Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tip op rekening normaal in NY?
- asv60
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 40
Tip op rekening normaal in NY?
We zijn na 10 dagen Florida en 4 dagen NY vanochtend weer geland op nederlandse bodem.
We hebben heerlijk genoten in beide staten.
Wij vragen ons nu echter af, of het normaal is dat er in NY op je rekening al een tip vermeld staat.
Wij hebben dit 2x meegemaakt in Ny, en vonden dit erg vervelend. Ik wil zelf bepalen wat voor tip ik geef!
En ik vind het raar als het al op de rekening staat.
De eerste keer hadden we voor iets van $48 gegeten, en kregen we een rekening van ruim $60 Stond er dus $10 gratuity op.
En de volgende dag gebeurde dit nog een keer ergens anders.
In Florida heb ik dit nog nooit meegemaakt (en trouwens ook niet overal in NY hoor)
We hebben heerlijk genoten in beide staten.
Wij vragen ons nu echter af, of het normaal is dat er in NY op je rekening al een tip vermeld staat.
Wij hebben dit 2x meegemaakt in Ny, en vonden dit erg vervelend. Ik wil zelf bepalen wat voor tip ik geef!
En ik vind het raar als het al op de rekening staat.
De eerste keer hadden we voor iets van $48 gegeten, en kregen we een rekening van ruim $60 Stond er dus $10 gratuity op.
En de volgende dag gebeurde dit nog een keer ergens anders.
In Florida heb ik dit nog nooit meegemaakt (en trouwens ook niet overal in NY hoor)
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Re: Tip op rekening normaal in NY?
Dit gebeurt te pas en te onpas in Amerika
Dus ook in New York
Zelf vind ik dat ze in Amerika doorgeschoten zijn in het fooienprincipe door dit soort dingen te doen. Een fooi lijkt daar wel een soort recht te zijn ipv een extraatje voor de goede service. Ik hou er zelf ook helemaal niet van als het restaurant voor mij alvast de fooi heeft ingevuld
Je bent ook niet verplicht dat bedrag neer te leggen hoor....
Wat ik in NY wel 2 keer heb meegemaakt was dat ze al een soort rekensommejte onderaan de bon hadden geprint, dus 10% tip = 10 dollar, 15% tip = 15 dollar
Dat vond ik dan wel weer handig wat het scheelde mij rekenwerk
Dus ook in New York
Zelf vind ik dat ze in Amerika doorgeschoten zijn in het fooienprincipe door dit soort dingen te doen. Een fooi lijkt daar wel een soort recht te zijn ipv een extraatje voor de goede service. Ik hou er zelf ook helemaal niet van als het restaurant voor mij alvast de fooi heeft ingevuld
Je bent ook niet verplicht dat bedrag neer te leggen hoor....
Wat ik in NY wel 2 keer heb meegemaakt was dat ze al een soort rekensommejte onderaan de bon hadden geprint, dus 10% tip = 10 dollar, 15% tip = 15 dollar
Dat vond ik dan wel weer handig wat het scheelde mij rekenwerk

Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Dit is niet ongebruikelijk, zeker niet als de groep wat groter is.
Maar zelfs als je met z'n tweeën bent komt dit voor. Wij maakten het in 2008 in Springdale, UT mee. Een bescheiden rekening voor 2 personen (rond de $ 35) maar er stond wel alvast een 'tip' vermeld. Jammer voor ze, hadden ze het er niet bijgezet dan was onze tip hoger geweest, nu hebben we gewoon betaald wat ze er zelf bijgezet hadden...
Roland
Maar zelfs als je met z'n tweeën bent komt dit voor. Wij maakten het in 2008 in Springdale, UT mee. Een bescheiden rekening voor 2 personen (rond de $ 35) maar er stond wel alvast een 'tip' vermeld. Jammer voor ze, hadden ze het er niet bijgezet dan was onze tip hoger geweest, nu hebben we gewoon betaald wat ze er zelf bijgezet hadden...

Roland
Ik vind het wel raar...
Dus je kan dus zelf goed opletten wat ze zelf hebben berekend. En ook al staat het bij het totaal bedrag, dan kan je alsnog minder betalen?
Dus je kan dus zelf goed opletten wat ze zelf hebben berekend. En ook al staat het bij het totaal bedrag, dan kan je alsnog minder betalen?
Ik heb het ook al meegemaakt.
Vooral in de "betere" zaken waar je ook echt degelijk bedient wordt.
Ik heb eens van een amerikaan gehoord als je echt niet tevreden bent dat je dan ook gewoon geen tip moet geven.
Ook al rekenen ze er eentje aan.
Vooral in de "betere" zaken waar je ook echt degelijk bedient wordt.
Ik heb eens van een amerikaan gehoord als je echt niet tevreden bent dat je dan ook gewoon geen tip moet geven.
Ook al rekenen ze er eentje aan.
2008 : rondreis westkust - 2009 : NY \ LA \ LV - 2010 : LA \ LV \ Springdale - 2011 : LA/LV
- headhunterke
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Ik ben het nog niet tegengekomen. Maar ik weet wel (horen zeggen) dat, als ze duidelijk zien dat je toerist bent, ze het sowieso er op zetten.
In hoeverre dat waar is, want ik ben al een paar keer als een halve Chinees (camera, rugzak, en nog meer typische toeristengerief) op restaurant geweest.
Voila, van dat principe ben ik ook. Ik heb zelf een paar vrienden in Amerika (zowel uit steden als landelijk gebied) en zij zeggen ook, als je slecht bedient werd, geef dan geen fooi.
Waiters vinden het tegenwoordig maar normaal dat je tipt, dus trekken ze zich heel weinig aan van hun gedrag.
Ik heb zelf nog maar 1 keertje niet getipt, maar dan ging het er ook over. De dame heeft ons welgeteld 3 keer aangesproken: bij het binnenkomen, bij het presenteren van de rekening en met de vraag waarom we niet tipten.
Ze had dus nog de pretentie om het te vragen he. We hebben ze toen eens bekeken met een teleurstellend gezicht, en ze snapte het volgens mij nog niet helemaal
Achja, maar ik ga hier niet beginnen om m'n hele restaurant-ervaringen neer te schrijven, of ik ben volgend jaar nog bezig :p
In hoeverre dat waar is, want ik ben al een paar keer als een halve Chinees (camera, rugzak, en nog meer typische toeristengerief) op restaurant geweest.
Voila, van dat principe ben ik ook. Ik heb zelf een paar vrienden in Amerika (zowel uit steden als landelijk gebied) en zij zeggen ook, als je slecht bedient werd, geef dan geen fooi.
Waiters vinden het tegenwoordig maar normaal dat je tipt, dus trekken ze zich heel weinig aan van hun gedrag.
Ik heb zelf nog maar 1 keertje niet getipt, maar dan ging het er ook over. De dame heeft ons welgeteld 3 keer aangesproken: bij het binnenkomen, bij het presenteren van de rekening en met de vraag waarom we niet tipten.
Ze had dus nog de pretentie om het te vragen he. We hebben ze toen eens bekeken met een teleurstellend gezicht, en ze snapte het volgens mij nog niet helemaal

Achja, maar ik ga hier niet beginnen om m'n hele restaurant-ervaringen neer te schrijven, of ik ben volgend jaar nog bezig :p
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Vroeg ze er gewoon om! Bizar!! Nou ik zou dat dan ook niet doen hoor.. klinkt als een slechte service!
Maar het is wel fijn te weten dat je niet verplicht bent de tip te betalen ook al staat het bij het eindbedrag. En goed dat ik nu weet dat ze het er zo opzetten!
Je zou het maar niet doorhebben
Maar het is wel fijn te weten dat je niet verplicht bent de tip te betalen ook al staat het bij het eindbedrag. En goed dat ik nu weet dat ze het er zo opzetten!

- asv60
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 40
We waren eigelijk ook min of meer verbouwereerd omdat we dit nog nooit tegengekomen waren.
En wisten niet of dit nou verplicht was om te betalen of niet.
Wij hebben nu betaald, maar de volgende keer kan ik dus gewoon zeggen dat ik dat bedrag niet wil betalen, en zelf een tip bepalen begrijp ik.
En wisten niet of dit nou verplicht was om te betalen of niet.
Wij hebben nu betaald, maar de volgende keer kan ik dus gewoon zeggen dat ik dat bedrag niet wil betalen, en zelf een tip bepalen begrijp ik.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Mjah, de definitie zegt al genoeg:
Ik vind wel dat je ze de kans moet geven om het goed te maken. Dus als je eten niet naar wens is - roep de bediening en doe je beklag. Als het dan nog steeds niet OK is dan kun je de fooi verminderen of compleet achterwege laten. Maar dan moet het wel heeeeeeeeeel slecht zijn geweest.
Het is een beloning voor verleende diensten. Als de service onvoldoende was dan is er ook geen beloning.gratuity [grəˈtjuːɪtɪ]
n pl -ties
1. (Business / Commerce) a gift or reward, usually of money, for services rendered; tip
Ik vind wel dat je ze de kans moet geven om het goed te maken. Dus als je eten niet naar wens is - roep de bediening en doe je beklag. Als het dan nog steeds niet OK is dan kun je de fooi verminderen of compleet achterwege laten. Maar dan moet het wel heeeeeeeeeel slecht zijn geweest.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Mwahh. Hierboven is de uitleg toch iets anders dan ik altijd gedacht heb. Ik zie de tip vergelijkbaar met het bedieningsgeld bij ons. Met dien verstande dat het bedieningsgeld bij ons altijd vast bij de prijs is inbegrepen en je de tip in Amerika af kunt laten hangen van de mate waarin je tevreden bent over de bediening. Uitgaande van een gemiddelde van 18%, hoger bij zeer goede bediening en lager bij slechte bediening. Logisch verder redenerend zou geen tip dus alleen maar kunnen bij geen bediening
.
Maar misschien heb ik het wel mis.

Laatst gewijzigd door Old Faithful op 12 mei 2010, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Oh ik heb dat ook al eens meegemaakt hoorSel schreef:Vroeg ze er gewoon om! Bizar!! Nou ik zou dat dan ook niet doen hoor.. klinkt als een slechte service!
Was student en met een vriendin in een eettentje belandt in Washington.
De service was op zich wel oke, maar niet bijzonder en we hadden gewoon geen zin om weer 15 dollar fooi neer te moeten leggen (student he?

Dus legden we denk ik zo'n 10% neer en stonden op
Als de kippen kwam de serveerster aanrennen, bekeek het bedrag en zei : "It's a 15% tip!"
Wij voelden ons een beetje voor lul staan omdat iedereen een beetje keek en hebben er nog maar wat bij gelegd, maar achteraf hadden we gewoon weg moeten lopen
T is toch te onbeschoft voor woorden om om je eigen tip te komen vragen als je vind dat er niet genoeg ligt?
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Nou ik vind dat echt heel erg raar. Wees blij dat je tip krijgt!!
En uhhh student of niet
Je mag zelf toch wel weten hoeveel je neerlegt.. 
En uhhh student of niet

- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik vind het onbeschoft als een zaak zelf de fooi op de rekening zet. Ik zou dit dan ook nooit betalen. Ik als klant bepaal wel hoeveel fooi ik geef.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ieder Nederlands horeca bedrijf zet de fooi toch automatisch op de rekening? Onbeschoft, hoor
.
.

Zo zie ik het ook. Bovendien hebben sommigen het al gezegd, de tip, die er automatisch bij gerekend wordt is meestal 15%, wij geven meestal 18 tot 20%, dus we zijn beter af, als zij het erbij doenOld Faithful schreef:Mwahh. Hierboven is de uitleg toch iets anders dan ik altijd gedacht heb. Ik zie de tip vergelijkbaar met het bedieningsgeld bij ons. Met dien verstande dat het bedieningsgeld bij ons altijd vast bij de prijs is inbegrepen en je de tip in Amerika af kunt laten hangen van de mate waarin je tevreden bent over de bediening. Uitgaande van een gemiddelde van 18%, hoger bij zeer goede bediening en lager bij slechte bediening. Logisch verder redenerend zou geen tip dus alleen maar kunnen bij geen bediening .

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ik moet er nog even over nadenken

- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Fooi is in Nederland niet gebruikelijk en zeker niet 15% tot 20%. Of bedoel je dat het in Nederland sowieso duurder is met uit eten?Petra/VS schreef:Ieder Nederlands horeca bedrijf zet de fooi toch automatisch op de rekening? Onbeschoft, hoor.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
In Nederland is het bedieningsgeld al in de prijs meegerekend, dus heb je geen keuze of je wel of niet betaalt. Hier wel, maar de gewoonte is, dat je minstens 15% betaalt, tenzij je een legitieme klacht over de bediening/eten etc. hebt, die je kenbaar hebt gemaakt aan het management en daarna nog niet naar tevredenheid is opgelost. Als je hier uit eten gaat, weet je (hopelijk heb je je althans ingelezen in de gewoontes van je vakantieland), dat er bovenop het bedrag van je eten nog tax en service komt. Of je dan een arme student bent of niet, je hoort dat te betalen, anders zijn er zat take out restaurants, waar geen fooi wordt verwacht. Kennelijk merkt men in de meer toeristische gebieden, dat reizigers niet zo van deze gewoonte op de hoogte zijn en "helpt" men die reizigers, door de fooi er al bij te rekenen. In tegenstelling tot wat ik hier lees, wordt die namelijk wel verwacht en is niet zo arbitrair, als men hier lijkt te denken. Daar kun je het mee eens zijn of niet en eindeloos over discussieren, zoals ook al in andere topics is gebeurd, maar het hoort nu eenmaal bij de zeden en gewoontes van dit land.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Ja ik snap wat je bedoeld, de dishes zijn daar goedkoper, omdat er in nl op de prijs al extra is berekend voor de service..
Ja zo is het ook weer...
Ja zo is het ook weer...
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
@ Petra: Dan hadden we het over hetzelfde
Handiger als je gewoon duidelijk schrijft wat je bedoeld, dan hoeft er niet tussen de regels gelezen te worden...
En verder ben ik wel op de hoogte van de 'regels' van het tippen

En verder ben ik wel op de hoogte van de 'regels' van het tippen

- headhunterke
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Correct, maar vele waiters denken dat het bij de klanten al lang 'van moeten' is om een tip te geven.Old Faithful schreef:Mwahh. Hierboven is de uitleg toch iets anders dan ik altijd gedacht heb. Ik zie de tip vergelijkbaar met het bedieningsgeld bij ons. Met dien verstande dat het bedieningsgeld bij ons altijd vast bij de prijs is inbegrepen en je de tip in Amerika af kunt laten hangen van de mate waarin je tevreden bent over de bediening. Uitgaande van een gemiddelde van 18%, hoger bij zeer goede bediening en lager bij slechte bediening. Logisch verder redenerend zou geen tip dus alleen maar kunnen bij geen bediening.
Alleen als de service écht slecht is, geen tip.
Want je moet rekenen, veel van dat horeca personeel werkt onder het minimum en moeten voor een groot deel toekomen met tips.
Dan vind ik dat je jezelf best klantvriendelijk kan opstellen hoor.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."