geld, en wilde toch wel foto's. Ik was blij dat ik toen kon zeggen dat ik op die datum in Amerika zit. Foto's van een bruiloft maken zie ik echt niet zitten. Nu hebben ze mijn oude camera overgenomen en gaan ze het zelf doen.
De foto's van de vakantie zijn een dierbare herinnering. Wij hebben een digitaal fotolijstje staan in de woonkamer waar al onze foto's van de vakantie op voorbij komen, en iedere dag kijk ik regelmatig met veel plezier naar de foto's die voorbij komen.
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Ik ben het helemaal eens met de laatste berichten. Wij zijn ontzettend blij met de digitale fotografie, omdat het het ons een prachtige hobby heeft opgeleverd die we anders waarschijnlijk niet hadden opgepakt. Ik zie echt niet in waarom een professionele fotograaf er last van heeft dat wij plezier in onze hobby hebben (behalve dan het argument van die te goedkope amateur-bruiloftfotografen, dat snap ik wel degelijk).
En natuurlijk is het heel verstandig om je vooraf goed te verdiepen in wat de mogelijkheden zijn, voordat je allerlei dure aankopen gaat doen. Maar daar heb ik weer even geluk.... die taak heeft Hans op zich genomen dus dat hoef ik niet te doen.
En natuurlijk is het heel verstandig om je vooraf goed te verdiepen in wat de mogelijkheden zijn, voordat je allerlei dure aankopen gaat doen. Maar daar heb ik weer even geluk.... die taak heeft Hans op zich genomen dus dat hoef ik niet te doen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik ben het met sommigen eens, en met sommigen niet.
Omdat ik dit al langer wilde, heb ik een paar maanden geleden een instap-digitale spiegelreflex gekocht, met alleen de gewone kitlens erbij. Meteen daarna heb ik me ingeschreven voor een basiscursus digitale fotografie. Ik vond, en vind, dat als je zo'n camera koopt je er ook mee om moet kunnen gaan. Anders is het alleen maar weggegooid geld. Alsof je een keuken koopt van 80.000 euro en alleen maar dingen warm gaat maken in de magnetron.
Ik ben tot nu toe erg blij met de cursus, want ik leer veel meer dan waar alle knopjes voor dienen. Compositie, belichting, onderwerpkeuze, standpunten, wel of niet met statief, het komt allemaal aan bod, en nog veel meer. Ik hoop dat dit in onze aankomende USA-reis me gaat helpen bij het maken van betere foto's. Maar ik weet nu al dat ik niet dat perfecte shot ga maken, dat overkomt je of niet. Daar heb je jarenlang ervaring voor nodig, of een engelengeduld.
Omdat ik dit al langer wilde, heb ik een paar maanden geleden een instap-digitale spiegelreflex gekocht, met alleen de gewone kitlens erbij. Meteen daarna heb ik me ingeschreven voor een basiscursus digitale fotografie. Ik vond, en vind, dat als je zo'n camera koopt je er ook mee om moet kunnen gaan. Anders is het alleen maar weggegooid geld. Alsof je een keuken koopt van 80.000 euro en alleen maar dingen warm gaat maken in de magnetron.
Ik ben tot nu toe erg blij met de cursus, want ik leer veel meer dan waar alle knopjes voor dienen. Compositie, belichting, onderwerpkeuze, standpunten, wel of niet met statief, het komt allemaal aan bod, en nog veel meer. Ik hoop dat dit in onze aankomende USA-reis me gaat helpen bij het maken van betere foto's. Maar ik weet nu al dat ik niet dat perfecte shot ga maken, dat overkomt je of niet. Daar heb je jarenlang ervaring voor nodig, of een engelengeduld.
-
- Amerika-expert
Ja misschien gaan we nu wel een beetje off-topic, maar ik heb dus wel foto's gemaakt voor een bruiloft als amateur zeg maar.
Was een tweede huwelijk en de mensen wilde wel foto's maar geen fortuin uitgeven.
Ik denk dat dit in elke markt zo werkt. Niet iedereen rijdt in een Mercedes en sommige mensen zijn tevreden met een Fiat Panda.
En zo koopt de 1 kleren op de PC Hooftstraat en de ander bij de C&A.
Denk dat het voorhen niet zo geweest is in de fotografie, maar met het digitale tijdperk een enorme vaart heeft genomen.
Ik heb ook niet de indruk gewekt bij die mensen dat ik een top fotograaf ben, maar wel dat ik al fotografeer sinds 1996 met spiegelreflex, maar eigenlijk nog steeds lerende ben en zij gingen daarmee accoord.
Neem ik daar klanten van een andere fotograaf mee weg? Misschien. Maar misschien hadden ze anders gewoon zelf foto's gemaakt
en daar ook niet een fotograaf van "kaliber" voor ingehuurd.
Was een tweede huwelijk en de mensen wilde wel foto's maar geen fortuin uitgeven.
Ik denk dat dit in elke markt zo werkt. Niet iedereen rijdt in een Mercedes en sommige mensen zijn tevreden met een Fiat Panda.
En zo koopt de 1 kleren op de PC Hooftstraat en de ander bij de C&A.
Denk dat het voorhen niet zo geweest is in de fotografie, maar met het digitale tijdperk een enorme vaart heeft genomen.
Ik heb ook niet de indruk gewekt bij die mensen dat ik een top fotograaf ben, maar wel dat ik al fotografeer sinds 1996 met spiegelreflex, maar eigenlijk nog steeds lerende ben en zij gingen daarmee accoord.
Neem ik daar klanten van een andere fotograaf mee weg? Misschien. Maar misschien hadden ze anders gewoon zelf foto's gemaakt
en daar ook niet een fotograaf van "kaliber" voor ingehuurd.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Voor onze bruiloft zou eerst een vriend van Rick de foto's maken en hadden we ons budget dus al elders besteed. Opeens ging die vriend verhuizen en moesten wij nog een fotograaf vinden. Dat werd de goedkoopste, die we konden vinden, en de man was van beroep eigenlijk "people mover" chauffeur bij Dulles AirportStaceybeesie schreef:Denk dat het voorhen niet zo geweest is in de fotografie, maar met het digitale tijdperk een enorme vaart heeft genomen.

Om bij het fotograferen op reis terug te komen, ik moet eerlijk bekennen, dat ik meestal geen statief gebruik, met uitzondering misschien van avondfoto's. Ik ben vrijwel altijd met niet-fotografen op reis, die geen geduld hebben om te wachten tot ik alles op heb gezet. Ik benijd degenen onder jullie, die als paar fotografie als hobby hebben. Rick vindt het wel leuk, maar wel even snel-snel. Het lijkt me super eens een reis te maken puur om de fotografie.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ha, ik heb bij mijn tweede huwelijk ook een vriend gevraagd de bruiloft te fotograferen. De tweede bruiloft was zeker geen 'slap aftreksel' van de eerste, maar wel beduidend rustiger en meer ingetogen. Ik was ook niet in wit, maar in stemmig donkerpaarsJa misschien gaan we nu wel een beetje off-topic, maar ik heb dus wel foto's gemaakt voor een bruiloft als amateur zeg maar.

Maar dit was voor het tijdperk van de digitale fotografie (nou ja, nét, 2001) en hij heeft ook gewoon een analoog toestel met rolletjes gebruikt.
Maar eerlijk is eerlijk: ik had er geen paar duizend gulden voor over destijds, zal eerlijk zijn: de foto's zijn zelfs nooit ingeplakt, zitten nog gewoon in mapjes.
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dit is heel herkenbaar. Toen wij nog met het hele gezin op vakantie gingen, liepen er twee met hun fototoestellen rond (mijn man Hans en mijn dochter Melanie), en zoon Rob en ik moesten soms oneindig lang wachten totdat alles goed op de foto was gezet. Sinds enkele jaren gaan we met ons tweeën, en juist om te voorkomen dat ik nu in mijn eentje maar sta te wachten terwijl Hans staat te fotograferen heb ik de hobby ook opgepikt. Nu snap ik tenminste ook waar hij het over heeft als er termen als ISO en diafragma voorbij komen. En ik zie nu ook dat een statief in donkere plekken zoals Antelope Canyon écht voor betere foto's zorgt! Heel leuk om zoiets samen te doen, al moet ik overigens wel bekennen dat ik er duidelijk minder aanleg voor heb dan Hans. Een mooie compositie zoeken vind ik het allerleukste, de juiste sluitertijd e.d. instellen gaat me niet echt goed af. Tja, als we vrijdag echt weg mogen van de KLM kan ik de komende drie weken weer even flink gaan oefenenPetra/VS schreef: Ik ben vrijwel altijd met niet-fotografen op reis, die geen geduld hebben om te wachten tot ik alles op heb gezet. Ik benijd degenen onder jullie, die als paar fotografie als hobby hebben.

http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Een goede foto begint natuurlijk bij de compositie. Maar iedereen die beweert dat het materiaal niets uitmaakt moet maar eens van dezelfde compositie met twee (of meer) verschillende toetsellen dezelfde foto's maken. Zeker in wat lastige omstandigheden (weinig licht bijv.) zijn er wel degelijk forse kwaliteitsverschillen zichtbaar. dat doet niets af aan de foto's, maar beweren dat er geen verschil is in het gebruik van apparatuur is absoluut onzin. Ik heb zelf afgelopen najaar met een Canon 400D en een Canon S3 op verschillende plaatsen dezelfde foto's gemaakt (wat betreft compositie, we waren met z'n tweeen en stonden naast elkaar om dezelfde foto te maken, gewoon om eens het verschil te kunnen zien. Als je die vervolgens naast elkaar legt zit er een fors verschil in, o.a. kleur en bijv. detailering... (het verschil was overigens veel groter dan ik had verwacht).
TdJ
TdJ
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Voor mij is fotografie ook een hobby, een waaraan ik veel plezier beleef. Ik kan erg genieten van het kijken naar mooie foto's, en niet alleen als ik die heb gemaakt. Ik zoek dan ook een balans tussen goede spullen, maar niet overdreven, maar wel spullen die bij me passen en mij helpen bij het beoefenen van mijn hobby. En dat ik dat best lastig vind, kunnen jullie in een ander topic lezen
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de fotografie verziek, ik kan me überhaupt niet voorstellen dat iemand dat doet! Er zijn zoveel activiteiten die zowel door profs als door hobbyisten worden beoefend, zowel met professionele als met amateur apparatuur. Laat iedereen gewoon in z'n waarde, en laat iedereen gewoon doen waar hij of zij zin in heeft.
En wat betreft die huwelijksfotografie, ik vind het ook onzin dat daar geen onderscheid mag zijn in niveau en prijzen. Als je professional bent, en ervoor hebt gestudeerd, mag je dat ook wel terugzien in de kwaliteit. Daar betaal je dan voor. En als je je niet kan onderscheiden van de amateur, heb je het verkeerde beroep gekozen als je het mij vraagt.
Als ik een nieuwe badkamer wil, kan ik ook kiezen of ik dat zelf doe, eventueel met hulp van vrienden of familie of ik schakel een professionele aannemer of badkamerleverancier in. Dat zie je toch ook terug in de kwaliteit!?

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de fotografie verziek, ik kan me überhaupt niet voorstellen dat iemand dat doet! Er zijn zoveel activiteiten die zowel door profs als door hobbyisten worden beoefend, zowel met professionele als met amateur apparatuur. Laat iedereen gewoon in z'n waarde, en laat iedereen gewoon doen waar hij of zij zin in heeft.
En wat betreft die huwelijksfotografie, ik vind het ook onzin dat daar geen onderscheid mag zijn in niveau en prijzen. Als je professional bent, en ervoor hebt gestudeerd, mag je dat ook wel terugzien in de kwaliteit. Daar betaal je dan voor. En als je je niet kan onderscheiden van de amateur, heb je het verkeerde beroep gekozen als je het mij vraagt.
Als ik een nieuwe badkamer wil, kan ik ook kiezen of ik dat zelf doe, eventueel met hulp van vrienden of familie of ik schakel een professionele aannemer of badkamerleverancier in. Dat zie je toch ook terug in de kwaliteit!?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben wat meer "serieus" gaan fotograferen toen ik in 1983 voor wat langere tijd in Afrika verbleef. Voor ik vertrok heb ik een cursus gevolgd en wat fotoboeken aangeschaft. Ik kocht toen ook mijn eerste spiegelreflex camera (Olympus OM-10) met 4 veschillende lenzen: standaard, groothoek, zoom en telelens. De fotos die ik in die tijd heb gemaakt waren echt mooi, al zeg ik het zelf. In die period kwam ik ook een professionele fotograaf tegen van National Geographic en ik hing aan zijn lippen over de verhalen die hij vertelde van zijn photoshoot travels. Een ding bleef me altijd bij van hem; hij zei dat het maken van een goeie foto 10% materieel en techniek was, 15% compositie en 70% puur geluk. In latere jaren heb ik dat zelf ook ondervonden. Ik zocht meer en meer naar een balans tussen het gemak van een lichtgewicht point-and-shoot en de ruime mogelijkheden maar omslachtige en zware SLR uitrusting. Soms heb ik allebei bij me en het valt me op dat de fotos gemaakt met de kleine Sony niet altijd onderdoen voor de fotos van de Olympus SLR (inmiddels ook een digitale). De verschillen zijn herkenbaar maar niet storend, tenzij je een echt pietlut bent. Momenteel op vakantie in Hawaii hebben we alleen de point-and-shoot bij ons, want de nadruk ligt op luieren en nietsdoen. Maar we willen toch als we iets moois of bijzonder zien een foto ervan kunnen maken. Dat lukt met de kleine Sony ook wel, twee jaar geleden maakte ik op Maui met diezelfde camera deze foto:

Misschien als ik de SLR had gebruikt, had ik wel iets meer kleur van de palm erin kunnen krijgen, maar toch heeft deze foto ook wel iets.

Misschien als ik de SLR had gebruikt, had ik wel iets meer kleur van de palm erin kunnen krijgen, maar toch heeft deze foto ook wel iets.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Als ik heel eerlijk ben zie ik vaak het verschil niet tussen een foto met een professionele camera gemaakt en een foto met een "gewone" camera. Misschien omdat ik geen professioneel oog hiervoor heb. Ik vind mijn eigen vakantiefoto's meestal mooi maar een professionele fotograaf zal zijn/haar neus er misschien voor ophalen.
Wat ik wel zie is een verschil in fotograaf. Sommige foto's springen ervoor mij echt uit door de aparte hoek, het originele idee of omdat ze me ontroeren.Deze foto's op het blog van Petra (Staceybeesie) vind ik bijvoorbeeld geweldig.
Waarom? Omdat je in de foto's heel goed het karakter van het jongetje kunt zien, de foto's spreken enorm. Maar of ze technisch goed zijn, en goed scherp en met de juiste belichting? Dat zie ik niet en maakt me ook niet zoveel uit.
Petra heeft hier gewoon veel gevoel in gelegd en dat vind ik heel knap.
Marjon
Wat ik wel zie is een verschil in fotograaf. Sommige foto's springen ervoor mij echt uit door de aparte hoek, het originele idee of omdat ze me ontroeren.Deze foto's op het blog van Petra (Staceybeesie) vind ik bijvoorbeeld geweldig.
Waarom? Omdat je in de foto's heel goed het karakter van het jongetje kunt zien, de foto's spreken enorm. Maar of ze technisch goed zijn, en goed scherp en met de juiste belichting? Dat zie ik niet en maakt me ook niet zoveel uit.
Petra heeft hier gewoon veel gevoel in gelegd en dat vind ik heel knap.
Marjon
-
- Amerika-expert

Dank je wel Marjon.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Contacteer:
En DAT is nu juist waar het om draait bij het maken van een mooie foto. Zelfde als bij koken - je kan nog zo'n mooie keuken hebben maar dat lekkere eten komt niet vanzelf op tafelvana schreef:Petra heeft hier gewoon veel gevoel in gelegd en dat vind ik heel knap.

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
Mooie vergelijking. En je ziet ook daar steeds meer mensen die hun hobby van koken maken en op vrij hoog niveau meedraaien. Programma's als 'Wie is de chef'? zijn niet voor niets zo populair.
En ik geloof niet dat deze amateurkoks echt een bedreiging zijn voor de horeca. Ik merk wel dat wij ook vaker vrienden thuis uitnodigen om te komen eten dan vroeger, hoewel we nog best vaak uit eten. Maar eerlijk gezegd is uit eten tegenwoordig ook voor de portemonnee niet echt leuk meer, toch? Ook hier speelt prijs-kwaliteit een grote rol, net als bij de fotograaf op de bruiloft.
En ik geloof niet dat deze amateurkoks echt een bedreiging zijn voor de horeca. Ik merk wel dat wij ook vaker vrienden thuis uitnodigen om te komen eten dan vroeger, hoewel we nog best vaak uit eten. Maar eerlijk gezegd is uit eten tegenwoordig ook voor de portemonnee niet echt leuk meer, toch? Ook hier speelt prijs-kwaliteit een grote rol, net als bij de fotograaf op de bruiloft.
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Contacteer:
De sfeer van een foto is belangrijker dan de technische kwaliteit van een foto, daar is geen twijfel over mogelijk. Toch proberen wij wel om - binnen onze mogelijkheden - ook te gaan voor een goede technische kwaliteit. We merken toch wel dat we met onze duurdere lenzen foto's maken die vooral qua kleur echt mooier zijn dan de foto's die we voorheen maakten. Zoals TdJ gisterenavond al schreef, dat verschil is zelfs behoorlijk groot. En we zijn blij dat we nu ook best aardige foto's kunnen maken op plekken zoals Carlsbad Caverns, daar heb je met een statief en met een lichtgevoelige lens toch duidelijk meer mogelijkheden.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Contacteer:
Maar jullie zijn door ervaring ook in staat om het verschil te beoordelen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen maar zo'n dure lens moet gaan kopen 'omdat er zulke mooie foto's mee te maken zijn'. Jullie maakten al mooie foto's en nu enkel nog 'mooiere foto's'.Henriëtte schreef:We merken toch wel dat we met onze duurdere lenzen foto's maken die vooral qua kleur echt mooier zijn dan de foto's die we voorheen maakten. Zoals TdJ gisterenavond al schreef, dat verschil is zelfs behoorlijk groot.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat wil ik ook helemaal niet zeggen, hoor. Ik ben er juist helemaal voor dat iedereen hiermee omgaat op de manier die voor hem of haar prettig is. De mooie sfeer van een foto, het vastleggen van de herinnering aan een mooie vakantie, het laten zien aan de thuisblijvers wat je allemaal hebt meegemaakt, het is maar net wat voor jou het belangrijkste argument is. De technische kwaliteit van een foto is alleen belangrijk als je daar zelf bewust voor kiest.Njit schreef: Maar jullie zijn door ervaring ook in staat om het verschil te beoordelen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen maar zo'n dure lens moet gaan kopen 'omdat er zulke mooie foto's mee te maken zijn'. Jullie maakten al mooie foto's en nu enkel nog 'mooiere foto's'.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Het is al weer enige tijd geleden dat ik serieus met fotografie bezig was. Ik fotografeerde toen met twee Nikkormats (die ik nooit weg had moeten doen
) met verschillende lenzen, waaronder originele Nikon lenzen, maar ook lenzen van Panagor. Mijn ervaring was toen dat verschillen eigenlijk pas zichtbaar werden als de foto's ver uitvergroot werden, bij 30X40 cm en groter.
De input van de fotograaf is veel belangrijker. Ik meende van mezelf dat ik vrij aardig kon fotograferen, tot ik een speciale fotoreis naar IJsland, georganiseerd door de toenmalige fototijdschriften Foto en Focus, maakte. Ik deelde toen een tentje met een beroepsfotograaf die ook les gaf aan de kunstacademie. Ik heb later de foto's gezien die hij maakte terwijl ik naast hem stond en hetzelfde fotografeerde. Zijn foto's hadden duidelijk iets extra's. Ze werden dan ook gebruikt als illustratie in boeken over geologie.
Ik denk dus dat de kwaliteit van de fotograaf belangrijker is dan de kwaliteit van de techniek. En dan staat het buiten kijf dat er van een foto gemaakt met een rits rats kleinbeeldcamera niet overblijft als die uitvergroot wordt tot posterformaat, ook al is die gemaakt door een topfotograaf.

De input van de fotograaf is veel belangrijker. Ik meende van mezelf dat ik vrij aardig kon fotograferen, tot ik een speciale fotoreis naar IJsland, georganiseerd door de toenmalige fototijdschriften Foto en Focus, maakte. Ik deelde toen een tentje met een beroepsfotograaf die ook les gaf aan de kunstacademie. Ik heb later de foto's gezien die hij maakte terwijl ik naast hem stond en hetzelfde fotografeerde. Zijn foto's hadden duidelijk iets extra's. Ze werden dan ook gebruikt als illustratie in boeken over geologie.
Ik denk dus dat de kwaliteit van de fotograaf belangrijker is dan de kwaliteit van de techniek. En dan staat het buiten kijf dat er van een foto gemaakt met een rits rats kleinbeeldcamera niet overblijft als die uitvergroot wordt tot posterformaat, ook al is die gemaakt door een topfotograaf.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Ik beweer hier ook niet dat fotografie is voorbehouden aan "mensen zoals ik" (wat voor een soort mensen dat dan ook mogen zijn....??)..dan heb je echt niet goed gelezen wat ik schreef.nieuwenoord schreef:Wat een arrogante opmerking. Heel veel mensen hebben juist door de digitale fotografie een hele fijne hobby erbij gekregen. Vroeger bleven mijn foto's maanden op een rolletje zitten. Nu deel ik ze met vrienden en kennissen als we op vakantie zijn of via mijn blog en maak ik na een reis een mooi album. En nee, die foto's zijn niet op het niveau van beroepsfotografie, maar ik geniet er enorm van.
Ik snap de hele opmerking niet hoor, waarom zou jij er als beroepsfotograaf last van hebben dat anderen ook genieten van fotograferen? Ik heb echt niet de illusie dat ik jouw concurrent moet zijn of zo. Ik vind echter niet dat fotografie voorbehouden is aan mensen zoals jij.
En het is niet arrogant bedoeld, maar als je al langer in de fotografie bezig bent en er misschien zelfs je brood mee verdient dan heeft de digitale fotografie de markt gewoon voor een groot deel wel verziekt ja. En dat heeft niks met jouw vakantiefoto's te maken/
Dat merk ik bij mijn turnfotografie maar ook bij bruidsreportages
Verkocht ik voorheen bij het turnen nog wel foto's aan ouders (voor een ook al minimaal bedrag weant nederlanders zijn echt krenten) , tegenwoordig vinden ze 1 euro voor een foto al teveel. En waarom?
Omdat Oom Jan een spiegelreflex heeft gekocht en daar nu foto's mee maakt en ze gratis weggeeft! Of voor 50 cent verkoopt.
Zelfde zie je in de bruidsfotografie, er lopen echt beunhazen rond die voor 400 euro een volledige reportage aanbieden.
Waarmee jij als "professional" opeens raar aangekeken wordt als je 1300 euro vraagt (en geloof me daar blijft vrij weinig van over).
Die beunhazen klussen 9 van de 10 keer een beetje hobbymatig bij en hoeven dus geen belastingen e.d. af te dragen, maar ondertussen verzieken ze wel de markt.
Waarschijnlijk houden de meesten hier zich niet met die problematiek bezig, maar spreek eens een paar professionals aan en je zult horen dat ik niet de enige ben die zich hier zorgen over maakt. Er is sinds het digitale tijdperk gewoon een enorme vervuiling op gang gekomen en het is te hopen dat het tij een beetje gaat keren.
Wat Yeehaw aanhaalde, over de massa's mensen die overal maar staan te klikken en 3000 euro uitgeven aan een camera waar ze de functies niet van kennen (en dus ook gewoon een camera van 1000 euro hadden kunnen kopen), dat is niet iets waar je persoonlijk last van hebt maar het kan soms wel storend zijn in maatschappelijke zin. Overal die mobieltjes de lucht in, overal hordes toeristen die het uitzicht blokkeren omdat ze allemaal dezelfde foto moeten maken.....soms denk je wel eens: "mensen genieten jullie ook nog van het moment zelf of zijn jullie alleen maar door je lens aan het kijken?"
1000 foto's van de Grand Canyon.....dan heb je echt last van foto-diarree (zoals dat zo mooi heet)

Daarmee zeg ik dus niks persoonlijks over mensen die als hobby hun camera bij zich hebben en beweer ik ook totaal niet dat zij niet zouden mogen fotograferen
Integendeel zelfs....
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Iris, ik snap heel goed wat jij probeert te zeggen. Er zijn echter meer branches die door het digitale tijdperk worden getroffen. Neem bijvoorbeeld de dagbladenbranche. De abonnementen zijn drastisch teruggelopen door alle info die te verkrijgen is via internet en de verkopen van kranten hebben een laagterecord bereikt en dat heeft zeer negatieve gevolgen voor die industrie. Ongeveer datzelfde geldt dan ook voor de beroepsfotografie.
Bepaalde branches zijn min of meer "slachtoffer" van onze moderne tijd en weer anderen varen er juist wel bij. De ene z'n dood is de ander z'n brood, zo werkt dat nu eenmaal. En betreft het jezelf dan word je daar niet blij van, dat is te begrijpen. Je kunt het echter de mensen niet kwalijk nemen.
Marjan
Bepaalde branches zijn min of meer "slachtoffer" van onze moderne tijd en weer anderen varen er juist wel bij. De ene z'n dood is de ander z'n brood, zo werkt dat nu eenmaal. En betreft het jezelf dan word je daar niet blij van, dat is te begrijpen. Je kunt het echter de mensen niet kwalijk nemen.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 1837 Weergaves