Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Problemen bij douane

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Marceljesse schreef:Het is al vaker gezegd, en ook al in meerdere topics, maar de immigration officers zijn toch wel erg vervelend. Dit is ook het enige waar ik altijd tegen op zie als ik naar amerika ga.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen problemen heb gehad. Ik zag er wel tegenop, maar tot nu toe zonder reden. Vorige keer had ik zelfs een leuk gesprekje met die immigration-beambte... En in 2002 heb ik in 2002 nog hartelijk gelachen met de douane in Seattle...

Ze doen gewoon hun werk, en door dat werk moeten ze lastige -en soms wellicht vervelende- vragen stellen, maar de mensen die ik tot nu toe tegengekomen ben, waren prettig. Maar dat zal bij andere mensen wel anders zijn.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Stage op toeristenvisum

Bericht door nieuwenoord »

Ik heb vanalles geprobeerd, maar niks lukte en toen besloot ik als toerist te gaan. Mijn stage was namelijk een gedragsonderzoek bij paarden en ik kreeg er niet voor betaald. Ik kreeg wel kost en inwoning. Dus heb ik er van gemaakt dat ik op vakantie ging bij die mensen ( ik kende ze al langer en ze hadden me dus uitgenodigd ) beetje sightseën, beetje paardrijden, bla bla. Omdat mijn stage maar 10 weken was, paste dat precies binnen het toeristenvisum (visawaiver)
Net in een ander topic heb ik eigenlijk hetzelfde onderwerp aangehaald. De school van mijn zoon wil het op dezelfde manier doen, ook bij vrienden van ons. Maar wát als er wat gebeurt: een ongeluk zit in een klein hoekje .... zeker als je meewerkt op een bedrijf.

Groetjes,
Monique
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Lachen

Bericht door nieuwenoord »

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe geen problemen heb gehad. Ik zag er wel tegenop, maar tot nu toe zonder reden.
Ja, het kán meevallen. Vorige keer heb ik een kwartier staan kletsen over een film met de immigratie-ambtenaar. Hij vroeg ons om een adres waar we heen gingen en ik geef het adres van vrienden in Chowchilla (CA). Er is daar ooit een kidnapping geweest, met een schoolbus die ondergronds verstopt is. De kinderen van onze vrienden (ik praat over de jaren '70) zaten op dezelfde school toen en waren net in een andere bus.

De man vroeg me of ik de film kende en ik vertelde hem dat ik zowel de film kende als mensen die bij de kidnapping betrokken waren. Hij vroeg verder niks meer, bleef maar kletsen over die film en ondertussen konden wij mooi door zonder welke vraag dan ook.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Marceljesse schreef:Het is al vaker gezegd, en ook al in meerdere topics, maar de immigration officers zijn toch wel erg vervelend.
Vind je? Ik heb echt waar nog nooit een norse immigration officer meegemaakt in die 11x dat ik nu naar Amerika ben geweest. Net zoals ik vaak lees dat mensen vervelende medewerkers meemaken bij de autoverhuurbedrijven. Ook die heb ik nog nooit meegemaakt.

Hoe kan dat? :dunno:

Ben ik dan zo'n aardig persoon...?? :wink: :hilarious:

Roland 8)
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Het ligt vast aan jou....denk dat je gewoon heel aardig bent :wink: :wink: :wink: :nana:
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

phillybilly schreef:Het ligt vast aan jou....denk dat je gewoon heel aardig bent :wink: :wink: :wink: :nana:
Of je bent zo raar dat die persoon tegenover je moet lachen en meteen een goed humeur krijgt... :nana:

(sorry, kon het niet laten...)
Mack
MW Drawings

Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Ik heb tot nu toe ook nooit problemen gehad hoor bij de immigration officer. De laatste twee keer heb ik inderdaad ook gezellig staan te kletsen met de persoon.

Het is gewoon het hele gebeuren.
1) Ten eerste moet je nu al je gegevens opgeven voordat je vertrekt.

2) Dan krijg je een vaag groen formuliertje wat ik de eerste keren standaard verkeerd invulde (steeds dezelfde fout omdat ik bij de eerste invul mogelijkheden de tkest schreef in de box voor iets anders).

3)Vervolgens het witte formulier waarop ik moet aangeven wat ik meeneem voor de familie en wat het kost. steeds weer de vraag zal ik presents op schrijven of alles apart en hoe duur was dat kado ook al weer

4) De snuffelende hond (ok dat is wel lachen)

5) De onzekerheid over een relaxte of zeer norse immigration officer. Ook al heb ik niets te vrezen ik wordt toch altijd zenuwachtig dat hij me niet wil toelaten. Ik kan niet tegen snauwen en wordt daar meestal zelf ook niet vrolijker van maarja je gaat niet boos lopen zijn tegen die persoon

6) foto + wijsvinger afdrukken

7) Moet ik naar agriculture? Ik ga naar familie, dit zien ze door het adres, en dan bestaat de kans dat ik weer langer moet wachten om echt in amerika te zijn. De personen zijn altijd heel relaxed daar maar vaak moeten er toch wel tassen open terwijl er echt niets inzit wat niet mag.

8 ) Wordt ik eruit gepikt om al mijn tassen te openen (vaak neem ik iets meer mee dan het toegestane bedrag). Ik heb nooit iets illegaals bij me maar door alle pakje thee, koffie, chocola, hagelslag, stroopwafels, oliebollenmixen etc etc kan de prijs wel eens hoger liggen dan dat je denkt.

9) De laatste immigratien/douane officer die je witte formulier wil zien (misschien gaat dit samen met punt 8 ).

Yes ik ben eindelijk uit het immigartion/custom gedeelte. Nu nog de chaos door in de arrival terminal, familie vinden ik ben eindelijk wara ik zijn wil

De enige personen die je hier ziet zijn de immigartion officers en als ze ook nog eens vaak nors zijn (5 van de 7 keer in LA) dan zie ik dar erg tegen op.
Christien
Amerika-ontdekker

Bericht door Christien »

Marceljesse schreef: 2) Dan krijg je een vaag groen formuliertje wat ik de eerste keren standaard verkeerd invulde (steeds dezelfde fout omdat ik bij de eerste invul mogelijkheden de tkest schreef in de box voor iets anders).
Haha, dat komt me heel bekend voor! Ik schrijf het ook altijd net in het verkeerde vakje...

En ik ben meestal zo blij als ik eenmaal mn vrienden heb gevonden en overal goed doorheen ben gekomen dat het me eigenlijk niet eens zo veel meer kan schelen of mn bagage eigenlijk wel is aangekomen :lol:
Ja, ik zie er ook elke keer weer tegen op!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Toen ik de eerste keer naar Amerika ging (1984,Oregon) samen met een vriend werden we ook uit de rij geplukt en behoorlijk ondervraagd.
Geen idee waarom,we waren toen 18 en volgens mij zagen we er niet speciaal verdacht uit. :wink:

Alle andere keren nooit meer meegemaakt,maar het is dus niet iets van de laatste jaren......
Pixie
Amerika-ontdekker

Bericht door Pixie »

Grappig hoe ervaringen kunnen verschillen. Tot nu toe heb ik geen vervelende Immigration ervaringen gehad. Al frustreerd het me elke keer weer dat ik zoveel vragen moet beantwoorden (single girl travelling?), maar ach...beter een goede controle dan geen.
Immigrations blijft altijd spannend, zelfs al heb ik geen 'slechte' bijbedoelingen om de VS te bezoeken. Maar een bezoekje backstage, moet er niet aan denken :roll:

Ben wel benieuwd naar meer slechte (en goede) ervaringen op verschillende luchthavens. Tot nu toe vielen Atlanta, Cincinatti, Detroit erg mee. Chicago en Newark, verschrikkelijk. Iedereen voor me werd minstens 5 min. ondervraagd (enorme wachttijden), en ik voelde me dan ook erg ongemakkelijk tijdens die ondervraging.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Ik heb nooit slechte ervaringen gehad, zelfs niet toen ik onder valse voorwendsels het land binnenkwam -wel veel vragen, maar ik kon ze beantwoorden- maar wel een keer doodgeschrokken. Alles ging goed totdat de Immigration Officer tegen me zegt: You'll need another passport. Ik schrok omdat de namen niet overeenkwamen op mijn ticket met paspoort en of greencard of zoiets. Maar he was just being funny, want ik reisde toendertijd altijd met een pop, ik spaarde zwarte poppen en kocht dan altijd eentje als ik op reis was en hij bedoelde voor haar. Scared the bejesus out of me. Maar gelukkig had ik het snel door.

Ik denk dat het zo verschillend is dat je er niets over kan zeggen. generaliserend kan je wel zeggen dat mensen in NY abrupter zijn en directer dan mensen in het westen en zuiden. Dat tijdens drukke vluchten mensen minder aardig zijn dan anders. Maar een ding kan je wel begrijpen: ze moeten mensen daar er snel doorheen werken en binnen korte tijd een beslissing nemen over of die persoon wel of niet het land binnen te laten. Dus de aard van het werk vraagt al om wat abrupter bruusker contact dan een florist bijv, maar het blijven mensen en sommigen hebben wat meer plezier in hun werk dan anderen denk ik.
SEEING IS BELIEVING
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Ik heb ontzettend lol gehad met de douane in Seattle... Het was aan het eind van mij "after-camp travel" en ik moest -in m'n eentje- van Seattle naar NYC, en dan zou ik daarvandaan weer naar A'dam vliegen. Ik had de ticket online geboekt en vloog met America-West.

Bij de gate pikte de douane er elke 5e passagier uit en die werd gecontroleerd. De persoon 2 mensen voor mij werd eruit gepikt en ik dacht: "mooi! dan hoef ik niet"

Maar vooraan liet ik mijn paspoort zien, en de dame zag dat het niet Amerikaans was, en toen werd er met het duimpje gewezen van "ga jij er maar uit"...

Enfin, maakt niet uit, ik had niks te verbergen, dus ik werd gecontroleerd. Ik moest mijn (overvolle) rugzak openmaken. Voordat de mevrouw van de douane mijn tas in dook, vroeg ze of er iets vreemds in de tas zat.

"Uhm... A horseshoe..." zei ik. Mevrouw keek me uitermate verbaasd aan... Dus ik doe een stapje naar voren, steek m'n hand in de tas en trek er een hoefijzer uit.

Die douane-mevrouw heeft best een tijdje staan staren naar dat hoefijzer in mijn hand, ik zag haar denken en denken. Uiteindelijk keek ze mij aan met het meest verbaasde gezicht dat ik ooit heb gezien en zei "why?????"

Enfin, ik kon het goed uitleggen: het was een souvenirtje van de manege waar ik geweest was. En ik dacht dat de douane dat hoefijzer zeker zou vinden (metaal enzo) en dat ik het maar beter meteen kon zeggen... Uiteindelijk was het geen enkel probleem maar we hebben hartelijk gelachten...

Maar dat gezicht van die douane-beambte... Priceless...
Mack
MW Drawings

Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Vervolgens het witte formulier waarop ik moet aangeven wat ik meeneem voor de familie en wat het kost. steeds weer de vraag zal ik presents op schrijven of alles apart en hoe duur was dat kado ook al weer
Ja, wat is nu eigenlijk de juiste manier van invullen?
Ik heb dus ook, bijna altijd, een koffer vol kadootjes bij me en ik weet nooit wat ik daar nu in moet vullen.
Alleen maar presents met een bedrag, bijv $ 100 totaal, alles apart heb ik dus nog nooit gedaan en ik heb ook al een paar keer helemaal niets ingevuld.
Tot op heden heb ik daar gelukkig nog geen problemen mee gehad.

Wie, o wie weet het juiste antwoord?

gr, Ineke
Condor
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Condor »

Nee Christien,
Niet je antwoorden liggen aan de basis van het "verhoor".
Ik ben zelf tweemaal naar die verhoorkamer moeten gaan (in 2001).
Gewoon omdat ik al enkele keren naar Atlanta was gevlogen.
De hogere officier die ze er bij halen vroeg wat ik kwam doen.
Waarheidsgetrouw vertelde ik dat ik oldtimers kwam kopen voor te verschepen naar Belgie.
Ik vroeg dan aan hem de rede van het verhoor.
Zijn antwoordt was simpel : oooh,zomaar want elke INS beambte moet per dag een aantal mensen door verwijzen anders lijkt het alsof ze hun werk niet goed doen.
Zooooooooooo simpel was dat.
Georgia on my mind.
Christien
Amerika-ontdekker

Bericht door Christien »

Condor, daar had ik zelf ook al aan gedacht, dat ik er misschien gewoon random uit was gehaald....dat gebeurt dus wel! Ik was ook geneigd te vragen waarom ik werd ondervraagd maar heb het maar niet gedaan...

Ineke- Ik heb altijd cadeautjes bij me maar vul het nooit in op dat formuliertje, gelukkig ook nog geen problemen mee gehad! Maar ik vraag me idd ook wel of hoe dat nou eigenlijk ingevuld moet worden.....!
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Marceljesse schreef: 4) De snuffelende hond (ok dat is wel lachen)
De laatste keer dat Fred (mijn man) op dienstreis ging dacht ik hem een plezier te doen door snoep in zijn koffer te verstoppen. Het werd me niet in dank afgenomen want een snuffelende hond zorgde ervoor dat hij iets langer op het vliegveld moest blijven. :oops:
Zal het dus nooit meer doen, in de toekomst blijft het bij lieve briefjes!!!
Carola
avoort
Amerika-newbie

Bericht door avoort »

Ik heb deze week een sollicitatiegesprek in Amerika voor een 'specialty occupation'. Kan ik dit aan de immigratiedienst vertellen (evt met overlegging van een uitnodiging voor het gesprek), of wordt ik dan zonder pardon teruggestuurd? Of is het beter te vertellen dat ik vrienden kom op zoeken? (wat gedeeltelijk waar is, omdat ik daar eerst naar toe ga, maar hiet het hoofdddoel van mijn reis). Ik ben een maand geleden nl. ook reeds in Amerika geweest, toen om vrienden op te zoeken, dus is het nu wel erg vlug achter elkaar
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Lastige vraag. Ik zou deze vraag dan ook stellen in het emigratie forum.

Je zegt dat je komt voor een specialty occupation gesprek. Hieruit concludeer ik dat er een moeglijkheid is dat je een speciaal visum zult krijgen. Dat kun je volgens mij goed zeggen bij de immigration. Noem het gewoon bussiness
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

'Business meeting' lijkt me een term die de lading dekt.
Life is good in the Tarheel State.
avoort
Amerika-newbie

Bericht door avoort »

business meeting klinkt inderdaad al anders als 'sollicitatiegesprek'. Het gaat om een functie als 'Crime Analyst' voor een police department, naar mening denk ik wel een 'specialty occupation'. Voor mijn gevoel speel ik ook het liefste open kaart maar wil niet het risico lopen teruggestuurd te worden. Ik zal de vraag ook nog eens onder 'emigratie' stellen

Mod note*
Verdere discussie over dit onderwerp onder het hiervoor geopende draadje in het tijdelijke visum forum
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer