West Nile virus kan ik je niet genoeg over vertellen.
Maar Lyme Disease is niet iets wat je nu altijd bij een tekenbeet oploopt.
Voorkomrn kun je alleen door heel erg op te letten.
Controleer jezelf en een ander regelmatig op teken, en dan op iedere plek van je lichaam.
Bij het ontdekken van een teek moet je hem verwijderen (speciale tekenbeetpennen verkrijgbaar bij apotheek).
Daarna de plek van de beet in de gaten blijven houden. Als er een rode plek onstaat (zeker in kringvorm) moet je contact opnemen met een medici, zij beoordelen wel of het nodig is om je aan de antibioticum te zetten.
Verder kun je veel informatie opvragen (betaald) als je vaccinaties gaat halen of anders gewoon bellen met GGD.
Lyme disease (wat overigens ook in NL voorkomt) kun je voorkomen door na een wandeling in het bos je lichaam op teken na te zoeken (en dan bedoel ik alles, ook plaatsen, die niet aan het daglicht waren blootgesteld ). Lang niet alle teken dragen Lyme disease over.
West Nile virus wordt overgedragen door muggen. Het is hoogst onwaarschijnlijk, dat je hier ziek van zal worden, zelfs al wordt je lek geprikt. De meeste mensen, die er ziek van worden (slechts een klein aantal per jaar) hebben al een verzwakt immuun systeem. Ook West Nile virus komt voor in Europa.
Petra/VS schreef:Lyme disease (wat overigens ook in NL voorkomt) kun je voorkomen door na een wandeling in het bos je lichaam op teken na te zoeken (en dan bedoel ik alles, ook plaatsen, die niet aan het daglicht waren blootgesteld ).
Klopt,
ik heb ooit het verhaal van een man gehoord die op een hoogst ongebruikelijke plek een teek had...
Toevallig hebben we pas bij de EHBO een les gehad over Lyme.
Bij boswachters, houthakkers e.d. is het nu al een echte beroepsziekte!
Bij de les werd ons het volgende verteld. Zorg dat je je ledenmaten een beetje bedekt houdt (dus lange mouwen, broeken, sokken). Zo mogelijk op de paden blijven (teken zitten het liefste in bosjes). Na de wandeling teken controle, overal inderdaad. Teken zitten graag op warme, vochtige plekjes............ Heb je een teek, die dan verwijderen met tekentang. Niet eerst de teek verdoven, want dan spuit hij juist zijn speeksel in je bloedbaan. Op de kalender schrijven dat je op die datum een teek hebt gehad. Bij verschijning van de ring (die niet persé op die plaats hoeft te komen en heel groot kan zijn) zeker naar de huisarts. Maar ook andere symptomen in de gaten houden (vermoeidheid, grieperig gevoel). Die ring komt nl. lang niet in alle gevallen tevoorschijn.
Nou, heb ik goed opgelet?
Ik denk dat als je een beetje googled heel veel goede info tegenkomt.
Groetjes
Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
Ja, en Liliane, hier in Virginia zitten ontzettend veel teken, even ter waarschuwing. Anderhalf jaar geleden maakten wij de fout om even lekker op een klein paadje door de Shenandoah te gaan lopen en we zaten allemaal onder! Geen van de teken heeft zich in ons vastgezet, maar ik vind het sowieso griezelige beestjes!
Dank je voor de waarschuwing, Petra. Dan moet een tekenpincet en een antitekenmiddeltje dus ook zeker mee naar de Misty Campground camping. Want zo te zien is het daar ook bosrijk.
Ik zal het weer op mijn lijstje zetten.
Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
Bij mijn beste weten wordt het west nijl virus verspreid door muggen maar pin me er niet op vast. Daarentegen is het sowieso een goed idee om anti muggen middelen mee te nemen
24th of September, 2 year wedding anniversary
During the romantic dinner she said:
I love you, but I need to burp now...
Vroeger thuis had onze hond ook geregeld last van teken. Volgens de ouderwetse methode werd er dan wat jenever over de teek gegoten, zodat deze beter losliet en hij zo met een pincet kon worden verwijderd.
Nu zie ik mij nog niet met een fles dubbele graanjenever onder de arm door de bossen van Amerika lopen.....
Dit is wat ik in de zomer van 2004 aantrof in Long Beach:
Ik las toen ook de kranten en daar werd ook gezegd dat voornamelijk oude mensen en mensen die al zwak zijn, ziek worden. Je kan er ook aan dood gaan, maar dat gebeurd zelden.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.