Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
wel of niet citizenship?
-
- Amerika-newbie
wel of niet citizenship?
Hallo
Ik weet niet of er al een onderwerp als deze besproken is, maar kon zo gauw niks vinden.
Ik ben Nederlandse, en ben met een Amerikaan getrouwd. Ik heb dus gewoon mn greencard en kan doen wat ik wil (werk etc). Ik was dan ook nooit echt van plan mn amerikaanse citizenship te halen, omdat ik er niet geweldig veel voordelen aanzitten dacht ik, en wel kosten. Wat zijn de voordelen?Ik zou kunnen stemmen en juryduty en heb Amerikaans paspoort en dus bij bepaalde overheids bedrijven werken(wat niet mn plan is maar je weet nooit). Heeft het verder consequenties voor mn nederlandse nationaliteit??Stel er gebeurd iets en ik wil terug naar Nederland verhuizen, dan wil ik niet problemen hebben met de dubbele nationaliteit.
Wie van jullie hebben wel het amerikaanse citizenship behaald, was de test moeilijk, en wat waren de redenen dat je citizenship wilde?
Ik hoop dat jullie me meer duidelijkheid kunnen geven!
Abby
Ik weet niet of er al een onderwerp als deze besproken is, maar kon zo gauw niks vinden.
Ik ben Nederlandse, en ben met een Amerikaan getrouwd. Ik heb dus gewoon mn greencard en kan doen wat ik wil (werk etc). Ik was dan ook nooit echt van plan mn amerikaanse citizenship te halen, omdat ik er niet geweldig veel voordelen aanzitten dacht ik, en wel kosten. Wat zijn de voordelen?Ik zou kunnen stemmen en juryduty en heb Amerikaans paspoort en dus bij bepaalde overheids bedrijven werken(wat niet mn plan is maar je weet nooit). Heeft het verder consequenties voor mn nederlandse nationaliteit??Stel er gebeurd iets en ik wil terug naar Nederland verhuizen, dan wil ik niet problemen hebben met de dubbele nationaliteit.
Wie van jullie hebben wel het amerikaanse citizenship behaald, was de test moeilijk, en wat waren de redenen dat je citizenship wilde?
Ik hoop dat jullie me meer duidelijkheid kunnen geven!
Abby
Re: wel of niet citizenship?
Na 20 jaar werd ik eindelijk citizen. Toen ik een keer door een borderpatrol eruit gepikt werd, niet eens aan de grens maar vlakbij de Adirondacks, en ze me vertelden dat ik een "guest in this country" was, bedacht ik dat het toch wel erg gemakkelijk zou zijn om er een keer eruit geknikkerd te worden. Nou ja, na 20 jaar vond ik toch dat het wel eens tijd werd om citizen te worden.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Vijftien jaar na mijn emigratie werd ik Amerikaans staatsburger en verloor daarmee mijn Nederlanderschap. Mijn vader zou zich toen pensioneren van de Wereldbank en een van zijn kinderen zou Amerikaans moeten worden om hem te sponsoren voor een groene kaart. Ik was daarvoor de aangewezen persoon, maar wist ook, dat er een Nederlandse wet aan te komen zat, die de dubbele nationaliteit zou toestaan. Eigenlijk wilde ik (en vooral mijn man, die niet wilde, dat ik mijn staatsburgerschap voor een ander zou opgeven) daarop wachten (natuurlijk wisten we de details toen niet, dus ook niet, dat ik het Nederlanderschap zo terug zou kunnen krijgen). Maar ja, ik kon mijn vader ook niet zomaar binnen zes weken zijn biezen laten pakken om terug naar Nederland te verhuizen, terwijl hij en mijn moeder hier al 16 jaar woonden. Dus werd ik op 9-9-99 Amerikaans burger. Achteraf vond ik het toch een fijn gevoel dezelfde nationaliteit als de rest van mijn gezin te hebben, je weet maar nooit. Verder vond ik het wel belangrijk om nu te kunnen stemmen, tenslotte was dit al jarenlang mijn land en wilde ik ook graag meebeslissen in het besturen daarvan (vooral op plaatselijk niveau). In 2006 kreeg ik mijn Nederlanderschap ook via mijn huwelijk met een Amerikaan weer terug, dus heb nu de dubbele nationaliteit.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik woon hier nu 14 jaar en heb ook wel eens over nagedacht maar weet niet of ik mijn nederlanderschap wil opgeven.
Trouwens een greencard kost ook bakken geld als je hem na 10 jaar weer eens moet updaten. Ik was in 2006 toch wel $500 kwijt met kosten greencard, reis er naartoe en een nacht hotel
Trouwens een greencard kost ook bakken geld als je hem na 10 jaar weer eens moet updaten. Ik was in 2006 toch wel $500 kwijt met kosten greencard, reis er naartoe en een nacht hotel
- Bandido
- Amerika-expert
Zodra ik het kan, wil ik Amerikaan worden. Ik wil liefst ook Nederlander blijven en kan dat ook, mits de wet niet verandert. Maar ook als NL het mij niet toestaat om NLer te blijven, dan wil ik nog steeds graag Amerikaans staatsburger wonen. Ik woon hier nu en wil hier ook volledig meedraaien en wil dus ook kunnen stemmen. Het is voor een belangrijk deel ook heel persoonlijk en gevoelsmatig, maar voor mij is die drang om koste wat kost Nederlands te blijven er minder. Nederlands blijf ik toch wel, paspoort of niet. Het is voor mij ook vooral ook van praktische aard, maar deels ook heeft het een meer emotionele betekenis om Amerikaan te kunnen worden.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Wat jij schrijft, daar kan ik me ook helemaal in vinden. Rick (mijn man) was degene, die me vooral tegenhield Amerikaans te worden. Ik was er allang aan toe. De reden, dat ik mijn Nederlanderschap en dat van de kinderen terugvroeg, was vooral voor de kinderen. Zij hebben nu kansen in Noord-Amerika en de Europese landen om te wonen en werken zonder veel problemen. Maar zeg nooit "nooit", want inmiddels woont mijn moeder weer in Nederland en is mijn vader bezig om daar ook heen terug te keren.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Nu is er voor mij nog een lange weg te gaan, maar zodra ik kan zal ik de Amerikaanse nationaliteit aannemen. Een van de redenen hiervoor is dat ik heb gelezen dat de Affidavit of Support dan komt te vervallen. Mijn verloofde verdient niet genoeg om mij alleen te kunnen sponsoren en daarom zal haar vader co-sponsor zijn. Nu zal je zeggen, niets aan de hand, maar ik vind zo'n contract toch op zich een zwaard van Damocles die boven je hoofd blijft hangen en daar wil ik het liefste zo snel mogelijk vanaf zijn. Dat kan op 2 manieren: Of naturalisatie na 3 of 4 jaar, of 10 jaar lang fulltime werken. Die eerste lijkt me sneller. Daarnaast lijkt het mij ook prettig om te kunnen stemmen in het land waar je woont. Dat heb ik persoonlijk liever dan dat ik nog kan stemmen in Nederland terwijl ik er dan al niet meer woon.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ook ik wil zodra ik mag de Amerikaanse nationaliteit aanvragen; voor mij zal dat oktober 2011 zijn, dus dat is niet meer zo heel erg ver weg.
Belangrijk is voor mij dat ik de Nederlandse nationaliteit kan behouden; aan de ene kant een gevoelskwestie, aan de andere kant een "je weet maar nooit"-kwestie. Daarnaast zitten er enkele praktische voordelen aan die ook wel fijn zijn, zoals bijvoorbeeld de al door Oscar aangegeven Affidavit of Support die komt te vervallen, het mogen stemmen, het niet meer hoeven te verlengen van de GC (al is dat pas over enkele jaren), en - zoals Nico aangaf - als ik hier nu toch woon en mijn toekomst wil opbouwen, dan kan ik ook net zo goed het staatsburgerschap aanvragen...
Belangrijk is voor mij dat ik de Nederlandse nationaliteit kan behouden; aan de ene kant een gevoelskwestie, aan de andere kant een "je weet maar nooit"-kwestie. Daarnaast zitten er enkele praktische voordelen aan die ook wel fijn zijn, zoals bijvoorbeeld de al door Oscar aangegeven Affidavit of Support die komt te vervallen, het mogen stemmen, het niet meer hoeven te verlengen van de GC (al is dat pas over enkele jaren), en - zoals Nico aangaf - als ik hier nu toch woon en mijn toekomst wil opbouwen, dan kan ik ook net zo goed het staatsburgerschap aanvragen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
Ik heb begin dit jaar besloten om mijn amerikaanse nationaliteit aan te vragen omdat ik niets te verliezen heb - als USCIS 'nee' zou zeggen dan heb ik nog steeds mijn groene kaart en ik zal nooit statenloos zijn (maar wel $695 armer). Net als Dento, is het voor mij belangrijk dat ik mijn NLs paspoort niet ga verliezen. Ik woon hier nu zo'n 20 jaar, bijna de helft van mijn leven, en ik vind het wel een mooi moment voor dual citizenship. Eind september is de oath, een maand ofzo geleden heb ik de test, etc. gedaan - stelt echt niets voor: je krijgt ruim van te voren een boekje met 100 simpele vragen en antwoorden (of je kunt het downloaden van http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/ ... 2ca60aRCRD) voor je civics test. Ze stellen maximaal 10 vragen, je moet er 6 goed van beantwoorden, en je kunt nog een tweede kans krijgen ook - maar dan moet je, in mijn mening, wel ontzettend slecht engels lezen/spreken/begrijpen, of heel erg simpeltjes zijn. Ook moet je een engels zinnetje lezen en schrijven, en de gesprekken gaan natuurlijk op z'n engels.
Ik heb alle papieren voor US citizenship ingevuld. Maar ze liggen nog steeds op de plank.
Iedere keer als ik kijk naar alles wat ik moet doen om ook mijn NL staatsburgerschap te behouden leg ik het weer neer. Al die papieren die je moet aanvragen, invullen etc. En dan ook nog eens alles wat ik van Rick moet hebben, geboortebewijs, paspoort, enz...denk niet dat hij daar echt aan zal meewerken. Ook op de vraag van zijn eerder huwelijk krijg ik geen antwoord...dan denk ik iedere keer maar weer, laat maar...
Zal eerdaags toch een beslissing moeten nemen omdat mijn groene kaart in 2011 verloopt en het jaar daarna mijn NL paspoort
Iedere keer als ik kijk naar alles wat ik moet doen om ook mijn NL staatsburgerschap te behouden leg ik het weer neer. Al die papieren die je moet aanvragen, invullen etc. En dan ook nog eens alles wat ik van Rick moet hebben, geboortebewijs, paspoort, enz...denk niet dat hij daar echt aan zal meewerken. Ook op de vraag van zijn eerder huwelijk krijg ik geen antwoord...dan denk ik iedere keer maar weer, laat maar...
Zal eerdaags toch een beslissing moeten nemen omdat mijn groene kaart in 2011 verloopt en het jaar daarna mijn NL paspoort
rijocaer
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nico, als ik het goed begrijp bstaat de mogelijkheid amerikaan te worden met behoud van nederlanderschap?
Is er dan iets veranderd?
Is er dan iets veranderd?
- Bandido
- Amerika-expert
Dat kan op dit moment ook, zoals ik al schreef:

Bandido schreef:Ik wil liefst ook Nederlander blijven en kan dat ook, mits de wet niet verandert.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Amerika-newbie
hmm klinkt alsof er heel veel papierwerk bijzit:P Ik heb trouwens nog niet eens mn huwelijk in Nederland laten erkennen..Ben sinds ik getrouwd ben niet terug geweest naar Nederland, en leek me makelijker te doen in Nederland, dan via ambassade..weet iemand de details hiervan??gewoon naar gemeente met mn huwelijksakte zal wel niet genoeg zijn??
Ik ga ook de amerikaanse (dubbele) nationaliteit aanvragen. Mijn reden is dat we binnen een paar jaar mogelijk terug naar Europa/Italie verhuizen en dan zou het moeilijk zijn om de permanent resident status te behouden.
http://UtahBelg.blogspot.com: Blog van een Belg in Utah
http://amerikabelgen.com: Belgen in Amerika Forum
http://amerikabelgen.com: Belgen in Amerika Forum
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er is nog een praktische reden om US citizen te worden, indien je verwacht hier oud te worden. Men probeert hier namelijk al jaren te rommelen aan de oudedags voorziening voor zover het "buitenlanders" betreft. Ofwel je zou als non-citizen alleen social security kunnen krijgen, indien je spouse ook nog leeft. Verder is het belastingvrije bedrag in het geval van overlijden van de echtgenoot(e) bij US citizens veel hoger dan tussen een US citizen en non-US citizen. Met andere woorden, je zult belasting moeten betalen over het gezamelijk bezit als een van de twee partners overlijdt. Je kunt daar een beetje omheen werken met een trust, maar dat vereist weer advokaten en veel geld. Dat laatste was voor mijn vrouw reden ook US citizen te worden. Het bedrag waarbij dat een rol gaat spelen is namelijk helemaal niet zo hoog. Als je bijvoorbeeld een duur huis bezit en nog wat andere goederen (spaargeld, pensioenfondsen, 401k) zit je er vaak al boven.
Estate planning and the non-citizen spouse
Estate planning and the non-citizen spouse
Hoewel het voor mij echt nog toekomst muziek is, eerst maar eens die K1 krijgen en daarna aan de GC, ben ik wel van plan om op het eerst mogelijke moment US citizenship aan te vragen. Het liefst met behoud van het NL staatsburgerschap, maar mocht de wet veranderen, so be it. De redenen zijn hierboven al meerdere malen genoemd. Zekerheid, als ik daar woon wil ik kunnen stemmen etc.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- Color01
- Amerika-expert
ik woon nu meer dan 10 jaar hier ..en als ik m'n nederlands paspoort kan houden , dan ga ik voor de Citizenship.
-
- Amerika-expert
Voor de mensen die al een tijdje op het forum actief zijn: ik ben bijna helemaal genezen (hartaanval/stent en een paar "seizures" -- zal daar iets meer over zeggen in het algemene forum) en zie met verwondering dat de afgelopen zeven jaren weinig veranderd is wat de voor lichting over de dubbele nationaliteit betreft.
Op 1 april 2003 (geen grap) is de Nederlandse nationaliteitenwet veranderd zodat Nederlanders die vrijwillig een nandere nationaliteit aannemen nug steeds hun Nederlanderschap verliezen BEHALVE als zij de nationaliteit van hun partner of echtgeno(o)t(e) aannemen. Je gaat dan in de VS door de normale procedure heeb. De eerste keer nadat je je Nederlandse paspoort dan weer wil verlegen, moet je door een hele papiermolen (appostilles van geboortebewijs van de partner, appostille van huwelijksactie en nog zo wat (de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC onder 'passports' heeft een duidelijke uitleg en lijstje). Vergeet niet tegelijkertijd een "Bewijs van behoud van Nederlanderschap" te vragen, dan gaat het de volgende keer makkelijker).
De VS staat de dubbele nationaliteit ook toe, zij het niet echt van harte en je kunt ook geen 'security clearance krijgen.
Als je aan de voorwaarden voldoet zou ik dat zo snel mogelijk doen, je weet maar nooit waar ons aller Wilders gaat doen, afnemen is altijd moeilijker dan weigeren.
Laat je niet bang maken over verlies van Nederlandse voorrechten, een vriied van me die met z'n 18e uit Nederland uit Nederland vertrokken is, Amerikaan geworden is en nu 67 is, heeft op mijn suggestie AOW aangevraagd en krijgt nu een per maand geld en jaarlijks vakantiegeld. Niet veel maar altijd beter dan een klap voor de kop.
Op 1 april 2003 (geen grap) is de Nederlandse nationaliteitenwet veranderd zodat Nederlanders die vrijwillig een nandere nationaliteit aannemen nug steeds hun Nederlanderschap verliezen BEHALVE als zij de nationaliteit van hun partner of echtgeno(o)t(e) aannemen. Je gaat dan in de VS door de normale procedure heeb. De eerste keer nadat je je Nederlandse paspoort dan weer wil verlegen, moet je door een hele papiermolen (appostilles van geboortebewijs van de partner, appostille van huwelijksactie en nog zo wat (de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC onder 'passports' heeft een duidelijke uitleg en lijstje). Vergeet niet tegelijkertijd een "Bewijs van behoud van Nederlanderschap" te vragen, dan gaat het de volgende keer makkelijker).
De VS staat de dubbele nationaliteit ook toe, zij het niet echt van harte en je kunt ook geen 'security clearance krijgen.
Als je aan de voorwaarden voldoet zou ik dat zo snel mogelijk doen, je weet maar nooit waar ons aller Wilders gaat doen, afnemen is altijd moeilijker dan weigeren.
Laat je niet bang maken over verlies van Nederlandse voorrechten, een vriied van me die met z'n 18e uit Nederland uit Nederland vertrokken is, Amerikaan geworden is en nu 67 is, heeft op mijn suggestie AOW aangevraagd en krijgt nu een per maand geld en jaarlijks vakantiegeld. Niet veel maar altijd beter dan een klap voor de kop.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
Ja dat dacht ik me ook te herinneren.
Mijn man en ik, twee Nederlanders, kunnen dat dus niet zo een dubbele nationaliteit.
Iets in me zegt dat ik het Nederlandse ook zou willen behouden t.z.t.
En goed weer wat van je te horen Benno!
Mijn man en ik, twee Nederlanders, kunnen dat dus niet zo een dubbele nationaliteit.
Iets in me zegt dat ik het Nederlandse ook zou willen behouden t.z.t.
En goed weer wat van je te horen Benno!