Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans Accent

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dora
Amerikakenner

Re: Amerikaans Accent

Bericht door dora »

Petra/VS schreef:Dat speelt inderdaad vast ook, de familie, waar ik echt om geef, woont in Massachusetts en Canada.
Onze familie woont allemaal in NL, die mis ik dus. Maar ik woon hier prima, hoef niet meer in Nederland te wonen eigenlijk. Het blijft een dilemma.

Dora
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat betreft spelling viel me net iets grappigs op. In officiele uitnodigingen wordt nogal eens de Britse spelling gebruikt. Zo kregen wij de uitnodiging voor de bruiloft van mijn neef en daarin staat "request the honour".
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
NJansen
Amerika-newbie

Bericht door NJansen »

Ongeveer een jaar na mijn verblijf in TX ben ik voor 2 weken naar NYC geweest.
Daar konden ze gewoon horen dat ik uit Texas kwam!
En zo heel lang had ik nog niet in Texas gebivakeert. Vond het wel heel frappant dat ze het toch konden horen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hhmm..ik heb even heel diep zitten nadenken of ik me "een Nederlander in het buitenland" voel of het gevoel heb alsof ik tussen twee werelden zit, en eigenlijk is dat niet zo. Allereerst denk ik omdat ik me nooit echt "Nederlander" heb gevoeld, door alle omzwervingen in mijn kindertijd. Maar daarnaast voel ik me ook niet heen en weer getrokken, en heb ik dat eigenlijk nooit gevoeld. Ja, ik zal de eerste zijn om te roepen dat ik me hier in dit kleine gat in het diepe zuiden nou niet echt "thuis"
voel, maar dat gevoel deel ik met heel erg veel mensen die hier wonen maar er niet vandaan komen. En het is niet alsof ik zit te kniezen voor iets anders, en dan al helemaal niet voor Nederland. Soms baal ik wel dat we hier geen behoorlijk theater hebben, of voor een goede boekenwinkel een heel eind moeten rijden, maar dan denk ik eigenlijk nooit , "Was ik maar daar en daar want daar hadden ze wel...". Ik ben me veel te bewust van waarom ik me in Nederland nooit thuis of welkom gevoeld heb (probeer maar eens op een Nederlandse school te integreren met een Engels accent, terwijl je Nederlander bent..dan weet je meteen je plaats, zeg maar ;) ), en dat scheelt natuurlijk ook.

Het frappante vind ik wel dat ik hier soms koffie drink met wat andere Nederlandse vrouwen, en zij dat gevoel veel meer hebben (of in ieder geval uiten). Sommige wonen al 40 jaar in de VS, en eentje al 26 jaar in ons dorp (aargh!), maar ze zien zichzelf nog steeds echt als "Nederlanders in den vreemde". Gek hoe dat bij andere mensen zo anders kan lopen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

het is niet dat ik terug wil, absoluut niet, en ik voel me ook geen nederlander in den vreemde, maar het is meer dat ik nederlander ben en ook amerikaan. Ik ben niet 100% nederlander, ik ben niet 100% amerikaan. ik heb het hier heerlijk maar soms zou ik een kop koffie bij mijn zus willen halen, ipv. een week bij haar te logeren. Of een middagje gezellig winkelen. Dat soort dingen mis ik dan, maar ben ik in NL dan erger ik me weer aan veel dingen.

Met spelling heb ik geen moeite, da's allemaal amerikaans en juridische taal. Wat ik in het begin wel had was wennen aan die kleine taalverschillen, zoals het vergeten van de 'oxford comma' als in: één, twee, en drie (met die comma) ipv. één, twee en drie (zonder comma). Of de kleine, maar oh zo belangrijke verschillen in het citeren van juridische bronnen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik voel me na 14 jaar eigenlijk amerikaan ( die toevallig nederlands spreekt :lol: )
DixieChick
Amerika-expert

dutchie_in_boston> als voormalig copy-editor kan ik je trouwens vertellen dat die oxford comma (a,b, and c) niet verplicht is hoor. Deze constructie wordt door veel publicaties niet eens als "prefered" aangegeven. Dus..het is absoluut geen teken van buitenlander zijn :)
Southern Tales
Louise
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Louise »

Bij mij valt het wel mee om mijn naam uit te spreken en van Demi ook, dat wordt dan Dèmi, maar van mijn echtgenoot wordt lastig voor die amerikanen of engelsen, want hij heet Jaap. Voluit heet hij Jacob, dat kunnen ze nog wel uitspreken, maar Jaap wordt algauw iets van Jap ofzo.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Mijn naam kunnen ze echt niet uitspreken in Amerika.

Marjon
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

dixiechick - niets is natuurlijk verplicht maar als een rechter er de voorkeur aangeeft dan is het zo goed als verplicht. Sommigen hebben echt niets anders te doen dan documenten uitpluizen op dat soort kleinigheden. En ik voelde me buitenlander omdat ik 15 jaar geleden nog nooit van een oxford comma had gehoord en op het matje werd geroepen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Jaap wordt Jake. Hier is dat kort voor Jakob
Alex1811
Amerika-ontdekker

Bericht door Alex1811 »

Toen ik in Boston woonde voor bijna 4 jaar, kreeg ik toch wel een behoorlijk Bostonian-accent. Nu dat ik weer lange tijd in Europa woon is dat helemaal weg, jammer. Maar praat nog steeds met een Amerikaans accent. Altijd al zo geweest en zal ook nooit veranderen. Ik ben gewoon niet zo'n fan van Brits, don't know why :| .

Toen ik net terug was uit Amerika in 2006, kwam ik op de trein in Finland een Amerikaan tegen welke dacht dat ik gewoon een native was. Dat was toch wel een erg fijn compliment. :D
We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Ik heb al zo vaak de vraag gekregen als ik met mensen aan het kletsen was in Nederland: "Pwraat juh awl uwn beewtje zow?".
Denk, mensen zo klink ik toch helemaal niet? We staan al een half uur te converseren..

Het "Amerikaanse" accent heb ik altijd al gehad (teveel tv gekeken toen ik klein was? haha) mijn engelse lerares gaf me altijd op mijn kop daarvoor.
Mijn beste vriendinnetje van België is ook naar hier verhuist (die is samen met de tweelingbroer van mijn vriend, lang verhaal).. Zij heeft veel meer van haar "Nederlandse" accent behouden dan ik dat heb. Zij is degene die altijd word gevraagd waar ze vandaan komt, mij word het nooit gevraagd en mensen zijn verbaast als ik vertel dat ik uit Nederland kom en mijn moedertaal Nederlands is.

Ik heb sowieso wel de gewoonte om accenten op te pakken. Omdat ik hier met mijn Belgische vriendinnetje zit en altijd Nederlands met haar spreek heb ik de zachte g opgepikt en allemaal Vlaamse woorden en uitdrukkingen die ik niet meer kwijt geraak haha.
Ik krijg al commentaar van vrienden op Skype "Waaaat zeggie? Was dat een zachte g?!". Haha.

Ik merk wel dat sommige mensen in Nederland niet begrijpen dat ik hier bijna 24/7 Engels spreek en dat ik soms woorden door elkaar haal. Het is heel frustrerend als mensen me constant lopen te verbeteren of zinnen voor me afmaken of lullig doen als ik niet op het woord kom ("Je weet dat woord echt wel").
Constant van Nederlands naar Engels switchen kan confusing zijn ok! :P
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Machteld schreef:Het "Amerikaanse" accent heb ik altijd al gehad (teveel tv gekeken toen ik klein was? haha) mijn engelse lerares gaf me altijd op mijn kop daarvoor.
Heel herkenbaar! Ik schreef het al eerder in dit topic:
Dento schreef:Tja, ik kreeg tijdens mijn mondeling eindexamen Engels een punt afgetrokken omdat ik een Amerikaans accent had, en we waren nu eenmaal daar om "The Queen's English" te leren; en bij mijn schriftelijk kreeg ik ook punten afgetrokken omdat ik de Amerikaanse spelling hanteerde (color i.p.v. colour, honor i.p.v. honor, woorden die eindigen op -sation schrijven als -zation, etc.).
Ik ben ervan overtuigd dat het door het kijken van Amerikaanse TV series en de daarbijbehorende ondertiteling komt... The A-Team, AirWolf, MacGyver, The Dukes of Hazard, enz. enz. :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Dento schreef: The Dukes of Hazard, enz. enz. :wink:
Seriously??? Dukes of Hazard ;-)
Nou wil ik je wel eens horen praten hoor. Volgens mij woon je dan in de verkeerde staat :mrgreen:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

:lol: Toegegeven, dat was misschien meer voor het Engels leren van de ondertiteling dan voor het accent... :lol: (Geen zorgen, ik zeg nog steeds niet "y'all" ondanks dat ik met een Texaanse ben getrouwd :lol: )
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Grappig, mijn docent trak ook een punt af op je mondeling als je met een Amerikaans accent sprak, dus ik had toen nog een mooi Brits accent. :lol:
Afbeelding
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Geen zorgen, ik zeg nog steeds niet "y'all"
Geen zorgen? Alsof daar iets mis mee is, dat is hier in the South volledig geaccepteerd. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
DixieChick
Amerika-expert

Ik wilde net zeggen! En zelfs "y'alls" en "all y'all" zijn compleet normaal hoor :)
Southern Tales
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ach ja, normaal is relatief, hè... :mrgreen: :wink: :lol:

Ik weet dat het volledig normaal en geaccepteerd is in het zuiden (en andere plekken), ik weiger er echter aan mee te doen... :lol:

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer