Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Koopwoning in Nederland, wat te doen?
Koopwoning in Nederland, wat te doen?
Ik woon inmiddels 3 maanden in Amerika (ik heb een permanent resident card). Ik ben echter nog steeds in Nederland ingeschreven (betaal nog belasting etc)
Nu ga ik volgende week terug naar Nederland om het een en ander te regelen. Ik heb namelijk een koopwoning (die momenteel leeg staat) en die ik wil verhuren. Ook ben ik nog ingeschreven bij de gemeente en heb ik nog m'n zorgverzekering.
Nu is mijn vraag. Moet ik me perse uitschrijven bij de gemeente? Of kan ik doorgeven aan de belastingdienst en zorgverzekering dat ik permanent ga emigreren (zonder me officieel uit te schrijven)?
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. In een 'normale situatie' zou ik me wel uitschrijven, maar aangezien ik een koopwoning heb is de situatie toch anders....
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft!
Nu ga ik volgende week terug naar Nederland om het een en ander te regelen. Ik heb namelijk een koopwoning (die momenteel leeg staat) en die ik wil verhuren. Ook ben ik nog ingeschreven bij de gemeente en heb ik nog m'n zorgverzekering.
Nu is mijn vraag. Moet ik me perse uitschrijven bij de gemeente? Of kan ik doorgeven aan de belastingdienst en zorgverzekering dat ik permanent ga emigreren (zonder me officieel uit te schrijven)?
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. In een 'normale situatie' zou ik me wel uitschrijven, maar aangezien ik een koopwoning heb is de situatie toch anders....
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft!
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Koopwoning in Nederland, wat te doen?
Volgens mij ben je verplicht je uit te schrijven als je emigreert.
Ook is het zo dat je gewone zorgverzekering waarschijnlijk niet uitkeert omdat je niet meer in Nederland woonachtig bent.
Er zijn wel speciale verzekeringen voor (duur)
Ik zou eens uit gaan kijken naar een amerikaanse gezondheidsverzekering.
Ook is het zo dat je gewone zorgverzekering waarschijnlijk niet uitkeert omdat je niet meer in Nederland woonachtig bent.
Er zijn wel speciale verzekeringen voor (duur)
Ik zou eens uit gaan kijken naar een amerikaanse gezondheidsverzekering.
Verplicht zonder sanctie.
Helaas halen alle instantie's (oa belasting ) hun informatie uit de basisadministratie van de gemeente, rechtstreeks kun je niets meer regelen
Helaas halen alle instantie's (oa belasting ) hun informatie uit de basisadministratie van de gemeente, rechtstreeks kun je niets meer regelen
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Zolang je je niet uitschrijft bij de gemeente blijf je verplicht de premie voor de zorgverzekering betalen. Iets waar je, zoals NedinMo al aangeeft niet zo heel veel aan hebt omdat ze alleen de NL niveau's dekken en uiteindelijk niets meer als ze vermoeden dat je niet meer in NL woont.
De gemeente geeft idd alles door aan de belastingdienst en dan wordt je buitenlands belastingplichtig en begint het volgende avontuur. Een papieren belastingaangifte van rond de 80 paginas
, wij moesten wel zelf de zorgverzekering contacteren voor restitutie
Wij hebben ons nog een half jaar bij Expatplus verzekerd. Dat was iets goedkoper dan een Amerikaanse verzekering omdat we nog geen werk hadden. Als je je via je werkgever kunt verzekeren zal dat doorgaans goedkoper zijn.
De gemeente geeft idd alles door aan de belastingdienst en dan wordt je buitenlands belastingplichtig en begint het volgende avontuur. Een papieren belastingaangifte van rond de 80 paginas

Wij hebben ons nog een half jaar bij Expatplus verzekerd. Dat was iets goedkoper dan een Amerikaanse verzekering omdat we nog geen werk hadden. Als je je via je werkgever kunt verzekeren zal dat doorgaans goedkoper zijn.
Bedankt iedereen voor de reacties! 
Ik begrijp dus dat het verplicht is om me uit te schrijven. En dat de gemeente het vervolgens doorgeeft aan de Belastingdienst.
Geeft het behouden van een koopwoning dan geen problemen?

Ik begrijp dus dat het verplicht is om me uit te schrijven. En dat de gemeente het vervolgens doorgeeft aan de Belastingdienst.
Geeft het behouden van een koopwoning dan geen problemen?
- Bandido
- Amerika-expert
Nee, dat jij ergens een woning bezit wil niet zeggen dat jij er ook moet wonen. Waar het wel gevolgen voor heeft is de hypotheekrenteaftrek: dat kan alleen als je ergens ook daadwerkelijk woont.
"Keep Georgia On Your Mind"
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik meen dat er nog een periode is waarin je leegstaande huis in Nederland niet meteen als een tweede huis wordt aangeslagen, als het huis in de verkoop staat. Precies weet ik het niet meer, het is twee jaar geleden, en alles wat met belastingen te maken heeft probeer ik zo snel mogelijk te vergeten als de papieren de deur uit zijn.
Wij hebben als de bliksem ons huis verkocht toen we vertrokken naar de VS. Liever 5000 Euro minder voor je huis vangen dan een half jaar op afstand een huis proberen te verkopen...
Belastingaangifte doen in het jaar dat je verhuist is inderdaad een boel werk. Vooral jammer dat het niet electronisch kan. Voordeel is wel dat je bijv. in twee landen de helft verdient (als je halverwege het jaar verhuisd en je inkomen ongeveer gelijkblijft), waardoor je eens een keer profijt hebt van het progressieve belastingstelsel in NL en de VS!

Belastingaangifte doen in het jaar dat je verhuist is inderdaad een boel werk. Vooral jammer dat het niet electronisch kan. Voordeel is wel dat je bijv. in twee landen de helft verdient (als je halverwege het jaar verhuisd en je inkomen ongeveer gelijkblijft), waardoor je eens een keer profijt hebt van het progressieve belastingstelsel in NL en de VS!
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Ik zou het huis verkopen.
Heb jaren geleden ook mijn huis in NL verhuurd voor een tijd maar als er iets mis is zit jij in de US en je kan niet even langs om te kijken wat er aan de hand is...
Ook als je familie hebt die zegt je er wel mee te willen helpen (een oogje in het zeil houden), zal dit voor hun niet de eerste prioriteit zijn (hoe goed ze het ook bedoelen).
Het geld dat je verdiend met de verkoop van je huis (overwaarde) kan je zonder er belasting over te betalen overmaken naar de US (mits je binnen 5 jaar terug naar NL gaat dan moet je alsnog belasting betalen).
Heb jaren geleden ook mijn huis in NL verhuurd voor een tijd maar als er iets mis is zit jij in de US en je kan niet even langs om te kijken wat er aan de hand is...
Ook als je familie hebt die zegt je er wel mee te willen helpen (een oogje in het zeil houden), zal dit voor hun niet de eerste prioriteit zijn (hoe goed ze het ook bedoelen).
Het geld dat je verdiend met de verkoop van je huis (overwaarde) kan je zonder er belasting over te betalen overmaken naar de US (mits je binnen 5 jaar terug naar NL gaat dan moet je alsnog belasting betalen).
Winst op de verkoop van je huis is belastingvrij
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
- Bandido
- Amerika-expert
Je moet het ook niet zelf doen, maar gewoon een bedrijf inhuren dat dit namens jou doet. Heldere afspraken maken en op papier zetten en zij verdienen er natuurlijk ook aan, waardoor ze ook meer geneigd zullen zijn hun best voor je te doen. Er zijn verschillende van dit soort bedrijven die zich exclusief richten op het bemiddelen van huurwoningen. Verkopen kan altijd nog.TedjevanEs schreef:Heb jaren geleden ook mijn huis in NL verhuurd voor een tijd maar als er iets mis is zit jij in de US en je kan niet even langs om te kijken wat er aan de hand is...
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Ik werk zelf bij de gemeente Amsterdam, maar kan je wel wat inlichtingen geven omtrent uitschrijving en gemeentelijke belastingen, dat is voor alle gemeenten gelijk.
Als je in een jaar langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, ben je verplicht om je bij de gemeente uit te schrijven. Dit kan dus ook met tussenpozen zijn bijvoorbeeld 3 maanden weg, maand terug 5 maanden weg, hoeft dus niet aan eengesloten te zijn.
De peildatum voor gemeentelijke belastingen is op 1 januari, als je op dat moment nog ingeschreven bent zul gewoon de gecombineerde aanslag moeten betalen. Ben je uitgeschreven dan komt de rioolbelasting en de afvalstofheffing te vervallen, de OZB als eigenaar zul je nog wel moeten betalen.
Je schrijft verder dat je een koopwoning hebt, is dat nog gemeubileerd? Kijk in dat geval naar je inboedelverzekering, als een woning niet bewoond is en er staan nog wel spullen in kan het zijn de de inboedelverzekering dan automatisch komt te vervallen. Het aanhouden van een koopwoning kan als back-up aangehouden worden, maar het verhuur van een woning heeft nogal wat haken en ogen. Je zou iemand moeten hebben die jouw zaken zou kunnen regelen hier in Nederland op het moment dat er bijvoorbeeld problemen zouden optreden.
