Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

reis skyfitswim: eerste reis route wim veel tips gevraagd

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
skyfitswim
Amerikafan

Re: reis skyfitswim: eerste reis route wim veel tips gevraag

Bericht door skyfitswim »

nog bijna 2 weken en het is zover voor ons.
ben erg nieuwschierig en ook zenuwachtig. tickets universal studio's , alcatraz en sealife zijn gekocht.
Heb statief gekocht voor af en toe eens te gebruiken, vooral in upper antelope
Iemand tips , hoe ik daar het beste foto's kan nemen ( nikon p90) ?

we hebben nog niks geboekt van jeeptour voor monument valley, is toch wel daar ter plaatsen nog te doen?( zijn er maar een paar uurtjes)
zelf door die zand route rijden zullen men vrienden niet zien zitten.

dit is men wandeling voor san francisco ,te doen op 1 dag ?

Wandeling: Met de taxi naar omgeving van de golden Gate bridge. We maken relax een wandeling op de golden Gate bridge en gaan rustig verder langs crissy field - fort Manson- de beroemde kronkel weg van lombard Street - haven van Fisherman’s Wharf - trappen van roberd street -embarcadero shopping center – ferry plaza farmers market – China Town en uiteindelijk terug richting hotel. Onderweg alles verkennen iets drinken/ eten/genieten

Verder dag 2 nog te verkennen , eventueel met auto Castro/ twin peaks , almo sq, alta plaza, pacifics heights, golden gate park ,een rit met tram enz.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

De gidsen in Antelope Upper Canyon weten alles van fotografie. Ze geven prima tips voor het maken van de mooiste foto's en de camerainstellingen. Zet de flits uit...Met slechts een paar uur in MV zou ik overwegen te genieten van de uitzichten van het visitor center. Je kan naar de parkeerplaats rijden en dan een guided tour maken met een de gidsen, maar een paar uur zal soms niet genoeg zijn dan omdat je toch ook wel het visitor center wil bezoeken etc. Al die bezoeken nemen langer dan je vaak denkt. Op onze eerste reis waren we van de uitzichten danig onder de indruk en hadden geen behoefte een tour te maken. Op andere reizen zijn we zelf de valley ingereden.
Yeehaw
Isis
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Isis »

Paar technische dingen.
*Kies voor klein diafragma, groot cijfer (11 of 16). Dan heb je veel scherpte-diepte. En zet de Iso niet te hoog, te hoog levert korrels.
*Let op reflecterend licht dat is mooier dan rechtstreeks licht. Hoewel ik geen ervaring daar heb maar wel algemeen fotograferen en techniek en een en ander gelezen, kan ik je zeggen dat als je direct licht hebt en de donkerste schaduwen dat het eerste wit wordt en het laatste zwart. Het contrast is te groot (3-4 stops licht soms) dat kan een camera niet verwerken.
*Houdt de gulden snede; 1/3 2/3 in de gaten.
*Bij grote landschappen zet iets op de voorgrond (let ook hier op klein diafragma). En soms iemand (heel klein) op een foto voor de schaalgrootte.
En zo zijn er nog veeeeeel meer tips, maar dan wordt het erg veel om te onthouden. :shock:
Veel plezier. Wij moeten nog even wachten.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
skyfitswim
Amerikafan

dank je iris voor de vele tips. ik ga ze zeker een uitproberen en het boekje goed lezen :-)
ik heb spijt dta ik geeh workshop heb gedaan het enige wat ik onthouden had van wat ze me zeiden was geen flits gebruiken en lange sluiting tijd
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Zet uw toestel op de stand diafragma voorkeur, kies een klein diafragma (groot getal) en uw camera zal de belichting en sluitertijd automatisch berekenen. Flits laat je af, maar die is normaal toch manueel op diafragma voorkeur stand (meestal A genoemd, A van aperture).

Compactjes plaats je op stand zonder flits, en hopen dat ze goed kunnen focussen en niet enorm grote sluitertijden nodig hebben.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

skyfitswim schreef:dank je iris voor de vele tips. ik ga ze zeker een uitproberen en het boekje goed lezen :-)
ik heb spijt dta ik geeh workshop heb gedaan het enige wat ik onthouden had van wat ze me zeiden was geen flits gebruiken en lange sluiting tijd
Hoi.. fff ik heet Isis (geen iris dat is iemand anders).
Lange sluitertijd komt vanzelf als je kleine diafragma(AV) waarde kiest zoals GoBieN ook zei. Als je uit de hand fotografeert let dan op dat de waarde van sluitertijd (TV) niet onder de 60 komt (globaal).
En inderdaad liever geen flits, dat kan zo een keer als je een gezelschapje fotografeert binnen. Maar liefst niet.

Lees de gebruiksaanwijzing van je camera nog eens goed door en probeer thuis nog wat dingen uit. Bijvoorbeeld lage en hogere en heel hoge ISO (moet wel beetje donker zijn), en kijk op je compu wanneer er een ruis korrel te zien is. Ruis komt bij hoge ISO maar de mate waarin hangt van camera zelf af. De kwaliteit verandert erg. Als je in USA nog moet kijken hoe je ISO verhoogt dan wordt het lastig om te gaan gebruiken.
Succes veeeeel plezier.
skyfitswim
Amerikafan

ik ga het zeker eens proberen, dus het beste is dat je foto's maakt met de A stand dan,
je hebt ook m van manueel en S van snelheid ?

is dat sluiters tijd 6" 1" of 1/2 , 1/2.5 , 1/6 , 1/8 enz wat is da het beste ?
je het ook F2.8 en F8.0

bij S heb je 8" (heel traag , heel licht beeld ) 1/320 tot 1/2000 ( heel snel , donker ). ben het aan het testen nu .
moet ik de iso nu altijd verandern of niet ?

wat ook leuk is bv als je een vogel of dier ziet en de achter grond graag wat troebel hebt en het dier scherp. wat moet je dan doen of een prachtig landschap hebt als monument valley
ik heb op vorige vakantie een fontein getest maar dat ging niet zo goed ook daar kun je ook 2 effecten krijgen zeggen ze
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Als je uitgaat van een bepaald diafragma, hoef je de sluitertijd niet meer handmatig in te stellen. Diafragma lensopening) en sluitertijd bepalen samen de belichting. Langere belichting of groter diafragma betekent meer licht, en andersom. Let alleen op dat je sluitertijd niet te lang wordt, want dan wordt de foto onscherp. In dat geval moet je je diafragma groter maken (= kleiner getal).
Voor een onscherpe achtergrond (kleine scherptediepte) is een groot diafragma nodig. Met veel licht is dat lastig. Wil je juist alles scherp, dan moet je een zo klein mogelijk diafragma gebruiken.

Wil je bij een fontein of rivier het water niet "bevriezen", maar beweging weergeven door het water onscherp weer te geven, dan heb je een lange sluitertijd nodig (wel met statief fotograferen dan om de rest wel scherp te houden). Je diafragma zal dan klein zijn omdat er veel licht binnenkomt door de lange sluitertijd. Als het heel licht is, zal het lastig zijn om een lange sluitertijd te gebruiken.

Voor Antelope Canyon: er zijn gidsen die je graag helpen, zij weten precies hoe je het beste foto's kunt maken daar.

Marianne
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

is dat sluiters tijd 6" 1" of 1/2 , 1/2.5 , 1/6 , 1/8 enz wat is da het beste ?
je het ook F2.8 en F8.0

bij S heb je 8" (heel traag , heel licht beeld ) 1/320 tot 1/2000 ( heel snel , donker ). ben het aan het testen nu .
moet ik de iso nu altijd verandern of niet ?
Sluitertijd uit de hand tot max 1/50 van een sec. 6"1' is 6 min en 1 sec. Dat red je dus niet uit de hand. 1/2 is een halve seconde... ook niet dus. pas bij 1/60 bij mij staat in scherm 60. Dan kan het bijna zonder gevaar voor bewegingsonscherpte doordat je ademt/ het toestel iets beweegt met indrukken.
Als je 1/ 20 hebt moet je erg vast hand hebben of een statief.

Iso -waarde
Een praktijk voorbeeld verzonnen maar wel reeel: ALs je een foto wilt maken op 400 ISO met Av 11 en je ziet in scherm dat de sluitertijd 20 is (regelt camera zelf). Dan kun je beter de ISO waarde omhoog gooien naar 1600 dan wordt de sluitertijd waarschijnlijk net genoeg om uit de hand (min 1/60 liever 1/125)te fotograferen. Je moet het even proberen.

Als het heel zonnig is dan zet je de ISO op 100 of 200. En dan kun je met Av 11 nog een sluitertijd 250 halen Soms doen camera's wel tot 4000 of wel 1/4000 van een sec. Op de automaat regelt de camera zelf de ISO maar klapt ook vaak de flitser uit.

Als het buiten donkerder wordt kun je de ISO testen of binnen natuurlijk. Gewoon ff pielen dan weet je beter wat er gebeurt. Let wel op dat je de ISO waarde niet steeds op 1600 laat staan want bijde meeste camera's krijg je dan een behoorlijk korrelig beeld. Ik zal ff zoeken of ik wat voorbeelden kan vinden (niet de mooiste misschien maar voor de techniek).
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

1600 ISO, 0,3 sec, F5,6 (=AV)
1600 ISO, 0,3 sec, F5,6 (=AV)
Dit is een met wat langere sluitertijd.. wel uit de hand.. dus bewegings onscherpte van mijn beweging en van de beweging van vuurwerk (dubbel).
1600 Iso 1/50, F 5,6
1600 Iso 1/50, F 5,6
Deze is met kortere (sneller)sluitertijd 1/50 dat gaat al beter.
Hier zie je goed korrels...
Hier zie je goed korrels...
Tja met zo'n foto komen ook de korrels tevoorschijn.
Hopelijk heb je wat aan deze illustraties.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Als je de A of AV stand gebruikt zal de camera automatisch een geschikte sluitertijd kiezen.
Een klein diafragma betekent een kleine opening waardoor het licht er zeer fijn en scherp binnenkomt (zeer simplistische uitleg). Dit zorgt voor een grote scherptediepte, dus ideaal b.v.b. voor een landschap. Door die kleine straal heeft de sensor wel minder licht binnen, waardoor hij langer moet blijven openstaan om toch een goed belichte foto te hebben.
Het diafragmagetal is het getal die je op de camera kunt instellen om het diafragma te regelen. Dit is wel omgekeerd evenredig. Dus een groot getal f/12 b.v.b. betekent een kleine opening. Om verwarring te vermijden spreken we meestal van diafragmagetal of zetten we de f(F) aanduiding erbij.

Licht gevoeligheid wordt in ISO uitgedrukt. Deze ISO waarde gaat bij de meeste modellen van ISO100 tot ISO1600 of soms ISO3200. Deze waarde stelt de gevoeligheid aan licht van de sensor in. Bij grote gevoeligheid is er kans op korreligheid in beeld. Overdag bij helder weer schiet men meeste foto's op ISO100. 's avonds of 's nachts kan je de ISO omhoog brengen. Wanneer je de ISO aanpast zal de camera de sluitertijd opnieuw aanpassen om toch een correcte belichting te bekomen. Meeste camera's hebben ook een automatische ISO stand. Ik zou niet snel boven ISO800 gaan, tenzij het echt nodig is.

De S (sluitertijd) stand biedt je de mogelijkheid om sluitertijd te kiezen en de camera past dan de rest aan (diafragma).
De P (programma) stand rekent alles uit voor jou, maar je kan dan zelf alles aanpassen naar wens.
De M (manueel) stand, bij deze stand berekent de camera niets, jij moet alles zelf instellen.

Als je ook nog een AUTO stand hebt doet die stand alles automatisch, ook de flits. En je kan niks aanpassen.

Dit is mijn leken uitleg.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Super!
Heb je ook nog Av of A stand waarbij jij je Aperture /diafragma kunt kiezen en de sluitertijd zich aanpast.
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Misschien heb je hier wat aan als voorbeeld.

Diafragma 6.3.
1/8 sec
ISO 500
Witbalans automatisch

Als ik diafragma lager had gezet dan was de sluitertijd omhoog gegaan.

Wellicht handig om in RAW en JPG te schieten? Dan kan je later met PS nog je witbalans aanpassen op de pc. Dat geeft echt veel voordelen. Neem dan wel genoeg geheugenkaartjes mee (een hele snelle uiteraard) want het vreet wel geheugen :wink: En neem extra opgeladen batterijen mee!

Ook toch de tip om te eens te proberen om manueel te schieten, vaak kan je dan zelf net wat meer doen met het belichting. Stapje over of onderbelichten.

Afbeelding
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Ik heb dit gevonden op internet en bewaard voor onze reis vorig jaar. Wellicht heb je daar ook wat aan?

Tips voor fotografie in Antelope Canyon.
1. Neem niet teveel spullen mee. Alleen de camera en lensen
2. Neem het liefste een lichtmeter mee
3. Liever onderbelicht dan overbelicht. Kies evt 1,5 stop onderbelicht. Schaduw kan je makkelijk bewerken, maar overbelichte stralen niet!
4. De zon moet recht boven de canyon staan. Dus 12 uur in de middag!
5. Stel de hoge lichten in zodat je op je scherm kunt zien wat extreem overbelicht is.
6. Neem een statief mee! (3 poot)
7. Kies lange sluitertijden
8. Kies voor een grote DOF (dept of field) en kies daarom een hoger diafragma bijv F11
9. Voorkom direct zonlicht op de stenen, maar liever indirect
10. Sluitertijd verschilt van 10 tot 100 seconden
11. Stel bracketing in!

• Don’t be in a hurry. The tour groups visiting Antelope Canyon come in truckloads of 6 to 18 people each. In most cases, group members are in a hurry to get through the canyon. The truth is, the first two or three chambers are the most beautiful and usually have the best light. By hanging back in the group, you can have these chambers all to yourself — before the next group comes through. (That’s how I found myself alone with just one other photographer for a full five minutes with this beautiful scene in front of me.)
• Turn off your flash. Flash illumination will wash out the colors and cast deep shadows where shadows simply don’t belong. If your camera has an “automatic” or “program” mode, it should be “smart” enough to get the exposure right. This photo was taken with natural light. And no, I didn’t use Photoshop to enhance it.
• Use a tripod. This is must. Don’t trust image stabilization features. I mount my camera vertically on the tripod and extend its legs while I’m still on the truck, so I’m ready to go right away. Then all I do is spread the tripod’s legs, embed its feet in the sandy floor of the canyon, and fine-tune to frame my subject. And, in case you’re wondering, my tripod for this duty is a $10 model that was thrown in as a giveaway with my video camera — in other words, a piece of junk.
• Use a cable release…or your camera’s self-timer. Pushing the button on your camera will shake it — possibly enough to blur the image. That’s why you should use a cable release to snap the photo. Your camera doesn’t support that? No problem. Set the camera’s self timer to one or two seconds and press the button. Your button-pressing finger will be safely out of the way when the photo snaps.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Zou Wim dit allemaal op zijn camera hebben (Hoge lichten, bracketing)?
RAW moet je toch wel wat van weten.. ik weet al redelijk wat maar met RAW kan ik nog niet uit de voeten.

Ik dacht maar misschien ten onrechte dat je een wat uitgebreide compact hebt. Roep ff Wim.
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Je hebt gelijk Isis. Ik dacht een D90 te hebben gelezen :roll:
skyfitswim
Amerikafan

dimple schreef:Je hebt gelijk Isis. Ik dacht een D90 te hebben gelezen :roll:

ik heb een nikon coolpic p90 niet d 90 zal me vergist hebben :-s.
ik kan heel moeilijk goeie foto's maken als het donker, is ook vuurwerk of een fontein lukken me niet zo goed.
je hebt verschillende standen op het foto toestel P,S, A , M , u1 , u2 , scene , lopend ventje ( is maar 3 mega pixel) en automatisch

ik ga die tips eens nakijken of ik ze kan toepassen.
het is altijd leuk dat je toch al weet hoe je instelling moeten staan he en dat je foto's toch min of meer lukken of toch scherp zijn.
skyfitswim
Amerikafan

@ Isis

wouw tof ga ik eens proberen ik zie dat ik bij stand m alles zelf kan regelen zowel iso als f ( diafragma ). dat begin ik ongeveer al wat te begrijpen

dus tot nu toe , lage iso voor minder korrels en vooral bij fel zonlicht of overbelichting gebruiken, als het donker is mag die ik die iso hoger zetten klopt dat ?

ik zal nogwat moeten proberen :-)
skyfitswim
Amerikafan

@ dimple

ja daar zal ik ook alvast veel aan hebben., ga alles afprinten en goed bestuderen en uitproberen.
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Hoi Wim
De M stand moet je zelf de Av aan de sluitertijd (TVof S) aanpassen dat is best lastig. Begin niet te moeilijk.. Volgens mij heb je mogelijkheid om AV /A voor te kiezen.
MAAR: Als je geen AV voorkeuze hebt, zou ik eerder gaan om de tijd als voorkeuze te nemen en dan stel je in principe bijvoorbeeld 125 (=1/125 v sec) in dan heb je geen bewegingsonscherpte. De sluitertijd wordt er dan bijgekozen doro de camera.Kijk in de zoeker op op het schermpje welke Av de camera kiest bij de sluitertijd. Een groter getal geeft meer scherpte diepte.
Mocht het te donker zijn voor je camera, meestal gaat er dan iets knipperen of piepen. Av van 8-16 is prima in Canyon schijnt zelfs 22 goed te zijn.
Dan kun je naar 1/60 gaan of de ISO waarde verhogen naar 650 of 800. In NL heb ik de ISO door het jaar heen tussen de 200 -400 staan. In USA zal het over het algemeen in Utah wel licht zijn dus 200 of 100 overdag dan. Ik zie dat je ook toto 6400 ISo kunt gaan, meestal geeft dat en 3200 behoorlijke ruis.. korrel.

Ik lees over de camera die ik niet ken..:
Zoals we wel vaker zien bij dit soort superzoomcamera’s, kun je het toestel beter op een statief zetten wanneer je volledig ingezoomde foto’s neemt. Hoewel de P90 voorzien is van sensor-shift beeldstabilisatie, kan deze techniek niet voorkomen dat je onscherpe platen krijgt, wanneer je bij volle zoom de camera iets laat trillen.
Uitzoeken en experimenteren
Zoals je zou verwachten, duidt deze functie op handmatige instellingsmogelijkheden. Die zijn er dan ook volop. Geoefende fotografen kunnen zich uitleven met sluitertijden, diafragma-opening, witbalans, ISO-instellingen, scherpstelprioriteit en ga zo maar door. De knoppen waarmee je dit doet zijn netjes binnen bereik van je rechterduim en –wijsvinger geplaatst
.
Lijkt prima camera die goede foto's kan maken, maar goed ik ben een Canon mens... 8)
Als je wat hebt geprobeerd en vragen hebt moet je ff roepen.. kan ook via een ander draadje bij off topic oid stuur dan wle ff een pb.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer