Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Scholarship

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Scholarship

Bericht door headhunterke »

Ik ben momenteel hard op zoek naar meer informatie over het bij elkaar rapen van geld om te gaan studeren in het land waar ik het meest van hou: de States ;-)
Maar zoals jullie zeker weten, is het zonder hulp schandalig duur, vrijwel onmogelijk om er te gaan studeren als buitenlander.
Nu zou ik graag weten of er iemand organisaties kent die eventueel scholarships uitdelen (eventueel zelfs privé-organisaties) of vanuit België zelf financiële hulp regelen.
Ik heb al een paar universiteiten gemaild, maar die zeiden allemaal dat ze aan buitenlanders normaal geen scholarships geven, tenzij ze echt unieke capaciteiten hebben of heel goed zijn in een sport.
Ik speel zelf wel basketbal, maar ik vrees dat ik net niet goed genoeg ben voor dat niveau :p
Daarom moet ik dus op zoek naar andere wegen.
Ik las ook dat studenten kunnen werken om zo hun ''schuld' aan de school af te betalen. Maar is dit ook mogelijk voor buitenlanders?

Ik ben me er van bewust dat het sowieso een héél lastige taak wordt om financiele hulp te krijgen, laat staan effectief te beginnen studeren.
Maar in België voldoe ik echter niet aan de voorwaarden om een beurs te krijgen. Want zelfs voor het buitenland zijn de voorwaarden hetzelfde dan indien je in België zelf studeert. Mijn ouders verdienen te veel om een beurs te krijgen, maar een gewone man kan nu eenmaal niet zo'n uitgaven bekostigen met een doordeweeks loontje he.

Ik hoop dat ik toch wat reactie krijg, en zelfs eventueel mensen kan bereiken die in Amerika gestudeerd hebben.

Alvast héél erg bedankt.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
goldenhills
Amerika-expert

Re: Scholarship

Bericht door goldenhills »

Je mag werken op een studentenvisum (F-1 in de regel), maar alleen via de universiteit waar je studeert. Als je al wat ervaring hebt (bijv. een Bachelor hebt), maak je meer kans om een Teaching Assistant (TA) of Research Assistant (RA) te worden, waarmee je vaak, als je voldoende uren maakt, ook nog eens korting op het studiegeld kan krijgen (fee remission). Wat het wel lastig maakt is dat je voordat je gaat studeren nog niet weet of dat allemaal gaat lukken, en voordat je een studentenvisum krijgt moet aantonen dat je het HELE bedrag (studiekosten plus levensonderhoud over de geplande studieduur) beschikbaar hebt. Dat kan via bewijs van een studielening of een beurs, of anders moet jij of je sponsors het op de bank hebben staan. Je betaalt in state universities als buitenlander ook out-of-state tuition (een steeds populairdere melkkoe, zeker met de huidige budgetproblemen), en dat is vrij veel, zoals je zelf al aangeeft. De amerikanen klagen hier ook over de studiekosten hoor! Het kost (studeren, woonruimte en levensonderhoud) zomaar $30,000 per jaar, tot $50,000 voor een universiteit als Stanford. Veel mensen hier hebben hetzlefde probleem als jij: ouders die teveel verdienen, maar toch ook niet twee kinderen voor vier jaar naar een universiteit kunnen sturen.

Organisaties die beurzen geven hebben natuurlijk een doel voor ogen, en veel beurzen hier zijn gericht op het helpen van de amerikaanse samenleving, dus of het helpen van studenten uit achterstandssituaties, of gericht op vakgebieden waar de samenleving wat aan heeft. Een buitenlandse student die na de studie weer weggaat is dus voor organisaties hier niet interessant. Van Belgische of Europese beurzen weet ik niets, helaas.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Headhunterke, wat ook een mogelijkheid is, is het behalen van een Bachelor in Europa, en dan voor je Master naar de VS trekken. Bekijk dan vooraf wel even welke studie je ginder zou willen doen, soms zie je samenwerkingen tussen diverse universiteiten wat mogelijke transferts eenvoudiger maakt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
headhunterke
Amerikakenner

Beiden al erg bedankt voor het antwoord.
Ik ga een van de komende dagen contact opnemen met de organisatie die kastelke me doorstuurde. Want het begint me nu stilletjes aan duidelijk te worden dat het vrijwel ondoenbaar is om zonder zo'n organisatie te beginnen, hoe jammer ook..
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Headhunterke of Kastelke kunnen jullie me die link ook even doorsturen?
Kristel(L)NYC
Amerika-newbie
Contacteer:

Bericht door Kristel(L)NYC »

Ik volg nu een hbo opleiding in Nederland, ik heb plannen gehad om mn master te gaan doen op NYU in New York in Toerisme wat ik nu ook al doe, maar voor zoverre ik er toen informatie over heb opgezocht, krijg je indd geen scholarschip en anders is het onbetaalbaar. Een bijbaantje leek mij dus ook een goed ideeWeet iemand misschien of je voor een masteropleiding ook voor die TA of RA in aanmerking komt?

(deze plannen zijn nog redelijk ver weg want ik zit pas in het 2e jaar van mijn opleiding..)

Ik ga waarschijnlijk stage lopen in New York vanaf januari, weten jullie of je dan wel gewoon een bijbaantje voor op zaterdag kan hebben, of is dit ook moeilijk :wink:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je kunt misschien een baantje krijgen als serveerster, Maar dat is illegaal (je mag buiten de universiteit niet werken op een studentenvisum) en er is volgens mij behoorlijk wat concurrentie. Maar je kunt het proberen. Al zul je genoegen moeten nemen met een erg lage betaling (je bazin loopt immers risico's door een illegale in te huren).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Ik zou dat juist helemaal niet proberen? Het is zoals je zegt niet toegestaan, en ingaan tegen visumvoorwaarden/-regels zou ik dus echt nooit doen.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik denk dat de exchange student route de meest kansrijke optie is. Als voorbeeld: de Universiteit van Utrecht heeft een samenwerkingsverband met de University of California. Een groot deel van je studie in het buitenland doen lijkt me echter lastig zonder dat het in de papieren loopt.
headhunterke
Amerikakenner

Had ik ook al aan gedacht, maar jammer genoeg doet de school waar ik studeer hier niet aan mee. Althans niet met Amerikaanse universiteiten.
Greci
Amerika-ontdekker

Bericht door Greci »

Sommige colleges geven inderdaad geen scholarships aan buitenlandse studenten. Er zijn echter wel (goede) colleges die dat wel doen. Ik zelf krijg meer dan de helft van mijn tuition vergoed.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Waar studeer je dan Greci?
headhunterke
Amerikakenner

Ik heb net een mailtje terug gekregen van Washington University. Zij geven ook aan buitenlandse studenten scholarships.
Ik ga me een van deze dagen eens met m'n ouders rond tafel zitten om het te bespreken, en ik bel ook naar het ministerie van Onderwijs om te zien of er nog bijkomende tegemoetkomingen of dergelijks zijn.
Greci
Amerika-ontdekker

Bericht door Greci »

inge67 schreef:Waar studeer je dan Greci?
Aan een kleine Liberal Arts College in Central Kentucky
headhunterke
Amerikakenner

http://www.internationalscholarships.com is een heel handige site voor het zoeken van scholarships/grants/...
Neem er zeker een kijkje. Ik heb momenteel enkele keuzes, maar in hoeverre dat nog wordt toegezegd is maar zeer de vraag natuurlijk.

Ik ben momenteel een application aan het invullen voor Ohio Wesleyan University.
Dit gaat via de website van 'Common Application'.
Ik heb mijn persoonlijke gegevens reeds ingevuld. Maar nu kom ik aan de sectie waar alle test-scores moeten worden ingevuld (ATC, TOEFL,...)
Ik had enkel weet van TOEFL. Maar blijkbaar zijn er naast TOEFL nog tal van andere tests te ondergaan. Deze zijn: ACT tests, SAT Reasoning Tests, SAT Subject Tests, AP/IB Tests
Kan iemand me verklaren wat the hell dat allemaal is?
Want zowel bij de SAT Subject (vb: World History, Writing, en vele anderen) als de AP/IB tests (AP en IB zijn blijkbaar verschillend, want elk van deze afkortingen heeft zijn eigen onderwerpen) zijn er talloze mogelijkheden om uit te kiezen.
Ik ga er wel van uit dat al deze tests verplicht zijn natuurlijk om m'n application in te vullen.

Alvast bedankt voor de hulp bij deze toch wel technische kwestie (in mijn ogen dan)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

headhunterke schreef:\
TOEFL
ACT
SAT Reasoning Tests, SAT Subject Tests
AP
IB Tests
Het is zeker niet de bedoeling dat je al die testen doet hoor! Want bijvoorbeeld "IB" is International Baccalaureat. Er zijn scholen die dergelijk programma aanbieden. In Belgie kan je dat volgen aan de Internationale scholen. Als je die richting gevolgd hebt, dan moet je daar dus je testscores invullen. Dit zijn gestandaardiseerde testen die geldig zijn voor alle landen ter wereld.
Sommige (prive)scholen bieden ook de mogelijkheid om slechts enkele vakken naar keuze in IB te doen. Je legt dan de gewone examen van de school af, en daarnaast ga je ook de officiele IB testen afleggen. Vaak doen studenten dit om toegang tot Franse of Amerikaanse universiteiten te vergemakkelijken.
"AP" duidt dan weer op het Amerikaanse schoolsysteem. Je kan daar tijdens High School vakken volgen op het niveau van "advanced placement". Dit kan je credits opleveren voor je hoger onderwijs. Is dus niet beschikbaar in Belgie aan de gewone scholen, dus ook daar kan jij niets invullen.
SAT is ook iets typisch voor het Amerikaans onderwijs. De afkorting komt van Scholastic Aptitude Test / Scholastic Assessment Test. Het is een typische test die je kan gebruiken voor je aanmelding bij college of university.
Hier kan je er wat info over vinden met betrekking tot Belgie:
http://brussels.mba-center.net/?site=br ... at&lang=nl
"ACT" is ook nog zo'n test om je toegang te geven tot college, maar daar ben ik helemaal niet mee vertrouwd.
In ieder geval ga jij op dit moment heel weinig kunnen invullen. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Even een applausje voor Kastelke :clap: :clap: :clap:

Ik heb me een tijdje terug een klein beetje verdiept in TOEFL. Deze test moet je doen om toegelaten te kunnen worden. De test is vrij duur, ik meen rond de €150 (in NL) en er zijn maar een aantal locaties in NL waar je de test kunt doen. Je kunt online een plekje reserveren. Soms zijn de wachtlijsten best lang en kun je bv pas over drie maanden terecht. Ik geloof dat er ook manieren zijn om je voor te bereiden. Ik neem aan dat het in België ongeveer op een gelijkwaardige manier georganiseerd is....?
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Mijn zoon heeft voor zijn geplande studies in de VS de volgende testen gedaan:

TOEFL (in Arnhem en inderdaad een lange wachtlijst)
SAT (in Brussel)

Hiermee heeft hij zich in 5 colleges ingeschreven en is in 4 ervan aanvaard. Dat moet dus ruimschoots volstaan.

De SAT gaat enkel over Wiskunde en Engels en is vooral multiple choice (maar niet echt gemakkelijk). Met een ASO opleiding moet het echter ruimschoots voldoende zijn om daar een redelijk resultaat te behalen. Ben had er namelijk niks voor gestudeerd en heeft dit afgelegd in Mei 2009 toen hij dus in het 5e jaar zat.

Uiteindelijk gaat Ben naar Santa Barbara City College in Augustus en daarvoor had hij zelfs geen TOEFL test nodig. Hij werd daar op basis van zijn schoolresultaten in België aanvaard.

Dat is trouwens een andere belangrijke. Je moet je schoolresultaten van 3-4-5 middelbaar laten vertalen naar het Amerikaans systeem en opsturen naar de meeste colleges.

Inge
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Hij had de TOEFL-test niet nodig? Dat verscheelt dan duidelijk per studie/college. Bij de academie waar ik me voor wilde aanmelden waren ze overtuigd van mijn goede Engels (aantal keren met elkaar gesproken, via telefoon en mail) maar ze zeiden dat het 'pure a bureaucratic thing' was en dat het echt moest.

Uiteindelijk ben ik nooi die master-opleiding gaan doen aangezien het $30.000 per jaar kost (2-jarige opleiding) en ik geen flauw idee heb waar ik naast deze smak geld nog het geld voor levensonderhoud en huur vandaan zou moeten halen. Jammer...de master was er één die ik heeel graag had willen doen en die niet bestaat in NL, maar dit soort bedragen gaan me echt boven mijn pet!

Leuk hoor als je zoon naar SB gaat. Het is echt een leuk stadje!!!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

inge67 schreef: Met een ASO opleiding moet het echter ruimschoots voldoende zijn om daar een redelijk resultaat te behalen. Ben had er namelijk niks voor gestudeerd en heeft dit afgelegd in Mei 2009 toen hij dus in het 5e jaar zat.
Welke richting volgde hij op dat moment?

En misschien handig voor de jongeren hier: welke websites / boeken heeft je zoon gebruikt om zich voor te bereiden op de TOEFL en de SAT testen?
Elke
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer