Mag ik hier ook op antwoorden?Ratigan schreef:@Geert
Een 2tal hypothetische vragen (ben een beetje zenuwachtig omdat ik over 2 weken vertrek)
Is de verwachting dat het nog een keer zo erg wordt dat het hele luchtruim gesloten wordt of denk je dat ze beter per gebied kijken?
2e vraag is nu de wolk onder de 6000 meter blijft (zie ik op de kaartjes) is mijn gevoel dat je daar overheen kan vliegen of zie ik dat verkeerd.
Misschien kan je geen antwoord geven maar ik kan hier nergens antwoord op vinden en jij bent toch de specialist:)
Alvast bedankt.

Zolang de vulkaan blijft uitbarsten en vulkaanasse in de lucht blijft gooien (ongeacht de hoogte) blijft de kans bestaan dat het luchtruim gesloten wordt. Gelukkig blijkt uit de vooruitzichten dat het voorlopig de goede kant uit gaat.
Ondertussen is er tijdens de sluiting van het luchtruim veel research gebeurd, research waarvan je kan zeggen dat ze eigenlijk al langer had moeten gebeuren... Tijdens de diverse testvluchten die gemaakt zijn in opdracht van de overheden en de fabrikanten werd er nagegaan wat de gevolgen van vulkaanasse kunnen zijn bij een vliegtuig. Iedereen weet ondertussen al wel dat je niet in een aswolk moet vliegen in de directe omgeving van een uitbarsting, maar er werd nooit onderzoek uitgevoerd naar wat de hoeveelheid nu exact is waarbij motoren problemen krijgen. Wel, dit antwoord is er nu eindelijk gekomen.
0-200mg/m³ -> geen risico
200-2.000mg/m³ -> er mag gevlogen worden met restricties (bvb nakijken motoren na elke vlucht etc...)
>2.000mg/m³ -> er mag niet gevlogen worden
Op basis van deze nieuwe richtlijnen, die gemaakt werden in samenspraak met de diverse fabrikanten, kan men makkelijker en vooral een correctere beslissing nemen. Tenzij de vulkaan in kwestie plots massaal begint uit te spuwen en de wind zit nog eens perfect zal er IMHO geen totale sluiting meer komen, een gedeeltelijke sluiting blijft echter mogelijk... Op basis van deze cijfers deelt Eurocontrol momenteel haar luchtruim in 3 zones in.
Bon, vraag 2

Het klopt dat de asse zich momenteel bevind in de luchtlagen van grondniveau tot FL200 (20.000 voet of zo'n 6.600m), doordat de uitbarstingen minder explosief zijn wordt de vulkaanasse minder hoog de lucht ingesmeten en hierdoor is de kans ook groter dat de asse sneller uit de luchtlagen zal verdwijnen. Het probleem blijft echter wel hetzelfde, ondanks dat nagenoeg alle commerciële toestellen boven FL200 vliegen (FL350-FL390 zijn zo wat de gangbare kruishoogtes) moet een vliegtuig telkens toch opstijgen en landen, als dit in een gebied gebeurt dat gecontamineerd is door vulkaanasse dan zal je toch rekening dienen te houden met de veiligheidsvoorschriften zoals deze hierboven vermeld staan, zeker omdat tijdens het landen en het opstijgen quasi geen enkel risico kan en mag genomen worden. Het landen en het stijgen van een toestel is een kritische fase waarin er weinig of geen mogelijkheid is om corrigerende acties te ondernemen dit door gebrek aan hoogte en snelheid. De meeste incidenten gebeuren dan ook tijdens deze fases. Als er morgen boven AMS een concentratie gemeten wordt van pakweg 2.100mg /m³ dan mag je er zeker van zijn dat de activiteiten onmiddelijk gestopt worden, meer zelfs, het is zelfs mogelijk dat een luchtruim al gesloten wordt bij pakweg een concentratie van 1.500mg/m³ aangezien de overheden hierover autonoom kunnen en mogen beslissen. Maar om nu even terug te gaan tot de kern van de zaak: vliegen boven een gecontamineerde zone is en blijft mogelijk zonder veiligheidsrisico's.