Wij hebben via Direct Wonen verhuurd een aantal jaar geleden, maar waren niet echt heel tevreden. Direct Wonen zorgt wel voor de bemiddeling van verhuurder en huurder, maar zodra het contract is gesloten wordt er niet bemiddeld als er problemen zijn omtrent de betaling of andere problemen.
Als je in een jaar langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, ben je verplicht om je bij de gemeente uit te schrijven. Dit kan dus ook met tussenpozen zijn bijvoorbeeld 3 maanden weg, maand terug 5 maanden weg, hoeft dus niet aan eengesloten te zijn.
De peildatum voor gemeentelijke belastingen is op 1 januari, als je op dat moment nog ingeschreven bent zul gewoon de gecombineerde aanslag moeten betalen. Ben je uitgeschreven dan komt de rioolbelasting en de afvalstofheffing te vervallen, de OZB als eigenaar zul je nog wel moeten betalen.
Je schrijft verder dat je een koopwoning hebt, is dat nog gemeubileerd? Kijk in dat geval naar je inboedelverzekering, als een woning niet bewoond is en er staan nog wel spullen in kan het zijn de de inboedelverzekering dan automatisch komt te vervallen. Het aanhouden van een koopwoning kan als back-up aangehouden worden, maar het verhuur van een woning heeft nogal wat haken en ogen. Je zou iemand moeten hebben die jouw zaken zou kunnen regelen hier in Nederland op het moment dat er bijvoorbeeld problemen zouden optreden.
Wij hebben via Direct Wonen verhuurd een aantal jaar geleden, maar waren niet echt heel tevreden. Direct Wonen zorgt wel voor de bemiddeling van verhuurder en huurder, maar zodra het contract is gesloten wordt er niet bemiddeld als er problemen zijn omtrent de betaling of andere problemen.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
Als je in een jaar langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, ben je verplicht om je bij de gemeente uit te schrijven.
Maar hoe zit het als je je huis aanhoudt en hier ook je salaris ontvangt? Zou het dan niet verstandiger zijn om hier ingeschreven te blijven?
Of is het mischien strafbaar als je je niet uitschrijft?
Maar hoe zit het als je je huis aanhoudt en hier ook je salaris ontvangt? Zou het dan niet verstandiger zijn om hier ingeschreven te blijven?
Volgens mij betekent het hebben van een huis in een land nog niet dat je er woont. (zelfde in Amerika.) Dus dan moet je je nog steeds uitschrijven.Pioenroos schreef:Als je in een jaar langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft, ben je verplicht om je bij de gemeente uit te schrijven.
Ook salaris krijgen uit een land betekent niet dat je er woont. Dat moet je belastingtechnisch regelen om te kijken in welk land je inkomen belastbaar is (en zo voorkomen dat je dubbel belasting moet betalen in beide landen).
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Mij is door de SVB vertelt dat als je met een E101 verklaring gaat werken in het buitenland je normaal verzekerd blijft voor de Nl sociale voorzieningen en je je niet hoeft uit te schrijven in Nl. Voor de ziektekostenverzekering is wel een aanvullende expatverzekering nodig om jezelf te verzekeren tot het niveau van Amerika.
Voor de loonbelasting zou je belast moeten worden in de VS. Omdat er middels de e101 verklaring aow premie in Nl wordt voldaan zou de hypotheekrenteaftrek in stand blijven.
Of heb ik het niet goed begrepen ?
Voor de loonbelasting zou je belast moeten worden in de VS. Omdat er middels de e101 verklaring aow premie in Nl wordt voldaan zou de hypotheekrenteaftrek in stand blijven.
Of heb ik het niet goed begrepen ?
Onze ervaringen tijdens onze expat periode in de VS http://www.amerikhanen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat klopt, als je met een E101 verklaring werkt. Ik heb het vermoeden dat OP zijn/haar baan op heeft gezegd en naar de US is verhuisd en daar voor een Amerikaanse werkgever werkt waardoor dat verhaal niet opgaat.
Klopt inderdaad!Vol schreef:Dat klopt, als je met een E101 verklaring werkt. Ik heb het vermoeden dat OP zijn/haar baan op heeft gezegd en naar de US is verhuisd en daar voor een Amerikaanse werkgever werkt waardoor dat verhaal niet opgaat.
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!

Ik heb zelf ook een koopwoning in Nederland en ga eind juli emigreren naar Amerika. De verkoop wil helaas niet lukken in deze tijd, maar ik heb contact gehad met de Rabobank waar ik mijn hypotheek heb afgesloten en als ik een vergunning kan krijgen van de gemeente om mijn huis via de leegstandswet te verhuren, dan geven zij mij ook toestemming hiervoor. De inkomsten van de verhuur worden dan direct doorverpand aan de Rabobank als maandelijkse afbetalingen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 2083 Weergaves
-
Laatste bericht door IngridUSA
-
- 2 Reacties