Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa plat

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
mj*amerika
Amerika-ontdekker

Re: IJslandse aswolk legt vliegverkeer boven west Europa pla

Bericht door mj*amerika »

Ik zit hier nu bijna 10 maanden voor m'n high school jaar, en ik vlieg over 7 weken weer terug naar NL.
Kan echt niet wachten om naar huis te gaan, maar ik hoop dat m'n vlucht niet word postponed... :(
---vulkaan :\
Laatst gewijzigd door pyca op 10 mei 2010, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: schuttingtaal verwijderd
Miessemiesse
Amerika-newbie

Bericht door Miessemiesse »

Zopas een mail ontvangen van American Airlines

VOLCANIC ASH CLOUD DISRUPTION
As a result of a volcanic ash cloud that has penetrated Northern European airspace, American Airlines regrets to advise that flights between Europe and the United States continue to be subject to delay or cancellation for a period of at least 24 hours.

American Airlines is offering customers the convenience to change their travel plans. For all travel between 08 -11 May inclusive and subject to the original ticket being issued no later than 07 May, customers can re-book for an alternative date free of charge. Please note you will only be allowed one change and you will be rebooked in the same class of travel (subject to availability) as your original ticket. All travel must commence by 14 May 10.

Wij staan geboekt voor aanstaande donderdag met AA (hun vlucht vanop Zaventem is vandaag gecanceld) , nu begin ik toch ook wel serieus te zweten.
Ben al sinds oktober bezig voor onze rondreis aan de Westkust waarbij elke dag tot in de details gepland is. Dit in het water zien vallen door die stomme wolk doet meer dan hartzeer.

Ik zie wel dat de andere airlines hun vluchten wel doorgaan, kent iemand de policy hier rond? Zijn sommige airlines voorzichtiger dan andere?
Wat me ook opvalt is dat de prognoses altijd op heel korte termijn zijn, dit in tegenstelling tot de weersvoorspelling die ze ± tot 1 week kunnen voorspellen.
Je krijgt een maximum prognose van 24u waardoor het echt wel spannend wordt tot de laatste minuut. Ik zal maar echt gerust zijn wanneer we volledig van de grond zijn denk ik.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Familie van me zit "vast" in Spanje sinds gisteren, komen nu woensdag terug, en anders gaan ze per trein, vermoedelijk, maar dat is een reis vna 28 uur, met veel overstappen.
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

wtf !

Ik was even echt gerust... Ik dacht vertragingen en dergelijke...
Maar nu lees je toch meer en meer cancelations....

Arrhg dit gaat echt nog spannend worden!!!
MAAR ben ik nu een optimist of gaat het tegen donderdag al weer een stuk beter zijn???

Waar zitten hier die experts die de wolk volgen ? :D
Waar gaat deze k*twolk naartoe ??
Laatst gewijzigd door Noortje1 op 10 mei 2010, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
2008 : rondreis westkust - 2009 : NY \ LA \ LV - 2010 : LA \ LV \ Springdale - 2011 : LA/LV
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Miessemiesse schreef: Wij staan geboekt voor aanstaande donderdag met AA (hun vlucht vanop Zaventem is vandaag gecanceld) , nu begin ik toch ook wel serieus te zweten.
Ben al sinds oktober bezig voor onze rondreis aan de Westkust waarbij elke dag tot in de details gepland is. Dit in het water zien vallen door die stomme wolk doet meer dan hartzeer.

Ik zie wel dat de andere airlines hun vluchten wel doorgaan, kent iemand de policy hier rond? Zijn sommige airlines voorzichtiger dan andere?
Wat me ook opvalt is dat de prognoses altijd op heel korte termijn zijn, dit in tegenstelling tot de weersvoorspelling die ze ± tot 1 week kunnen voorspellen.
Je krijgt een maximum prognose van 24u waardoor het echt wel spannend wordt tot de laatste minuut. Ik zal maar echt gerust zijn wanneer we volledig van de grond zijn denk ik.
Voorlopig is enkel de vlucht vanaf JFK geannulleerd, de ORD vlucht is daarstraks geland op BRU.

BRU-JFK wordt gevlogen met een Boeing 757-200WL. Dit toestel heeft een maximaal bereik van 4.100nm. BRU-JFK heeft een afstand zonder omweg van 3.667nm, het toestel in kwestie heeft dus eigenlijk geen overschot om heel ver af te wijken van de oorspronkelijk route.

BRU-ORD daarentegen wordt gevlogen met een Boeing 767-300ER. In tegenstelling tot de 757 heeft dit toestel een maximaal bereik van een 5.900nm, dit terwijl de afstand BRU-ORD 4.159nm is, dit toestel heeft dus met andere woorden voldoende overschot om met maximale brandstof een "serieuze" omweg te maken.

In tegenstelling tot het toevoegen van een extra fuelstop heeft American er dus voor gekozen om de vlucht te annuleren. ;)
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Noortje1 schreef: Waar zitten hier die experts die de wolk volgen ? :D
Waar gaat deze k*twolk naartoe ??

edit : ik zie nu overal airborne staan bij het overzicht van de departures...
wat wil dit zeggen??
Deze nacht zal de wolk volgens de laatste prognoses volledig België bedekken en ook een deel van Nederland zal eronder liggen. Het betreft hier de "wolk" tussen SFC & FL200, de wolk in de hogere luchtlagen tussen FL200 & FL350 bevind zich over de Atlantische oceaan en het zuiden van de EU. Volgens de laatste metingen gisteren was de asconcentratie te laag om een vliegverbod te rechtvaardigen.

De Noorse meteorologische dienst heeft ook een prognose online: http://api.met.no/weatherapi/volcanicas ... =image/gif

Airborne wil zeggen dat een vlucht vertrokken is ;)
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

ik had het zelf al door, maar je had mijn post al geciteerd :oops:

als ik u vraag in uwen glazen bol te kijken : denk je dat die wolk over een paar dagen weg is ?
of gaat die echt blijven hangen?
Ik weet dat je de toekomst nie kan voorspellen, maar je kan altijd een gok doen?
2008 : rondreis westkust - 2009 : NY \ LA \ LV - 2010 : LA \ LV \ Springdale - 2011 : LA/LV
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Noortje1 schreef:ik had het zelf al door, maar je had mijn post al geciteerd :oops:

als ik u vraag in uwen glazen bol te kijken : denk je dat die wolk over een paar dagen weg is ?
of gaat die echt blijven hangen?
Ik weet dat je de toekomst nie kan voorspellen, maar je kan altijd een gok doen?
LOL :mrgreen:

Ik heb helaas geen glazen bol en een weersvoorspeller ben ik ook al niet :lol: maar ik heb er even de kaarten met de luchtstroming tem vrijdag erbij genomen en vanaf woensdag zie ik enige wijziging die mogelijk minder aangename gevolgen voor ons kan hebben... Maar het zijn voorspellingen, geen zekerheden... Binnen 6 of 12 uur kunnen die kaarten alweer gewijzigd zijn...

De vulkaan kan bvb binnen 5 minuten de geest geven en stoppen met uitbarsten maar evengoed kan ze binnen 5 minuten dubbel zo hevig beginnen uitbarsten... Kortom, vulkaanuitbarstingen vallen niet te voorspellen, voor een uitbarsting kan men afgaan op signalen die erop kunnen wijzen dat een uitbarsting nakend is maar eens ze uitbarst is het wachten... Men kan meten hoe hoog de asse rijkt, men kan temperaturen meten, men kan de hevigheid van de uitbarsting meten, met kan veel... Maar men kan -helaas- niet voorspellen wanneer de vulkaan gaat stoppen of heviger gaat uitbarsten... Volgens de laatste berichten van het Meteorologisch instituut in Ijsland is er geen sprake van dat de uitbarsting gaan stoppen en ziet men enkel fluctuaties in hevigheid... Momenteel reiken de uitbarstingen tot FL160 met uitschieters tot FL200, eergisteren waren het nog uitschieters tot FL320 en misschien morgen wel tot FL350???

Rustig afwachten, genieten van de prachtige beelden die de uitbarsting oplevert en leven en laten leven zou ik zo zeggen :mrgreen:
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

grmblbmbme :twisted:
PGT
Amerika-ontdekker

Bericht door PGT »

Bralo20, waar vind je die kaarten met luchtstroming? Ik zoek ook zoiets.

Ik had zelf begrepen dat er voorlopig geen lucht meer uit de richting IJsland deze kant op zou komen, dus zou graag die kaartjes eens bekijken.
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

PGT schreef:Bralo20, waar vind je die kaarten met luchtstroming? Ik zoek ook zoiets.

Ik had zelf begrepen dat er voorlopig geen lucht meer uit de richting IJsland deze kant op zou komen, dus zou graag die kaartjes eens bekijken.
http://www.weathercharts.org/ ;)
PGT
Amerika-ontdekker

Bericht door PGT »

Bralo20 schreef:
PGT schreef:Bralo20, waar vind je die kaarten met luchtstroming? Ik zoek ook zoiets.

http://www.weathercharts.org/ ;)
Eh, welke van de 1.746 kaartjes kan ik - als leek - het best bekijken voor een goed beeld van de windrichtingen de komende dagen? :oops:
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

:clap: :lol: probeer het eens op google.com of inter.net :P
Noortje1
Amerikakenner

Bericht door Noortje1 »

Hemelvaart
Voor het nakende verlengde Hemelvaartweekend worden er in België voorlopig nog geen problemen verwacht. "Er is nog geen sprake van meer aanvoer van IJslandse aswolken", meent David Dehenauw van het Koninklijke Meteorologische Instituut (KMI).

Als de vulkaan nog meer as uitstoot dan bestaat de kans dat die in de richting van de Britse Eilanden en Zuid-Europa zal bewegen. "Maar het is te vroeg om te voorspellen of er in die gebieden al dan niet problemen zullen ontstaan", aldus Dehenauw.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

PGT schreef: Eh, welke van de 1.746 kaartjes kan ik - als leek - het best bekijken voor een goed beeld van de windrichtingen de komende dagen? :oops:
Als je eruit bent, wil je mij die link dan ook geven?
Ik ben niet zo handig met opzoeken op dit gebied :wink:
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Een paar pagina's terug staat deze link die ik steeds bekijk:
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/
De onderste aanklikken voor de meest recente kaart.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Dat is een fijne kaart! Dank je.
PGT
Amerika-ontdekker

Bericht door PGT »

Hier wat links die ik zo nu en dan check:

http://www.vodafone.is/eldgos/en (webcam)
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/va ... k_vag.html
http://www.metoffice.gov.uk/corporate/p ... ation.html
http://www.weatheronline.co.uk/cgi-app/ ... G=en&ART=3
http://db.eurad.uni-koeln.de/

Verder check ik www.kranten.be, aangezien wij donderdag vanaf Brussel vliegen.

Ik moet zeggen dat ik me nog nooit van m'n leven zo erg heb bezig gehouden met het weer en dergelijke. :D
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Bedankt ! :thumbup:

Deze lijkt me perfect:

Laat tenminste zien waar de concentraties TE hoog zijn. En dat is waar het om gaat !

Maar wat betekent de tekst: FL000 to FL200 ?

Is dat van 0 to 200 mtr hoogte ?
PGT
Amerika-ontdekker

Bericht door PGT »

Bramster schreef:Bedankt ! :thumbup:

Deze lijkt me perfect:

Laat tenminste zien waar de concentraties TE hoog zijn. En dat is waar het om gaat !

Maar wat betekent de tekst: FL000 to FL200 ?

Is dat van 0 to 200 mtr hoogte ?

Hmm, nee niet 0 tot 200 meter. Wat het wel is weet ik niet precies. Check anders http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level .
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer