Ik weet niet hoe 't nu is, maar toen wij in december 2000 naar de V.S. verhuisden, namen wij onze beide katten mee. Dat ging heel gemakkelijk. Het enige dat nodig was, was een verklaring van de dierenarts dat de dieren waren ingeënt tegen hondsdolheid. Niks geen quarantaine of zo...wiepster schreef:Ik las overigens dat jullie hondje ook mee gaat naar Amerika. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Weet je of iedere luchtvaartmaatschappij dit doet en moet je hondje nog in quarantaine?
Het was een heel stuk gemakkelijker voor de katten om de V.S. binnen te komen dan voor mij... ;-)
De vlucht als zodanig ging heel goed. Ze zaten in door de luchtvaartmaatschappij goedgekeurde kennels in een speciaal verwarmd gedeelte van de bagageuimte (dat werd ons tenminste verteld...). Op aanraden van onze dierenarts hadden we onze katten helemaal *geen* kalmerende middelen gegeven. Hij vertelde ons dat dat beter is voor de katten. Ze zijn dan weliswaar gestresst, maar kunnen lichamelijk op hun stress reageren, terwijl als ze tranquilizers of zo op hebben, ze wel alles zintuigelijk kunnen waarnemen, maar daar lichamelijk niet op kunnen reageren (ze liggen uitgeteld op de vloer). Bovendien zijn dergelijke middelen na een uur of zeven uitgewerkt en dat is midden in de vlucht (nog meer stress).
Afijn, het is allemaal goed gelopen. Het enige waar ik nogal gepikeerd over was, was de manier waarop de katten na de vlucht werden behandeld. Ze werden gewoon in de bagageafhaalruimte gedumpt. Elke mafkees had hen zomaar kunnen meenemen! Toen we ze eenmaal hadden gevonden, hoefden we helemaal geen identificatie to zo te laten zien. Dat vond ik heel vreemd.
Dat is ons nu twee keer overkomen. Toen we in 2004 verhuisden van Minneapolis naar Seattle, vloog mijn vrouw met de katten naar Seattle en daar gebeurde precies hetzelfde! Je zou denken dat ze toch iets voorzichtiger zijn.
Waar je ook rekening mee moet houden wanneer de precies vliegt. Met veel maatschappijen mag je geen dieren meenemen als de temperatuur bij het begin- of eindpunt van een vlucht boven of onder een bepaalde temperatuur komt. Dat moet je goed controleren.
Ron (in Seattle)
http://www.dutchavenue.com