Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Credit history

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bandido
Amerika-expert

Re: Credit history

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Even ter aanvulling, ik sta op de credit kaart van mijn man genoemd, maar ik bouw daar zeker geen Credit score mee op.
Dat is wel wat kort door de bocht, want als je samen een kaart hebt en je bent dus "joint card holder" bent dien je allebei je SSN door te geven en bouw je ook allebei individueel credit op. Maar als je bv een extra kaart wilt, maar je partner blijft hoofdkaarthouder, dan is het een ander verhaal. Dit verhaal werd ook bevestigd door onze contactpersoon bij Wachovia. Daar heb ik destijds een heel gesprek mee gehad om maar zo snel mogelijk zelf credit op te bouwen en dit werd ons ook aangeraden als handige manier. Zo kon ik makkelijk "meeliften" op credit history van mijn Amerikaanse partner.
"Keep Georgia On Your Mind"
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Dat is wel heel bijzonder want diezelfde bank vertelde mij dus dat dat niet kan.
Echt ik heb meerdere personen gesproken en elke keer kwam er niks uit.
Wellicht dat het scheelt dat je een Amerikaanse partner had met wellicht al een creditscore en bankrekening bij hen?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Wellicht dat het scheelt dat je een Amerikaanse partner had met wellicht al een creditscore en bankrekening bij hen?
Natuurlijk, dat maakte al het verschil. Maar waar het mij omging is dat ik ondanks dat ook zelf nu credit kon opbouwen, doordat ik als "co-signer" te boek stond. Deze optie zal niet voor een koppel gelden dat allebei geen credit heeft, maar voor een half-NL/half-VS stel kan het mischien wel werken.
"Keep Georgia On Your Mind"
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Ik heb namelijk net de global transfer aangevraagd en hierbij hebben ze aangegeven dat er geen credit history mee wordt genomen. Hierbij zeiden ze dat ze dit nooit deden.
Oscar, bij mij werd net hetzelfde gezegd toen ik de transfer deed maar 7 maanden later toen ik voor het eerst mijn credit history te horen kreeg viel ik aangenaam van mijn stoel...
Is trouwens niet het enige voorbeeld waarbij hier iets werd verteld die dan in de realiteit volledig anders uitdraaide (positief en negatief)

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

bart1 schreef: Oscar, bij mij werd net hetzelfde gezegd toen ik de transfer deed maar 7 maanden later toen ik voor het eerst mijn credit history te horen kreeg viel ik aangenaam van mijn stoel...
Is trouwens niet het enige voorbeeld waarbij hier iets werd verteld die dan in de realiteit volledig anders uitdraaide (positief en negatief)

Bart1
Haha, ok, dan zal ik over 7 maanden weer even een update plaatsen om te kijken hoe het echt is gegaan!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Stacybeessie> wat grappig dat jou dat verteld is, want mij is ook precies het omgekeerde verteld. Ik ben ook een joint owner van onze credit card, en zou daardoor wel een credit score opbouwen. Als je er vanuit gaat dat een credit card gelijk staat aan een lening (een line of credit), dan lijkt me dat ergens ook wel logisch. Als je samen een lening hebt, dan heeft dat toch ook effect op allebei de credit scores? Dan lijkt me dat dat bij een credit card ook het geval zou zijn, helemaal als jij als joint owner ook verantwoordelijk bent voor de kosten die gemaakt worden op de kaart.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Staceybeesie
Amerika-expert

Maar bij jou is je man ook Amerikaans. Wij waren twee Nederlanders. En 1 Nederlander zonder credithistory op een creditcard was
al spannend genoeg bij de bank waarschijnlijk. Daar kon de vrouw echt niet meer bij.
Ik heb ze nog uitgelegd dat al zou ik of hij alles over de balk gooien, zijn we omdat we getrouwd zijn, allebei verantwoordelijk voor de schuld.
Het mocht niet baten. Kon later wel een extra kaart voor mij aan vragen, maar geen joint account.
De normale betaal rekening kon dan weer wel op beiden namen. Begreep er totaal de logica niet in, maar we waren toen al blij met 1 credit card.
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

zonder SSN nog geen Credit Card, maar dat kan zodra die binnen zijn (secured het geld staat vast in een CD-Certificate of Deposit)

een lening geven ze gewoon niet (dus om die dan in de CD te zetten, gaat niet)... iemand bij Chase zei doodleuk dat ik het geld van de credit card af moest halen tegen 20%... geen Chase voor ons :lol:

besloten om me maar niet gek te laten maken... we kunnen de tijd toch niet veranderen of sneller laten gaan en daar lijkt het allemaal (uiteindelijk) mee samen te hangen als je 'nieuw' bent in de VS. En we zijn niet de enige....
shivo
Amerikafan

Bericht door shivo »

ned in MO schreef:
shivo schreef:Trouwens, een tip voor de opbouw van een credit history: betaal je credit card rekening niet elke maand helemaal. Men wil namelijk zien dat je met schuld kunt omgaan. Een advies is om iedere maand 25-50% van de rekening te laten staan. Klinkt gek maar op deze manier krijg je een hogere score dan wanneer je de rekening iedere maand helemaal betaalt.
Dat is dom en grote onzin.
Zodra jij iets op een credit card koopt leen jij reeds dat geld. Dat geld los je af aan het eind van de maand.
Dit is onverstandig de schuld in gaan want je laat zien dat je niet kan afbetalen. Vinden CC companies niet zo erg want dan vangen ze lekker veel rente van je
Het is me door verschillende hypotheek adviseurs verteld. Het is natuurlijk relatief duur maar blijkbaar ook een manier om snel credit score op te bouwen.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Wij zijn nu bezig om te kijken voor hoeveel aan hypotheek we pre-approved kunnen worden; ons 1-jarig huurcontract loopt volgende maand ten einde, en als we weer voor een jaar tekenen dan gaat de huur niet omhoog (wat wel fijn is, natuurlijk). We willen echter eerst weten wat we aan hypotheek kunnen krijgen. Als het meevalt, dan gaan we waarschijnlijk niet voor een jaar bijtekenen, als het tegenvalt wel.

Ik persoonlijk verwacht dat het wel tegen zal vallen, maar mijn vrouw is erg positief - nou ja, we zullen zien wie gelijk heeft, maar ik durf te wedden dat we nog een jaartje hier zullen zitten...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Dento

Wens je veel geluk maar wij hebben het niet voor elkaar gekregen.
1 jaar in US, credit score 750, 40% downpayment op een huis van dik 300K en geen mortgage kunnen bekomen.
Reden: credit score was gebaseerd op 1 kredietlijn was te weinig en ik had nog geen 6 maanden employment history in de US.
Ook al was de mortgage lager dan huidige marktwaarde dan nog konden we geen mortgage krijgen. Wij zijn bij verschillende banken geweest en private mortgage lenders. Nul over de ganse lijn. Eignelijk te los voor los te lopen gezien overaanbod van foreclosures maar de US en hun regels kunnen soms krom, zeer krom zijn volgens mij! (jaja we wonen hier nog graag :D )

DUs wij huren nog een jaartje. Was toch een teleurstelling. Ben echt benieuwd hoe het bij jullie zal aflopen.

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
shivo
Amerikafan

Bericht door shivo »

Jeetje Bart, dat is toch wel bizar in een vrij land zoals de VS. Wat ga je doen om volgend jaar wel een hypotheek te krijgen?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Bart en Dento,

Ik heb deze mortgage issues voorgelegd aan een vriend van mij waar ik ook net heb gerefinanced
4.375% 30 jaar fixed :mrgreen:

Deze mortgage company is van twee steenrijke families die mortgages een aantal jaren in house houden.
Misschien kan ie wat voor jullie doen
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Dank je maar wij hebben ondertussen opnieuw een stulpje gehuurd en genieten ondertussen van nieuwe omgeving.

Volgend jaar proberen we opnieuw. Op zich zou het dan wel moeten lukken: credit score, employment (tenzij men de regels opnieuw veranderd natuurlijk!).

Bart1
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik hou het in gedachte, Mark, dank je; ik weet niet waarom, maar ik heb bij ons ook zo'n donkerbruin vermoeden dat het niet gaat lukken om een hypotheek eruit te slepen waarmee we een huis kunnen kopen dat we ook willen hebben. Een hypotheek op zich zal het probleem niet zozeer zijn, maar voor $75,000 koop je zo weinig in Denver :lol:

Ik zou het ook helemaal niet erg vinden, hoor; ik heb het bijzonder naar mijn zin in het huis en de buurt waar we nu wonen. Maar ja, dat huis bij ons tegenover wat nu al een tijdje te koop staat is toch wel erg mooi... (maar dat krijgen we niet met die $75,000 :lol:)
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Misschien een extra 0 er bij dan moet dat toch wel lukken :lol:
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Net even een gesprek gehad met een man bij de bank over een auto loan. Hij raadde ons aan om bij een dealer te proberen. Daarna zei ik dat ik had begrepen dat het voor de opbouw van je creditscore beter is om meerdere creditcards te hebben. Hij gaf aan dat dit niet het geval was en dat het soms zelf averechts werkt als je bijvoorbeeld 3 creditcards van ieder max 5000 hebt, dan zou een instantie risico kunnen zien in het feit dat je in een dag 15.000 aan debt zou kunnen opbouwen. Hij raadde daarom aan om 1 echte creditcard te hebben en verder nog 1 a 2 store cards omdat die altijd maar een laag limiet hebben.

Ook raadde hij aan om niet het gehele openstaande bedrag van de creditcard te betalen. Hij had gevallen gezien waarbij men al jaren een creditcard had, maar nog een lage score omdat ze altijd iedere maand volledig alles afbetaalden. Het is volgens hem beter om 100 dollar open te laten staan op de rekening. De hoeveelheid die je liet staan maakte niet echt uit, dus ik gaf 100 dollar aan omdat je anders weer veel rente gaat betalen.

Al met al dus weer tegenstrijdige verhalen die je eigenlijk overal hoort/leest.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Staceybeesie
Amerika-expert

OscarG schreef: Ook raadde hij aan om niet het gehele openstaande bedrag van de creditcard te betalen. Hij had gevallen gezien waarbij men al jaren een creditcard had, maar nog een lage score omdat ze altijd iedere maand volledig alles afbetaalden. Het is volgens hem beter om 100 dollar open te laten staan op de rekening. De hoeveelheid die je liet staan maakte niet echt uit, dus ik gaf 100 dollar aan omdat je anders weer veel rente gaat betalen.

.
Blijkt maar weer hoe onzinnig het hele credit history verhaal is.
De man van de bank zou eigenlijk zijn mond moeten spoelen met water en zeep ;-)
I.p.v. je te adviseren je verstandig om te laten gaan met je credit card en tijdig je betalingen te doen, wordt je geadviseerd het ding vooral te gebruiken
en dan niet alles te betalen?

De enige die van dit systeem wijzer worden zijn namelijk de banken. Want zij berekenen echt wel de rente die je moet betalen over je openstaande bedrag.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

OscarG schreef:
Ook raadde hij aan om niet het gehele openstaande bedrag van de creditcard te betalen. Hij had gevallen gezien waarbij men al jaren een creditcard had, maar nog een lage score omdat ze altijd iedere maand volledig alles afbetaalden. Het is volgens hem beter om 100 dollar open te laten staan op de rekening. De hoeveelheid die je liet staan maakte niet echt uit, dus ik gaf 100 dollar aan omdat je anders weer veel rente gaat betalen.

Al met al dus weer tegenstrijdige verhalen die je eigenlijk overal hoort/leest.
Dat heb ik nou dus nog nooit gehoord. Wij betalen al jaren alles altijd meteen af, en hebben daar nog nooit last van gehad. Met de rente die als je nieuwe resident zonder credit history moet betalen lijkt het me gekkenwerk als je dat advies gaat volgen. Je betaalt je blauw aan de rente, en het maakt (volgens mij) geen barst uit. Ik zou gewoon een credit card nemen, kijken voor een autolening, en eventuele grote aankopen via een "six months no interest" plan kopen, waarbij je bedrag in zes maanden aflost zonder dat je er rente over betaalt (wel echt binnen zes maanden betalen, anders kost het je rustig 20% rente in de 7e maand), en that's it. Ja, het zal een paar jaar duren, maar een credit card schuld opbouwen is iets waar je niet aan wil beginnen...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Wij hebben een credit card met "normale" rente omdat we gebruik hebben gemaakt van het global transfer programma van American Express, maar nog steeds vind ik het ook een vaag verhaal dat je iets open moet laten staan. Maar zo zie je maar weer, die man zegt dat ie mensen heeft gezien die door het afbetalen juist geen goede credit score hadden en hier zeggen weer mensen dat ze een prima score hebben juist door het af te betalen.

Zeer irritant dat er geen duidelijke guidelines zijn!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer