Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Atlanta

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Bandido
Amerika-expert

Atlanta

Bericht door Bandido »

Er is heel veel te doen in Atlanta en omstreken, maar omdat de vraag regelmatig terugkomt dacht ik het even te bundelen. Bovendien is het dan wat makkelijker terug te vinden dmv de zoekfunctie. Dus hier komen wat dingen in willekeurige volgorde:

- CocaCola: een museum over de geschiedenis van de uit Atlanta afkomstige wereldberoemde frisdrank. Commercieel, maar toch leuk doordat je in "flavors of the world" alle drankjes die Coke wereldwijd maakt kunt proeven.
- CNN Center: je krijgt er een rondleiding door de studio's, ook erg leuk om eens achter de schermen te kijken.
- Georgia Aquarium: grootste aquarium ter wereld met o.a. walvishaaien en witte beluga's.
- Underground Atlanta: beetje toeristisch, maar als je er toch bent aardig om even doorheen te lopen.
Overigens zijn bovenstaande attracties vlakbij elkaar gelegen in Downtown Atlanta en dus goed te combineren.

- Martin Luther King Center: dit mag je niet missen en het is een belangrijk deel van de recente geschiedenis van Atlanta, (muv zijn geboortehuis) bovendien gratis te bezoeken.
- Margaret Mitchell House: dit is de schrijfster van "Gone With The Wind" en deze film ging destijds ook in Atlanta in premiere.
- Atlanta History Center: een enorm terrein waar verschillende gebouwen uit de geschiedenis van Atlanta zijn neergezet.
- Georgia Capitol: het regeringsgebouw van Georgia, met verschillende artefacten op display, gratis te bezoeken bovendien.
- Carter Center: museum over mensenrechten en democratie, maar vooral over het leven van de enige president uit Georgia: Jimmy Carter.
- Atlanta Zoo
- Cyclorama: een enorm ronddraaiend panorama schilderij over de Slag bij Atlanta, tijdens de Burgeroorlog. Ligt direct naast de dierentuin en is dus goed daarmee te combineren.
- Atlanta Botanical Gardens: nu met oa een "canopy walk", waardoor je als het ware door de boomtoppen loopt.
- HIGH Museum of Modern Art: een mooi museum met vaak zeer interessante tentoonstellingen.
- Delta Heritage Museum: een relatief klein, maar toch interessant museum over de geschiedenis van het uit Atlanta afkomstige Delta Airlines.
- Six Flags over Georgia: pretpark net ten westen van Atlanta
- Six Flags White Water park
- Stone Mountain: op 10 minuten buiten Atlanta gelegen, de grootste granieten rots ter wereld. Je kunt het vrij simpel opklimmen en er is een soort herdenkingsmonument voor slachtoffers van de Burgeroorlog. Heel erg de moeite waard!
- Piedmont Park: een enorm park waar veel studenten en families komen barbecuen, sporten of gewoon in het gras liggen te lezen. Met uitzicht over de skyline toch leuk om te doen voor een paar uur als je moe bent van het lopen. Ook makkelijk te bereiken met OV.

Sport:
- Atlanta Braves: het is erg leuk om een echte honkbalwedstrijd te bezoeken, dat is goedkoop en je maakt dan iets echt authentiek Amerikaanse mee
- Atlanta Hawks: basketball
- Atlanta Falcons: American football
- Gwinnett Braves (minor league honkbal) en Gwinnett Gladiators (minor league ijshockey)
- Georgia Tech Yellowjackets: college football en waanzinnig populair in Georgia. Wel lastig om tickets voor te kopen.

- Fox Theatre: alleen vanwege het gebouw al de moeite waard, maar ook vanwege de vele voorstellingen die er het hele jaar spelen.

- Lenox Mall: als er gewinkeld moet worden is dit de uitgelezen plek: een enorm, typisch Amerikaans winkelcentrum waar alle ketens te vinden zijn. Ook makkelijk te bereiken met OV.

- Sun Dial: een ronddraaiend restaurant boven in het "Westin hotel". Dit ligt midden in downtown Atlanta en geeft je daardoor een fenomenaal uitzicht over de stad en omgeving. Diner is prijzig, maar lunch is al een stuk betaalbaarder.

Verder heb je vooral ten noorden van Atlanta veel State Parks waar je goed kunt wandelen. Kijk op http://www.gastateparks.org/ voor meer informatie. Aanraders zijn vooral Amicalola Falls en Tallulah Gorge. Op ongeveer een uur rijden van Atlanta en is dus wel een beetje afhankelijk van hoeveel tijd je hebt in Atlanta. Wat ook leuk is is wijnproeven (zoek bv op "Wolf Winery"). Dat is goedkoop, maar met een fenomenaal uitzicht over de omgeving. Combineer dit met een bezoek aan Dahlonega, een leuk dorpje met een museum dat is gewijd aan de eerste "Goldrush" die in Amerika plaatsvond.
"Keep Georgia On Your Mind"
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Re: Atlanta

Bericht door MattRob »

Hele mooie tips; wij zijn met onze planning bezig en zitten over 1,5 maand een paar (uiteindelijk toch te weinig) dagen in Atlanta. Bedankt :thumbup: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Essepes
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Essepes »

Bandido,
Je kunt zo aan de slag als gids voor ons toeristen!
En de visitor centers in Atlanta maar denken "waarom loopt het toch zo goed deze zomer" :wink:
Jouw tips staan in ieder geval op onze 'to do list'.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Zeg Nico, krijg je nu ook commissie voor elk forumlid dat je naar Atlanta weet te lokken met je oneindig enthousiasme en passie in het promoten van de stad? :wink: :lol:

Kun je ook nog even erbij vermelden in welke maanden het qua temperatuur en luchtvochtigheidspercentage het meest aangenaam is? Dan kan ik dat in mijn planning meenmen - ik wil nu ook naar Atlanta! :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Zeg Nico, krijg je nu ook commissie voor elk forumlid dat je naar Atlanta weet te lokken met je oneindig enthousiasme en passie in het promoten van de stad? :wink: :lol:
Haha, dat zou mooi zijn, maar nee. Maar eigenlijk bedacht ik me dat ik nou al heel vaak ditzelfde riedeltje heb zitten typen en dacht dat het handig zijn om ergens naar te kunnen verwijzen.
Dento schreef:Kun je ook nog even erbij vermelden in welke maanden het qua temperatuur en luchtvochtigheidspercentage het meest aangenaam is?
Jazeker, het is in het Zuiden van de VS in juli/augustus het warmst en vochtigst. De maanden maart-juni en september-november vind ik persoonlijk het prettigst. Maar desondanks kun je ook best in de zomer naar Atlanta komen, de meeste attracties zijn binnen en daar is a/c. En als je al eens in Zuidwesten bent geweest, kun je de hitte van het Zuiden ook best aan. 8)
Dento schreef:Dan kan ik dat in mijn planning meenmen - ik wil nu ook naar Atlanta! :mrgreen:
Je bent van harte welkom - Southern hospitality bestaat niet voor niks! :lol:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De hitte kan ik wel aan (het wordt hier in Denver 's zomers ook 35+°C), maar de vochtigheid, daar kan ik niet tegen... In San Antonio, TX werd het soms wel 40+C, en dan nog met een hoge luchtvochtigheid - niks voor mij. Ik merkte in April in Michigan al dat ik niet meer aan de hogere luchtvochtigheid ben gewend: met 25°C vond ik het al veel te warm, terwijl 25°C hier in Denver (met een luchtvochtigheidspercentage van tussen de 10% en 35%) dat een bijzonder aangename temperatuur is...
Bandido schreef:Je bent van harte welkom - Southern hospitality bestaat niet voor niks! :lol:
Als ik toevallig eens voor mijn werk richting Atlanta moet, dan zal ik het laten weten... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:De hitte kan ik wel aan (het wordt hier in Denver 's zomers ook 35+°C), maar de vochtigheid, daar kan ik niet tegen...
De vochtigheid is inderdaad geen pretje, maar het is hier wel minder erg dan in bv Houston TX of New Orleans. Atlanta ligt relatief hoog en natuurlijk niet aan de kust, waardoor het wat draaglijker is, maar het is ook hier in de zomer vochtig. Het klimaat is ook subtropisch en het is geen woestijnklimaat zoals in het Zuidwesten. Maar daar wordt het wel een flink stuk warmer dan hier, waardoor het daardoor qua (on)aangenaamheid weer wordt gecompenseerd in vergelijking met hier.
Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Bedankt voor dit handige lijstje! Atlanta staat al heel lang op m'n lijstje, in eerste instantie met name vanwege het aquarium. Ik ben gek op aquaria! Maar ja, waarheen vanuit Atlanta. Er is zoveel keuze!
Kokopelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Kokopelli »

Bedankt Bandido! Echt heel handig om alles bij elkaar te hebben nu. Ik was bezig om alles te verzamelen uit verschillende topics, voor onze reis in september. Ben hier dus heel blij mee. :clap:
In 2025 weer naar Florida.
Reisverslag Zuidwesten September 2024 >
reisverslagen
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Thnx Bandido! Had al veel van je lijstje opgeschreven, maar wist van sommige dingen niet precies wat het nu was. Je legt het perfect uit, dus nu weet ik precies wat ik kan verwachten. Top! Nog twee dagen en dan zijn we in Atlanta :D
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
calypso
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door calypso »

Leuk handig lijstje dat zeker.
Kom zelf ook bijna elk jaar wel in Atlanta heb er vrienden wonen, en ga ook aanstaande zaterdag er weer voor 3 weken heen.
Hierbij nog een handige site met allerlei leuke interesante links naar dingen te doen in Atlanta:

http://www.atlanta.net/50fun/
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Wat een handig lijstje, wij hebben Atlanta voor november in de planning staan.
Is de Oakland Cemetery ook de moeite waard? Die springt er op Tripadvisor verrassend positief tussenuit.
calypso
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door calypso »

Nog 2 tips;

Atlanta Botonicla gardens, er mooi on een paar uurtjes in rond te lopen : http://www.atlantabotanicalgarden.org
Six flag White Water park, leuk voor een dagje zwemmen met de kids : http://www.sixflags.com/whiteWater/index.aspx
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Goede tips, die was ik inderdaad nog vergeten. Ik heb ze voor de volledigheid even aan het lijstje toegevoegd.
Lars96
Amerika-newbie

Bericht door Lars96 »

Dit klinkt allemaal heel goed, het lijkt er in ieder geval op dat je je daar niet snel zult gaan vervelen. De hoge luchtvochtigheid zou voor mij denk ik misschien nog niet eens zo'n groot probleem zijn, aangezien ik het in Vegas met 45+ graden Celcius ook nog makkelijk volhield, al is de lucht daar uiteraard wel minder vochtig. :wink: Maar hoe zit het met de veiligheid in Atlanta, hoor op sommige websites namelijk dat het daar op sommige plekken vrij crimineel is, welke plekken zijn dit? Vallen Downtown, Midtown & Buckhead hier ook onder? Als een daar onbekende 16-jarige zou ik dit graag willen weten. :P
MarkATL
Amerika-newbie

Bericht door MarkATL »

Als je je lijstje nog update:

Sports
- De trashers zijn verkocht, en spelen nu ergens in het noorden van de States
- De Atlanta Falcons spelen in ATL (American football)
Wachtend op een visum om naar de VS te mogen ...
Rudolfje
Amerikafan

Bericht door Rudolfje »

Om volledig te zijn kun je ook nog toevoegen:

De Atlanta Hawks is het NBA team
De Gwinett Gladiators zijn minor league Ice Hockey (aanrader)
De Gwinett Braves zijn minor league baseball

Voor de volledigheid de voormalige Atlanta Trashers zijn verkocht aan Winnipeg.
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Vergeet minor league hockey niet. SPHL hockey in Columbus- Cottonmouths en Riverhawks in Augusta.
En arena football- Columbus Lions (1 uur 20 min buiten Atlanta) en Albany Panthers.

En wil je naar het geboortehuis van MLK jr. zorg dat je om 9 uur bij het bezoekerscentrum bent want de gratis kaartjes gaan snel. Paar weken terug was ik er net na 9 uur en de eerste kaartjes voor rondleiding was pas om half 3.
rijocaer
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bedankt voor de tips. Ik kon toch zweren dat ik dat van de Thrashers al vermeld had, maar kennelijk dus niet. Die andere sporten had ik met opzet niet vermeld, aangezien ik ze wat minder laagdrempelig en misschien daarom wat minder geschikt voor toeristen. Maar voor de volledigheid misschien inderdaad wel goed, dus bij deze. Qua tips wil ik voor dit topic wel graag beperken tot metro Atlanta zelf, anders wordt het wel erg uitgebreid.
Eve88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Eve88 »

Ooh super dat lijstje, dankje!

Ik ben alweer aan het denken over mijn volgende reis.. Het idee is om een groepsreis te doen van LA tot New Orleans, en erna (eventueel op m'n eentje) nog naar Atlanta te reizen. Is dat te doen? Zo zonder auto en als meisje alleen, is het relatief veilig daar? Ja ik weet het is een grootstad maar zo was ik afgelopen zomer bv op m'n eentje in Washington DC en dat was absoluut geen probleem om overal te geraken en me veilig te voelen overdag haha.
EDIT: nevermind, ik zie dat er een apart topic is over de veiligheid!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer