Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verkeerde type brandstof gekozen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
deliboy
Amerika-ontdekker

Verkeerde type brandstof gekozen

Bericht door deliboy »

zo eindelijk tijd om even achter de computer te zitten.
ik zit al bijna een week in Kennesaw /Georgia.
dit is mijn eerste trip naar Amerika en het bevalt me prima.

Ik dacht laat ik maar eens met mijn huurauto een trip naar Miami maken.
voordat ik vertrok even snel tanken.
nou komt het, ik pak argeloos de groene tankslang en begon te tanken.
een paar seconden later rende degene achter de kassa naar buiten en schreeuwde iets wat ik niet meteen verstond.
thats diesel, zei hij :shock: :shock:
ik dacht bij mijzelf, groen is toch euro.
dus niet in amerika blijkt het anders te zijn :lol: :cry:
Ik dacht meteen waarom hebben de forumleden dit nooit als onderwerp aangekaart :lol: :lol: :lol:

nu ja gelukkig had ik de motor nog niet gestart en de winkelbediende belde een garage op die mijn auto wegsleepte en de tankinhoud leegde.....kosten 300 dollar :shock:

nu ik er aan denk kan ik er alleen maar om lachen
Laatst gewijzigd door Dento op 27 aug 2010, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel topic aangepast voor duidelijkheid
kendor
Amerikakenner

Re: grappig of niet

Bericht door kendor »

Ouch...dure grap. Wijze les dus :wink:
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Tip: lees wat er op de bordjes staat en ga niet uit van de kleur. Overigens hebben volgens mij de meeste tankstations een aparte pomp voor diesel. Voor benzine moet je enkel het octaangehalte kiezen (gewoon de goedkoopste)

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Volgens mij hebben de meeste tankstations niet eens diesel
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Lampie
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lampie »

Nee, je ziet inderdaad vaak alleen benzine.
Het is overigens snel te zien want de diesel zit in de groene slangen 8)
sorry kon het niet laten :D
https://vwijck.com
2024 LA - SF - DEN
2022 SEA - SLC
2015 NY - CAN - NY
2014 SEA - Den
2012 LV - Denver
2010 San Francisco - Denver
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Het was me eigenlijk nog niet eens opgevallen dat hier in Europa de diesel in groene slangen zit :P. Ik heb nog maar 13 jaar mijn rijbewijs ;).

Volgens mij slaap ik altijd half als ik ga tanken, ik kijk gewoon altijd naar de bordjes.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

De EURO zit ook hier niet altijd in groene slangen. Het handvat is groen. En Diesel staat er heel groot op :)
Zie hier toevallig wel een groene slang bij de Euro 98 maar dat is lang niet altijd zo.

Afbeelding

Diesel zit hier iig NOOIT in groene slangen!
D-D
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door D-D »

Thanks voor de tip. Dit zou ook echt iets voor mij zijn. Ik ben dus gewaarschuwd....
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Njit schreef:Afbeelding
Zie foto: wat ze in Amerika dus "V-power" (93) noemen is dus slechtere benzine dan de goedkoopste benzine in Europa - dit is immers 95 (en zelfs dat wordt op veel plaatsen niet meer verkocht)...

Mijn autootje moet maar blij zijn dat hij naar Europa is gekomen ;-)
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ik tank altijd de goedkoopste in de US. Misschien dat de motor dan iets minder lang meegaat maar het is niet mijn auto :)
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Overigens is de benzine daar niet slechter. Het wordt alleen anders weergegeven:
Measurement methods

Research Octane Number (RON)
The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel in a test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing the results with those for mixtures of iso-octane and n-heptane.

Motor Octane Number (MON)
There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON), or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load as it is done at 900 rpm instead of the 600 rpm of the RON[2][3]. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally, fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.[citation needed]

Anti-Knock Index (AKI)
In most countries, including all of those of Australia and Europe the "headline" octane rating shown on the pump is the RON, but in Canada, the United States and some other countries, like Brazil[4], the headline number is the average of the RON and the MON, called the Anti-Knock Index (AKI, and often written on pumps as (R+M)/2). It may also sometimes be called the Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2.

Difference between RON and AKI

Because of the 8 to 10 point difference noted above, the octane rating shown in the United States is 4 to 5 points lower than the rating shown elsewhere in the world for the same fuel. See the table in the following section for a comparison.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
En nog een grappig 'weetje' :
United States, in the Rocky Mountain (high altitude) states, 85 AKI is the minimum octane, and 91 AKI is the maximum octane available in fuel. The reason for this is that in higher-altitude areas, a typical naturally-aspirated engine draws in less air mass per cycle due to the reduced density of the atmosphere. This directly translates to less fuel and reduced absolute compression in the cylinder, therefore deterring knock. It is safe to fill up a carbureted car that normally takes 87 AKI fuel at sea level with 85 AKI fuel in the mountains, but at sea level the fuel may cause damage to the engine. A disadvantage to this strategy is that most turbocharged vehicles are unable to produce full power, even when using the "premium" 91 AKI fuel. In some east coast states, up to 94 AKI is available. In parts of the Midwest (primarily Minnesota, Iowa, Illinois and Missouri) ethanol based E-85 fuel with 105 AKI is available. Often, filling stations near US racing tracks will offer higher octane levels such as 100 AKI. California fuel stations will offer 87, 89, and 91 AKI octane fuels, and at some stations, 100 AKI or higher octane, sold as racing fuel. Until summer 2001 before the phase-out of methyl tert-butyl ether aka MTBE as an octane enhancer additive, 92 AKI was offered in lieu of 91.
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Wow, achteraf klinkt het wel grappig ja........ maar 300 dollar "zomaar" is best zonde.
Ach ja, je leert ervan :)
En wat goed dat die pompbediende naar buiten kwam! Voor hetzelfde geld had je betaald en was je weggereden!!!
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Wel een dure grap geweest, maar die fout maak je in ieder geval nooit meer ;) En ik hopelijk ook niet.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

phillybilly schreef:Voor hetzelfde geld had je betaald en was je weggereden!!!
ver was je dan niet gekomen :)
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Nee, maar dan was je (letterlijk en fuguurlijk :lol: ) nog verder van huis
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Njit schreef: (gewoon de goedkoopste)
Niet helemaal waar, in een RV moet je (meestal) 89 tanken :wink:
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Oh, dat hebben wij nog nooit gedaan. Wij nemen altijd gewoon de goedkoopste.

Marjon
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Detail detail.. en in een vliegtuig moet ook iets anders. Maar voor 99% van de forumleden zal de goedkoopste prima zijn..
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Uit een oud topic. geschreven door Loek:
Octaan getallen hebben niets te maken met kwaliteit of reinigende werking. Het is puur en alleen een aanduiding voor de graad van zelfontbranding bij bepaalde druk in de cilinder. Het zijn alleen de dopes (toevoegingen) die bepalen of een bandstof motor reinigend of smerend werkt.

Brandstof met een hogere octaangetal gebruiken in een motor die met minder toe kan heeft geen enkele invloed op prestaties, verbruik of motor levensduur. Het kan ook geen kwaad. Echter andersom; het gebruiken van een te laag octaan bij een motor die hoger vereist kan wel kwaad. Doordat in dit soort situatie spontane zelfontbranding plaatsvind kan de motor ongelijk en zwaar belast worden zodat die wordt beschadigd. Tegenwoordig loopt het echter ook weer zo'n vaart niet meer omdat in moderne motoren wanneer deze zelfontbranding gebeurt (pingelen) de computer de ontsteking wijzigt (vervroegt meestal) om het op te vangen. Resultaat is dan sterk verminderd vermogen en een slecht verbuik.

Maar het minimum octaan getal die een motor nodig heeft is niet een statisch gegeven. Het varieert met de druk in de cilinder en dus ook met de buitenlucht druk. Naarmate de luchtdruk afneemt, neemt ook de behoeft aan octaan getal af. Vandaar dat de benzine die in de bergen wordt verkocht een lager getal heeft. Je kunt ook beter niet naar het absolute getal kijken bij het tanken, maar naar de ruimere "low", "medium" of "high" grade. Als bijvoorbeeld "medium" grade wordt geadviseerd door de fabrikant, bedoel hij daarmee 89 op zeeniveau en 87 op grotere hoogten.
En daarom is het vaak duurder om met een camper op goedkopere benzine te rijden dan op de geadviseerde '89' die Menno net noemt. Zegt Loek ...
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

nieuwenoord schreef:Uit een oud topic. geschreven door Loek:
loek schreef: Resultaat is dan sterk verminderd vermogen en een slecht verbuik.
En daarom is het vaak duurder om met een camper op goedkopere benzine te rijden dan op de geadviseerde '89' die Menno net noemt. Zegt Loek ...
Twee dingen die je liever niet hebt met een RV want vaak moet de motor hard werken om de berg op te komen... :wink:

@Njit Vind ik niet helemaal waar, ik denk dat 20 à 30% van de bezoekers van dit forum toch met een camper rondreist...
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer