Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Rijbewijs halen als uitwisselingsstudent
Re: Rijbewijs halen als uitwisselingsstudent
Kijk eens hier: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... sselen.htm
Kan ik mijn rijbewijs omwisselen?
In bepaalde gevallen kunt u het rijbewijs dat u buiten Nederland heeft behaald, omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. U moet hiervoor ingeschreven staan in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Ook moet u over een geldige verblijfstitel beschikken.
Verblijfstitel
Iedereen die in Nederland woont of zich in Nederland vestigt, heeft een verblijfstitel. Hierin staat bijvoorbeeld dat u de Nederlandse nationaliteit heeft of wat uw verblijfsstatus is. Dit kunt u aantonen met een geldig identiteits- of verblijfsdocument. Voor meer informatie over uw verblijfstitel kunt u contact opnemen met de gemeente waar u staat ingeschreven.
Omwisselen mogelijk uit onderstaande landen
Als uw rijbewijs is afgegeven in een EU- of EVA-land kunt u het rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Als het rijbewijs is afgegeven in één van de onderstaande landen, kunt u alleen omwisselen als het rijbewijs geldig is voor deze categorieën:
Taiwan - B - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Israël - B - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Japan IB - personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3 - Nederlands rijbewijscategorieën A en B
Singapore - Class 2 - motorfiets met meer dan 400 cm³ en Class 3 - personenauto - Nederlands rijbewijscategorieën A en B
Andorra - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Zuid-Korea - second class ordinary licence-Nederlands rijbewijscategorie B
Canadese provincie Québec – Class 5 – Nederlands rijbewijscategorie B
Aruba- alle categorieën
Nederlandse Antillen- Alle categorieën
Jersey- Alle categorieën
Man- alle categorieën
Monaco- Alle categorieën
Voorwaarden rijbewijs afgegeven buiten de EU
Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Een Europees rijbewijs mag verlopen zijn. U moet dan wel een verklaring meesturen van de afgevende instantie dat zij geen bezwaar hebben tegen de afgifte van een Nederlands rijbewijs.
Ook moet u in het jaar van afgifte van het buitenlandse rijbewijs minimaal 185 dagen woonachtig zijn geweest in het land van afgifte. Als bewijsstukken kunt u bijvoorbeeld kopieën van uw paspoort (inclusief blanco pagina's), vliegtickets, of een werkgeversverklaring, samen met salaris- of belastingdocumenten, opsturen.
Is uw buitenlandse rijbewijs een verlenging van een eerder rijbewijs uit hetzelfde land? Stuur dan een bewijsstuk waaruit dit blijkt.
Al eerder een Nederlands rijbewijs gehad?
Heeft u eerder een Nederlands rijbewijs gehad (nog geldig na 30 juni 1985), dan hoeft u bovenstaande alleen aan te tonen voor de categorieën die u niet op uw eerdere Nederlandse rijbewijs had.
Omwisselen niet mogelijk? Dan examen doen
Als u uw rijbewijs niet kunt omwisselen, moet u een regulier theorie- en praktijkexamen afleggen bij het CBR.
Zelf zat ik bij de laatste lichting die (in 1992) nog net voldeed aan de regels dat je destijds nog wel je buitenlandse rijbewijs kon laten omwisselen zonder in Nederland opnieuw examen oid te moeten doen. Hiervoor moest ik echter wel een aantal zaken overleggen (o.a. bankafschriften) waaruit bleek dat ik langer dan een jaar in het buitenland woonachtig was (was destijds de regel).
Kan ik mijn rijbewijs omwisselen?
In bepaalde gevallen kunt u het rijbewijs dat u buiten Nederland heeft behaald, omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. U moet hiervoor ingeschreven staan in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Ook moet u over een geldige verblijfstitel beschikken.
Verblijfstitel
Iedereen die in Nederland woont of zich in Nederland vestigt, heeft een verblijfstitel. Hierin staat bijvoorbeeld dat u de Nederlandse nationaliteit heeft of wat uw verblijfsstatus is. Dit kunt u aantonen met een geldig identiteits- of verblijfsdocument. Voor meer informatie over uw verblijfstitel kunt u contact opnemen met de gemeente waar u staat ingeschreven.
Omwisselen mogelijk uit onderstaande landen
Als uw rijbewijs is afgegeven in een EU- of EVA-land kunt u het rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Als het rijbewijs is afgegeven in één van de onderstaande landen, kunt u alleen omwisselen als het rijbewijs geldig is voor deze categorieën:
Taiwan - B - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Israël - B - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Japan IB - personenauto en motorfiets met meer dan 400 cm3 - Nederlands rijbewijscategorieën A en B
Singapore - Class 2 - motorfiets met meer dan 400 cm³ en Class 3 - personenauto - Nederlands rijbewijscategorieën A en B
Andorra - personenauto - Nederlands rijbewijscategorie B
Zuid-Korea - second class ordinary licence-Nederlands rijbewijscategorie B
Canadese provincie Québec – Class 5 – Nederlands rijbewijscategorie B
Aruba- alle categorieën
Nederlandse Antillen- Alle categorieën
Jersey- Alle categorieën
Man- alle categorieën
Monaco- Alle categorieën
Voorwaarden rijbewijs afgegeven buiten de EU
Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Een Europees rijbewijs mag verlopen zijn. U moet dan wel een verklaring meesturen van de afgevende instantie dat zij geen bezwaar hebben tegen de afgifte van een Nederlands rijbewijs.
Ook moet u in het jaar van afgifte van het buitenlandse rijbewijs minimaal 185 dagen woonachtig zijn geweest in het land van afgifte. Als bewijsstukken kunt u bijvoorbeeld kopieën van uw paspoort (inclusief blanco pagina's), vliegtickets, of een werkgeversverklaring, samen met salaris- of belastingdocumenten, opsturen.
Is uw buitenlandse rijbewijs een verlenging van een eerder rijbewijs uit hetzelfde land? Stuur dan een bewijsstuk waaruit dit blijkt.
Al eerder een Nederlands rijbewijs gehad?
Heeft u eerder een Nederlands rijbewijs gehad (nog geldig na 30 juni 1985), dan hoeft u bovenstaande alleen aan te tonen voor de categorieën die u niet op uw eerdere Nederlandse rijbewijs had.
Omwisselen niet mogelijk? Dan examen doen
Als u uw rijbewijs niet kunt omwisselen, moet u een regulier theorie- en praktijkexamen afleggen bij het CBR.
Zelf zat ik bij de laatste lichting die (in 1992) nog net voldeed aan de regels dat je destijds nog wel je buitenlandse rijbewijs kon laten omwisselen zonder in Nederland opnieuw examen oid te moeten doen. Hiervoor moest ik echter wel een aantal zaken overleggen (o.a. bankafschriften) waaruit bleek dat ik langer dan een jaar in het buitenland woonachtig was (was destijds de regel).
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Je verteld niet waar jouw rijbewijs vandaan komt....
In het geval dit een US rijbewijs is blijkt uit bovenstaande informatie dat je opnieuw examen zult moeten doen in NL.
In het geval dit een US rijbewijs is blijkt uit bovenstaande informatie dat je opnieuw examen zult moeten doen in NL.
Mijn rijbewijs kwam uit de VS.
Wat centjes betreft is het CBR sowieso errug slim!RiverCola schreef:
Je hebt gelijk! Ook maf, als je in de VS al jaren hebt gereden zou je hier dus opnieuw examen moeten doen. Slim van ze.....levert ze toch weer wat centjes op

- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
NOU! Ik weet er alles van!boerin schreef:Wat centjes betreft is het CBR sowieso errug slim!RiverCola schreef:
Je hebt gelijk! Ook maf, als je in de VS al jaren hebt gereden zou je hier dus opnieuw examen moeten doen. Slim van ze.....levert ze toch weer wat centjes op

- Bandido
- Amerika-expert
Ja, inderdaad. Daar wordt in principe verder geen onderscheid tussen gemaakt. Landen als Duitsland en Frankrijk willen trouwens graag dit soort internationale afspraken, maar niet elke VS staat zit daar op te wachten (zo doet Georgia dat helemaal niet).boerin schreef:En krijgt diegene die wel zijn rijbewijs kan omwisselen in Duitsland dan een volwaardig rijbewijs? (Dus voor een auto met koppeling ?)
"Keep Georgia On Your Mind"
Het blijft vreemd dat landen en staten gewoon zulke afspraken kunnen maken. Het is nogal een verschil.
Eigenlijk zou de EU daar afspraken over moeten maken. En in mijn ogen zouden ook alle staten daar meer gelijk in moeten zijn.
Eigenlijk zou de EU daar afspraken over moeten maken. En in mijn ogen zouden ook alle staten daar meer gelijk in moeten zijn.
Ik kom nog even terug op het onderwerp ' Amerikaans rijbewijs inwisselen voor een Nederlandse'
Afgelopen week waren mijn oom en tante op het gemeente huis en toen hebben zij ook direct gevraagd hoe het zat met het overschrijven
van het rijbewijs van mn neef (In Amerika gehaald). En op het gemeentehuis zeiden ze doodleuk: Oh ja, dat kunnen we gewoon overschrijven.
Moet u tegen die tijd maar langskomen..
Toen ik dat hoorde brak toch echt mn klomp! Zullen ze daar nou werkelijk niet weten hoe het zit? Of zijn de regels toch anders als wij denken?
Of is er een kans dat het (ook al mag het niet..) toch in verschillende gemeenten gebeurd?
Afgelopen week waren mijn oom en tante op het gemeente huis en toen hebben zij ook direct gevraagd hoe het zat met het overschrijven
van het rijbewijs van mn neef (In Amerika gehaald). En op het gemeentehuis zeiden ze doodleuk: Oh ja, dat kunnen we gewoon overschrijven.
Moet u tegen die tijd maar langskomen..

Toen ik dat hoorde brak toch echt mn klomp! Zullen ze daar nou werkelijk niet weten hoe het zit? Of zijn de regels toch anders als wij denken?
Of is er een kans dat het (ook al mag het niet..) toch in verschillende gemeenten gebeurd?
- Bandido
- Amerika-expert
Nee, een Amerikaans rijbewijs kun je niet omwisselen voor een NL rijbewijs. Misschien begrepen ze het op dat gemeentehuis verkeerd, of denken ze inderdaad dat het wel kan, maar het kan echt niet. Maar als het gelukt is, laat het dan vooral weten, ik heb graag ongelijk in dit geval.
"Keep Georgia On Your Mind"
Haha inderdaad! Mocht toch blijken dat het wordt overgeschreven laat ik het zeker weten!
Als u over een Amerikaans rijbewijs beschikt mag u na vesteging in je land tot 6 maand rijden met je rijbewijs.
Het is echter niet mogenlijk om jouw Amerikaans rijbewijs om te wisselen voor een Nederlandse.
Het is echter niet mogenlijk om jouw Amerikaans rijbewijs om te wisselen voor een Nederlandse.
- Georgie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Je kunt het natuurlijk evengoed doen. Ik geloof dat het wel in aantal lessen in NL zal schelen.
Overigens: Kijk wel goed naar de voorwaarden van de organisatie waarmee je gaat. Zij kunnen het je ook verbieden. Bij mijn organisatie was het zo: Ik mocht het rijbewijs halen (ook California), maar daarna mocht ik er niet meer mee rijden in CA terwijl ik daar was. Daarom heb ik het ook nooit gedaan. Niet om kunnen wisselen en niet mogen rijden for the time being, dat was het me niet waard.
Intussen ben ik 25 en nog steeds geen rijbewijs, maar dat geeft niet, ik heb het niet erg nodig.
Overigens: Kijk wel goed naar de voorwaarden van de organisatie waarmee je gaat. Zij kunnen het je ook verbieden. Bij mijn organisatie was het zo: Ik mocht het rijbewijs halen (ook California), maar daarna mocht ik er niet meer mee rijden in CA terwijl ik daar was. Daarom heb ik het ook nooit gedaan. Niet om kunnen wisselen en niet mogen rijden for the time being, dat was het me niet waard.
Intussen ben ik 25 en nog steeds geen rijbewijs, maar dat geeft niet, ik heb het niet erg nodig.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Het is een hoop geregel om je rijbewijs om te laten zetten naar een Nederlands rijbewijs.
En er is een hele hoop geduld bij nodig.
Om een Amerikaans rijbewijs om te laten zetten is via de gewone weg niet mogelijk.
Ga je naar de Gemeente zeggen ze: Moet geen probleem zijn toch?
Bel de CBR die kloppen gelijk je geld uit je broekzak en zeggen: Opnieuw halen. Zowel Theorie als Praktijk.
Bel je RDW krijg je weer een ander verhaal. Daar werd mij toen verteld: Alleen praktijk examen halen in Nederland.
En om de spijker op zn kop te slaan bel je CBR & RDW op een andere dag weer voor de zelfde informatie dan krijg je ook weer een ander antwoord.
Al met al ben ik een half jaar bezig geweest om het juiste antwoord los te peuteren.
Ik raad mensen aan het volgende te doen.
In ons geval moesten we de state van NY aanschrijven.
Onze tante woonde 45 jaar in NY. En had al 39 jaar haar rijbewijs.
Wij hebben de state NY aangeschreven omdat ze geen omwissel overeenkomst hebben met Nederland.
Er moest een amerikaanse rechter aan te pas komen om uiteindelijk voor elkaar te krijgen dat ze hier haar rijbewijs kon omzetten.
Dit is allemaal per brief(post) en e-mail gegaan. En met heel veel geduld.
Het is dus wel mogelijk maar het gaat niet zo makkelijk.
Al met al is het veeeeeeel goedkoper. Kijk maar eens wat het kost hier om je rijbewijs te halen.
Met een pakket incl Theorie en examen weten ze de prijzen hier wel.
En er is een hele hoop geduld bij nodig.
Om een Amerikaans rijbewijs om te laten zetten is via de gewone weg niet mogelijk.
Ga je naar de Gemeente zeggen ze: Moet geen probleem zijn toch?
Bel de CBR die kloppen gelijk je geld uit je broekzak en zeggen: Opnieuw halen. Zowel Theorie als Praktijk.
Bel je RDW krijg je weer een ander verhaal. Daar werd mij toen verteld: Alleen praktijk examen halen in Nederland.
En om de spijker op zn kop te slaan bel je CBR & RDW op een andere dag weer voor de zelfde informatie dan krijg je ook weer een ander antwoord.
Al met al ben ik een half jaar bezig geweest om het juiste antwoord los te peuteren.
Ik raad mensen aan het volgende te doen.
In ons geval moesten we de state van NY aanschrijven.
Onze tante woonde 45 jaar in NY. En had al 39 jaar haar rijbewijs.
Wij hebben de state NY aangeschreven omdat ze geen omwissel overeenkomst hebben met Nederland.
Er moest een amerikaanse rechter aan te pas komen om uiteindelijk voor elkaar te krijgen dat ze hier haar rijbewijs kon omzetten.
Dit is allemaal per brief(post) en e-mail gegaan. En met heel veel geduld.
Het is dus wel mogelijk maar het gaat niet zo makkelijk.
Al met al is het veeeeeeel goedkoper. Kijk maar eens wat het kost hier om je rijbewijs te halen.
Met een pakket incl Theorie en examen weten ze de prijzen hier wel.

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar jij hebt het nu over een volwassene, en niet over een uitwisselingsstudent?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ik weet niet hoe het in dit geval gelukt is (had tante bijvoorbeeld eerder een Nederlands rijbewijs), maar eigenlijk is de Nederlandse wet- en regelgeving op dit punt heel duidelijk: het is niet mogelijk een Amerikaans rijbewijs om te wisselen in een Nederlands rijbewijs.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
In deze draad wordt gesproken over het omwisselen van een VS rijbewijs naar een NL rijbewijs.
Als je gedurende een beperkt aantal jaren in de VS hebt gewoont werd gemeld dat dit niet mogelijk is.
Zelf na een twee jarige VS periode nu een paar maanden terug in Nl is onze zoon nu aan het wachten op het regulier afleggen van het CBR examen. Normaliter is een rijbewijs nog 6 maanden na terugkomst geldig, met ons visum moesten we hem hem echter elk jaar in Florida verlengen waardoor het rijbewijs van onze zoon eerder (vanaf nu
) niet meer geldig is. Theorie is netjes de afgelopen periode gehaald.
En waar kom ik nu pas achter er zijn mogelijkheden tot het eenmalig afleggen van het zgn staatsexamen bij het CBR.(via NBOR). We hebben met verschillende rijscholen (ook hele grote) voor terugkomst benaderd en niemand heeft ons de afgelopen maanden over deze mogelijkheid geinformeerd.
Maandag gaat mijn man er voor zijn eigen motorrijbewijs snel nog achteraan. Voor onze zoon is het met een twee dagen verlopen rijbewijs waarschijnlijk te laat. Hij moet wachten tot begin december als hij het normale CBR examen af mag leggen.
Hopelijk kan deze regel nu hij hier op het forum gemeld is uitkomst brengen voor een ander die terugkeert.
http://www.richardverkeersopleidingen.n ... examen.pdf
Als je gedurende een beperkt aantal jaren in de VS hebt gewoont werd gemeld dat dit niet mogelijk is.
Zelf na een twee jarige VS periode nu een paar maanden terug in Nl is onze zoon nu aan het wachten op het regulier afleggen van het CBR examen. Normaliter is een rijbewijs nog 6 maanden na terugkomst geldig, met ons visum moesten we hem hem echter elk jaar in Florida verlengen waardoor het rijbewijs van onze zoon eerder (vanaf nu

En waar kom ik nu pas achter er zijn mogelijkheden tot het eenmalig afleggen van het zgn staatsexamen bij het CBR.(via NBOR). We hebben met verschillende rijscholen (ook hele grote) voor terugkomst benaderd en niemand heeft ons de afgelopen maanden over deze mogelijkheid geinformeerd.
Maandag gaat mijn man er voor zijn eigen motorrijbewijs snel nog achteraan. Voor onze zoon is het met een twee dagen verlopen rijbewijs waarschijnlijk te laat. Hij moet wachten tot begin december als hij het normale CBR examen af mag leggen.
Hopelijk kan deze regel nu hij hier op het forum gemeld is uitkomst brengen voor een ander die terugkeert.
http://www.richardverkeersopleidingen.n ... examen.pdf
Onze ervaringen tijdens onze expat periode in de VS http://www.amerikhanen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
En wat is daar het voordeel van?hanen schreef: En waar kom ik nu pas achter er zijn mogelijkheden tot het eenmalig afleggen van het zgn staatsexamen bij het CBR
Dit examen kan uitsluitend worden afgelegd voor de categorie Bhanen schreef: Maandag gaat mijn man er voor zijn eigen motorrijbewijs snel nog achteraan.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Vanmorgen met het CBR gebeld. De door mij geplaatste info over het NBOR examen blijkt in 2012 niet meer van toepassing !
De enige oplossing blijkt dus om zowel theorie als praktijk wegens de normale weg opnieuw te halen.
De enige oplossing blijkt dus om zowel theorie als praktijk wegens de normale weg opnieuw te halen.
Onze ervaringen tijdens onze expat periode in de VS http://www.amerikhanen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Eén van mijn klanten was in Nederland als vrouw van een expat en moest hier opnieuw examen doen omdat ze niet op haar Amerikaanse rijbewijs rond mag rijden.Bramster schreef:Is echt van de gekke geworden. Dat CBR is zolangzamerhand een keizerrijk in het koninkrijk geworden. Ik ken iemand die jaren in de USA heeft gewoont en nu een kapitaal moet uitgeven om in NL weer lessen te volgen en examen te doen. En dat terwijl iemand met een expat status hier zolang hij wil met hart lust mag rond toeren.
Vriendin van me is naar Amerika verhuisd voor drie jaar en moet daar ook opnieuw haar rijbewijs halen. Het is dus niet zo dat Nederland het enige land is wat moeilijk doet.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
-
- Amerika-ontdekker
Dat is dan wel afhankelijk van de staat waar je het Amerikaanse rijbewijs heb gehaald. Rijbewijzen van bepaalde staten worden zonder meer omgeruild en andere worden helemaal niet erkend en moet je dus alles opnieuw doen.En het gekke is,dat de duitse vriendin van mijn dochter ( ook een uitwisselingsstudent ) in Amerika na belachelijk weinig lessen, haar amerikaanse rijbewijs haalde in een automaat en die in Duitsland gewoon kon inleveren voor een rijbewijs waar ze ook mee in een auto met versnellingen mocht rijden, zonder daar dus les in te hebben gehad.
http://www.bmvbs.de/SharedDocs/DE/Artik ... 0bodyText6
Mocht je als Nederlander een Amerikaans rijbewijs in een Duits rijbewijs willen laten omzetten, dan moet je wel in Duitsland wonen.
Om een buitenlands rijbewijs naar een Nederlands rijbewijs om te ruilen, daar moet je wel een portie geduld voor hebben. Ik weet waar ik het over heb want ik was ooit zo dwaas om mijn Duitse rijbewijs voor een Nederlandse rijbewijs te ruilen. God mag weten hoe ik op dat idee kwam.
Het duurde bijna een jaar en koste me bijna 300Euro.
Over dat hele proces kan ik wel een boek schrijven!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1064 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic