Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

TomTom

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: TomTom

Bericht door Old Faithful »

Er zijn inderdaad al heel wat discussies gevoerd over de vraag wel of niet een navigatiesysteem. Omdat er een kans is dat iemand die gaat zoeken op "navigatiesysteem" of "TomTom" in dit topic terecht komt, plaats ik hiet toch nog even mijn "waarschuwing."
Veel navigatiesystemen, niet allemaal overigens, kunnen alleen een route berekenen van A naar B, eventueel via C. Dat doen zij aan de hand van instellingen. Kies je voor "snelste tijd", dan krijg je meestal een route via Interstates, en dat wil ik in ieder geval vaak niet. Kies je voor " kortste afstand" dan heb je kans op al dan niet onverharde achterafweggetjes terecht te komen. Ik rij de route dus meestal m.b.v. de kaart om precies de wegen te rijden die ik wil en ik gebruik het navigatiesysteem dan om hotel, supermarkt e.d. te vinden. Dat vind ik weer wel erg handig.
Een navigatiesysteem is een hulpmiddel, geen blindegeleidehond. Gebruik dus ook je gezond verstand (en een kaart :wink: ).
Of iemand wel of geen navigatiesysteem meeneemt blijft natuurlijk eigen keuze.
Groet,

Old Faithful
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Pete.Z schreef:Ach, en ik had dezelfde reden als Marianne, gewoon even er op wijzen dat het echt niet hoeft.
Maar daar gaat het nu net om, die vraag werd niet gesteld. Dus hoeft ook niet beantwoord te worden. Denk dat vragensteller voor zichzelf wel kan bepalen of het noodzakelijk is of niet voor hem of haar. Bovendien werd al aangegeven dat ze er graag gebruik van wilden maken in Amerika. :wink:
Old Faithful schreef:Veel navigatiesystemen, niet allemaal overigens, kunnen alleen een route berekenen van A naar B, eventueel via C. Dat doen zij aan de hand van instellingen. Kies je voor "snelste tijd", dan krijg je meestal een route via Interstates, en dat wil ik in ieder geval vaak niet. Kies je voor " kortste afstand" dan heb je kans op al dan niet onverharde achterafweggetjes terecht te komen.
En daarvoor heb je dus het prachtige (gratis) programma Tyre. Daarmee kun je de mooiste routes maken voor o.a. je TomTom. Zelf bepalen waar je allemaal langs rijdt. Gebruik het zelf al enige jaren tot mijn volle tevredenheid. :D

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Weet ik. Maar daar heb je met een A-B-C toestel ook niet veel aan en niet alle TomToms hebben een reisplanner en niet alle Garmins kunnen meer dan één tussenpunt verwerken.
Je kunt met dat, inderdaad handige programma, wel waypoints/favorieten aanmaken op plaatsen die je persé aan wilt doen en die in je toestel laden en gebruiken om te navigeren. Ik gebruik daarvoor overigens MapSource, omdat ik een Garmin heb.
Groet,

Old Faithful
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Coyote schreef:
Maar daar gaat het nu net om, die vraag werd niet gesteld. Dus hoeft ook niet beantwoord te worden.

Roland
Dan kunnen we bij deze 90% van alle topics verwijderen uit de database.

Juist het beantwoorden van niet gestelde vragen kan mensen verder helpen.

(overigens, even goeie vrienden, dat is hopelijk wel duidelijk) :thumbup:
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Is het niet gewoon met dit soort dingen zo dat het de toon is die de muziek maakt? Lijkt me niets mis mee om aan te geven dat zonder Tomtom een optie is maar de manier waarop dat in sommige gevallen gedaan wordt vind ik niet prettig overkomen. Aan de andere kant is de manier waarop er weer gereageerd wordt op die berichten ook niet altijd prettig.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Pete.Z schreef:Dan kunnen we bij deze 90% van alle topics verwijderen uit de database.
Misschien wel. :wink:

Feit blijft dat ik vind dat er vaak teveel voor de vragensteller wordt gedacht en vaak hele andere zaken naar voren worden gebracht waar niet om gevraagd wordt. Zal ik mij zelf ook wel eens schuldig aan maken maar het gebeurt gewoon te vaak. En ik vind het gewoon ronduit irritant dat elke keer maar weer moet worden aangehaald dat een navigatiesysteem niet nodig is als daar een keer een vraag over is. Net zoals Sequoia NP vaak wordt afgeraden 'want in Yosemite NP vind je die grote bomen ook'. Of, Los Angeles zou niet interessant zijn t.o.v. San Francisco dus kun je dat wel overslaan. Mensen willen graag naar Sequoia NP of Los Angeles, laat ze daar dan ook heen gaan. :?

Heeft ook alles te maken met het punt waar enkele maanden geleden druk over gediscusieerd, ongevraagd reisadvies en routeinformatie.
(overigens, even goeie vrienden, dat is hopelijk wel duidelijk) :thumbup:
Uiteraard! :thumbup: :mrgreen:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

maar de manier waarop dat in sommige gevallen gedaan wordt vind ik niet prettig overkomen

Welke manier is dat dan? Of liever hoe zou je het dan willen hebben? gewoon nieuwsgierigheid wb communicatie? :wink: Want dan zou die irritatie misschien ook niet ontstaan :roll:

En dan komen we meteen op het punt waar Roland het over heeft: afwijken van de vraag.
Echter goed vragen stellen en aangeven wat men wel en niet wil is ook handig, daar hebben we het een paar weken geleden ook over gehad, inderdaad mbt routes, wandelen, etc etc.

Maar dit fenomeen gebeurt al jaren, tenminste zolang ik op dit forum zit. Je krijgt zo wel meer info, wat opzich niet erg is, en vaak zelfs wel erg leuk en handig. Als de vraag ook maar beantwoord wordt. Maar dat is ook aan de vragensteller zelf.

Bovendien ben ik het met Marianne eens; als je zoekt en dit draadje Tomtom heet dan kom je hier op terecht en is een dergelijk advies helemaal niet zo overbodig. En dat niet omdat ik nu nog steed zo fanatiek tegenstander ben; ik ben genezen sinds mei dit jaar; zie Ingrid en Old Faithful. Zeker in de stad is het reuze handig, of als er een omleiding is. Maar zonder kaart kan en wil ik echt niet; TT geeft ook nog wel eens een weiland met een hek er voor aan, bovendien is het voor mijn bovenkamer wel goed dat het werk moet blijven verrichten :roll:
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

thuul schreef:
maar de manier waarop dat in sommige gevallen gedaan wordt vind ik niet prettig overkomen

Welke manier is dat dan? Of liever hoe zou je het dan willen hebben? gewoon nieuwsgierigheid wb communicatie? :wink: Want dan zou die irritatie misschien ook niet ontstaan :roll:
Punt is dat je op internet gewoon intonatie mist waardoor dingen al snel anders overkomen als ze bedoeld zijn.
Ik gebruik zelf bijvoorbeeld een :roll: als ik iemand echt ontzettend irritant vindt. Jij gebruikt deze smiley nu maar betekent dat automatisch dat je mij ontzettend irritant vindt? Misschien wel maar misschien ook niet.
Wat ik qua communicatie vaak vervelend vind is dat mensen hun mening als de waarheid verkondingen en ik denk dat je op die manier snel irritatie krijgt. Het zijn vaak nuances. Als iemand zegt "ik vind dat je prima zonder Tomtom kunt reizen, doe dat zelf al jaren met plezier" dan komt dat heel anders over dan "je hebt geen Tomtom nodig wij gaan al járen zonder op reis"
Er staat hetzelfde maar ik vind het anders overkomen maar misschien is dat wel een vrouwending ;)
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

nee die smiley gebruik ik juist als vragend object. dus dat is het eerste misverstand al weer --uit de weg. Vind het juist bere interessant dit gegeven, vanuit mijn achtergrond. Nonverbale communicatie is eigenlijk veel belangrijker dan verbale blijkt altijd maar weer, geloof dat er onderzoeken zijn met zelfs 60 -70%.

En verder heb je volkomen gelijk! Vandaar mijn vraag om dit nog maals eens duidelijk te omschrijven. :thumbup:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Nou hier dan maar de mening van iemand die al drie reizen met alleen de kaart gemaakt heeft en tot voor kort altijd op dit forum vertelde dat het prima zonder TomTom gaat.

Wij zijn nu drie dagen op reis in Amerika en gebruiken dit keer voor het eerst de TomTom. En ik moet zeggen, het heeft wel zijn voordelen.
Wij verbleven twee dagen in Phoenix en in de stad is het gebruik van een TomTom heel makkelijk. Je vindt heel simpel je route terug naar je hotel en we toetsten gewoon de dichtsbijzijnde Walmart in. Met de kaart was dit ook wel gelukt maar dit was toch wel een stukje relaxter.

Gisteren hebben we de TomTom gebruikt om de stad uit te rijden en dat was heel prettig, toen we eenmaal op de Interstate zaten hebben we hem uitgezet. De route naar Saguaro, Tombstone en Bisbee hebben we weer gewoon met de kaart gedaan. Dat heeft toch wat meer charme vind ik . Want ik heb gemerkt dat ik met de TomTom toch wat lui wordt en niet echt oplet waar we rijden, vreemd maar waar.
Ook hebben we op advies van een mevrouw van het visitorcenter een hele mooie pas gereden vanaf Saguaro. TomTom was vast moeilijk gaan doen over deze route of ik had hem helemaal in moeten stellen en daar heb ik nu net geen zin in.
Het hotel in Bisbee (San Ramon) hebben we ook gewoon gevonden zonder TomTom (ik zag het zo liggen toen we het stadje binnenreden)

Ik als verstokte anti TomTom gebruiker ben dus wel een beetje bekeerd. Voor steden en voor het vinden van bepaalde winkels en restaurants is het zeker gemakkelijk. En verder zit er inderdaad een uit knop op, die we dus ook gewoon gebruiken.

Marjon
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

:clap:
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Jouw verhaal klinkt een beetje als mijn vader Vana.
Die vond het ook allemaal niet nodig en een beetje onzinnig maar nadat hij er eentje van zijn eigenwijze dochter heeft gekregen is hij er behoorlijk blij mee.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Gek hoor ik gebruik de :roll: als ik het echt allemaal niet meer snap :oops:
Dat leert me dus nu dat zelfs het gebruik daarvan niet altijd goed over kan komen.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Katja schreef:Jouw verhaal klinkt een beetje als mijn vader Vana.
Die vond het ook allemaal niet nodig en een beetje onzinnig maar nadat hij er eentje van zijn eigenwijze dochter heeft gekregen is hij er behoorlijk blij mee.
:lol: :lol: :lol:

Ach ja, die oudjes zijn een beetje eigenwijs hè!

M arjon
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Leuk woord eigenlijk he: eigen - wijs :mrgreen: ( is dit wel de goede emoticon, geloof dat ik het maar op knipoogjes houd idt.)
anitaensylvia
Amerika-ontdekker

Bericht door anitaensylvia »

Hoi,

ik heb voor geinteresseerden een TomTom XL 340S in de aanbieding. Heb hem gebruikt voor mijn reis door Noordoost-USA. Op deze TomTom staan de kaarten van USA, Canada en Mexico. Doe een goed bod en hij is van jou! Het maakt de reis een stuk prettiger is mijn mening en al helemaal als je ergens midden in Boston en zo moet zijn.....

Gr. Anita
anitaensylvia
Amerika-ontdekker

Bericht door anitaensylvia »

Hoi,

heb hem net verkocht via marktplaats voor 60 euro. Dus ik zou hem bij Walmart of Bestbuy kopen en dan weer verkopen via internet als je terug bent van vakantie!

Gr. Anita
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Color01 schreef:ik ken mensen die zo'n ding bij walmart kochten , en na hun vakantie dat ding terug brachten naar walmart ...dat kan alleen bij walmart :lol:
Hollanders? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
PhoebeCaulfield
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door PhoebeCaulfield »

Als je in Amerika een TomTom koopt en terug in Nederland een kaart voor Europa, kun je die Amerikaanse TomTom dan ook zo instellen dat er Nederlands wordt gesproken?
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

PhoebeCaulfield schreef:Als je in Amerika een TomTom koopt en terug in Nederland een kaart voor Europa, kun je die Amerikaanse TomTom dan ook zo instellen dat er Nederlands wordt gesproken?
Dat lijkt me wel, maar misschien zijn er mensen die het voor 100% zeker weten
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer