Hier ben ik het zo mee eens! Sowieso vind ik al vaak, dat ouders hun kinderen voor van alles willen behoeden (zo maakt mijn Deense vriendin nog steeds het huiswerk voor haar elfde klasser, hoe gaat dat hem straks helpen?), maar op een gegeven moment gaan ze, homeschooled of niet, toch de wijde wereld in. Of dat nu college of meteen een baan is, maakt niet uit, ze moeten dan opeens hun eigen beslissingen maken. Dan moeten wij maar hopen, dat we ze de juiste normen en waarden mee hebben gegeven. Wat mij betreft komen ze op school al in aanmerking met drugs, alcohol etc, zodat we dat als familie kunnen bespreken. Die vragen zijn van alle drie gekomen met de jaren. Iets anders, maar daarom ben ik ook blij, dat ze hier op high school al leren autorijden. Zo hebben ze hopelijk genoeg ervaring, als ze eenmaal de lange afstanden naar college moeten rijden (schreef zij, wiens middelste morgen voor het eerst alleen naar zijn college gaat rijden, 160km, slik).wiepster schreef: Wat mij tegenhoud van homeschooling is dat de kinderen toch een keer de maatschappij in moeten en dan dezelfde types tegen komen, waar wij als ouders hen liever niet mee om willen laten gaan. Kinderen leren toch ook hun sociale vaardigheden door met mensen uit allerlei groepingeren om te gaan.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Homeschooling
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: Homeschooling
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- José
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Een (New Yorkse) vriendin van mij heeft altijd homeschooling gehad, niet om religieuze redenen. Moet toch toegeven dat ik haar een beetje 'wereldvreemd' vind.
Ze is erg opgevoed in een activistenmilieu. Ze ging al van kleins af aan mee met protesten e.d.. Waar ze dan van zou 'leren'.
En nog steeds is ze daar erg actief in. Al heeft ze zich erg tegen haar ouders verzet
(woonde een tijd in Nederland, Nepal en nu voor eens studie in Washington d.c., maar wil terug naar NL.)
Ik vraag me af of ze dat activistenmilieu zelf ook uit zou hebben gekozen, als ze naar school was gegaan.
Wij zijn qua leeftijd gelijk, maar merkten toen ze op haar 12e en later 16e hier op bezoek was dat we steeds minder gemeen hadden. Op haar twaalfde al las ze boeken of politiek en geschiedenis, ik las boeken als "gymclub de koprol".
Een bezoek aan het Anne Frank huis was een les voor haar. Voor mij een uitje.
Misschien is het mijn Nederlandse denken...
Ze is erg opgevoed in een activistenmilieu. Ze ging al van kleins af aan mee met protesten e.d.. Waar ze dan van zou 'leren'.
En nog steeds is ze daar erg actief in. Al heeft ze zich erg tegen haar ouders verzet
(woonde een tijd in Nederland, Nepal en nu voor eens studie in Washington d.c., maar wil terug naar NL.)
Ik vraag me af of ze dat activistenmilieu zelf ook uit zou hebben gekozen, als ze naar school was gegaan.
Wij zijn qua leeftijd gelijk, maar merkten toen ze op haar 12e en later 16e hier op bezoek was dat we steeds minder gemeen hadden. Op haar twaalfde al las ze boeken of politiek en geschiedenis, ik las boeken als "gymclub de koprol".
Een bezoek aan het Anne Frank huis was een les voor haar. Voor mij een uitje.
Misschien is het mijn Nederlandse denken...
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl
Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
http://mark-jose-usa09.reismee.nl
Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
Om antwoord te geven op je vraag: Ja. Wij geven thuisonderwijs, overigens niet in de VS maar in NL.
Leuk al die meningen verder over thuisonderwijs.
Afgelopen week is er een onderzoek gepubliceerd dat in opdracht van het Nederlandse ministerie van onderwijs is uitgevoerd. Er werd onder andere gekeken naar de uitstroom van kinderen en jongeren uit het thuisonderwijs. De conclusie was dat deze mensen over het algemeen sociaal sterker zijn dan leeftijdsgenoten en geen problemen ondervinden bij de overgang naar voortgezet onderwijs of werk. Zie: http://77.245.92.62/documenten-en-publi ... rzoek.html
Ook Amerikaans onderzoek toont aan dat mensen die thuisonderwijs hebben gehad gemiddeld beter presteren op college en meer betrokkenheid tonen bij de maatschappij dan leeftijdgenoten (stemmen vaker, doen meer vrijwilligerswerk etc). Zie: http://moneywatch.bnet.com/saving-money ... lege/2551/
Wat niet blijkt uit dit soort onderzoeken is of hier nu sprake is van een oorzaak-gevolg. Want we weten niet hoe deze mensen zouden zijn opgegroeid als ze naar school waren gegaan. Net zo min dat we weten of Einstein wel de wetenschapper was geworden die hij was, als hij geen thuisonderwijs had gehad. Maar het zou wel je angst weg kunnen nemen dat kinderen die thuisonderwijs krijgen, opgroeien tot wereldvreemde volwassenen. Kijk ook eens op deze lijst van bekende mensen die thuisonderwijs kregen: http://www.homeschoolacademy.com/famous ... oolers.htm
Ik wil hier niet beweren dat thuisonderwijs voor iedereen een betere oplossing is dan school. Ik denk dat de meeste kinderen veel beter af zijn op school, want thuisonderwijs eist nogal wat van de ouders. En niet iedereen kan/wil dat. Ik wil wel voorkomen dat hier een beeld ontstaat dat thuisonderwijs alleen maar ellende kan voortbrengen. Want onderzoek en mijn persoonlijke ervaring, laten zien dat thuisonderwijs iets heel moois kan zijn.
Leuk al die meningen verder over thuisonderwijs.
Afgelopen week is er een onderzoek gepubliceerd dat in opdracht van het Nederlandse ministerie van onderwijs is uitgevoerd. Er werd onder andere gekeken naar de uitstroom van kinderen en jongeren uit het thuisonderwijs. De conclusie was dat deze mensen over het algemeen sociaal sterker zijn dan leeftijdsgenoten en geen problemen ondervinden bij de overgang naar voortgezet onderwijs of werk. Zie: http://77.245.92.62/documenten-en-publi ... rzoek.html
Ook Amerikaans onderzoek toont aan dat mensen die thuisonderwijs hebben gehad gemiddeld beter presteren op college en meer betrokkenheid tonen bij de maatschappij dan leeftijdgenoten (stemmen vaker, doen meer vrijwilligerswerk etc). Zie: http://moneywatch.bnet.com/saving-money ... lege/2551/
Wat niet blijkt uit dit soort onderzoeken is of hier nu sprake is van een oorzaak-gevolg. Want we weten niet hoe deze mensen zouden zijn opgegroeid als ze naar school waren gegaan. Net zo min dat we weten of Einstein wel de wetenschapper was geworden die hij was, als hij geen thuisonderwijs had gehad. Maar het zou wel je angst weg kunnen nemen dat kinderen die thuisonderwijs krijgen, opgroeien tot wereldvreemde volwassenen. Kijk ook eens op deze lijst van bekende mensen die thuisonderwijs kregen: http://www.homeschoolacademy.com/famous ... oolers.htm
Ik wil hier niet beweren dat thuisonderwijs voor iedereen een betere oplossing is dan school. Ik denk dat de meeste kinderen veel beter af zijn op school, want thuisonderwijs eist nogal wat van de ouders. En niet iedereen kan/wil dat. Ik wil wel voorkomen dat hier een beeld ontstaat dat thuisonderwijs alleen maar ellende kan voortbrengen. Want onderzoek en mijn persoonlijke ervaring, laten zien dat thuisonderwijs iets heel moois kan zijn.
Bij thuisonderwijs zijn de ouders super betrokken bij het onderwijs van de kinderen en dat alleen kan al een groot pluspunt zijn. Niet alle ouders verdiepen zich hoe hun kind het doet op school, of wat er onderwezen wordt. Als ik alleen al zie hoe moeilijk het is om ouders bij elkaar te krijgen om mee te helpen op school voor iets wat alle kinderen ten goede komt.Wat niet blijkt uit dit soort onderzoeken is of hier nu sprake is van een oorzaak-gevolg.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Wow thnx voor alle antwoorden! Meningen zijn vaak verdeeld als ik het er met vrienden over heb en hier ook. Het zal nog even duren voor het zover is, maar ik hoop tegen die tijd in Amerika te wonen en anders dat het in Nederland minder gedoe is om het zo te kunnen doen.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het enige probleem wat ik met die lijst heb is dat er ook mensen als Jeanne d'Arc en Leonardo da Vinci op staan, en velen uit de 18e en 19e eeuw op staan; dat waren natuurlijk heel andere tijden, waar scholen (en thuisscholing) veel minder gemeengoed waren, en veel minder mensen (hoger) onderwijs hadden genoten (en dus ook niet aan thuisscholing konden doen). Daarbij hoeft succes niet in alle gevallen te danken te zijn aan een opleiding...FreezeM schreef:Kijk ook eens op deze lijst van bekende mensen die thuisonderwijs kregen: http://www.homeschoolacademy.com/famous ... oolers.htm

Dat gezegd hebbende is de lijst verder natuurlijk wel omvangrijk...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Mee eens. De leerplicht werd bijvoorbeeld in NL voor het eerst ingevoerd in 1900. Voor die tijd werkten de meeste kinderen. Het doel van de leerplichtwet was dan ook vooral het tegengaan van kinderarbeid. Gelukkig zijn er ook modernere voorbeelden zoals de zusjes Williams, Tim Tebow, Christina Aguilera, Whoopi Goldberg en natuurlijk de Fresh Prince of Bel Air Will SmithDento schreef: Het enige probleem wat ik met die lijst heb is dat er ook mensen als Jeanne d'Arc en Leonardo da Vinci op staan, en velen uit de 18e en 19e eeuw op staan; dat waren natuurlijk heel andere tijden, waar scholen (en thuisscholing) veel minder gemeengoed waren, en veel minder mensen (hoger) onderwijs hadden genoten (en dus ook niet aan thuisscholing konden doen). Daarbij hoeft succes niet in alle gevallen te danken te zijn aan een opleiding...![]()

En tja, worden mensen succesvol dankzij of juist ondanks hun opleiding....

Voor mensen die meer willen weten over thuisonderwijs in Nederland is er trouwens de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs (http://www.thuisonderwijs.nl/).
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar - en nu kom ik misschien als zeer bevooroordeeld over: een acteur/actrice, of een atleet, of zanger/zangeres hoeft het om succesvol te zijn niet van zijn/haar opleiding te hebben... het gaat daar om iets wat je van nature kunt, waar je aanleg voor hebt of waarvoor je kunt trainen/oefenen, wat niets met al dan niet een opleiding te hebben genoten te maken heeft.
Het een sluit het ander natuurlijk niet, m.a.w. dat je goed kunt tennissen/zingen/acteren zegt natuurlijk helemaal niets over je intelligentie, dus je kunt naast goed tennissen/zingen/acteren ook een goede opleiding hebben (zoals er genoeg voorbeelden zijn) en daar ook succesvol in worden.
Wat ik bedoel te zeggen is dat succesvolle atleten, acteurs/actrices en zangers/zangeressen misschien niet het beste voorbeeld zijn voor thuisscholing...
Het een sluit het ander natuurlijk niet, m.a.w. dat je goed kunt tennissen/zingen/acteren zegt natuurlijk helemaal niets over je intelligentie, dus je kunt naast goed tennissen/zingen/acteren ook een goede opleiding hebben (zoals er genoeg voorbeelden zijn) en daar ook succesvol in worden.
Wat ik bedoel te zeggen is dat succesvolle atleten, acteurs/actrices en zangers/zangeressen misschien niet het beste voorbeeld zijn voor thuisscholing...

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij hebben met onze organisatie een aantal jaren geleden een zeer kleinschalig onderzoek gedaan, waarbij we 'succesvolle Vlamingen' eens nader gingen bekijken qua schoolloopbaan. Daar zaten acteurs, zangers en kunstenaars bij, maar mijn interesse ging toen vooral uit naar mensen die hoge functies hadden in het bedrijfsleven. Opvallend daarbij was wel dat er procentueel gezien een veel hoger aantal zat dat versneld door de school gelopen was (dus die aan de universiteit of hogeschool begonnen waren toen ze nog maar 15, 16 of 17 waren. Ik heb een aantal van hen toen gecontacteerd met de vraag of we daar iets over mochten publiceren... en de meesten wilden dat niet. Ze waren het veelal beu dat ze zich voor die dingen moesten 'verantwoorden', of ze schaamden er zich haast voor, dan begonnen ze direct allerlei excuses op te brengen hoe het toch wel kwam dat zij versneld door de school gegaan waren.
(alsof ze zelf hoofdelijk verantwoordelijk waren geweest voor die beslissing)
Wij hebben thuisonderwijs heel veel jaren als een zeer valabel alternatief gezien. "Gelukkig" zijn we er nooit aan moeten beginnen omdat we een school gevonden hebben waar onze zoon niet meer op zijn honger moest blijven zitten, waar hij plots op een paar maanden tijd wonderbaarlijk genezen was van zijn ADHD, waar hij dankzij zijn versnelling eindelijk er in slaagde om op een normale wijze contact te krijgen met klasgenotenen. En dat allemaal voor een kind wat op zijn 5de jaar te horen kreeg dat hij klaar was voor de psychiatrie en maar naar het Speciaal Onderwijs moest... Ik moet zeggen dat ik heel erg trots ben op die 15-jarige van ons die net zijn 5de middelbaar afgewerkt heeft, die toffe vrienden heeft (neen, nog altijd geen leeftijdsgenoten, maar wel jongens van 17,18 jaar, en zelf gasten die al een de universiteit zitten). Wij kijken niet zo naar het cijfertje van de leeftijd, maar naar hem als persoon. En ik heb dat elders op dit forum al geschreven: iedereen verbaasd er zich altijd over dat hij enig kind is. En ze zijn nog meer verbaasd als ze dan horen hoe jong hij nog maar is. Maar de verrassing is dus altijd zeer positief voor hem. En hij, is is gewoonweg heel erg gelukkig. School is voor hem nog altijd niet de plaats waar hij het meeste leert, maar school is draaglijk geworden, en door de versnelling is het voor hem een plaats geworden waar hij ook vrienden kan vinden en leuke gesprekken kan voeren.
Maar nu dwalen we wel erg af van het originele topic.
Thuisonderwijs. Mensen hebben daar hun redenen voor: zwak onderwijsaanbod in de buurt, religieuze redenen, hun kind dat een bepaalde ziekte of afwijking heeft waardoor het niet eenvoudig is om het in te passen in het reguliere onderwijs, het tempo van het kind dat te hoog ligt (of misschien veel te laag), de persoonlijke afkeer tegen het instituut "school",...
Er zullen dus zeker en vast hele rare 'eindproducten' rondlopen. Maar evenzeer kan je daar zeer wereldwijze kinderen vinden.

Wij hebben thuisonderwijs heel veel jaren als een zeer valabel alternatief gezien. "Gelukkig" zijn we er nooit aan moeten beginnen omdat we een school gevonden hebben waar onze zoon niet meer op zijn honger moest blijven zitten, waar hij plots op een paar maanden tijd wonderbaarlijk genezen was van zijn ADHD, waar hij dankzij zijn versnelling eindelijk er in slaagde om op een normale wijze contact te krijgen met klasgenotenen. En dat allemaal voor een kind wat op zijn 5de jaar te horen kreeg dat hij klaar was voor de psychiatrie en maar naar het Speciaal Onderwijs moest... Ik moet zeggen dat ik heel erg trots ben op die 15-jarige van ons die net zijn 5de middelbaar afgewerkt heeft, die toffe vrienden heeft (neen, nog altijd geen leeftijdsgenoten, maar wel jongens van 17,18 jaar, en zelf gasten die al een de universiteit zitten). Wij kijken niet zo naar het cijfertje van de leeftijd, maar naar hem als persoon. En ik heb dat elders op dit forum al geschreven: iedereen verbaasd er zich altijd over dat hij enig kind is. En ze zijn nog meer verbaasd als ze dan horen hoe jong hij nog maar is. Maar de verrassing is dus altijd zeer positief voor hem. En hij, is is gewoonweg heel erg gelukkig. School is voor hem nog altijd niet de plaats waar hij het meeste leert, maar school is draaglijk geworden, en door de versnelling is het voor hem een plaats geworden waar hij ook vrienden kan vinden en leuke gesprekken kan voeren.
Maar nu dwalen we wel erg af van het originele topic.

Thuisonderwijs. Mensen hebben daar hun redenen voor: zwak onderwijsaanbod in de buurt, religieuze redenen, hun kind dat een bepaalde ziekte of afwijking heeft waardoor het niet eenvoudig is om het in te passen in het reguliere onderwijs, het tempo van het kind dat te hoog ligt (of misschien veel te laag), de persoonlijke afkeer tegen het instituut "school",...
Er zullen dus zeker en vast hele rare 'eindproducten' rondlopen. Maar evenzeer kan je daar zeer wereldwijze kinderen vinden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ik moet je weer gelijk geven, maar met de aanvulling dat onderwijs in mijn ogen ALTIJD over het ontwikkelen van individuele talenten zou moeten gaanDento schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat succesvolle atleten, acteurs/actrices en zangers/zangeressen misschien niet het beste voorbeeld zijn voor thuisscholing...

Overigens heeft Will Smith geen thuisonderwijs gehad, maar zijn kinderen krijgen thuisonderwijs, dat had ik er bij moeten zetten.