Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaans Accent
- Derek
- Amerika-ontdekker
Amerikaans Accent
Ik was hier wel benieuwd na?
Voor iedereen die in de VS woont, hoe zit het met jullie Amerikaanse accent?
Voor iedereen die in de VS woont, hoe zit het met jullie Amerikaanse accent?
The sky is the limit
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Re: Amerikaans Accent
I heb er no problems mee...
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Me neither. Maar er zijn veel Amerikaanse accenten
.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Bandido
- Amerika-expert
Ik heb nauwelijks nog een Nederlands accent en toen ik laatst in Massachusetts was werd ik erop gewezen dat ik een beetje een "Southern twang" had gekregen. Ik was trots. 

"Keep Georgia On Your Mind"
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ik denk dat het heel persoonlijk is. Sommige mensen nemen de taal, het dialect of accent van de streek waar ze zich vestigen heel snel over. Anderen spreken na 30 jaar nog een soort steenkolenversie van de nieuwe taal. Je hoort die verschillen ook bij allochtone Nedrlanders.
In 1996 ontmoette ik op een picknickplaats in Yellowstone N.P. twee echtparen die oorspronkelijk uit de streek kwamen waar ik woon, maar een jaar of dertig geleden naar Canada waren verhuisd. Drie van hen spraken ons dialect nog feilloos. Ik verwacht dat in hun Engels nog een duidelijk Nederlands accent zit. De vierde sprak ons dialect doorspekt met Engelse woorden en een duidelijke Engelse tongval. Ik verwacht dat in zijn Engels geen Nederlands accent meer te bekennen is.
In 1996 ontmoette ik op een picknickplaats in Yellowstone N.P. twee echtparen die oorspronkelijk uit de streek kwamen waar ik woon, maar een jaar of dertig geleden naar Canada waren verhuisd. Drie van hen spraken ons dialect nog feilloos. Ik verwacht dat in hun Engels nog een duidelijk Nederlands accent zit. De vierde sprak ons dialect doorspekt met Engelse woorden en een duidelijke Engelse tongval. Ik verwacht dat in zijn Engels geen Nederlands accent meer te bekennen is.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik gooi nog regematig Brits Engelse woorden/uitspraak in mijn zinnen, die ik voorzover ik dat zelf kan beoordelen overwegend een soort neutraal Amerikaans Engels zijn (met Nederlands accent...). Het school-Engels steekt dus nog wel eens de kop op. In de San Francisco Bay Area hoor je zoveel varianten van het Engels (Indies, Californisch, Aziatisch, Mid-Western, Persisch,...) dat het lastig is om een consistent accent op te pikken. Ik val overigens vaak door de mand bij mensen die het Nederlandse accent kennen (en dat zijn er nogal wat hier, door de connecties met Philips en ASML), en anderen denken al gauw aan Duits of Scandinavisch.
Ik doe enigzinds mijn best om een consistente Amerikaanse uitspraak te ontwikkelen, maar makkelijk is het niet!

-
- Amerika-ontdekker
Ik hoor heel veel diverse reacties op m'n accent. De een zegt dat ik Brits klink, de ander Nederlands, en de ander Californisch Amerikaans..
Geen accent in je Nederlands inderdaad .. maar vond je wel heel Amerikaans 'Wrrrrick' roepen toen wij langskwamen in 2005Petra/VS schreef:Me neither. Maar er zijn veel Amerikaanse accenten.

PS. Oh wacht jullie bedoelen Amerikaans accent in de Engelse taal ?
Sandy
- Georgie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik heb zowel een Amerikaans als Brits accent. (ik heb 1 jaar in Amerika gewoond en 4 jaar in Engeland). Ik wissel heel erg sterk tussen de twee. Het hangt er sowieso vanaf met wie ik praat.. Praat ik tegen een Amerikaan praat ik Amerikaans; praat ik met een Brit praat ik Brits. Ik ben wat dat betreft gewoon een papegaai. In mijn lessen praat ik meestal Brits, maar ik merk wel dat m'n Amerikaanse accent m'n default accent is, daar val ik uiteindelijk toch op terug. Alhoewel in de laatste jaren ik toch wel meer naar Brits ga neigen, maar ik geloof niet dat ik m'n Amerikaans ooit zal verleren (hoop ik).
Mij is wel eens verteld dat mijn Amerikaanse accent het meeste lijkt op een Minnesotan accent. Daar ben ik nog nooit geweest, maar aangezien daar veel Scandinavische immigranten zitten, klinkt het nog enigszins logisch.. In elk geval waren er maar weinig mensen die door hadden dat ik geen native speaker was, iets wat ik altijd als groot compliment beschouwde. De leukste reactie kwam van een meisje met wie ik een jaar lang in de klas had gezeten en pas toen ik haar een week voor mijn vertrek vertelde dat ik weer terug naar Nederland ging, kwam ze er -stomverbaasd- achter dat ik Nederlands was. Overigens hoor je het aan m'n Brits wel beter dat ik geen native speaker ben, al praat ik het wel vrij natuurlijk en niet zo overdreven bekakt.
Mij is wel eens verteld dat mijn Amerikaanse accent het meeste lijkt op een Minnesotan accent. Daar ben ik nog nooit geweest, maar aangezien daar veel Scandinavische immigranten zitten, klinkt het nog enigszins logisch.. In elk geval waren er maar weinig mensen die door hadden dat ik geen native speaker was, iets wat ik altijd als groot compliment beschouwde. De leukste reactie kwam van een meisje met wie ik een jaar lang in de klas had gezeten en pas toen ik haar een week voor mijn vertrek vertelde dat ik weer terug naar Nederland ging, kwam ze er -stomverbaasd- achter dat ik Nederlands was. Overigens hoor je het aan m'n Brits wel beter dat ik geen native speaker ben, al praat ik het wel vrij natuurlijk en niet zo overdreven bekakt.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
- goldenhills
- Amerika-expert
Als je moeiteloos je met Boomhauer kan meten, dan heb je een stevig Amerikaans accent...
[youtube]Pg3krAEq_a8[/youtube]
[youtube]Pg3krAEq_a8[/youtube]
- phillybilly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
ik waait ut naait
Kan ook engels met een russisch of indisch accent.
Een klein accent zal ik altijd wel houden.
Moest fedex bellen. Zat er aan de andere kant een nederlander. Pikte dat accent er direct uit

Moest fedex bellen. Zat er aan de andere kant een nederlander. Pikte dat accent er direct uit
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Nu je het zegt, ik weet niet wat Grandu bedoelde, eigenlijk. Inderdaad spreek ik Ricks naam op zijn Amerikaans uit, want zo heet hij nu eenmaalSandy schreef:Geen accent in je Nederlands inderdaad .. maar vond je wel heel Amerikaans 'Wrrrrick' roepen toen wij langskwamen in 2005Petra/VS schreef:Me neither. Maar er zijn veel Amerikaanse accenten.
PS. Oh wacht jullie bedoelen Amerikaans accent in de Engelse taal ?

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is hoe de Neder-Amerikanen het doen met Amerikaanse spelling. Goldenhills gaf al aan er soms Britse woorden doorheen te gooien en we hebben allemaal de Britse spelling op school geleerd. Ik merkte laatst op, dat ik, geheel zonder enige instructie, op de een of andere manier de Amerikaanse spelling helemaal heb overgenomen (geen "u" in color, -ize ipv -ise etc) en ook de schrijfwijze. Ik had voor we naar de VS verhuisden een bijna accentloze Britse uitspraak, omdat ik iedere zomer bij een Engelse vriendin en haar familie ging logeren. Ik vond het helemaal niet leuk, toen ik voor de eerste keer "Efter Eight" zei, ipv "Ahfter Eight" (was toevallig de eerste keer, dat ik mezelf iets in het "Amerikaans" hoorde zeggen).
Britse woorden gooi ik er ook nooit doorheen (scheelt misschien, dat ik met een aantal heel kritische mensen ging werken hier, die lachten om mijn accent, dus ik heb er heel hard aan gewerkt het zoveel mogelijk weg te werken. Ik was maar 21, toen we hierheen kwamen, het lijkt me nog moeilijker, als je op oudere leeftijd emigreert.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- Georgie
- Amerika-expert
Wat interessant Petra. Ik denk dat jouw Engels inderdaad volledig verAmerikaniseert zal zijn en niet zo gek ook. Overigens ging ik er wel vanuit dat je Rick en Cosmo op z'n Engels zou uitspreken, maar waar ik weer altijd benieuwd naar ben is hoe Rick en andere Amerikanen de namen van je kinderen uitspreken.
Wat betreft mijn Brits en Amerikaans .. Ik ben natuurlijk geen Neder-Amerikaan maar wel tweetalig. Zoals ik in m'n vorige post al zei woonde ik eerst in Amerika en daarna pas in Engeland. Daarom is Amerikaans m'n default accent geworden. Destijds spelde ik alles ook op z'n Amerikaans maar voor mijn studie moest ik wel Britse spelling aanleren. Dus ik 's schrijf alles met ou, hoewel ik de laatste tijd het weer een beetje laat afhangen van m'n publiek.
Qua vocabulaire ben ik echt compleet in de war! Ik hield me behoorlijk vast aan m'n Amerikaanse woordenschat maar vier jaar Engeland eisen ook hun tol en dus nu weet ik soms gewoon niet welk woord bij welk land hoort. Ik zal nooit rubbish bin zeggen maar trash can maar er zijn toch Britse dingen die ik onbewust heb overgenomen. Gisteren was ik bijvoorbeeld aan het bloggen over koken en had ik het over een cakeblik. Ik schreef cake tin op, maar volgens mij is dat typisch Brits of niet? Wat is het in het Amerikaans? Stove en hob gebruik ik ook allebei maar omdat ik meer heb gekookt in de UK zal ik toch sneler hob zeggen. En silverware was ik helemaal vergeten en noemde ik het toch echt cutlery. Grappig!
Wat betreft mijn Brits en Amerikaans .. Ik ben natuurlijk geen Neder-Amerikaan maar wel tweetalig. Zoals ik in m'n vorige post al zei woonde ik eerst in Amerika en daarna pas in Engeland. Daarom is Amerikaans m'n default accent geworden. Destijds spelde ik alles ook op z'n Amerikaans maar voor mijn studie moest ik wel Britse spelling aanleren. Dus ik 's schrijf alles met ou, hoewel ik de laatste tijd het weer een beetje laat afhangen van m'n publiek.
Qua vocabulaire ben ik echt compleet in de war! Ik hield me behoorlijk vast aan m'n Amerikaanse woordenschat maar vier jaar Engeland eisen ook hun tol en dus nu weet ik soms gewoon niet welk woord bij welk land hoort. Ik zal nooit rubbish bin zeggen maar trash can maar er zijn toch Britse dingen die ik onbewust heb overgenomen. Gisteren was ik bijvoorbeeld aan het bloggen over koken en had ik het over een cakeblik. Ik schreef cake tin op, maar volgens mij is dat typisch Brits of niet? Wat is het in het Amerikaans? Stove en hob gebruik ik ook allebei maar omdat ik meer heb gekookt in de UK zal ik toch sneler hob zeggen. En silverware was ik helemaal vergeten en noemde ik het toch echt cutlery. Grappig!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Petra, ik ben Derk met maar één E en niet Derek de topicstarterPetra/VS schreef:Nu je het zegt, ik weet niet wat Grandu bedoelde, eigenlijk.

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
- Derek
- Amerika-ontdekker
Kom jij uit noord nederland toevallig?ned in MO schreef:ik waait ut naait![]()

The sky is the limit
@Petra: Spreek je Katja, Saskia en je eigen naam Petra op z'n Nederlands uit en hoe spreken Amerikaanse vrienden van jullie kinderen hun naam uit?
Petra kan toch ook op z'n Amerikaans: Petra?
Sandy
- Georgie
- Amerika-expert
Ja dat vroeg ik me inderdaad ook al af.Sandy schreef:@Petra: Spreek je Katja, Saskia en je eigen naam Petra op z'n Nederlands uit en hoe spreken Amerikaanse vrienden van jullie kinderen hun naam uit?
-
- Amerika-expert
Waarschijnlijk "Pehtrah", althans zo noemen ze me hier vaak.
Of "Pietrah". Ik luister tegenwoordig naar allerlei varianten....
Of "Pietrah". Ik luister tegenwoordig naar allerlei varianten....
-
- Amerika-expert
Men hoort hier nog regelmatig dat ik uit Nederland kom. Maar aan de andere kant: een aantal Amsterdamse rechercheurs die een tijdje geleden in North Carolina waren voor een rechtszaak hoorden geen Amerikaans accent in mijn Nederlands.
Ik heb een acht jaar rondgelopen in de Engelse afdeling van de universiteit van Amsterdam lang geleden toen ik jong was, en daar was het allemaal Brits Engels (hoewel dat accent ook kunstmatig is, maar dat was in de tijd dat bij de BBC regionale accenten nauwelijks mochten, alleen het accent uit de streek vlak ten zuiden van Londen na (ook wel bekend als de Queen's English) na. En over het accent van sommige universitaire docenten zal ik verder maar niets zeggen).
Maar dat Britse was er snel uit toen ik eenmaal in New York woonde. Ik kan nog wel een Brits accent (en een Schots accent) nadoen, maar dan moet ik wel goed opletten.
Dat papagaaiachtige herken ik ook, toen Jimmy Carter president was, waren er ploseling allerlei mensen met zuidelijk Amerikaanse accenten in Washington DC en ik moest dan altijd goed mijn best doen om mijn Engels neutraal te houden, mijn zuidelijk accent was niet zo goed, en mensen zouden wellicht denken dat ik probeerde hen belachelijk te maken.
Tegenwoordig maak ik me niet zo druk meer over dat accent of niet. D'r zijn er hier zoveel, dat mijn accent niet zo opvalt. En de Amerikanen zijn wel wat gewend. Plus mijn woordenschat is redelijk groot.
Overigens heeft het accent in Minnesota veel Skandinavisch. Luister maar naar Sarah Palin (naar haar accent dan, niet naar wat ze zegt), dat komt uit een groep Skandinavische Minnesota-ers die een honderd jaar geleden naar Alaska zijn vertrokken en hun accent hebben meegenomen. (Dat heb je met die immigranten!)
Waar ik me echt heel erg aan erger zijn de Nederlanders die na een half jaar een zwaar Amerikaans accent in hun Nederlands hebben. Dat hoeft echt niet. Er is hier in Asheville bijvoorbeeld een groep Nederlanders die in de jaren 50 met ENKA/AKZO meer geemigreerd zijn (er is hier zelfs een voorstad die Enka heet), die spreken nog steeds accentsloos Nederlands (en hebben nog steeds een beetje een Nederlands accent in hun Engels).
Ik heb een acht jaar rondgelopen in de Engelse afdeling van de universiteit van Amsterdam lang geleden toen ik jong was, en daar was het allemaal Brits Engels (hoewel dat accent ook kunstmatig is, maar dat was in de tijd dat bij de BBC regionale accenten nauwelijks mochten, alleen het accent uit de streek vlak ten zuiden van Londen na (ook wel bekend als de Queen's English) na. En over het accent van sommige universitaire docenten zal ik verder maar niets zeggen).
Maar dat Britse was er snel uit toen ik eenmaal in New York woonde. Ik kan nog wel een Brits accent (en een Schots accent) nadoen, maar dan moet ik wel goed opletten.
Dat papagaaiachtige herken ik ook, toen Jimmy Carter president was, waren er ploseling allerlei mensen met zuidelijk Amerikaanse accenten in Washington DC en ik moest dan altijd goed mijn best doen om mijn Engels neutraal te houden, mijn zuidelijk accent was niet zo goed, en mensen zouden wellicht denken dat ik probeerde hen belachelijk te maken.
Tegenwoordig maak ik me niet zo druk meer over dat accent of niet. D'r zijn er hier zoveel, dat mijn accent niet zo opvalt. En de Amerikanen zijn wel wat gewend. Plus mijn woordenschat is redelijk groot.
Overigens heeft het accent in Minnesota veel Skandinavisch. Luister maar naar Sarah Palin (naar haar accent dan, niet naar wat ze zegt), dat komt uit een groep Skandinavische Minnesota-ers die een honderd jaar geleden naar Alaska zijn vertrokken en hun accent hebben meegenomen. (Dat heb je met die immigranten!)
Waar ik me echt heel erg aan erger zijn de Nederlanders die na een half jaar een zwaar Amerikaans accent in hun Nederlands hebben. Dat hoeft echt niet. Er is hier in Asheville bijvoorbeeld een groep Nederlanders die in de jaren 50 met ENKA/AKZO meer geemigreerd zijn (er is hier zelfs een voorstad die Enka heet), die spreken nog steeds accentsloos Nederlands (en hebben nog steeds een beetje een Nederlands accent in hun Engels).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.