Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rijbewijs USA

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
brevan
Amerika-ontdekker

Rijbewijs USA

Bericht door brevan »

Hallo,

geldt een Belgisch rijbewijs in de states of heb je daarvoor een speciaal amerikaans rijbewijs nodig of zo?

En hoe moet dit dan?

gr brevan
Clint
Amerika-expert

Re: Rijbewijs USA

Bericht door Clint »

Als toerist mag je gewoon op je Belgische rijbewijs rijden.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Stefan-Greta
Amerika-ontdekker

Bericht door Stefan-Greta »

Beste,

In principe geldt een Belgisch rijbewijs indien je een Europees model hebt (waar de tekst in het Engels staat). Wat je eventueel kan aanvragen (bij VAB of je gemeentehuis) is een Internationaal rijbewijs. Dit is een boekje dat een afschrift bevat van je rijbewijs in verschillende talen. Het kost een 15-tal Euro, maar is enkel geldig samen met je rijbewijs. Wij hebben dit op onze reizen naar de US steeds mee, maar hebben het nog nooit moeten (bij autoverhuur of andere gelegenheden) nodig gehad. Meer info vind je op: http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rij ... rijbewijs/ of op http://verkeerweb.be/rijbewijs/art53_56.html

Een Amerikaans rijbewijs kan je volgens mij enkel bekomen als je resident bent in de US.

groetjes,
Stefan
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik zie 'Internationaal Rijbewijs' weer eens voorbij komen... :shifty:

Gebruik de zoekfunctie hier op het forum en er gaat een wereld voor je open.

Verder zeg ik niets... :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

geldklopperij :mrgreen:
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Niet altijd: Zo vroeg ik een vriend van me te checken of ik normaal verzekerd ben als ik van VA naar IL in zijn truck rij. De verzekering meldde dat het geen probleem was maar dat ik wel een internationaal rijbewijs moet hebben.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Het hangt van de staat af alsmede van het land van herkomst. Huurbedrijven hebben soms hun eigen regels. Ook de verblijfsduur kan van belang zijn.

Het grappige is echter dat je met een 'gewoon' rijbewijs uit Europa hier wagens mag besturen waarvoor je in Europa een speciaal rijbewijs nodig zou hebben (bijv. kleine vrachtwagens, aanhangers).
breaker9240
Amerikakenner

Bericht door breaker9240 »

Enige wat op mijn rijbewijs in het engels staat is drivers license.

De rest is in het Nederlands.

(btw ben belg he ;))
Fotos huwelijks reis 2010 => phoenix - LA > http://www.facebook.com/sven.perm" onclick="window.open(this.href);return false;
bigfish
Amerika-ontdekker

Bericht door bigfish »

Op de website van de FOD Buitenlandse Zaken kan je het volgende advies terugvinden :

Rijbewijs

Een Europees rijbewijs wordt aanvaard indien men geen resident is in de Verenigde Staten. Nochtans verifieert u best met de maatschappij waar u een auto wenst te huren of zij dat rijbewijs aanvaarden. Om eventuele problemen te vermijden bij een controle door de verkeerspolitie is het aan te raden naast het Belgische rijbewijs ook een internationaal rijbewijs voor te leggen. Dit kan aangevraagd worden bij de gemeentelijke administratie.Het rijbewijs heeft in de Verenigde Staten ook de functie van identiteitskaart zodat het ook kan voor komen dat uw rijbewijs wordt gevraagd in situaties waar u niet met een wagen rijdt.

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... n.jsp#tab5

Met andere woorden: voor alle zekerheid vraag je best wel een internationaal rijbewijs aan, het is immers aangeraden. Ik kan me voorstellen dat men liever eventuele problemen ter plaatse vermijdt dus ik zou niet kijken op die € 16.
breaker9240
Amerikakenner

Bericht door breaker9240 »

Gho ik vind als ik het zo kan doen hou ik het zo wel.

Ik huur gewoon via alamo (geboekt bij usa reisen)

Mensen (belgen dan) Ervaring met hun rijbewijs in de states?
Fotos huwelijks reis 2010 => phoenix - LA > http://www.facebook.com/sven.perm" onclick="window.open(this.href);return false;
bigfish
Amerika-ontdekker

Bericht door bigfish »

breaker9240 schreef:Gho ik vind als ik het zo kan doen hou ik het zo wel.
Je volste recht natuurlijk maar ik persoonlijk loop liever niet het risico m'n reis van €2.500 te laten stuklopen op €16, maar ieder zo zijn eigen keuze...
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

breaker9240 schreef:Ik huur gewoon via alamo (geboekt bij usa reisen)

Mensen (belgen dan) Ervaring met hun rijbewijs in de states?
Nooit problemen gehad bij Alamo via usareisen. Op de kantoren waar ik geweest was, kende ze de papiertjes ook al goed.

Ik zou me daar echt niet ongerust over maken.

Ik heb na al die jaren forum lezen, nog geen enkel verhaal gelezen dat iemand zijn rijbewijs geweigerd werd en dat ze bijgevolg geen auto kregen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Big Al schreef:Het hangt van de staat af alsmede van het land van herkomst. Huurbedrijven hebben soms hun eigen regels. Ook de verblijfsduur kan van belang zijn.

Het grappige is echter dat je met een 'gewoon' rijbewijs uit Europa hier wagens mag besturen waarvoor je in Europa een speciaal rijbewijs nodig zou hebben (bijv. kleine vrachtwagens, aanhangers).
Volgens mij is dat niet waar. Je mag in het buitenland met de combinaties rijden waarvoor jouw rijbewijs geldig is. Er is een uitzondering gemaakt voor RV's.

Het is namelijk ook zo dat ik als nederamerikaan (die nog een ned (B) rijbewijs ook heeft in Nederland) geen E bij B mag halen omdat ik niet in ned woonachtig ben.
Echter met mijn amerikaanse rijbewijs mag ik wel gewoon in europa rondrijden met een auto/aanhanger combo waar normaal gesproken BE voor vereist zou zijn.
robinlindeboom
Amerika-ontdekker

Bericht door robinlindeboom »

dus jij zegt dat iemand met een gewoon rijbewijs gehaald in de VS je gewoon in Nederland kunt rijden zonder problemen?
Mijn vriendin komt namelijk naar Nederland en het zou jammer zijn wanneer ze hier opnieuw een rijbewijs moet halen.

Alvast bedankt.

Robin
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Als zij zich permanent wilt vestigen in Nederland dient zij binnen 185 na registratie in Nederland haar Nederlands rijbewijs te halen; omwisselen van een Amerikaans rijbewijs in een Nederlands rijbewijs is helaas niet mogelijk, en na die 185 dagen door blijven rijden met een Amerikaans rijbewijs is niet toegestaan.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Wat Dento zegt.

Wat ik zeg is dat als ik in ned op bezoek ben , ik met de auto en caravan combo van mijn ouders(waarvoor in ned BE vereist is) mag rijden.
Ookal heb ik nog steeds een B rijbewijs, als niet inwonende is het voor mij onmogelijk om er E bij te halen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer