Het zit er weer op, helaas weer thuis
Allemaal bedankt voor jullie adviezen! Toen ik aan het voorbereiden was miste ik eigenlijk de praktijk ervaring van een geplande reis, iedereen vraagt advies maar niemand die even laat weten of het ook klopte. Dus hopelijk ga ik hiermee een trent zetten
Hierbij kort (<-- toen ik begin met typen...) de bevindingen:
Huurauto --> Alamo, Hyundai santa fe (stonden maar 2 auto's in onze klasse bij vertrek in LA, erg druk bij Alamo). Ze probeerden nog vezekeringen aan te smeren, geweigerd. Na 1 week ster in het ruit en de auto trok continu naar rechts. Dus schrokken we flink toen we een ster in het ruit kregen aangezien het meisje aan de balie ons vertelde dat dit alleen bij de road assist verzekerd was en het anders minimaal 350 dollar kost. Niet dus, auto ingeleverd, niemand die er iets van heeft gezegd en binnen 20 minuten stonden we weer buiten met de Ford.
In vegas geruild voor een Ford Edge (fullsize crossover, geen bijbetaling). Medewerker 1 zei: je moet kiezen uit die rij. Alleen maar santa fe's en een kia en ik was die auto echt zat, medewerker 2 gevraagd: "choose anything you like out those two rows"

. Een echte verademing na zo'n wazige sturende en irriterende korean (cruise control werkt niet soepel, sturen is vaag, stoelen erg minimaal, etc). Verbruik iets minder maar ach...
Route -->
De route hebben we globaal aangehouden zoals hierboven aangegeven. Onderstaand de afwijkingen, vaak ivm met tijd.
Zoals marianne al aangaf vanuit Jtree in Twentynine palms geslapen en zoveel mogelijk old 66 gereden richting Williams, lunch in oatman. Dit kost wel een bak met tijd. Tegen schemering pas aankomst.
Jolanxyz had al aangegeven dat Grand Canyon --> monument valley --> page en erg lange dag zou worden. We hadden bij vertrek geen zin om super vroeg weg te rijden dus om 8:30 in GC weg gereden, voordat je het park uit bent is het zo 12:00, als je tenmisnte stopt en van foto's maken houd. Nadat we in Monument valley naar milemarker 13 waren gereden (thanks voor de tip, ergens hier van het forum, erg mooi foto daarvandaan!) de dirt road rond gereden en wat rond gewandeld. Ik had geen zin meer om nog naar page te rijden dus om 18:00 op goed geluk het view hotel binnen gewandeld, en ze hadden nog 1 kamer (geen view maar slechts 65 dollar). Avondeten buiten bij ondergaande zon en uitzicht op monument valley, geweldig! De dag hierna hebben we page bekeken, horseshoe Bend en de dam in Lake Powell bezocht. Via Pariah movieset (wat een landschap!!!) naar Kanab gereden en hier 2 overnachtingen gedaan. 1 dag naar bryce, 1 dag Zion. Hiermee hadden we het lange stuk mooi in 2 stukken gehakt.
Een tweede aanpassing hebben we bij vertrek uit Vegas gedaan, me vriendin wou nog heeeel graag langs de outlet dus de rit naar het midden van Death valley werd erg lang en zonder reservering wouden we hier niet op gokken. Onderweg passeerden we het spookstadje Amargosa en hier was alleen 1 hotel en opera house (aanrader;
http://www.amargosa-opera-house.com/hotel.htm; is een stichting, geweldige aardige eigenaren die de hele avond no-gass/no watter stories (Deathvalley junction, dus eerste leven na een lange rit) hebben zitten vertellen. Verder is er niets! Even wennen vanuit Vegas, maar wat een ambience! (gerucht ging dat het er spookt al veel amerikaanse tv zenders hebben er tvshows over gemaakt). Me vriendin moest even slikken toen ze de kamers zag, maar het paste allemaal perfect bij elkaar (mooie schilderingen op de kamers), en achteraf vind ze dit een van de mooiste overnachtingen.
We hebben Bodie meegepakt en ik ben erg blij dat we dit gedaan hebben. We waren hier smorgens om een uur of half 10 (overnachting was in Bishop dus moesten even rijden) en dit was precies voor de mensen massa na 11-en werd het druk. Dus om 12 uur de auto weer verder gepakt. Je hebt voor Bodie toch zeker wel 3 uur nodig als je alles wilt zien.
Kings NP hebben wij overgeslagen, we zijn erheen gereden maar de brand woed hier nog steeds en tijdens de afdaling onderweg een ranger op een parkeerplaats aangesproken omdat we alleen maar rook zagen, het hele dal hing vol. Het was windstil die dag en de ranger kwam net uit het dal en zei al dat je niet veel zag en dat het misschien beter werd als het ging waaien. We zijn toen trails gaan lopen in seqoiua en onze eerste beer ontmoet onderweg.
Verder hebben we de route gehanteerd zoals hier aangegeven.
Overnachten --> Uitgezonderd de eerste nacht hadden we niets geboekt. We zijn gaan rijden en hebben overal een slaapplek gevonden.
GC: Vanuit Williams om half 7 naar GC gereden, we waren auto nummer 5 op de parkeerplaats daar. Direct gaan wandelen om 1 uur naar 7mile lodge gegaan (Ook ergens hier uit het forum, super tip, goedkoop overnachten). En na inchecken en opfrissen om 3 uur terug gegaan. Stukje afgedaald op angels trail en de sunset bekeken.
Vegas: Flamingo's de ochtend dat we erheen reden een standaard kamer gereserveerd. De 20-dollar trick geprobeerd en na 2 kamerwissels (1x kamer gekregen die bezet was, verrassing bij het openen van de deur & toen kamer zonder kingbed en bad) hadden we de meest briljante kamer die je je kan wensen. Een nieuwe go room precies op de hoek van het gebouw op de 21e verdieping met een vrij uitzicht op fonteinen van bellagio en de strip. Kosten, 50 dollar per nacht + 20 tip voor de jongen aan de balie. Tip: ga je naar flamingos kies de zijvleugel, op het hoofdgebouw hangt een gebouw groot spandoek van een show, als je naar buiten kijk zie je alleen maar rastertjes en het bederft je uitzicht + de view op de fontein is vanuit de zijwing veel mooier!
Zoals hierboven al gewaarschuwd moesten we wel buiten Yosemite slapen. Waren daar za op zondag en het was prachtig weer, dus alle amerikanen waren zelf ook op pad. Hier hadden we van te voren niet bij stil gestaan. Curry was alleen voor deze nacht volgeboekt, de rest van de week wel beschikbaar. Op goed geluk naar White wolf lodge gereden. En dit keer onze eerst pech. De mensen voor ons aan de balie hadden de laatst cabin die vrij was gekomen wegens een no-show. Het meisje heeft rond gebeld maar er was echt niets meer. Jammer, opzoek dus naar iets anders. We hebben nu in cabins buiten het park geslapen op 20a25min rijden. Hebben hier slechts 70 dollar per nacht betaald, het hotel 10 min eerder vroeg ons nog 139. Voor ons niet zo erg maar ben je met kinderen ofzo, luister naar de wijze raad en reserveer wat of denk er van te voren aan dat je in het weekend arriveert

.
San francisco, motels vroegen ter plekke allemaal vanaf 139 dollar per nacht. Op de site van Amercica's best inn (near fishermanswarf) had ik de dag ervoor 74 gezien. We zijn een hotel verder gereden, hebben een wlan opgezocht en een internet reservering gedaan en zijn hierna terug gegaan. Het meisje stond even perplex (hi guys, you are back?), maar ze zag de humor er wel van in. Ze ging direct de internet rate aanpassen, was ze vergeten.
Overig;Yosemite vonden wij echt druk! De scenic route was chaos zowel onderweg als elke parkeerplek, de korte trail was nog net geen vierdaagse. Tijdens de 2e dag een trail gemaakt van 5/6 uur en op advies van 2 search&rescue dames een kleine omweg gemaakt die stijler is, en hier liepen inderdaad wat backpackers en verder niemand, heerlijk. Wel blij dat we uiteindelijk Yosemite bezocht hebben, het is er erg mooi! De pas vonden wij persoonlijk nog mooier dan van valley. Seqouia was hierna een verademing, wat een rust!
British airways, super, na een paar coktails ben je zo onder zeil