Texas Boy schreef:Geef jij eens een goede reden waarom alle hulp die aangeboden is afgewezen word en als deze geaccepteerd was de schade nu veel minder zou zijn. Word moe van al die mensjes die Obama altijd maar beschermen, man is een empty suit, kan niets en laat het nu 18 maanden zien, hij is een ramp op zichzelf, kijk naar maar eens goed na het Stewart filmpje en over andere presidenten gesproken, Bush heeft wel hulp toegelaten na Katerina, Obama is bang dat zijn vrienden van de Union boos worden en laat het volk de dupe ervan worden, als dat niet zo is hoor ik dit graag van je.
Strikt gezien kunnen buitenlandse bedrijven niet opereren in Amerikaanse wateren, sectie 27 van de "Merchant Marine Act" van 1920 verbied dit. Deze "belachelijke" wet, beter bekend als de "Jones Act" verplicht zelfs dat de schepen in kwestie in Amerika door Amerikaanse bedrijven gebouwd moeten zijn én voorzien moeten zijn van Amerikaanse crewleden... Men is dus, zolang men deze wet niet opheft, gebonden met handen en voeten...
Ik was (en ben eigenlijk nog altijd) een voorstander van Barack Obama... Ja, ik ben er van overtuigd dat heel wat Amerikanen liever McCain of Pailin gezien hadden maar voor het imago naar het buitenland toe is Obama écht wel het beste wat de USA kon overkomen... De USA had sinds de aanstelling van Bush Jr. erg veel aanzien verloren, zeker bij trouwe partners en bondgenoten, er was nu eenmaal een grondige wijziging nodig om de toekomst van de USA als grootmacht niet in het gedrang te brengen... Als Amerikaan / ingewekene zie je er waarschijnlijk anders tegenop maar geloof me, de USA had in het voorbije decennia enorm veel "credibility" verloren... Obama mag dan wel niet de beste president ooit zijn, hij is IMHO stukken beter dan z'n voorganger Cowboy Bush... En ja, hij laat steken vallen en hij zal dit ongetwijfeld nog doen... Maar ondertussen is er elders in de wereld (weet je, er bestaat nog zoiets als een wereld buiten de USA) wel stilaan opnieuw respect aan het groeien voor "jouw" land... Ik heb vorig jaar 2 weken in Texas gezetn en heb er met menige mensen ellenlange discussies gevoerd over het beleid van Bush en dat van z'n opvolger Obama, meer dan de helft van de personen die ik gesproken heb waren blij dat er een nieuwe wind waaide en dat Bush opnieuw op z'n ranch zat... En dat nota bene in de staat van Bush zelf!
Maar goed, het gaat hier niet over Bush en over Obama maar wel over de olieramp... Of toch misschien nog 1 ding...
Je haalt Katrina aan waarbij Bush wel buitenlandse hulp inriep... Zoals ik reeds gemeld heb is er een enorm verschil in de aard van de rampen... Ja, de BP ramp is verschrikkelijk en zal nog menig decennia gevolgen hebben voor de mensheid en het milieu... Maar toch is de ramp van een heel ander kaliber dan de Katrina ramp... Katrina was een natuurramp, een ramp waarbij meer dan 1.000 dodelijke slachtoffers vielen en waarbij tot op heden nog meer dan 2.000 personen vermist zijn, alles bij elkaar goed voor meer dan 3.000 personen die overleden zijn of waarvan het vermoeden bestaat dat ze de ramp niet overleefd hebben... En dan spreken we nog niet over de gewonden of de infrastructuur die vernield was... In dit geval ging het over een ramp met acute dreiging voor het leven van de mens en waarbij noodzakelijke infrastructuur vernield werd. Zo'n ramp is van een totaal ander kaliber dan de BP ramp... Men spreekt hier over acuut levensbedreigende situatie, iets wat je hoegenaamd niet kan zeggen over de BP ramp... In een noodsituatie met acute levensbedreiging geldt de regel "Dolus an virtus, quis in hoste requirat" ofte "het doel heiligt de middelen"... No questions asked... Men kan voor zo'n ramp de buitenlandse hulp gewoonweg niet in twijfel trekken, men kan er geen kritiek op uiten omdat het hier gaat over een reddingsoperatie ten behoeve van mensenlevens die in gevaar zijn. In het geval van de BP ramp zit je met een zeer grootschalige ramp die een totaal ander kaliber heeft dan de Katrina ramp. De enige slachtoffers die gevallen zijn, zijn deze die in het initiële ongeval gevallen zijn, ondanks het enorme olielek van 10 miljoen liter per dag is er geen "acuut" gevaar voor de mensheid. Er dreigen geen mensen te sterven door het olielek op korte termijn. Er worden wel "enkele" mensen ziek maar de omvang is te beperkt om te kunnen spreken over een ramp met een acuut gevaar voor de mensheid. Pas op, versta me niet verkeerd, als lid van verenigingen zoals het WWF e.d. bloedt mijn hart bij het zien van de tragische beelden van de dode, zieke en besmeurde dieren, het doet me pijn om te zien dat een groot deel van onze prachtige natuur vernield wordt door de ramp, maar hoe je het draait of keert, de kern van de ramp ligt niet bij het in gevaar zijn van mensenlevens... En net het in acuut gevaar zijn van mensenlevens maakt het verschil tussen je laars kunnen lappen aan alle wetten zonder dat er ook maar iemand een opmerking zal maken of het moeten volgen van de geldende wetten... Uiteindelijk is het een politiek spel nu... Als Obama op dit moment zegt "kust allemaal ferm m'n kloten, 'k doe m'n goesting" en hij roept massaal hulp in van het buitenland dat kan je er zeker van zijn dat hij zijn politiek doodsvonnis getekend heeft... Nu als het enkel dat was denk ik dat hij inderdaad buitenlandse hulp zou inroepen, kostte wat het kost... Maar helaas liggen de zaken ook nog anders... Elk bedrijf dat zich benadeeld voelt door het inroepen van buitenlandse hulp kan op een rechtmatige manier een rechtzaak aanspannen tegen de overheid... En men mag er zeker van zijn dat dit gewonnen zou worden... Want hoe je het ook bekijkt, je kan eigenlijk niet zeggen dat er noodzaak is om buitenlandse hulp in te roepen (gezien door de ogen van menig Amerikaans bedrijf, etc...)... En waarschijnlijk is dit ook de manier waarop BP Obama onder de duim houdt... BP zal de eerste zijn om een rechtzaak aan te spannen moest het zover komen, daar mag je zeker van zijn... Langs de andere kant pleegt Obama nu ook wel politieke zelfmoord, op dit ogenblik kan je eigenlijk stellen dat de kans bijzonder klein is dat hij nog een 2de ambstermijn zal uitdoen, zeker als de ramp nog lang duurt...
Het is eigenlijk een vicieuze cirkel... Wat hij ook doet, het resultaat is altijd hetzelfde... Dus kiest hij op dit ogenblik voor de weg waarvan men denkt dat deze het minste schade berokkend aan de USA... Maar welke keuze hij ook maakt... Het zal altijd de verkeerde zijn...