Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Ziva
Amerika-expert

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Ziva »

Ik zou als ik jou was gewoon eerst even afwachten of je wel een Greencard krijgt. Doe ik ook, je weet het nooit tenslotte en de teleurstelling is anders echt groot en daarna zou ik rustig de tijd nemen en op zoek gaan naar een huis als je daar eenmaal bent :)

Je zegt dat je voor de eerst komende tijd onderdak hebt, prima, waarom dan niet rustig de tijd nemen om te zoeken? Je kunt van alles opzoeken op internet maar dat is toch niet te vergelijken met het gevoel wat je krijg als je er bent denk ik. De buurt moet je prettig lijken en een huis bekijken is toch een gevoelskwestie, zodra je binnenstapt krijg je er een goed- of slecht gevoel bij.

Het is maar een advies. Ik snap je blijdschap, die heb ik zelf ook maar ik blijf wel met beide benen op de grond. Het heeft vind ik weinig zin om al vanalles te regelen als je niet weet of je wel een visum krijgt en ook als je er niet zelf bent. Bovendien weet je geen datum, niets.

Anyway, my 2 cents :wink:
Sten

Bericht door Sten »

Jeetje, wat is dit forum toch goed. Elke, je bent geweldig hoe je iedereen te woord staat en informatie opzoekt. En jij natuurlijk niet alleen, ook Dennis... en alle anderen die hier regelmatig posten met kennis en ervaring. Gewoon zomaar, zonder verder eigen belang informatie willen delen. Ik ken dit forum nog niet zo heel goed, maar ik vind het bijzonder leerzaam en ik zal vanaf nu alles nauwgezet blijven lezen en volgen.
Geen Riverside dus... :shock: Haha, Jeroen zei het ook al: hij wilde niet in een gangster buurt. En dan nog vervuild ook, no way.We gaan nog liever in een caravan/trailer op een camping (in een goed gebied) zitten dan in een rare buurt. :D
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik denk dat je je het beste in eerste instantie in de grote stad, in 1 van de beter buurten kunt vestigen. Begin klein maar wel centraal. En goedkoop. Goede wijken daarvoor zijn, naast bekende en dure wijken (als West-Hollywood, Santa Monica) de San Fernando Valley, North Hollywood en bv Culver City. Vooral The (San Fernando) Valley heeft een groot aanbod van betaalbare mooie (kleine en grote) appartementen. Je zit daar ook nog redelijk centraal dus als je een baan vind in 1 van de andere delen van de stad dan is het beter aan te rijden dan vanuit een stad als Riverside of de andere steden die je hiervoor plaatste. De meeste werkgelegenheid vind je toch in of direct aan de grote stad.

Bovendien kun je in de periode dat je daar zit je goed orienteren op andere buurten. Waar vind je het leuk? Welke wijk is goed bereikbaar vanuit je werk? Waar hebben ze woningen die aansluiten op jouw wensen? enzovoorts.

Ik denk dat de steden die jij tot nu toe hier plaatste niet voor niets zover van 'the hub' liggen en niet voor niets naar verhouding 'goedkopere' woningen hebben. Vooral in California moet je erg oppassen niet in verschrikkelijke plaatsjes terecht te komen. Neem als voorbeeld Fresno of Bakersfield. Op het eerste oog misschien weinig mis mee totdat je er achter komt dat deze steden hoge werkloosheidscijfers hebben, groot percentage drugsverslaafden en criminaliteit. Bovendien...wie wil er nou in zo'n saaie provinciestad wonen, 100-en kilometeres van waar het allemaal gebeurd.

@Dento; waarschijnlijk is $2300 voor jou een hoog bedrag om een huis voor te huren. Ik weet dat de omgeving van Denver stukken goedkoper is. Maar is het niet zo dat je in California ook meer verdiend (in de redelijk betaalde banen). Mijn vriendin woonde eerst in San Diego in een huis van rond de $2000. Haar vriend werkte op dat moment parttime als een soort assistent bij een advocatenkantoor. Zij had nog geen baan en werkte daarom part-time in een broodjeszaak. Met wat steun van beide ouders konden ze aardig rondkomen. Toen vond zij een baan in SF, niet als lawyer maar wel op niveau. Ze huren nu een huis in het centrum van SF voor rond de $2600 en dat alleen van haar inkomen, want pas recentelijk vond ook hij een baan.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

RiverCola, ik vraag je wel af hoe sommigen het doen... Als ik nu bv. kijk naar de streek waar wij ons in Canada willen vestigen, dan zie ik daar hetzelfde: huurprijzen vlotjes >2000 dollar, en voor 500.000 koop je kleine halfopen bebouwing... Nu kan je mij niet gaan wijsmaken dat al die mensen dus meer dan 6000 netto per maand verdienen! Of lonen hebben > 150.000 op jaarbasis... Dus ik denk dat zij ofwel heel erg veel lenen of echt wel meer dan 30% van hun netto inkomen aan die woning geven. Tel daar dan nog bij dat er nog 2 auto's voor de deur staan, en ik kan me inbeelden dat sommigen echt wel op een soort van tijdbom leven.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Wow wat een nuttige reacties! Bedankt daarvoor!

Wat betreft 'hard van stapel lopen', dat zie ik persoonlijk niet zo, wat ik hier plaats zijn eventueel mogelijkheden en nog verre van definitief! Ook al is het nog lang niet zeker dat ik door de medische keuring en het gesprek kom, toch ben ik van mening dat je beter nu alvast je breed moet orienteren zodat als je eenmaal de GC hebt en in de VS bent je nog maar uit een selectie keuzes hoeft te maken, want andere randzaken zullen dan genoeg tijd in beslag nemen en misschien in de haast keuzes gemaakt kunnen worden waar ik later spijt van krijg.
Aan al de nuttige reacties te lezen is dit denk ik wel een juiste aanpak, want bij elke update die ik geef krijg ik weer feedback waar ik zelf soms totaal niet aan had gedacht.

Mijn toekomstige roommate is een Amerikaan met NL paspoort en spreekt vanwege zijn moeder ook Nederlands.
Hij woont nu in Santa Ana en is op zoek naar iets groters om samen met mij te gaan huren.
We willen beiden in het gebied van Orange county, LA county, Riverside county een huis zien te vinden.
Budget is gezamenlijk max 3k$ per maand, liefst inclusief utilities.
Riverside is een plaats met vergeleken met andere plaatsen erg lage huurprijzen, maar gezien de bovenstaande reacties is dit echt een stad die je wilt mijden. Als er forumleden geweest zijn of hebben gewoond ben ik erg benieuwd nog naar wat meer ervaringen, bedankt.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

We hebben niet zoveel forumleden in die omgeving. Wel woont er een vrouw in Oxnard, tussen LA en Santa Barbara in. Ellen Schaeffer heet ze geloof ik.

En ook hebben we iemand op het forum (komt hier bijna nooit) die een aantal jaren geleden de loterij gewonnen heeft. Een jonge jongen, begin 20. Hij heeft een tijdje terug 'zijn verhaal' hier geschreven. Hij verhuisde ook naar LA omdat hij daar familie heeft wonen. Hij vertelde op een aantal plaatsen in LA gewoond te hebben, zoals Hollywood en Venice, had daar de voordelen en nadelen van ondervonden, en had nu gekozen om te wonen in de Long Beach omgeving.

Ik zal straks zijn topic even opspeuren.

@Kastelke; voor zover ik weet hebben mijn vriendin en haar man geen leningen. Toen ze in de VS kwam wonen heeft ze een goedkope, zoveelste hands, auto gekocht. Hij had een oude jeep. Inmiddels wonen ze in SF en hebben daar nu een scootertje (erg handig in die stad) en een kleine, nieuwere, auto. Het huis is duur inderdaad, ik vermoed dat de huur ongeveer de helft (of iets minder) van haar inkomen is. Nu hij een baan heeft is dat natuurlijk anders. Het lijkt allemaal duur maar de verhoudingen zijn niet zo anders als in NL. Mijn huurhuis kost €570,- en toen ik nog werkte was mijn netto-inkomen per maand rond de €1350,- (architecten worden uitgebuid, ik weet het!!!). Tel daar nog bij de kosten voor gas, water en electriciteit en je hebt nog eens €140,- aan vaste lasten erbij....bedragen die in veel Amerikaanse huurhuizen in de huurprijs zitten. Dan kosten auto's in de VS een stuk minder in aanschaf dan in NL en is de benzine veeeeel goedkoper...
Laatst gewijzigd door RiverCola op 20 mei 2010, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel87
Amerikakenner

Bericht door Marcel87 »

@Rivercola : €1350 bruto per maand is wel heel weinig :shock: :shock: :shock:
Bij mijn laatste baan in Nederland zat ik op ongeveer €1900 bruto per maand.. ( moet je nagaan dat ik niks gestudeerd heb :roll: )
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

@Elke: wat wij hier vlug hebben geleerd na aankomst is dat wij Belgen toch een andere insteek hebben dan Amerikanen nl. we spelen voorzichtig en zorgen dat wij op einde van de maand nog wat geld op de spaarrekening zetten. Amerikanen zijn veel meer 'big spenders' en no worries. En dus is een leuke auto en een groot huis belangrijk voor hun en als ze einde van de maand niets overhebben liggen ze daar niet wakker van. Overal word je dan ook aangepord om op krediet te kopen. Onze buren hebben nieuwe tuinset gekocht, op afbetaling en eerste betalingstermijn is januari 2011! Wie weet of je dan nog een job hebt. Mijn insteek is eerder: geen geld geen tuinset. Wij beginnen langzaam maar zeker uit te kijken om een huis te kopen en ik kon niet geloven hoeveel ik kon lenen, leek me gewoon te hoog tov onze inkomsten. Een laatste voorbeeld was vorige week toen ik tijdens onderhandeling voor mijn nieuwe job over 401K begon en het percentage die ik vanaf dag 1 wilde sparen en wat de match van de werkgever was. De eigenaar keek met verbazing toen ik hierover begon en hij heeft werknemers in zijn bedrijf die 40 gepasseerd zijn en nog geen cent opzij hebben gezet voor hun pensioen!
Eigenlijk niet moeilijk dat het financieel systeem omver gevallen is en men heeft er blijkbaar ook weinig uit geleerd.

@gjk. Ik zou zeggen blijven opzoeken op het internet hoe meer info hoe beter. Als je alles volgens de regels van het spel hebt gespeeld kan er weinig verkeerd lopen voor je GC. Wij hebben een maand nadat wij GC hadden een eerste keer naar US afgereisd en aantal woningen bekeken die we op internet gevonden. We reden gewoon rond om de buurt te bekijken en hoe woning aan buitenkant eruit zag. Zo konden we er al vlug aantal schrappen wegens realiteit niet gelijk aan foto's op internet!

@Marcel. Denk dat het zeer moeilijk is om loon in Europa te vergelijken met loon in US. belastingen zijn stuk minder, sociale zekerheid is anders gestructureerd, cost of living is anders en daarbovenop verschilt dit ook nog een keer per streek in US. Onze eerste ervarvingen zijn dat je hier meer kan doen met minder inkomsten (toch in Atlanta) vooral omdat cost of living een stuk lager is dan Belgie.
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

RiverCola schreef:@Dento; waarschijnlijk is $2300 voor jou een hoog bedrag om een huis voor te huren. Ik weet dat de omgeving van Denver stukken goedkoper is. Maar is het niet zo dat je in California ook meer verdiend (in de redelijk betaalde banen).
Ik betaal momenteel $1500 voor ons huis met drie slaapkamers in een heel goede buurt; ga je naar huizen met 4 of 5 slaapkamers dan ga je al snel richting de $2000 of meer (afhankelijk van de buurt). Zo heel veel goedkoper is (dit deel van) Denver ook niet. Uiteraard kun je voor minder een huis even buiten Denver krijgen.

De huurprijs is altijd relatief; als je voldoende verdient, dan is een hoge huurprijs geen probleem, maar het punt is juist of je zoveel zult verdienen. Zoals ik al ze zul je meteen $6000 per maand moeten gaan verdienen, en ook al wordt het inkomen aangepast aan de lokale kosten van levensonderhoud, dan nog kan het moeilijk zijn om meteen vanaf het begin zo'n bedrag te gaan verdienen.

Zoals Nico ook al zei: waarom meteen op zoek naar zoiets groots? Waarom 4 of 5 slaapkamers als je net komt kijken en alles nog zo onzeker is? Als je net immigreert is het juist zaak om rustig aan te doen, geen overhaaste beslissingen te nemen, en vooral goed opletten met je geld.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

RiverCola schreef: Maar is het niet zo dat je in California ook meer verdiend (in de redelijk betaalde banen).
Natuurlijk liggen de lonen daar relatief hoger, maar op het moment dat je daar aankomt heb je hoogstwaarschijnlijk nog geen werk, of enig idee wanneer je werk zult krijgen of hoeveel je gaat verdienen. Daarom zou ik aanraden om financieel voorzichtige beslissingen te nemen. Zeker in deze economische lastige tijd. Dus alleen geld uitgeven aan het hoogsnoodzakelijke, ik zou dus aanraden om eerst eens in een appartement te gaan wonen, investeer bv in een korte lease periode, zodat je flexibel bent om eventueel te verhuizen, mocht je elders een baan vinden. (In Amerika is een huurcontract voor een jaar vrij normaal, maar als je bv een half jaar wilt kan dat vaak wel, maar meestal tegen een hogere huurprijs per maand.)
"Keep Georgia On Your Mind"
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Ik ben erg blij met jullie reacties. Ik hoop er nog veel te krijgen. :)

@Dento, ik ben benieuwd wat jij een acceptabel % vindt om uit te geven aan een huurwoning en aan andere beginuitgaven zoals een 2de hands auto en andere noodzakelijke uitgaven aan het begin.
Ik heb nu een x aan vermogen, is het dan slim om 1% van het vermogen te gebruiken, 10%, of 50% of zelfs nog meer voor deze uitgaven?
En hoeveel % van mijn netto salaris is verstandig aan huur te betalen? Bedankt voor je reply.

Ik ben verder alvast naar de belastingen aan het kijken in CA, en ik zag dat het tussen de 5 en 10% lag aan inkomens tax voor de staat CA. Hoeveel federale tax zou hier nog bij komen? Ik snapte het systeem niet helemaal, hoeveel ben ik er nou totaal aan belastingen kwijt? En wat zijn voor een kersverse immigrant de absolute basis insurances (ervan uitgaan dat ik op geen enkele insurance recht heb via werk) die je MOET hebben?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Over medisch onderzoek moet je niet wakker liggen: maak nu aan afspraak met je huisarts en laat alles heel erg goed nakijken (allerlei bloed- en urineonderzoeken, eventueel longfoto's,...). Als er iets zit wat je nog niet weet, dan is de kans groot dat je het nu ontdekt, en niet over enkele maanden als je al zoveel verder in de procedure zit.
Wij hebben ook zelf al een uitgebreid medisch onderzoek laten doen voor Canada, zodat wij nu niet de stress hebben voor het Echte Onderzoek dat straks gaat komen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Normaal gesproken zegt men hier dat je om op safe te spelen niet meer dan 25% tot 30% van je bruto-inkomen aan woonlasten uit moet geven; de een telt daar verzekering en gas/water/licht bij inbegrepen, de ander telt dit nog eens apart. Dit is een norm die veel verhuurders aanhouden: als jij voor een huur van $2500 gaat, en je verdient maar $5000, dan is de kans klein dat je de woning krijgt.

Wat een tweedehands auto betreft: dat is een moeilijke. Wij zijn begonnen met een Ford Explorer uit 2002 omdat deze in een goede staat was, en we deze bij een dealer (na veel onderhandelen) voor $5500 hebben kunnen kopen. We hebben daar $3500 cash voor betaald, en de rest met een kleine lening om wat credit history op te bouwen. Alles hangt een beetje af van je budget, en het type auto wat je wilt rijden. Wij wilden liever geen auto die oud was, om zo de kans op gebreken (en dus reparatiekosten) te verminderen, maar wel graag 4x4 vanwege de sneeuw hier in Colorado. (Dat de 4x4 achteraf niet bleek te werken is een tweede :roll: :lol: ).

Qua uitgaven aan het begin hangt ook veel af van hoe je verhuist: verkoop je alles en kom je alleen met je koffers aan in de VS, dan zul je een hoop dingen nieuw moeten kopen - en dus meer geld nodig hebben. Neem je alles mee, dan zal dat uiteraard veel minder zijn.

Wat je vermogen betreft, hoeveel je ervan moet gebruiken: dat hangt af van 1) hoe groot je vermogen is, en 2) met hoeveel je je comfortabel voelt om te gebruiken. Het is moeilijk te zeggen hoeveel je nodig zult hebben, omdat heel veel ook afhangt van de regio waar je naar toe gaat - en zelfs binnen de regio kan het nog verschillen.

Als je nog geen werk hebt, en nog geen credit history, dan kan het bij sommige verhuurders moeilijk zijn om woonruimte te huren. Sommige verhuurders accepteren een hogere deposit om te compenseren voor het gebrek aan credit history, en dan zit je al snel aan twee, drie of meer maanden huur in plaats van één maand, dus hou daar ook rekening mee.

Hieronder vind je een overzichtje van de federal tax % over 2009 vergeleken met 2008:

Afbeelding

En tja, verzekeringen... Voor mijn eerste jaar heb ik een ziektekostenverzekering via OOM afgesloten. Wel wat duurder, maar je hebt dan in ieder geval dekking voor je medische kosten wat toch wel een fijn idee is, zeker in Amerika waar de kosten zeer snel zeer hoog oplopen, zelfs voor kleine dingen (denk bijvoorbeeld aan $1500 voor 3 hechtingen). Ik had daarbij ook een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten (kostte maar marginaal meer). Voor de rest zul je uiteraard een autoverzekering moeten afsluiten zodra je een auto hebt, en als je gaat huren meestal ook "renters insurance".
Afhankelijk van waar je werk vindt, kan het zijn dat je via de werkgever "health insurance" kunt krijgen, wat veel en veel goedkoper (en meer omvattend) zal zijn dan wanneer je het privé afsluit. Niet alle werkgevers bieden echter deze benefit.

Hopelijk helpt dit een beetje. Vragen? Stel ze vooral!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

@Marcel; Oeps!!!! ik bedoel het NETTO-bedrag! Bruto verdiende ik +/- €1780,- per maand. Dat was wel echt een startersalaris maar het is ronduit belachelijk als je je realiseert dat er collega's ronliepen met een master in Engineering en architectuur die dat ook verdienden.

@Bandido en Dento; ik adviseerde GJK in mijn vorige post wel om klein te starten in een appartement. Ik zou dat zelf ook doen, inderdaad zul je een hoop kosten maken in het begin en dan is het wel zo handig om niet teveel uit te geven aan de huur van je woning!
Over het algemeen zijn die appartementen in LA en omgeving helemaal niet verkeerd. Bijna altijd zit er een zwembad en een gym bij. Best een leuke bijkomstigheid en een goed tijdverdrijf als je nog niet zoveel vrienden hebt :wink:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

We hebben natuurlijk helemaal geen zicht op GJK zijn financien, en dan is het moeilijk om een passend advies te geven.
Stel dat iemand vertrekt met 100.000 euro op zijn rekening. Eerlijk gezegd zou ik er dan niet van wakker liggen als hij besluit 2000 dollar voor een huis te betalen. Vertrek je met 10.000 euro, dan zal het verstandiger zijn om een minder luxe locatie te gaan zoeken.
GJK heeft geen job in Amerika, maar ik dacht dat hij schreef dat hij een inkomen heeft uit handel die hij van thuis uit kan doen, achter zijn computer (ik neem aan dat je op de beurs 'speelt'?). Dus misschien gaat hij niet eens op zoek naar een job in Amerika, maar blijft hij zijn huidige job gewoon verder doen?
Elke
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

@dento, super bedankt voor deze reactie! echt helemaal geweldig, alle punten die ik graag wilde weten staan erg duidelijk beschreven:) Je komt erg ervaren over, ik hoop dat je tijd blijft maken dit topic in de gaten te houden, ik sta voor een belangrijk punt in mijn leven en wil het liefst niet al te veel fouten maken :)

@kastelke, dit klopt, mijn hoofdinkomen blijft hetzelfde met het werk ook in de VS, maar ik ben zeker van plan iets part-time achtigs of zelfs vrijwilligerswerk te zoeken (wat ik nu ook al doe) zodat ik nieuwe contacten zal krijgen en ik me ook een beetje inzet voor de maatschappij.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Graag gedaan, hoor. Ik ben er zelf nog niet zo heel lang geleden doorheen gegaan (eind oktober 2008 ben ik naar de VS gegaan), en ondanks dat mijn situatie ietsje anders is (getrouwd met een Amerikaanse wat bepaalde dingen toch iets makkelijker maakt) zijn er denk ik wel bepaalde zaken die voor iedereen min of meer gelijk zullen zijn als je emigreert.

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Zelfde geldt voor mij: weliswaar ook GC winnaar, maar met al een relatie met iemand in Amerika maakt een en ander toch gemakkelijker. Maar niettemin ook een baan opgegeven in NL zonder iets in Amerika te hebben. Dus blijf vooral je vragen stellen, misschien kan iemand je ermee helpen. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden.
"Keep Georgia On Your Mind"
Marcel87
Amerikakenner

Bericht door Marcel87 »

bart1 schreef:@Marcel. Denk dat het zeer moeilijk is om loon in Europa te vergelijken met loon in US. belastingen zijn stuk minder, sociale zekerheid is anders gestructureerd, cost of living is anders en daarbovenop verschilt dit ook nog een keer per streek in US. Onze eerste ervarvingen zijn dat je hier meer kan doen met minder inkomsten (toch in Atlanta) vooral omdat cost of living een stuk lager is dan Belgie.
Ik wou ook absoluut geen vergelijking maken met de VS, ik weet heel goed dat het moeilijk te vergelijken is..
Ik schrok gewoon van het bedrag dat RiverCola noemde.. Maar dit bleek een foutje te zijn.

Maar nog, ik had wel verwacht dat een architect meer zou verdienen.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Hoi, vandaag ben ik naar het gemeentehuis van mijn geboorteplaats geweest voor het zogenaamde 'geboorte-certificaat'.
Nu kreeg ik een document mee dat officieel een 'uitreksel uit de geboorteakte'' heet.
Mijn vraag: is dit het bedoelde 'certificaat' document dat ik nodig heb voor het interview? Ik heb het document overigens meteen in het engels meegekregen!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer