Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Rijbewijs halen als uitwisselingsstudent
Rijbewijs halen als uitwisselingsstudent
Ik heb hier al drie dagen alles gelezen over het halen van een rijbewijs in Amerika
en deze omzetten in een Nederlands rijbewijs. Toch ben ik er nog steeds niet helemaal uit hoe het zit.
De situatie: Als 18 jarige verblijf je 9 en halve maand in Californië om daar een schooljaar Highschool te volgen.
Op deze school kun je je rijbewijs halen. Is het in dit geval mogelijk, om bij terugkomst in Nederland
dit rijbewijs in te wisselen voor een Nederlands rijbewijs? En zo ja, is dit een 'normaal' rijbewijs of alleen
een rijbewijs voor een automaat? Aangezien je in Amerika alleen hebt geleerd te rijden in een Automaat.
Hopelijk is er iemand die het verlossende antwoord kan geven. Ben al door verwezen naar verschillende sites
maar kan er weinig duidelijkheid uit krijgen.
en deze omzetten in een Nederlands rijbewijs. Toch ben ik er nog steeds niet helemaal uit hoe het zit.
De situatie: Als 18 jarige verblijf je 9 en halve maand in Californië om daar een schooljaar Highschool te volgen.
Op deze school kun je je rijbewijs halen. Is het in dit geval mogelijk, om bij terugkomst in Nederland
dit rijbewijs in te wisselen voor een Nederlands rijbewijs? En zo ja, is dit een 'normaal' rijbewijs of alleen
een rijbewijs voor een automaat? Aangezien je in Amerika alleen hebt geleerd te rijden in een Automaat.
Hopelijk is er iemand die het verlossende antwoord kan geven. Ben al door verwezen naar verschillende sites
maar kan er weinig duidelijkheid uit krijgen.
Re: Rijbewijs halen als uitwisselingsstudent
Nee,het is niet mogelijk om je amerikaanse rijbewijs in te wisselen voor een nederlandse. Tenminste, toen mijn dochter in 2008/2009 in Amerika was kon het niet en ik geloof niet dat het veranderd is.
Carla
Carla
Is echt van de gekke geworden. Dat CBR is zolangzamerhand een keizerrijk in het koninkrijk geworden. Ik ken iemand die jaren in de USA heeft gewoont en nu een kapitaal moet uitgeven om in NL weer lessen te volgen en examen te doen. En dat terwijl iemand met een expat status hier zolang hij wil met hart lust mag rond toeren.
Toch vind ik het niet heel vreemd..
Wanneer je in Amerika je rijbewijs haalt doe je dat vaak in een soort golfkarretje en met een paar vraagjes.
Vervolgens zou je dus in een land met een compleet andere verkeerssituatie in een schakel auto rond mogen rijden. Vrij gevaarlijk zou ik denken.
Al is bovenstaand geval inderdaad erg lullig. Misschien zouden ze kunnen zeggen
als je in Amerika 5 jaar in het bezit bent geweest van een rijbewijs mag je hem omwisselen? tblijft lastig.
Wanneer je in Amerika je rijbewijs haalt doe je dat vaak in een soort golfkarretje en met een paar vraagjes.
Vervolgens zou je dus in een land met een compleet andere verkeerssituatie in een schakel auto rond mogen rijden. Vrij gevaarlijk zou ik denken.
Al is bovenstaand geval inderdaad erg lullig. Misschien zouden ze kunnen zeggen
als je in Amerika 5 jaar in het bezit bent geweest van een rijbewijs mag je hem omwisselen? tblijft lastig.
En het gekke is,dat de duitse vriendin van mijn dochter ( ook een uitwisselingsstudent ) in Amerika na belachelijk weinig lessen, haar amerikaanse rijbewijs haalde in een automaat en die in Duitsland gewoon kon inleveren voor een rijbewijs waar ze ook mee in een auto met versnellingen mocht rijden, zonder daar dus les in te hebben gehad.
Carla
Carla
Kan je jouw rijbewijs dan niet inwisselen in Duitsland voor een 'Europees rijbewijs' en dat dan in Nederland weer om wisselen? Of moet je dan in dat land ingezetene zijn?
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat is, als je vanuit het buitenland komt en je buitenlandse rijbewijs om moet wisselen voor een Amerikaans rijbewijs. Als je voor het eerst je rijbewijs wilt halen hier gaat het in de meeste staten niet zo makkelijk. Onze kinderen hadden tegen de tijd, dat ze hun rijbewijs konden halen, meer uren in het verkeer doorgebracht, dan ik, toen ik mijn Nederlandse rijbewijs haalde.boerin schreef:Toch vind ik het niet heel vreemd..
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
@Boerin
Maar een expat, tijdelijke werknemer, diplomaat, millitair en een tourist met een USA rijbewijs mogen 24uur per dag rond toeren in Nederland. Als die USA rijbewijhouders echt een gevaar op de weg zijn dat zou je denken dat dat ook niet zou mogen
Maar een expat, tijdelijke werknemer, diplomaat, millitair en een tourist met een USA rijbewijs mogen 24uur per dag rond toeren in Nederland. Als die USA rijbewijhouders echt een gevaar op de weg zijn dat zou je denken dat dat ook niet zou mogen

Laatst gewijzigd door Bramster op 02 mei 2010, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat kwam inderdaad ook meteen bij mij op! Maar dat zal inderdaad wel niet kunnen..1250 schreef:Kan je jouw rijbewijs dan niet inwisselen in Duitsland voor een 'Europees rijbewijs' en dat dan in Nederland weer om wisselen? Of moet je dan in dat land ingezetene zijn?
@ Petra, dat klinkt inderdaad weer heel anders. Denk dat het in Amerika nogal verschilt in welke staat
je het rijbewijs haalt en of je het 'zelf' haalt of dat je het op je highschool haalt.
Maar jullie hebben dus allemaal de ervaring dat een Amerikaans rijbewijs niet in te wisselen is voor een Nederlandse?
Weet iemand dan waarom er op veel sites gesproken wordt over dat je minimaal 185 dagen in het land moet
hebben gewoond om het in te wisselen en bla bla bla? Vind het een lastig iets

In Florida is het super makkelijk om je rijbewijs te halen, helaas duidelijk te merken in het verkeer. In de staat waar Petra woont is het schijnbaar veel strenger.
Ook woont Petra al meer dan 25 jaar niet meer in Nederland, ik heb mijn Nederlandse rijbewijs ook makkelijker gehaald destijds. Nu is het allemaal veel moeilijker, wat nmi ook nodig is met de toegenomen drukte in het verkeer.
Mijn dierbare echtgenoot(hubby) moest destijds bij zijn stationering als Amerikaanse militair in Duitsland terdege een test afleggen (1984), anders mocht hij daar niet rondrijden met alleen zijn Amerikaanse rijbewijs. Ik weet niet of het nu nog zo is.
In de jaren 80 was er de Antillen route, voor die Nederlanders die moeite hadden met het behalen van hun rijbewijs in Nederland. Dat was afrijden op St.Eustatius, waar maar een weg is ?? Die route is afgedicht en helaas moeten daar ook weer anderen onder lijden.
Ook woont Petra al meer dan 25 jaar niet meer in Nederland, ik heb mijn Nederlandse rijbewijs ook makkelijker gehaald destijds. Nu is het allemaal veel moeilijker, wat nmi ook nodig is met de toegenomen drukte in het verkeer.
Mijn dierbare echtgenoot(hubby) moest destijds bij zijn stationering als Amerikaanse militair in Duitsland terdege een test afleggen (1984), anders mocht hij daar niet rondrijden met alleen zijn Amerikaanse rijbewijs. Ik weet niet of het nu nog zo is.
In de jaren 80 was er de Antillen route, voor die Nederlanders die moeite hadden met het behalen van hun rijbewijs in Nederland. Dat was afrijden op St.Eustatius, waar maar een weg is ?? Die route is afgedicht en helaas moeten daar ook weer anderen onder lijden.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Precies, de wetten omtrent het behalen van een rijbewijs verschillen per staat. Van wat ik ook van mijn vriendin in Alabama hoor, zijn de wetten hier in het noordoosten strenger, dan in het zuiden. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de hoeveelheid verkeer in dit gedeelte van het land. Ook Maryland heeft strenge wetten voor het voor het eerst behalen van een rijbewijs en de meeste New England staten ook, allemaal erg druk verkeer.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
-
- Amerika-expert
Vroeger kon je wel je buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Maar volgens het CBR gingen toen teveel mensen even naar de Antillen, haalden daar eventjes een rijbewijs en kwamen dan daarmee terug naar Nederland.
Maar goed dat men daarmee is opgehouden. Er rijden daardoor nu natuurlijk alleen uiterst bekwame bestuurders in Nederland rond. Die ook nooit iets verkeerds zullen doen!
Maar goed dat men daarmee is opgehouden. Er rijden daardoor nu natuurlijk alleen uiterst bekwame bestuurders in Nederland rond. Die ook nooit iets verkeerds zullen doen!

Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
In '89 in Nederland ook, en ikzelf ook om een militair rijbewijs te krijgen om in Nederland te kunnen rijden terwijl ik al een Nederlands rijbewijs had.Mijn dierbare echtgenoot(hubby) moest destijds bij zijn stationering als Amerikaanse militair in Duitsland terdege een test afleggen (1984), anders mocht hij daar niet rondrijden met alleen zijn Amerikaanse rijbewijs. Ik weet niet of het nu nog zo is.
Je kunt nog altijd het rijbewijs halen als uitwisselingsstudent om ervaring op te doen, of om hier goedkopere rijlessen te nemen om alvast wat rijtijd te hebben.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Volgens mij is een soortgelijke vraag niet lang geleden op dit forum voorbij gekomen waarbij iemand informatie plaatste van het CBR.
De regel is dat je alleen je, in het buitenland behaalde rijbewijs (niet eens alle landen maar de VS valt hier wel onder) kunt laten omzetten mits je enkele jaren in dat land gewoont hebt. Dat lijkt me volkomen logisch aangezien je anders gewoon tijdens een vakantie in het buitenland je rijbewijs kunt halen.
Wat niet wegneemt dat ik het ook behoorlijk belachelijk vindt hoe ontzettend duur het is om in NL je rijbewijs te halen. Ik heb het zelf aan den lijven ondervonden. Ruim €1500 uitgegeven, 2 x gezakt voor mijn examen en toen had ik geen geld meer om door te gaan
Daarna zijn de regels voor het examen ook weer veranderd, de theorie-test die ik destijds gehaald had is inmiddels ingewikkelder geworden en het rij-examen zelf ook (inmiddels moet je geloof ik ook met navigatie bepaalde trajecten afleggen en zijn er nog wat dingetjes bijgekomen).
De regel is dat je alleen je, in het buitenland behaalde rijbewijs (niet eens alle landen maar de VS valt hier wel onder) kunt laten omzetten mits je enkele jaren in dat land gewoont hebt. Dat lijkt me volkomen logisch aangezien je anders gewoon tijdens een vakantie in het buitenland je rijbewijs kunt halen.
Wat niet wegneemt dat ik het ook behoorlijk belachelijk vindt hoe ontzettend duur het is om in NL je rijbewijs te halen. Ik heb het zelf aan den lijven ondervonden. Ruim €1500 uitgegeven, 2 x gezakt voor mijn examen en toen had ik geen geld meer om door te gaan

Misschien iets van een klok en een klepel? Je mag je Amerikaanse rijbewijs 185 dagen na vestiging in Nederland gebruiken. In die periode moet je zorgen voor een Nederlands rijbewijs (opnieuw examen doen).boerin schreef:Weet iemand dan waarom er op veel sites gesproken wordt over dat je minimaal 185 dagen in het land moet hebben gewoond om het in te wisselen en bla bla bla? Vind het een lastig iets
Edit: even verder gezocht en uitgevonden dat er bepaalde landen zijn buiten de EU (de VS valt hier niet onder) van waar je wel je rijbewijs kan omwisselen, en dan moet je idd in het jaar van afgifte van het buitenlandse rijbewijs minimaal 185 dagen woonachtig zijn geweest in het land van afgifte. Maar dit heeft dus geen betrekking op het Amerikaanse rijbewijs.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Je Amerikaanse rijbewijs moet geldig zijn op het moment dat je het wilt inwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Als je je Amerikaanse rijbewijs haalt terwijl je op een visum in het land bent wordt de einddatum van je visum aangehouden als de vervaldatum voor je rijbewijs. Ofwel, als je na je high school jaar weer terug naar Nederland gaat heb je geen geldig Amerikaans rijbewijs meer en kom je dus niet in aanmerking voor een eventueel makkelijkere manier om aan je Nederlandse papiertje te komen.
@RiverCola
Dat men een US rijbewijs ook kan omwisselen blijkt echter niet uit de website van de RDW
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... bewijs.htm
Dat men een US rijbewijs ook kan omwisselen blijkt echter niet uit de website van de RDW
- Bandido
- Amerika-expert
Er is niet zoiets als een "Amerikaans rijbewijs". Dat is namelijk voorbehouden aan de afzonderlijke staten: je hebt dus een rijbewijs, uitgegeven door bv de staat Virginia, New Hampshire of Georgia. En die staten kunnen afzonderlijk bilaterale verdragen sluiten met bepaalde landen. Zo zijn er een stuk of 20 staten met een dergelijk verdrag met Duitsland, waarin met elkaars rijbewijzen erkent. Zo kan iemand die van Pennsylvania naar Duitsland verhuist gewoon zijn rijbewijs omwisselen, maar moet iemand uit Georgia opnieuw examen doen. Nederland sluit geen bilaterale verdragen met afzonderlijke staten van de VS en dus moet iemand in Nederland standaard opnieuw examen doen, net zoals dat men vanuit NL in bv Georgia ook moet doen.Yme schreef:Nee,het is niet mogelijk om je amerikaanse rijbewijs in te wisselen voor een nederlandse.
De wetten zijn niet zozeer strenger, maar de criteria voor het behalen van het rijbewijs. Zo is dat hier in Georgia stukken simpeler dan in Massachusetts. Wat vreemd is, omdat er in Atlanta meer mensen op een kluitje wonen dan daar. En dat is ook wel te merken aan de manier waarop men hier rijdt, wat mij betreft mag het hier wel wat moeilijker worden.Petra/VS schreef:Van wat ik ook van mijn vriendin in Alabama hoor, zijn de wetten hier in het noordoosten strenger, dan in het zuiden. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de hoeveelheid verkeer in dit gedeelte van het land.
"Keep Georgia On Your Mind"
En krijgt diegene die wel zijn rijbewijs kan omwisselen in Duitsland dan een volwaardig rijbewijs? (Dus voor een auto met koppeling ?)Bandido schreef:
Er is niet zoiets als een "Amerikaans rijbewijs". Dat is namelijk voorbehouden aan de afzonderlijke staten: je hebt dus een rijbewijs, uitgegeven door bv de staat Virginia, New Hampshire of Georgia. En die staten kunnen afzonderlijk bilaterale verdragen sluiten met bepaalde landen. Zo zijn er een stuk of 20 staten met een dergelijk verdrag met Duitsland, waarin met elkaars rijbewijzen erkent. Zo kan iemand die van Pennsylvania naar Duitsland verhuist gewoon zijn rijbewijs omwisselen, maar moet iemand uit Georgia opnieuw examen doen. Nederland sluit geen bilaterale verdragen met afzonderlijke staten van de VS en dus moet iemand in Nederland standaard opnieuw examen doen, net zoals dat men vanuit NL in bv Georgia ook moet doen.
.
Rare regels allemaal

Een neef van mij zit dus een jaar in California en heeft daar zijn rijbewijs gehaald op zijn highschool.
Daar hebben ze tegen hem gezegd dat het een wereld(??) rijbewijs was welke hij in Nederland gewoon om kon wisselen voor een Nederlands rijbewijs.
Dit leek mij al erg onwaarschijnlijk, maar hij is er zelf helemaal zeker van. Dus ik denk.. eens kijken of jullie weten hoe het precies zit!
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Je hebt gelijk! Ook maf, als je in de VS al jaren hebt gereden zou je hier dus opnieuw examen moeten doen. Slim van ze.....levert ze toch weer wat centjes opBramster schreef:@RiverCola

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1064 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic