Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans Accent

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Amerikaans Accent

Bericht door Dento »

Petra/VS schreef:Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is hoe de Neder-Amerikanen het doen met Amerikaanse spelling.
Tja, ik kreeg tijdens mijn mondeling eindexamen Engels een punt afgetrokken omdat ik een Amerikaans accent had, en we waren nu eenmaal daar om "The Queen's English" te leren; en bij mijn schriftelijk kreeg ik ook punten afgetrokken omdat ik de Amerikaanse spelling hanteerde (color i.p.v. colour, honor i.p.v. honor, woorden die eindigen op -sation schrijven als -zation, etc.). Ik heb hier in Amerika dus al helemaal geen problemen met Amerikaanse uitspraak of schrijfwijze... :lol:

Ik heb de vraag van het thuisfront ook al een aantal gekregen: horen mensen het dat je uit het buitenland komt? Ik vind het dan altijd lastig om te antwoorden zonder het gevoel te hebben dat ik opschepperig overkom :lol: maar ja, een feit is een feit... De meeste mensen horen in eerste instantie helemaal niet dat ik niet uit Amerika kom, zo krijg ik voortdurend te horen, noch qua accent, noch qua woordgebruik en het gebruik van "colloquialisms". Als ze al iets horen, of als het ze verteld wordt, dan geloven ze het in eerste instantie niet, en wordt steevast gevraagd hoe lang ik dan wel al niet in Amerika woon. Als ik dan zeg dat het minder dan twee jaar is dan word ik heel ongelovig aangekeken. Ik zeg dan wel altijd erbij dat Anna en ik al 10 jaar samen zijn (al zegt Anna altijd dat ik al nauwelijks een accent had om mee te beginnen). Voordat we hierheen verhuisden ben ik zelfs een keer gevraagd of ik kon bewijzen dat ik niet uit Amerika kwam, en heb ik mijn Nederlandse papieren rijbewijs maar tevoorschijn gehaald (had mijn paspoort niet op zak)... :lol: Een vriend van Anna's familie heeft een keer heel aandachtig zitten aan te kijken, en toen ik hem vroeg wat er was (ik dacht dat ik iets aan mijn neus had hangen of zo) zei hij dat hij gewoon aan het luisteren was of hij me ergens op kon betrappen maar dat het verdomd lastig was.

Ik zeg altijd: aan de ene kant is het heel leuk en vleiend en fijn dat mensen het niet horen, aan de andere kant kan het rare blikken opleveren in situaties die voor Amerikanen heel gewoon zijn (bijvoorbeeld dingen waar elke Amerikaan mee is opgegroeid) maar die voor jou als buitenlander nieuw zijn. Dan kijken mensen je aan alsof ze zich afvragen in welke grot ver verwijderd van de beschaafde wereld je bent opgegroeid... :lol:

Ik merk wel dat als ik erg moe ben dan wil ik soms nog weleens struikelen over woorden, zeker als er veel s-en en th's achter elkaar komen, en dan hoor ik zelf ook heel vaak dat ik dingen met accent uitspreek. Ook kan ik dan vaak niet op woorden komen; ik heb dan wel het Nederlandse woord, maar het Engelse daar kan ik niet opkomen (maar dat gebeurt andersom ook: als mijn ouders hier zijn kan ik wel op het Engelse maar niet op het Nederlandse woord komen, of in het Limburgs dialect). Gek eigenlijk, hoe vermoeidheid zo'n effect kan hebben op iets wat voor de rest gewoon heel natuurlijk en zonder nadenken vanzelf gaat...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dento schreef:Ik zeg altijd: aan de ene kant is het heel leuk en vleiend en fijn dat mensen het niet horen, aan de andere kant kan het rare blikken opleveren in situaties die voor Amerikanen heel gewoon zijn (bijvoorbeeld dingen waar elke Amerikaan mee is opgegroeid) maar die voor jou als buitenlander nieuw zijn. Dan kijken mensen je aan alsof ze zich afvragen in welke grot ver verwijderd van de beschaafde wereld je bent opgegroeid... :lol:
Dit heb ik dus ook in Nederland. Ik ben daar al zo lang weg, heb nooit de euro meegemaakt en ben natuurlijk het systeem met wisselgeld helemaal ontwend. De blikken, die ik daar van caissieres kreeg, alsof ik een soort buitenaards wezen was :lol: . Maar ik heb het hier inderdaad ook, vooral als ik in een groepje Amerikanen zit en er over muziek of tv series, die hier "voor mijn tijd" populair waren, wordt gepraat. Als ik dan bepaalde hits niet ken, krijg ik ook zo'n blik, tot het opeens tot ze doordringt, dat ik hier niet ben opgegroeid.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Dento schreef:honor i.p.v. honor
Die is hardnekkig of niet? :lol:

Bij mijn eindexamen had ik schriftelijk niet zoveel problemen maar mondeling kreeg ik inderdaad veel kritiek op mijn accent.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Dit heb ik dus ook in Nederland. Ik ben daar al zo lang weg, heb nooit de euro meegemaakt en ben natuurlijk het systeem met wisselgeld helemaal ontwend.
Toevallig wilde ik net iets dergelijks opschrijven. Ik was een tijdje terug in Nederland en had een vraag over de OV chipkaart. En kennelijk was mijn vraag nogal basaal, want de NS medewerker keek me aan alsof ik van de maan kwam. In NL zijn er vast heel veel van die Postbus 51 spotjes over geweest, maar ik heb dat allemaal niet meegekregen, dus had geen idee hoe het werkte. Toen ik uitlegde dat ik al een paar jaar niet in NL woon, begreep hij beter waarom ik dit niet wist. Was op zich allemaal ook niet erg, het was eigenlijk wel komisch. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ha, Bandido, ik woon nog steeds in NL en begrijp die hele OV chipkaart ook niet hoor. En dan woon ik nog wel vlakbij Amsterdam....
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Ik 'begrijp' tot op de dag van vandaag ook de euro minder goed dan de ponden/dollars. Het wordt wel beter wanneer ik langere tijd in Nederland ben (dus nu komt het hopelijk een keer echt goed), maar de pond voelt het meest natuurlijk voor me. (En ik heb dyscalculie dus vandaar dat ik er waarschijnlijk wat meer moeite mee heb over 't algemeen). Dus ja, Petra, ik kan me dat goed voorstellen.

Overigens nog een leuk verhaal.. Toen ik in Amerika woonde, was de eerste Idols in Nederland. Ik heb dat allemaal niet meegekregen toen, en toen ik terugkwam had iedereen het over Jamai (de jongen die gewonnen had).
Ik toen: "Jamai, Jamai, wat is een Jamai?"
:lol:

(we dwalen een beetje af, maar wel leuke, herkenbare gesprekken zo). Hebben jullie ook het gevoel af en toe tussen twee werelden in te leven? Ik voel me absoluut niet 100% Amerikaans (zeker na al die tijd niet, het is al 7 jaar geleden dat ik er heb gewoond), ook niet 100% Brits, maar ook echt niet 100% Nederlands. Ik hang er voor m'n gevoel zo tussenin, op linguistiek gebied maar ook qua culturele identiteit. Heb er tijdje geleden een topic over geopend, ik zat er toen best wel mee in de knoop. We hoeven op zich niet uitgebreid daarover in discussie hier, maar ik vroeg het me af of jullie Neder-Amerikanen dat ook zo ervaren.

@ Bandido, ik voelde me ook echt een sukkel eerst wat betreft de OV chipkaart, die komst heb ik ook totaal gemist, maar toen realiseerde ik me dat het net als de London Oystercard werkt en toen snapte ik het al wel beter. Uiteindelijk werkt het heel logisch en nu reis ik er dagelijks mee. Mocht je nog vragen hebben, vraag dan maar aan mij, intussen snap ik het! :thumbup:
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Katja schreef:
Dento schreef:honor i.p.v. honor
Die is hardnekkig of niet? :lol:
Blijkbaar is deze wel heel erg lastig... geen wonder dat ik punten eraf kreeg :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn (Amerikaanse) vrouw en onze (in de VS geboren en opgegroeide) zoon horen mijn accent ook niet meer, Maar buitenstaanders wel. En op de radio heb ik ook een duidelijk accent. Zelfs na 34 jaar.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Georgie schreef:Ik toen: "Jamai, Jamai, wat is een Jamai?"
Dat vraag ik me nog steeds af... :mrgreen: :wink:

Onze website | Mijn blog
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Bennogr schreef:En op de radio heb ik ook een duidelijk accent. Zelfs na 34 jaar.
Het is even Googlen, maar dan vind je wel wat http://www.tcdailyplanet.net/2006/09/27 ... ty-sheriff
Crisis ? What Crisis ?
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Georgie schreef:Hebben jullie ook het gevoel af en toe tussen twee werelden in te leven?
yup, ook ik ben een 'in-between'. Ik woon hier nu 20 jaar en heb 21 jaar in NL gewoond. Wanneer ik hier ben mis ik daar, ben ik daar dan mis ik hier. Ik ben nederlands en amerikaans (en dat maak ik volgende week officieel, want dan is mijn oath ceremony). 't Is voor mij een soort van permanente identiteitscrisis :lol:.
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

dutchie_in_boston schreef: 't Is voor mij een soort van permanente identiteitscrisis :lol:.
Nou inderdaad dat is het precies. Misschien wil ik er ooit nog onderzoek naar doen, ik vind het idee van een gefragmenteerde identiteit in elk geval erg interessant en ervaar het zelf ook zo.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mijn zus (tien jaar jonger, dan ik, die hier met haar elfde kwam) heeft dat gevoel ook heel regelmatig. Ikzelf herken het niet, maar dat komt waarschijnlijk, omdat ik niet zulke leuke herinneringen heb aan de jaren, die ik in mijn jeugd in Nederland heb doorgebracht en mijn zus wel. Ik voel me Amerikaans en ben trots op mijn Nederlandse afkomst, maar heb niet het gevoel "tussen twee landen in te zitten". Volgens mij is daar trouwens al onderzoek naar, Sophie, ik heb er tenminste al vaker over gelezen.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
donut

Bericht door donut »

Ik heb een NL accent en Amerikanen noch ikzelf vinden het storend. Vaak krijg ik te horen dat ze het juist zo'n mooi accent vinden. "Oohh I loooove you accent!" Ik hoor het zeker eens per maand. Mijn man vind het nog steeds sexy :oops:
Als ik moe ben heb ik ook nog wel es moeite met mezelf duidelijk maken. Als mijn man en ik dan net een fikse discussie hebben is dit vreselijk frustrerend :wink:

Iemand vroeg laatst ook of ik merk dat mijn engels in deze 4 jaar opvallend beter is geworden. Ikzelf heb dat idee niet, omdat het al goed was, maar mijn man zegt dat het duidelijk veranderd is. Kennelijk gaat het heel subtiel.

Ons dochtertje wordt in okt. twee. Ze begint nu echt al te praten en ik sta echt paf soms dat ze NL en engels al kan onderscheiden en beide ook nog eens accentloos spreekt. Omdat ik thuisblijfmoeder ben en zij dus meer NL hoort dan engels, had ik verwacht dat het engels wel met een NL accent uitgesproken zou worden, maar dat is dus niet waar. Ik vind het echt geweldig om te ervaren hoe makkelijk het gaat met haar.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

dat 'in-between' gevoel voor mij komt voor een groot deel ook, denk ik, omdat ik hier geen familie heb - mijn zus en ouders wonen in NL.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat speelt inderdaad vast ook, de familie, waar ik echt om geef, woont in Massachusetts en Canada.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik weet het eigenlijk niet, ik heb niet zo het gevoel om tussen twee werelden te leven. Het integreren in de Amerikaanse maatschappij is voor mij zo gemakkelijk en zo vanzelf gegaan dat ik er eigenlijk nauwelijks bij stil heb gestaan. En ik ben nog geen Amerikaan, maar voel me ook geen "Nederlander in het buitenland" meer. Ik ben in dat opzicht toch wel duidelijk "geland" hier. Ik heb eigenlijk ook nooit heimwee gehad, al mis ik mijn familie af en toe wel. Maar dat ik Nederland zelf niet zo mis komt ook omdat ik tijdens mijn laatste bezoeken Nederland eerlijk gezegd niet meer zo leuk vond. Ik heb echt een enorme hekel aan het weer, ik vind mensen vaak heel onbeschoft en ik vind het te druk. En dat is misschien niet zo aardig om te zeggen, en misschien is het ook wel een fase, maar hoewel ik het altijd gezellig heb met mijn familie, was ik toch elke keer weer blij om weer thuis te komen. En dat "thuis" is dus nu Amerika.
"Keep Georgia On Your Mind"
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik herken dat gevoel ook niet. Net als Nico ben ik denk ik vrij snel geïntegreerd, maar ik denk dat het bij mij ook redelijk makkelijk was omdat ik al 8 jaar een relatie had met een Amerikaanse en redelijk vaak naar Amerika ben geweest waarbij het niet altijd vakantietrips waren in de zin van verblijven in een hotel en rondtrekken. Ik kende de Amerikaanse maatschappij wel enigszins, en wist wat ik kon verwachten.

