Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Vana: Arizona, New Mexico, Colorado en Utah

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Vana: UPDATE: Kan er nooit iets normaal gaan bij on

Bericht door phillybilly »

Jeetje Marjon, das ff schrikken..... gelukkig weer opgeknapt en een boel leuke verhalen :)
Enne, is die sportschool toch ergens goed voor geweest :thumbup:
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Je komt straks helemaal fit en strak terug van al die wandelingen!

Wel een heftig verhaal hoor, fijn dat je je s'avonds weer beter voelde.

Geniet lekker daar!!
Susie one
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Susie one »

Hoi Marjon,

Jullie vakantie heeft grote pieken en soms mini dalen.
Dat is ff schrikken van de zonnesteek.
Gelukkig ben je weer opgeknapt en kan je weer genieten van de vakantie.

Groetjes,
Susie One
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Reis Vana: UPDATE:Colorado NM, het meest onderschatte pa

Bericht door Lilo »

vana schreef:Nou ..nou... nou, het is wel een vreemde vakantie dit keer hoor. Niets kan bij ons normaal gaan :roll: :roll:
Wat een dag hadden we gisteren weer.

wij hebben dus een hele wijze les gehad en ik wil toch hier een waarschuwing geven.

D Doe een petje of hoed op. Ger was de enige met een petje en die had dus ok nergens last van.
Sorry, maar dat begrijp ik niet! Iedereen weet toch(of zou toch moeten weten) dat je een pet of iets dergelijks moet opzetten als je gaat hiken met zo'n hitte!

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Marjon, mij klinkt je verhaal als iets met je bloedsuiker.
De warmte zal er ook wel mee te maken gehad hebben, maar een kleine 4 uur intensief wandelen, kan je bloedsuiker goed doen dalen, als je niks eet onderweg.
Rob had er deze vakantie ook paar keer last van, maar zodra hij het op voelde komen at hij meteen iets, wij namen dan ook altijd een payday mee is candybar met pinda's, honing en is iets zout.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Klopt, Annie, je bloedsuikerniveau gaat ook omlaag, maar de zwakheid die je voelt wordt niet alleen daardoor veroorzaakt, ook door het feit dat je lichaam minder zuurstof krijgt. Marjon beschreef al dat ze bijna aan het hyperventileren was, hetgeen een duidelijk teken is van de uitdroging. Door de uitdroging daalt je bloeddruk, en moet het hart sneller gaan kloppen om dezelfde hoeveelheid zuurstof rond te pompen. Dit kan er toe leiden dat je spieren in armen en benen minder zuurstof krijgen en daardoor zwak gaan aanvoelen. Als je dan ook nog eens op grotere hoogte bent met ijle lucht dan wordt dit effect versterkt. En naarmate je ouder wordt zul je eerder last krijgen van uitdrogingsverschijnselen, omdat het dorstgevoel met de jaren afneemt (en je dus minder (water) drinkt en daardoor eerder vatbaar bent); dat is een van de redenen waarom bijvoorbeeld bejaarden zo gevoelig zijn voor warmte. Overigens ben ik hier nu niet Marjon een bejaarde aan het noemen, hè... laat dat duidelijk zijn! :lol:

Maar inderdaad is een powerbar of zoiets als een Snickers ook altijd goed om te eten tijdens zo'n lange hike in de hitte om naast het hydrateren ook je energieniveau hoog te houden. Wat je ook mee kunt nemen is een zakje Trail Mix, meestal een combinatie van zoute pinda's en andere noten, rozijnen, en iets zoets (m&m's) erin. En die naam is niet voor niets gekozen, natuurlijk... :wink: Het nadeel is echter dat je bij een bepaalde mate van uitdroging absoluut geen zin hebt om iets te eten, hoe goed het ook voor je is op dat moment; dat wordt dus jezelf dwingen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Reis Vana: UPDATE:Colorado NM, het meest onderschatte pa

Bericht door vana »

Lilo schreef:
vana schreef:Nou ..nou... nou, het is wel een vreemde vakantie dit keer hoor. Niets kan bij ons normaal gaan :roll: :roll:
Wat een dag hadden we gisteren weer.

wij hebben dus een hele wijze les gehad en ik wil toch hier een waarschuwing geven.

D Doe een petje of hoed op. Ger was de enige met een petje en die had dus ok nergens last van.
Sorry, maar dat begrijp ik niet! Iedereen weet toch(of zou toch moeten weten) dat je een pet of iets dergelijks moet opzetten als je gaat hiken met zo'n hitte!

Lilo
Nou, blijkbaar weet niet iedereen dat. Maar ja, we kunnen niet allemaal zo slim zijn als jij hé!

Marjon
Gerben Steeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Gerben Steeg »

Tja, temperatuur zat niet erg mee, denk dat je daar dus nat op bent gegaan. 99 is toch een dikke 37 graden en zo warm is het in die sportscholen niet..
Wellicht dat ik de vergelijking Delicate-Fisher niet correct had (de Delicate liep ik een paar maanden nadat ik genezen was van de ziekte van Hodgkin, dus was toen nog niet in vorm en de Fisher liep ik afgelopen maand tussen de buien door, dus geen erge hitte). En ik liep overigens ook zonder pet….
Hoe dan ook, nog veel plezier verder en ik zal me niet meer bemoeien met je trip… :oops:
Grtz, Gerben
Gr, Gerben
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Wel Gerben, we zijn allemaal enthousiast. En Fisher Towers is een mooi stuk.

Maar het blijkt maar weer dat er allemaal verschillende zaken meespelen als het gaat om dergelijke ondernemingen of het nu wandelen of dirtroads rijden is; je ervaring, het weer, je conditie. En ga zo nog maar even door.
Wat voor de een een eitje is kan voor de ander een megaprestatie zijn, en zelfs dat kan per dag verschillen.

En trouwens: ook ervaren mensen kunnen fouten maken of problemen krijgen, of dat nou met petje of zonder is :wink:
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Zeker weten! De ranger van Canyonlands vertelde ons verhalen die je niet voor mogelijk hield. Er zijn zelfs doden gevallen in dat gebied, en mensen die overleefden door hun eigen urine op te drinken. Dus ik kan me voorstellen dat zelfs de getrainde hiker op een onverwacht moment in de problemen kan komen.
Het enige wat je kunt doen is niet te overmoedig raken en de punten die Marjon hierboven opsomde nooooiit vergeten.

En wat betreft dat petje; ik denk dat iedereen wel weet dat dat eigenlijk moet maar vaak vergeet je het gewoon. Bovendien, ik heb een dikke bos krullen. Dat werkt als een soort isolatielaag, door het volume in mijn haar zit er als het ware veel 'lucht' tussen. Ik kan mijn warmte daardoor moeilijker kwijt dan mensen met dun/glad haar. Kun je je voorstellen hoe het voelt als je daar een petje op zet? :cherry:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik denk dat het allerbelangrijkste is: voldoende water drinken!

Afgelopen vakantie, toen ik vaak in de volle zon en hitte in de open Cabrio zat, dronk ik vaak wel 4 flesjes water (1/2 tot 3/4 liter per flesje) per dag en droeg altijd een pet. Ik moet zeggen dat ik mij hierdoor steeds superfit voelde. In het verhaal van Marjon lees ik dat ze bij terugkomst nog water over hadden en dat dat warm was geworden en Ger daarom koud water haalde. Iets zegt mij dat er tijdens de hike niet voldoende water is gedronken. Zou trouwens het inmiddels warme/lauwe water niet beter zijn geweest i.p.v. heel koud water?

Bovenstaande is overigens geen veroordeling hoor :wink: , maar als ik e.e.a. zo teruglees hadden enkele zaken misschien anders gemoeten (lees: betere voorbereiding). Een ervaring als deze maakt het nu dat deze tocht als heel zwaar werd ervaren terwijl een ander 'm fluitend loopt bij wijze van spreke.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Jeetje, Marjon, wat een verhaal!

Wij hebben vorig jaar ook een stukje van die Fisher Towers hike gedaan. Ik zag het halverwege niet meer zitten, te heet, te veel klimmen (petjes op en genoeg water bij ons :wink: ) en wij zijn dan ook weer teruggegaan. De dag daarvoor de hike naar Delicate Arch gedaan en die hike vond ik, vergeleken met de F.T. , een eitje .
Gelukkig dat je je nu weer beter voelt!

gr, Ineke
www.ine1149.web-log.nl
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Coyote schreef:Ik denk dat het allerbelangrijkste is: voldoende water drinken!

Afgelopen vakantie, toen ik vaak in de volle zon en hitte in de open Cabrio zat, dronk ik vaak wel 4 flesjes water (1/2 tot 3/4 liter per flesje) per dag en droeg altijd een pet. Ik moet zeggen dat ik mij hierdoor steeds superfit voelde. In het verhaal van Marjon lees ik dat ze bij terugkomst nog water over hadden en dat dat warm was geworden en Ger daarom koud water haalde. Iets zegt mij dat er tijdens de hike niet voldoende water is gedronken.
Zoals ik al zei, tijdens zo'n hike van 4 uur in die hitte op die hoogte moet je minimaal 2 liter water drinken alleen al tijdens de hike. Erna zul je moeten blijven drinken om weer te hydrateren.

Onder normale omstandigheden op zeeniveau moet je eigenlijk volgens de deskundigen zo'n 2 liter per dag drinken, maar als je op grotere hoogte zit droog je al veel sneller uit dan normaal, en ga je je daarnaast nog eens actief inspannen in de hitte dan gaat dit nóg sneller.

In zulke omstandigheden red je het helaas niet met één of twee kleine flesjes maar is er (veel) meer nodig (dat is ook de reden dat Camelbaks hier veel verkocht worden).

Ik dronk in Nederland heel weinig water, want ik had er voor mijn gevoel geen behoefte aan. Hier ben ik dat in het begin blijven doen, maar een paar keer van een koude kermis thuis gekomen en drink nu veel meer water; mensen onderschatten het effect van de hoogte in combinatie met de hitte (heb ik zelf ook gedaan), maar je hebt het water hier echt nodig...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Nou Marjon het liep met een sisser af. Geniet nog van de rest.. één ding het is geen saaie reis... ahum :wink:

En wij leren er ook weer van. De warmte niet onderschatten en veel water meenemen. Maar ik denk ook wat suikers en zouten, dat heb ik in het warme (maar niet zo hoge) Egypte ook.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Wij hadden inderdaad voor normale omstandigheden voldoende water bij ons. Maar dit waren extreme omstandigheden en dan blijkt toch wel dat wij onervaren hikers zijn .
De dag daarvoor was het zwaarbewolkt geweest op veel plekken en dus niet zo heel heet en de voorspellingen waren hetzelfde. Toen we vertrokken was de lucht staal blauw maar de verwachtingen waren dat er thunderstorms zouden komen, dus onze enige zorg was eigenlijk of het niet hard zou gaan regenen en onweren.
Maar we hadden beter naar de lucht moeten kijken, en nog meer water mee moeten nemen. We hadden vrijwel geen water meer over hoor Roland, een klein bodempje maar. De rest hadden we opgebruikt.

En over de Fisher Towers; De meeste mensen die adviezen over deze hike geven hebben hem in het voorseizoen gelopen, dat waren dus hele andere omstandigheden dan die waaronder wij de route liepen.
Ik denk dat de hike onder normale omstandigheden prima te doen is. Zelfs onder deze "hete" omstandigheden hebben wij hem met veel plezier gelopen en er erg van genoten. Ik had helemaal geen pijn of vermoeidheid in mijn benen en heb de dag erna zelfs helemaal geen spierpijn gehad (Ger en Joyce wel 8) ) Alleen het laatste stuk was voor mij (en ook voor Joyce ) erg zwaar door de extreme warmte. Als de omstandigheden normaal waren geweest hadden wij dan ook geen problemen gehad.
Maar als je de hike in juli of augustus loopt is een waarschuwing dus zeker op zijn plaats. Als ik het verhaal van RiverCola lees zijn wij niet de enigen die in de problemen zijn gekomen, zelfs ervaren hikers verkijken zich op de moordende zon.
Ik ben in ieder geval heel blij dat ik pas aan het einde van de route zo ziek geworden ben. Nu heb ik me nog op de één of andere manier naar boven weten te slepen. Maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als het eerder in de route gebeurd was.

Maar ter verglijking met de Delicate Arch: Ook de Delicate Arch hebben wij ook in een temperatuur van ruim 30 graden gelopen en Fisher Towers is echt wel een veel zwaardere hike.
Ten eerste is de lengte van de trail veel langer maar je klimt bij Fisher towers veel en veel meer. Bij de Delicate Arch klim je alleen in het begin heel steil, maar bij Fisher Towers klim je echt voordurend en daar zitten heel veel steile stukken bij. En wat verradelijk is vind ik het laatste stuk op de terugweg. Dan moet je echt heel steil omhoogklimmen naar de parkeerplaats en er is nergens schaduw te bekennen.

Een petje had ik nooit op want ik krijg daar een erg warm hoofd van (misschien hebben mannen met een kalende schedel hier iets minder last van? Er zal toch wel een reden zijn waarom je veel meer mannen dan vrouwen met petjes ziet lopen, wij hebben niet zo snel een verbrand achterhoofd :lol: )
Als ik een petje of hoed draag krijg ik snel hoofdpijn, het is me te "broeierig" op mijn hoofd. Maar ik heb de les geleerdd en heb inmiddels een mooi petje in Moab gekocht.

We zitten inmiddels in Torrey en hebben gisteren de scenic drive in Capitol Reef gereden. Wonder boven wonder bleef het weer prima. Er werd onweer voorspeld en we werden gewaarschuwd dat we snel weg moesten wezen als het begon te regenen of bliksemen. De Grand Wash was zelfs afgesloten door Flash Floods en in de Caitol Gorge lag ook veel modder, die hadden ze net weer droog gemaakt volgens de ranger.
Maar toen wij er wandelden brak de zon door en werd het zelfs warm tussen de rotswanden.

We hebben overnacht in de Capitol Reef Inn en Café maar dat was een tegenvaller voor ons. Wat een oude zooi zeg! De deuren gaan alleen open en dicht als je je hele gewicht er tegenaan gooit, de badkamer is piep en piepklein en de airco stonk naar brand dus die hebben we vannacht maar uitgezet. Met onze pech vliegt de boel ook nog in de fik :lol: De matrassen waren ook een drama dus we zijn krakkemikkig opgestaan. Dat was wel een tegnvaller na die heerlijke nachten in de Mayor's House. Maar ja, misschien verwachten we teveel voor $ 58 :lol:
Maar de hamburgers en milkshakes bij Slackers waren inderdaad heerlijk Jacqueline!!

We gaan nu even ontbijten en gaan dan langzaam richting Zion waar we morgenavond aan moeten komen. ik denk dat we de snelle route gaan nemen en niet via Kolob Terrace road gaan.
We zijn het rijden en die "scenic" roads een beetje zat inmiddels en willen wat rust hebben. Vooral voor Joyce lijkt me dat nu even goed.
Natuurlijk gaan we wel via de UT 12, die moeten we toch wel een keer gezien hebben toch?

Groetjes van Marjon, Ger en Joyce.
Laatst gewijzigd door vana op 05 aug 2010, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Mooi is Capitol Reef, he!? Ik vond het echt een prachtig park. Wat leuk dat jullie ook bij Slackers gegeten hebben, uh, ik bedoel gesmuld :laughing1: Als wij nog napraten over de vakantie, komt deze maaltijd steevast aan de orde. Wat was het toch heerlijk! Nooit meer zo'n lekker shake gehad. ALleen al daarom zou ik nog eens teruggaan naar Torrey :lol:
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Wat een verhaal :shock: Ik ben alleszins blij dat jullie het toch nog leuk hebben daar :thumbup:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Wow, een stukje vakantie dat zonder problemen is verlopen! :wink: :lol: :thumbup:

Tenzij je de naar brand ruikende airco en de matrassen meetelt, natuurlijk... de herinneringen aan de vakantie worden er wel iedere keer weer beter op! :wink:

Onze website | Mijn blog
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Tja die Inn's in Torrey kunnen wel opkanp beurt gebruiken geloof ik, want ook wij waren teleurgesteld in de Sandstone Inn. Maar inderdaad ook na Mayors House :wink:

Maar voor Slackers moeten we dus nog een keer terug. Nou helemaal geen straf. CR blijft favoriet!

Mooie rit Marjon, gewoon lekker rijden en dan toch prachtige vergezichten op die SC12!
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

De duizeligheid, misselijkheid en overgeven doet me eerder denken aan een zonne-steek zoals Marjon zelf dacht.
Mijn vrouw haat petjes op het hoofd, door het uit model brengen van het haar en vettig worden. Maar zij moest van mij een pet of een bandana dragen tijdens de hikes in de volle zon.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer