Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tip op rekening normaal in NY?
Re: Tip op rekening normaal in NY?
Dat vind iik ook!
Met het voorbeeld wat jij net had gegeven, zou ik ook niet echt zin hebben fooi te geven!
Met het voorbeeld wat jij net had gegeven, zou ik ook niet echt zin hebben fooi te geven!
Wij reizen met 6 (large group) en bij de meeste restaurants wordt er dan een service charge standaard toegevoegd. Overigens staat dit altijd keurig vermeld op de kaart en vaak ook op het bordje bij entree.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
toen wij in new york waren in maart ,hadden we een leuk gesprek met een verkoper bij MACY's oa over de verdiensten maar vooral over de provisie.Zo kwamen we er dus ook achter dat men bij MACY's een bepaald aantal klanten per dag 20% korting mag geven ( normaal is dit als niet new yorker 10 % als je een pasje afhaalt).maar deze verkoper vertelde ook dat een waiter normaal zo'n 4$ per uur verdiend......logisch dat men dus pissed off is van het feit dat de Europeanen veel minder tip geven,omdat dit hier anders geregeld is met betalingen van de obers.....Dus ik kan me idd voorstellen dat om dit risico uit te sluiten er automatisch de 20% bijgezet wordt.Maar netjes is dit zeker niet,maar misschien wel begrijpelijk....
http://www.maudluuk.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; onze juni-juli 2012 reis AZ-NM-CO-UT-NV
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.devanhaveretjesusa2008.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.newyork2010karinenjohn.weblog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- headhunterke
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Ik ben het voor een stuk met je eens. Maar dat Europeanen niet goed tippen, heb ik toch wat problemen mee.
Ten eersten, hoe kunnen ze weten of je daadwerkelijk geen Amerikaan bent op rondreis in eigen land?
Ten tweede, ze moeten die tip VERDIENEN, niet krijgen. Ik begrijp wel, zoals je zegt, dat het je dan soms even in de schoenen kan zakken.
Maar is dat geen extra reden om je te herpakken? Want met een zuur gezicht zul je al helemaal geen fortuin aan tips binnenrijven.
$4, da's wel héél erg weinig. Geen idee dat het zo laag lag. Ik dacht altijd dat het rond de 6-7 lag. Nou, dan zou ik toch liever wat anders gaan doen hoor :p
Met dat automatisch bijtellen kunnen ze soms toch in hun eigen vel snijden ook he. Bijvoorbeeld als ik geen klachten heb, tip ik altijd 25%. Ik weet niet of meerdere mensen dit doen, maar als je op een week 5 keer 5% meer krijgt, kan je toch al een aardig stapje op weg.
Maar langs de andere kant dan weer, is het inderdaad logisch omdat men vreest dat sommigen helemaal niet zouden tippen.
Achja, het blijft een systeem dat ik wel kan pruimen. Want uiteindelijk maakt het hier in Europa geen zak uit of je ober constant met een lang gezicht loopt, of je vriendelijk gedag zegt. Hun geld hebben ze toch.
Ten eersten, hoe kunnen ze weten of je daadwerkelijk geen Amerikaan bent op rondreis in eigen land?
Ten tweede, ze moeten die tip VERDIENEN, niet krijgen. Ik begrijp wel, zoals je zegt, dat het je dan soms even in de schoenen kan zakken.
Maar is dat geen extra reden om je te herpakken? Want met een zuur gezicht zul je al helemaal geen fortuin aan tips binnenrijven.
$4, da's wel héél erg weinig. Geen idee dat het zo laag lag. Ik dacht altijd dat het rond de 6-7 lag. Nou, dan zou ik toch liever wat anders gaan doen hoor :p
Met dat automatisch bijtellen kunnen ze soms toch in hun eigen vel snijden ook he. Bijvoorbeeld als ik geen klachten heb, tip ik altijd 25%. Ik weet niet of meerdere mensen dit doen, maar als je op een week 5 keer 5% meer krijgt, kan je toch al een aardig stapje op weg.
Maar langs de andere kant dan weer, is het inderdaad logisch omdat men vreest dat sommigen helemaal niet zouden tippen.
Achja, het blijft een systeem dat ik wel kan pruimen. Want uiteindelijk maakt het hier in Europa geen zak uit of je ober constant met een lang gezicht loopt, of je vriendelijk gedag zegt. Hun geld hebben ze toch.
Laatst gewijzigd door headhunterke op 13 mei 2010, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Minstens 25%? Ik ben geen beroerde tipper, maar ik vind dat een behoorlijk groot bedrag!
- headhunterke
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Nuja, da's niet altijd het geval. En die minstens moest er nu misschien niet gestaan hebben ook :p (zal ik ff aanpassen
)
Het hangt ook veel af van de totale rekening he. Ik bedoel maar, je gaat al gauw 25% tippen op een rekeningetje van amper 20 dollar, dan op eentje van 75 dollar he.
En het mag dan hoog zijn, maar als iemand moeite doet, dan heb ik er geen probleem mee om wat meer neer te tellen.
Maar zoals gezegd, ik ben dan ook wel vrij 'streng' in het naar beneden halen van de tip. Als je op je werk bent, verwacht men ook van jou werk zonder fouten. Hetzelfde geldt volgens mij ook (;en zeker) voor de horeca.

Het hangt ook veel af van de totale rekening he. Ik bedoel maar, je gaat al gauw 25% tippen op een rekeningetje van amper 20 dollar, dan op eentje van 75 dollar he.
En het mag dan hoog zijn, maar als iemand moeite doet, dan heb ik er geen probleem mee om wat meer neer te tellen.
Maar zoals gezegd, ik ben dan ook wel vrij 'streng' in het naar beneden halen van de tip. Als je op je werk bent, verwacht men ook van jou werk zonder fouten. Hetzelfde geldt volgens mij ook (;en zeker) voor de horeca.
Laatst gewijzigd door headhunterke op 13 mei 2010, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Nou, dat vind ik ook wel erg hoog. Wij tippen meestal ongeveer 20 %
Hier kun je vinden welke tips gebruikelijk zijn in de VS.
Marjon
Hier kun je vinden welke tips gebruikelijk zijn in de VS.
Marjon
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Toen wij uit eten gingen in New York hebben we iedere keer een bon gehad met een ''suggestie''. Dat bestond uit 10%, 15% en 20% en het bedrag dat erbij hoorde. Je mocht uiteindelijk zelf het totaalbedrag invullen!
Ik vind dat ze het niet kunnen verplichten om fooi te geven maar dat je jezelf wel zou moeten verplichten voor een fooi in New York (mits goed behandeld). Men werkt er hard en moet het vaak doen met de fooi van de avond, dus daarvoor heb ik graag wat extra over.
En Petra inderdaad, in Nederland zit het gewoon in de prijs inbegrepen!
Ik vind dat ze het niet kunnen verplichten om fooi te geven maar dat je jezelf wel zou moeten verplichten voor een fooi in New York (mits goed behandeld). Men werkt er hard en moet het vaak doen met de fooi van de avond, dus daarvoor heb ik graag wat extra over.
En Petra inderdaad, in Nederland zit het gewoon in de prijs inbegrepen!
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Meestal geven we rond de 15% fooi; wat meer als het goed was, wat minder als het maar zo-zo is. 25% is echt extreem hoog, dan moeten ze me onder het eten minimaal ook nog de schoenen poetsen en me van gratis drank voorzien
Kijk maar eens op deze site, hier wordt het hele tipsysteem een beetje uitgelegd, met daarbij in de meest rechtse kolom de omschrijving van wanneer er sprake is van een "tipped employee". De tweede kolom van links laat het minimum uurloon zien als combinatie van "vast" loon en fooi.
Je moet de tabel zo lezen dat je de derde kolom van links van de tweede kolom van links moet aftrekken om op de vierde kolom van links uit te komen. Volgens de federale minimumrichtlijn hoeft een werkgever je maar minimaal $2.13 per uur te betalen in cash als jij meer dan $30 per maand aan fooien verdient, en je met de fooien bij dat bedrag opgeteld toch op het minimuminkomen van $7.25 per uur.
Da's natuurlijk belachelijk weinig, vandaar dat veel staten dat minimum ook omhoog hebben geschroefd, al zij het niet zo heel veel. Indiana, Kentucky, New Jersey, New Mexico, North Carolina, South Dakota, Texas, Utah en Wyoming bijvoorbeeld hanteren het absolute (federale) minimum. In die staten moet je dus per week minimaal $204.80 aan fooien verdienen (bij een 40 urige werkweek) wil je werkgever de maximale "Tip Credit" toe kunnen passen en jou dus maar $2.13 per uur mogen betalen. Verdere uitzonderingen op de regel staan ook op die site vermeld.

In sommige gevallen is $4 nog hoog, afhankelijk van de omstandigheden...headhunterke schreef:$4, da's wel héél erg weinig. Geen idee dat het zo laag lag. Ik dacht altijd dat het rond de 6-7 lag.

Je moet de tabel zo lezen dat je de derde kolom van links van de tweede kolom van links moet aftrekken om op de vierde kolom van links uit te komen. Volgens de federale minimumrichtlijn hoeft een werkgever je maar minimaal $2.13 per uur te betalen in cash als jij meer dan $30 per maand aan fooien verdient, en je met de fooien bij dat bedrag opgeteld toch op het minimuminkomen van $7.25 per uur.
Da's natuurlijk belachelijk weinig, vandaar dat veel staten dat minimum ook omhoog hebben geschroefd, al zij het niet zo heel veel. Indiana, Kentucky, New Jersey, New Mexico, North Carolina, South Dakota, Texas, Utah en Wyoming bijvoorbeeld hanteren het absolute (federale) minimum. In die staten moet je dus per week minimaal $204.80 aan fooien verdienen (bij een 40 urige werkweek) wil je werkgever de maximale "Tip Credit" toe kunnen passen en jou dus maar $2.13 per uur mogen betalen. Verdere uitzonderingen op de regel staan ook op die site vermeld.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
Als men in USA het personeel een fair salaris toekent dan hoeft men ook niet meer afhankelijk te zijn van tips. Persoonlijk vind ik het geen prettig systeem.
Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van een cabaretier die in New York in het restaurant Tao was geweest en dat hij en zijn gezelschap daar werd afgewerkt om maar snel de tip te kunnen scoren. Immers hoe meer klanten je afwerkt, hoe meer tips. Dat hadden ze al snel door en toen is men lekker lang gebleven door wijn te gaan bestellen en lekker rustig aan te gaan doen en lekker lang wachten met het desert bestellen. Het heeft dus zeker ook nadelen zo'n tip systeem. Wat als personeels ziek word, dan mis je dus een groot stuk inkomen. Nu weet ik waarom je snel rijk kan worden in USA, over de ruggen van je personeel! Amerika, het land van de onbegrenste mogelijkheden, laat mij niet lachen...
Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van een cabaretier die in New York in het restaurant Tao was geweest en dat hij en zijn gezelschap daar werd afgewerkt om maar snel de tip te kunnen scoren. Immers hoe meer klanten je afwerkt, hoe meer tips. Dat hadden ze al snel door en toen is men lekker lang gebleven door wijn te gaan bestellen en lekker rustig aan te gaan doen en lekker lang wachten met het desert bestellen. Het heeft dus zeker ook nadelen zo'n tip systeem. Wat als personeels ziek word, dan mis je dus een groot stuk inkomen. Nu weet ik waarom je snel rijk kan worden in USA, over de ruggen van je personeel! Amerika, het land van de onbegrenste mogelijkheden, laat mij niet lachen...
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat noem je fair? Zoals je kunt zien op de site die ik hiervoor aangaf zal een "tipped employee" nog altijd het minimumloon van $7.25 (moeten) krijgen. Iemand die in de horeca werkt zal waarschijnlijk nog altijd meer verdienen dan iemand die bij Walmart werkt, waar in de meeste Walmarts het loon begint bij $8 per uur.rvd4always schreef:Als men in USA het personeel een fair salaris toekent dan hoeft men ook niet meer afhankelijk te zijn van tips.
Dat is niet alleen bij "tipped employees" zo, dat is bij heel veel werkgevers het geval; toen ik nog bij Walmart werkte verdiende ik ook niets als ik ziek werd.rvd4always schreef:Wat als personeels ziek word, dan mis je dus een groot stuk inkomen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
De tip moet je altijd nog verdienen, het is geen zeker gegeven. Het kale basis-salaris is dan wel erg laag. Als je het vaste basis salaris + tip als vast salaris maakt dan lijkt mij dat eerlijker.Dento schreef: Wat noem je fair? Zoals je kunt zien op de site die ik hiervoor aangaf zal een "tipped employee" nog altijd het minimumloon van $7.25 (moeten) krijgen. Iemand die in de horeca werkt zal waarschijnlijk nog altijd meer verdienen dan iemand die bij Walmart werkt, waar in de meeste Walmarts het loon begint bij $8 per uur.
... toen ik nog bij Walmart werkte verdiende ik ook niets als ik ziek werd.
Wat Walmart betreft, het is een leuke supermarkt om te winkelen maar ze staan al jaren op diverse fronten in een negatief daglicht.
Het is toch te triest voor woorden dat je nix verdient als je ziek wordt...dat moet toch anders kunnen?
Dat vinden wij (ik ook hoor)! Maar in heel veel landen is dat de gang van zaken. Zelfde geldt natuurlijk voor vakantiedagen..rvd4always schreef:
Het is toch te triest voor woorden dat je nix verdient als je ziek wordt...dat moet toch anders kunnen?
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Ik snap dat je je aan moet passen aan de gebruiken en gewoontes van een land, en wij tippen ook echt altijd wel minimaal 15% (tenzij t beroerd was)
Maar wat ik gewoon heel krom vind dat een fooi in principe iets is wat je extra geeft, als dank voor de service, het goede eten, de fijne gezichtsbehandeling of iets anders.
Wat ik dan niet vind kloppen is dat een fooi in Amerika inmiddels niet meer als zodanig gezien wordt, maar meer een soort recht/plicht geworden is en het dus werkelijk niks meer met een bedankje voor de service te maken heeft.
Het is de manier van het restaurant om zijn personeel van een behoorlijk salaris te voorzien en als je niet genoeg neerlegt word je er op aangekeken.
Dat is raar.
Als jij 15 dollar voor een biefstuk rekent, is een klant verplicht dat ook voor zijn biefstuk te betalen want het staat nou eenmaal zo op de kaart.
Maar een fooi is in de basis nog altijd een vrijwillig iets, iets wat je neerlegt als extraatje. En als dát dan gebruikt wordt als een soort manier om de rekening op te krikken om zo het personeel te betalen en er dus eigenlijk niks vrijwilligs meer aan is...tsja, dan kan het nog de gewoonte van een land zjin maar ik vind dat gewoon niet kloppen.
(net zo min als ik het vind kloppen dat je in Nederland 35 cent voor de WC moet neerleggen
daar zou van mij ook wel iets aan mogen gebeuren...)
Overigens vind ik het ook raar dat er met een percentage gewerkt wordt: wat maakt het voor zo'n serveerster nou uit of ze kreeft of pizza voor je neus zet? Alleen bij de kreeft houdt ze er significant meer aan over....beetje vreemd.
Anyway: wij leggen gewoon braaf een gepaste fooi neer, don't worry. Maar krom vind ik het wel
Maar wat ik gewoon heel krom vind dat een fooi in principe iets is wat je extra geeft, als dank voor de service, het goede eten, de fijne gezichtsbehandeling of iets anders.
Wat ik dan niet vind kloppen is dat een fooi in Amerika inmiddels niet meer als zodanig gezien wordt, maar meer een soort recht/plicht geworden is en het dus werkelijk niks meer met een bedankje voor de service te maken heeft.
Het is de manier van het restaurant om zijn personeel van een behoorlijk salaris te voorzien en als je niet genoeg neerlegt word je er op aangekeken.
Dat is raar.
Als jij 15 dollar voor een biefstuk rekent, is een klant verplicht dat ook voor zijn biefstuk te betalen want het staat nou eenmaal zo op de kaart.
Maar een fooi is in de basis nog altijd een vrijwillig iets, iets wat je neerlegt als extraatje. En als dát dan gebruikt wordt als een soort manier om de rekening op te krikken om zo het personeel te betalen en er dus eigenlijk niks vrijwilligs meer aan is...tsja, dan kan het nog de gewoonte van een land zjin maar ik vind dat gewoon niet kloppen.
(net zo min als ik het vind kloppen dat je in Nederland 35 cent voor de WC moet neerleggen

Overigens vind ik het ook raar dat er met een percentage gewerkt wordt: wat maakt het voor zo'n serveerster nou uit of ze kreeft of pizza voor je neus zet? Alleen bij de kreeft houdt ze er significant meer aan over....beetje vreemd.
Anyway: wij leggen gewoon braaf een gepaste fooi neer, don't worry. Maar krom vind ik het wel
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
- RiverCola
- Amerika-expert
Goed argument! Het maakt dus nogal wat uit in wat voor restaurant je werkt.
Verder ben ik het met je eens dat het systeem niet klopt. Als werkgever heb je verplichtingen naar je werknemer toe (en andersom natuurlijk), namenlijk dat je werknemer een fatsoenlijk/marktconform loon verdient waarmee hij/zij de rekeningen thuis kan betalen. De relatie werknemer/werkgever is een stabiele relatie in tegenstelling tot de relatie werknemer < > klant. De klant is immers grillig en onvoorspelbaar. Komen er wel genoeg klanten vandaag? Tippen ze wel voldoende? Dat is iets waar je als serveerder niet van op aan kan. En ik vind dat je dat risico niet bij de werknemer mag neerleggen.
Aan de andere kant schrijf je dat tip een vrijwillige bijdrage is. Dat is misschien vanuit een Nederlands perspectief zo maar gezien het Amerikaanse systeem vind ik persoonlijk dat je de tip in de VS dus niet als een vrijwillige bijdrage kunt zien. Het is voor hun immers een deel van het loon. Het zorgt er ook voor dat de service vaak beter is dan in bijv. NL. en dat de prijzen aanzienlijk lager zijn dan in Europa.
Ik vind het nog steeds niet kunnen dat de klant verantwoordelijk gehouden wordt voor het loon van een serveerder maar ben wel van mening dat zolang dit systeem bestaat je als toerist gewoon mee moet doen aan het tippen.
Een voorbeeld uit de communistische wereld; In Cuba zijn alle restaurants van de staat. De werknemers (koks en serveerders) zijn in dienst van de staat en krijgen een standaard loon, of het restaurant nou vol zit of niet zij krijgen hun geld. Het resultaat; ik heb nog nooit zulke slechte service meegemaakt als in Cuba. Men laat je lekker een kwartier zitten voordat ze je gedag zeggen en een bestelling op komen nemen. Een glimlach kan er nauwelijks vanaf. Je merkt gewoon een totale onverschilligheid.
Ook zijn er in Cuba private initiatieven. Mensen die 'thuis' een restaurantje beginnen. Wederom kijkt grote broer mee en een deel van de winst moet aan de staat afgedragen worden. Maar hier zie je dus wel dat mensen hard hun best doen. Er wordt vaak fantastisch gekookt in de Paladares, er wordt live-muziek gespeeld en de service is er beter dan in de gewone restaurants. Waarom? Omdat mensen door eigen inzet beloond worden met een beter inkomen.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Dat is echt niet alleen in Cuba of andere communistische landen zo. Het gebeurt overal en wordt belasting genoemdRiverCola schreef:
Goed argument! Het maakt dus nogal wat uit in wat voor restaurant je werkt.
Ook zijn er in Cuba private initiatieven. Mensen die 'thuis' een restaurantje beginnen. Wederom kijkt grote broer mee en een deel van de winst moet aan de staat afgedragen worden.

Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik nam nu Walmart als voorbeeld, maar het is echt niet alleen bij Walmart het geval, hoor.rvd4always schreef:Wat Walmart betreft, het is een leuke supermarkt om te winkelen maar ze staan al jaren op diverse fronten in een negatief daglicht.
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als serveerster/serveerder gaan werken is nog altijd een vrijwillige keuze...RiverCola schreef:Komen er wel genoeg klanten vandaag? Tippen ze wel voldoende? Dat is iets waar je als serveerder niet van op aan kan. En ik vind dat je dat risico niet bij de werknemer mag neerleggen.

Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Ik vind het hele systeem van tips gewoon moeilijk. In een restaurant gaat het nog wel. Maar daar buiten dan? Ik betaal al zo bijna $100 bij de kapper, knippen, kleurtje, style. Dan wordt er ook verwacht dat je een tip geeft.
Net zo bij een hotel. Vooral toen de kinderen kleiner waren had ik wel eens hulp nodig om mijn bagae van de kamer naar de auto te brengen. Ze sturen wel iemand maar dan word er ook weer een tip verwacht, ook voor de maid laat je normaal iets achter. Zo wordt alles wel een duur grapje. Soms mag ik toch wel gewoon serivce verwachten zonder daar weer extra voor te moeten betalen? Of is het gewoon te moeilijk en te veel werk om service te geven?
Net zo bij een hotel. Vooral toen de kinderen kleiner waren had ik wel eens hulp nodig om mijn bagae van de kamer naar de auto te brengen. Ze sturen wel iemand maar dan word er ook weer een tip verwacht, ook voor de maid laat je normaal iets achter. Zo wordt alles wel een duur grapje. Soms mag ik toch wel gewoon serivce verwachten zonder daar weer extra voor te moeten betalen? Of is het gewoon te moeilijk en te veel werk om service te geven?
rijocaer
- RiverCola
- Amerika-expert
fooi bij de kapper?
Dat heb ik nog nooit gedaan! Ik was me er niet bewust van dat dat gebeurd of hoort.
Nu moet ik zeggen dat ik bijna nooit naar de kapper ga omdat het gewoon veel te duur is. Maar ik heb makkelijk praten met een dikke bos krullen waar ik zelf af en toe een puntje vanaf haal.
Overigens....bij het architectenbureau waar ik werkte kreeg ik ook nooit fooi en daar werd ik naar mijn mening ook behoorlijk onder betaald

Nu moet ik zeggen dat ik bijna nooit naar de kapper ga omdat het gewoon veel te duur is. Maar ik heb makkelijk praten met een dikke bos krullen waar ik zelf af en toe een puntje vanaf haal.
Overigens....bij het architectenbureau waar ik werkte kreeg ik ook nooit fooi en daar werd ik naar mijn mening ook behoorlijk onder betaald