Daarnaast had (en heb) ik vrij veel schoonfamilie hier in de buurt wonen en kan ik het met ze allemaal goed vinden. Hierdoor had (en heb) ik een surrogaatfamilie en dat heeft wel flink geholpen. Mijn schoonouders hebben altijd gezegd dat nu ik mijn ouders niet hier heb zij die rol dus dan moeten vervullen waar mogelijk, en dat is wel fijn.

En dan komen mijn ouders natuurlijk ook drie keer per jaar naar ons toe wat natuurlijk ook heel erg helpt. Degenen die ik echt mis af en toe zijn mijn opa en mijn oma's, en het is jammer dat ik hen niet vaker kan zien, want met 94 (mijn opa) en 89 (mijn oma's) zullen zij er ook niet voor altijd meer zijn. We hopen dan ook begin 2011 weer een NL trip te kunnen maken.

Voor de rest heb ik eigenlijk nooit heimwee gehad, natuurlijk door bovenstaande oorzaken, maar Nederland zelf mis ik eigenlijk ook niet. Toen we vorig jaar oktober voor het eerst na een jaar weer in Nederland waren vielen me al genoeg dingen op die ik toch niet gemist had.

Nico verwoordt het eigenlijk heel goed: ik ben nog geen Amerikaan (dat komt pas in oktober/november 2011) - ik ben nog steeds Nederlander en zal dat altijd blijven - maar ik voel ook zeker geen Nederlander in het buitenlander meer.

Hmmm misschien dat ik dan wel ergens in het midden zweef, maar zo voelt het niet, en het voelt zeker ook niet als een negatief iets, wat de term "gefragmenteerde identiteit" wel bij mij oproept.

Onze website | Mijn blog
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Dento schreef:
Hmmm misschien dat ik dan wel ergens in het midden zweef, maar zo voelt het niet, en het voelt zeker ook niet als een negatief iets, wat de term "gefragmenteerde identiteit" wel bij mij oproept.
Ik denk dat het ook wel komt omdat jullie weten dat je komende tijd daar blijft wonen. Je hebt ook gevoelsmatig een thuis waar je je kunt vestigen en dus in kunt investeren om die cultuur te begrijpen (al zal dat grotendeels onbewust gaan). Ik merk zelf heel erg dat ik een beetje 'te' veel heen en weer heb gependeld tussen landen en dus tussen culturen. Ik hoor eigenlijk nergens bij. Ik begrijp delen van de Amerikaanse cultuur en dat zit diep in me, met name omdat ik daar tijdens m'n pubertijd zat en dus een belangrijk deel van m'n persoonlijke ontwikkeling heb doorgaan (ik werd daar zelfstandig), begrijp delen van de Britse cultuur en gedraag me daar ook naar, maar voel me ook niet Brits. Ik ben Nederlands, maar mis ook deeltjes Nederlandse cultuur en voel me niet altijd Nederlands, kan me er niet altijd mee identificeren. Ik merk dat ik daar best wel door in de war ben: Waar hoor ik nu? Ik ga het nu de komende jaren proberen in Nederland, om me daar weer meer thuis te voelen, en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat.

Haha ja sorry, ik vind dit soort dingen echt heel erg interessant. Het is wel off topic dus we kunnen het gesprek gerust ergens anders in voortzetten als dat nodig is.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Ik heb geen Amerikaans accent in mijn Nederlands (nog steeds een Fries accent ;)). Maar wel een Nederlands/Fries accent in mijn Engels. Het is niet storend voor mensen (geloof ik), ik krijg het er niet uit. Daarom is het ook zo cool om te zien hoe onze kinderen wel accentloos Engels en Nederlands kunnen (ze zijn nu 3 en 5 jaar).

Dora
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer