Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wel of niet citizenship?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Re: wel of niet citizenship?

Bericht door dutchie_in_boston »

ha Bramster, precies wat ik ook dacht. Zeg nooit nooit.

net als Loek, lijkt mij het wereldburgerschap erg mooi. Maar sinds het moeilijker reizen is, zo zonder papieren, ga ik gewoon verschillende nationaliteiten verzamelen. Ik heb er nu twee :D. Lijkt me erg leuk, zo met zo'n stapeltje paspoorten bij een douanier aankomen.
Laatst gewijzigd door dutchie_in_boston op 26 jul 2010, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Nog even en je kan kwartetten :D
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Ik ben in 1999 Amerikaans staatsburger geworden en woon nu al bijna 29 jaar in de VS. Ben getrouwd met een Amerikaan maar het laatste jaar heb ik overwogen om weer de Nederlandse nationaliteit terug te krijgen (dubbele nationaliteit dus). Had een Nederlands paspoort wat toen al lange tijd niet vernieuwd was en voor ik het me goed en wel realiseerde was ik het Nederlanderschap kwijt.

Je weet nooit wat er gebeuren gaat maar het feit dat je met een Nederlands paspoort overal terechtkunt binnen de EU spreekt mij en mijn man wel aan. Het is wel een gedoe, al die documenten en apostilles en ook moet ik persoonlijk op het consulaat in LA komen opdraven. Maar ik heb die papierwinkel bijna allemaal rond nu dus binnen de komende weken gaat het hele zaakje naar het consulaat toe.

Ik moet nog wel even verifieren dat ik geen problemen krijg met Amerikaanse authoriteiten - je moet namelijk zweren bij de aanname van het Amerikaans staatsburgerschap dat je niet loyaal zult zijn aan andere mogendheden. Hoe dat mogelijk rijmt met het terugkrijgen van het Nederlanderschap is me niet geheel duidelijk. Weet iemand hier iets meer van?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, dat herinner ik me ook, maar dat is werkelijk maar een formaliteit, want heel veel Amerikanen hebben meerdere nationaliteiten. Dat merkte ik ook, toen ik reisagente was. Sommige van onze klanten reisden veel naar het Midden-Oosten en hadden dan hun Israeli visum in hun Am. paspoort en hun Syrische (ik noem maar wat) in hun Europese of Canadese paspoort. Nederland is een van de weinige landen, die zo moeilijk doen over dubbele nationaliteit.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Zelfs het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken erkent dat Amerikanen twee (of meer) nationaliteiten kunnen verkrijgen.

Zie hier: http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1753.html

Doe die hele papierwinkel wel vlug, voor zover ik weet loopt het terugkrijgen van je Nederlandserschap voor mensen in jouw situatie in 2013 af.

En vergeet vooral niet te vragen om een "Bewijs van behoud van Nederlanderschap" (of iets met een dergelijke naam) te vragen. Kost wat extra, dan hoef je de volgende keer niet al die formulieren opnieuw te verzamelen maar heb je aan 1 papiertje genoeg (het hebben van een Nederlands paspoort op zichzelf is niet genoeg, heb ik uitgevonden).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Bennogr schreef:
Doe die hele papierwinkel wel vlug, voor zover ik weet loopt het terugkrijgen van je Nederlandserschap voor mensen in jouw situatie in 2013 af.
Ik dacht dat het in 2013 slechts zo was dat de wet opnieuw geëvalueerd wordt, zoals met meer wetten elke 10 jaar. Wat dus kan betekenen dat het af loopt, of dat het voor 10 jaar vernieuwd wordt. Dat is iig wat ik van Petra begreep een tijd geleden.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Maak mij er niet de expert over! Dat is inderdaad wat ik ook altijd heb begrepen, maar de kans, dat de wet niet verlengd wordt lijkt me, van wat ik zo lees in de NL media, niet ondenkbaar.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
avanv
Amerika-ontdekker

Bericht door avanv »

Interessant onderwerp voor mij want ik ben 15 jaar in de USA en zou citizen kunnen worden. Voor mij spelen de volgende faktoren ook mee in de overweging om staatsburger te worden.

Als Amerikaan wordt je op je wereld inkomen belast wordt. Dus als je later uit de USA vertrekt, dan moet je in de USA belasting blijven betalen. Met de meeste landen is er wel een verdrag zodat je niet dubbel betaalt maar op die extra belastingaangifte zit ik niet te wachten. Nog vervelender is als je in een land werkt waar geen inkomsten belasting is.

Waar ik nog niet achter ben, is wat er precies gebeurt als je met pensioen gaat en social security gaat ontvangen. Als niet-Amerikaan in de USA maakt het geloof ik niet uit maar als je je pensioen buiten de USA door wilt brengen, dan zijn er wel gevolgen. Als iemand een antwoord weet of me ergens naar toe kan verwijzen, dan graag.

Adriaan
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet (maar ik word pas volgend jaar expert) betaal je inderdaad als Amerikaan altijd belasting over je wereldinkomen. Maar verdragen als tussen de VS en Nederland voorkomen inderdaad dubbele belasting.

Als houder van een groene kaart, hoor je overigens ook al over dat wereldinkomen belasting te betalen, dus zoveel verschil maakt het niet uit. Bovendien is er een officiele procedure waardoor je weer van dat Amerikaanse staatsburgerschap af kan komen en daardoor geen belasting meer hoeft te betalen in de VS.

De Nederlandse AOW organisatie meldt zijn uitkeringen aan aan de Amerikaanse Social Security (die de Amerikaanse persioenen betaalt), dus je ontkomt die berekening dus niet, groene kaart of staatsburger.

Als ik de keus heb zou ik liever belasting betalen in de VS en rechten hebben in Nederland dan omgekeerd!
freesia
Amerika-newbie

Bericht door freesia »

Ik heb een vraag over de nationaliteit van mijn zonen. Ze zijn allebei hier geboren, en hebben voor zover ik weet de Nederlandse en Amerikaanse nationaliteit. De oudste is in July van 1985 geboren, net een paar maanden na het ingaan van de nieuwe wet, wb het overdragen van het Nederlanderschap door de moeder. De jongste is net 18 geworden. Ik ben nog steeds Nederlandse, maar denk er over om nu ook de Amerikaanse nationaliteit erbij te nemen, nu ik het Nederlanderschap daardoor niet kwijtraak. Bovendien blijkt dat de permanente resident alien kaart nu toch vervangen moet woorden $$$$$$!
Hun vader is Amerikaan. Het probleem is dat ik nu ook een Nederlands paspoort voor ze wil aanvragen, voor 2013, zodat ze de Nederlandse nationaliteit behouden. De ambassade zegt dat ik mijn oude paspoorten moet kunnen overleggen, van 1985 af tot nu, om te bewijzen dat ik Nederlandse ben geweest al die tijd. Maar die oude pasoorten heb ik helemaal niet meer, en ik heb ook niet altijd een paspoort gehad. Er waren jaren bij dat we ons een reis naar Nederland toch niet konden veroorloven, dus geen paspoort nodig. Heeft iemand daar al ervaring mee? Hoe strikt is die regel eigenlijk? Hoe kan ik nu bewijzen dat ik niet stiekum het Nederlanderschap heb opgegeven? Ik vind dat een rare vereiste, maar het mannetje aan de telefoon van de Ambassade klonk heel overtuigd, dat het echt niet anders kan.
Wij zijn trouwens in Nederland getrouwd, maakt dat nog iets uit met het verkrijgen van het Amerikaanse staatsburgerschap? Wel een hoop vragen, maar ik wil het liever meteen goed doen allemaal, want het kost nogal wat!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dat Nederlanderschap moet toch ergens na te trekken zijn. Bijvoorbeeld: je hebt steeds een groene kaart gehad. Dat betekent dat je geen Amerikaan bent, want het eerste wat ze doen, voordat de naturalisatieceremonie begint, is die groene kaart innemen.

Maar ik vermoed dat je te laat bent.

Ik vrees dat je zonen te maken krijgen met inburgeringseisen bijvoorbeeld (Nederlands spreken bijvoorbeeld, iets wat mij nooit gelukt is bij mijn zoon) en mogelijk een verplichting om een tijd in Nederland te wonen.

Ga naar de website van de Nederlandse ambassade en kijk daar eens onder 'paspoorten' en Nederlanderschap. En als je d'r dan nog niet uit bent, bel dan dat gratis informatienummer en sta erop dat je doorgeschoven wordt naar een echte diplomaat bij de "consulaire afdeling" bij de ambassade in DC. Daar weten ze alles.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Die wetten op het behouden of herkrijgen van het Nederlanderschap zijn heel ingewikkeld allemaal, Benno, dus het hoeft helemaal niet, dat ze te laat is. Ik hoefde geen Nederlands paspoort te laten zien bij het herkrijgen van mijn Nederlanderschap. Een paspoort alleen is geen bewijs van Nederlanderschap, het mijne was nog geldig, toen ik mijn Nederlanderschap verloor, bijvoorbeeld. Inderdaad zou ik weer de ambassade bellen en je situatie helemaal doorspreken en goed vragen, als het je onduidelijk is. Bijkomende complicatie is, dat het allemaal zo ingewikkeld is, dat zelfs de mensen bij de ambassade, die er dagelijks mee te maken hebben, moeite met de details hebben.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

avanv schreef:Waar ik nog niet achter ben, is wat er precies gebeurt als je met pensioen gaat en social security gaat ontvangen. Als niet-Amerikaan in de USA maakt het geloof ik niet uit maar als je je pensioen buiten de USA door wilt brengen, dan zijn er wel gevolgen. Als iemand een antwoord weet of me ergens naar toe kan verwijzen, dan graag.

Adriaan
Mijn zuster werkte hier in de US voor 8 jaren en 6 jaren in Engeland en woont nu in Nederland.
Zij krijgt een aanvullend social security pensioen van hier, een state pension van Engeland en haar normale AOW.
Ik krijg nog een klein AOW pensioen, ik werkte daar alleen voor 2 jaar, verliet Holland toen ik 19 jaar was en kreeg credit voor 5 jaren(15 tot 20 jarige leeftijd).
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Petra/VS schreef:Een paspoort alleen is geen bewijs van Nederlanderschap
dat zou mooi zijn, dan hoeven wij al die extra rompslomp niet door om dat behoud-nederlanderschap-papiertje te krijgen. Ik vond het makkelijker amerikaan te worden, dan nederlander te blijven.

freesia, zou dat dan betekenen dat jij op dit moment statenloos bent met een green card? Doorvragen bij de ambassade, zoals al eerder is geschreven.

Je hebt het waarschijnlijk al gelezen, maar misschien heb je hier iets aan voor je zonen:
http://www.ind.nl/nl/Images/Oud_ned0508_tcm5-581.pdf
http://dc.the-netherlands.org/Services/ ... ationality

edit: oh, en ik meen dat het niet uitmaakt waar je bent getrouwd maar je bent een certified copy van je marriage certificate nodig. Volgens mij ben jij je huwelijk niet nodig om US citizen te worden, zie: http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/ ... 2ca60aRCRD
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik bedoelde met te laat, dat het voor haar zonen waarschijnlijk te laat zijn, die zijn boven de 18 en voor zover ik weet moet je na je 18e op eigen kracht de Nederlandse nationaliteit verwerven, als je dat wil.

Wat paspoort en nationaliteit betreft: dat klopt inderdaad, een Nederlands paspoort bewijst om 1 of andere reden niet dat je Nederlander bent. Ik ben in 2003 Amerikaan geworden en kort daarna liep mijn Nederlandse paspoort af. Ik heb toen vrij eenvoudig een nieuw Nederlands paspoort kunnen krijgen, maar toen ik DAT wilde vernieuwen, moest ik weer door de hele papiermolen (geboortebewijs van m'n vrouw, trouwakte, enz.) om opnieuw een Nederlands paspoort te krijgen. Ik heb nu naast dat paspoort ook een papiertje dat zegt dat ik de Nederlandse nationaliteit heb (Verklaring behoud Nederlanderschap) en nu zou ik veel makkelijker dat paspoort kunnen vernieuwen is mij verteld. Wel bij een bevoegd consulaat of de ambassade, niet zo makkelijk als bij de Amerikanen waar je dat kunt doen bij het postkantoor. (en eens in de tien jaar ipv eens in de vijf jaar).
astoria
Amerika-ontdekker

Bericht door astoria »

Als je Nederlands staatsburger bent en je woont in een ander land waarvan je ook de nationaliteit hebt, moet je er voor zorgen dat je binnen 10 jaar een paspoort aanvraagt. Doe je dit niet, dan verlies je je Nederlanderschap. In de praktijk is het het beste om elke 5 jaar je paspoort te vernieuwen. Zoals hierboven genoemd is dit niet zozeer een bewijs dat je Nederlander bent, maar op de dag dat je verlengt ben je dat wel, en geef je aan dat je je Nederlanderschap wilt behouden. Op de dag van afgifte gaat een nieuwe termijn van 10 jaar in.

Bennogr heeft al eerder aangegeven dat het bewijzen van je Nederlanderschap nogal een rompslomp is. Inderdaad is het het beste om een bewijs van Nederlanderschap aan te vragen. Dit is een papiertje waarop staat dat je Nederlander bent, en dat ook zal blijven ook al heb je een andere nationaliteit. Ik heb dit zelf ook gedaan (ben van geboorte Amerikaan, maar geboren in het buitenland), en het scheelt een hoop gedoe.

Freesia, jouw kinderen zijn doordat ze geboren zijn nà 1 januari 1985 automatisch Nederlander geworden. Op hun 18e verjaardag is de 10-jaartermijn ingegaan. Vòòr hun 28e verjaardag moeten ze een paspoort aanvragen. Op dit moment zijn ze Nederlands! Ik zal jullie ook aanraden om een bewijs van Nederlanderschap aan te vragen, dit kan eventueel gedoe in de toekomst voorkomen, en probeer elke 5 jaar dat paspoort te verlengen. Op deze manier verlies je je Nederlandschap niet! Ik weet niet of je ver van de ambassade of een consulaat woont, maar het is de investering waard, het opent heel Europa voor je kinderen!

Voor wat betreft jezelf, als jij over een groene kaart beschikt kan je aantonen dat je nooit Amerikaanse bent geworden. Immers, waarom heb je een groene kaart als je een paspoort zal hebben? Je kan dus gewoon een Nederlands paspoort aanvragen. Indien je Amerikaanse wordt, en je bent getrouwd met een Amerikaan, dan kan je je Nederlanderschap behouden. Zoals je al aangaf komt ook daar een hele papierwinkel bij kijken, een gedoe, maar zo'n EU-paspoort kan altijd van pas komen. Zodra je Amerikaanse bent geworden vraag zo snel mogelijk een bewijs behoud Nederlanderschap aan (het almachtige papiertje), en je kan met een gerust hart elke 5-10 jaar je paspoort vernieuwen (en niet vergeten, na 10 jaar en 1 dag ben je Nederlander af!).
freesia
Amerika-newbie

Bericht door freesia »

Bedankt, iedereen, voor de uitgebreide antwoorden. Het ziet er naar uit dat we maar eens een trip naar het consulaat in Atlanta moeten maken met de hele familie, en alle geboorte bewijzen, en huwelijks akte etc. op zak. In Atlanta heb ik vorige keer in 2003 mijn paspoort laten verlengen en ik vond het echt ongelooflijk dat de mevrouw aan de balie helemaal geen Nederlands sprak! Ik zal inderdaad wel eerst de Ambassade bellen, en vragen naar iemand die dit soort zaken heel goed begrijpt en er hopelijk al eens mee te maken heeft gehad.

Roos.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik begrijp sommige dingen niet denk ik dus ik vraag het even na omdat ik het zeker wil weten.

Stel ik krijg de Greencard middels de DV2011. Dan zou ik dus in 2016 op kunnen gaan voor het citizenship om Amerikaans te worden.

Mijn huidige paspoort verloopt in november 2013. Ik zal dus sowieso voor die tijd terugmoeten naar Nederland om mijn paspoort te verlengen wat dan dus weer geldig is tot 2018. Moet ik bij dat bezoek een "Verklaring behoud Nederlanderschap" aanvragen dan? En is dat dan eenmalig?

Klopt het dat ik sowieso mijn Nederlandse nationaliteit verlies als ik opga voor het citizenship in 2016 tenzij ik trouw met een Amerikaan (dan mag ik beide behouden?)

Ik zou graag beide nationaliteiten willen behouden maar ik voldoe vooralsnog niet aan de voorwaarden die in april 2003 zijn bepaald dus wil ik graag weten hoe dat zit :)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je hoeft niet terug naar Nederland om je Nederlandse paspoort te vernieuwen als je een groene kaart hebt. Maar als je de nationaliteit aanneemt van het land waar je wettig woont en je bent niet met iemand met de nationaliteit getrouwd bent/een vaste (en bewijsbare) relatie hebt, dan ben je Nederlander af. Immers de regel is: je verliest automatisch je Nederlanderschap, alleen als je een andere nationaliteit aanneemt en een partner van die nieuwe nationaliteit hebt, wordt een uitzondering gemaakt op die regel.

Je kunt die verklaring "behoud van Nederlanderschap" tegelijk aanvragen als je de hele papierwinkel inlevert voor een nieuw Nederlands paspoort (ze doen niet meer aan verlengen) nadat je Amerikaan geworden bent. Daar hoef je dus geen extra tocht voor te maken, je betaalt alleen wat meer, maar krijgt dan alles keurig thuisgestuurd.

Die papierwinkel valt overigens mee. De meeste papieren kon ik via brieven (en wat zoeken op het internet) gewoon thuisgestuurd krijgen. Alleen New York deed wat moeilijk, daar moet je een papiertje met een handtekening hebben dat zegt dat de handtekening op de kopie van je trouwacte inderdaad een geldige handtekening is. Persoonlijk even alle instanties aflopen, duurde een uurtje, via de post zou het een half jaar geduurd hebben.
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Ik heb eindelijk de hele papierwinkel voor het herkrijgen van het Nederlanderschap bij elkaar. Ik stuur het volgende week naar het consulaat in San Francisco (of naar Los Angeles, ben er nog niet achter welke het moet zijn, moet even bellen daarover). We zullen zien hoe het verder gaat.

Iemand zei hier dat het verkrijgen van de Amerikaanse nationaliteit makkelijker is dan het herkrijgen van de Nederlandse. Dat beaam ik volledig. :shock:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer