Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bearspray noodzakelijk

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
goldenhills
Amerika-expert

Re: Bearspray noodzakelijk

Bericht door goldenhills »

Vorig weekend tijdens een wandeling in Kings Canyon N.P. (mist falls trail) liep er pardoes een stevige beer voorbij (zwart met grijze snuit), op zo'n tien meter afstand. Hij moet ons wel gezien en gehoord hebben, maar gunde ons geen enkele blik. Hij kuierde de heuvel af, het pad op, en liep over het pad van ons weg (gelukkig kwamen er geen mensen aan van die kant). Ik had de bear spray binnen handbereik, maar voelde me geen moment onveilig. Hij zag eruit als een enorme knuffelbeer. Is natuurlijk niet zo, maar zou zweren dat je zo'n beest lekker kan aaien en dat'ie dan op z'n rug gaat liggen als een labrador. Onze etenswaren in de rugzak zaten trouwens goed verpakt, en het is bessenseizoen.

Alleen balen dat de foto's niet goed gelukt zijn... het ging te snel, was net een stukje donker bos, verkeerde lens, ISO te laag (100), en polarisatiefilter wat je twee stops kost... Ik wil weer terug!
jvanmil
Amerika-ontdekker

Bericht door jvanmil »

Klinkt als een erg toffe ervaring! Jammer van je foto's. Hopelijk zie ik volgende maand ook een paar beren.
Grtz Jan

"In Wildness is the Preservation of the World"
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Zo kan het ook: http://www.nu.nl/opmerkelijk/2340516/vr ... gette.html

Marianne
suusja
Amerikakenner

Bericht door suusja »

Berenspray... veel verschillende meningen over gelezen en gehoord. De ranger die wij troffen in Yellowstone np vertelde ons dat geluid maken meer effect heeft. Berenspray werkt namelijk alleen als je precies in de ogen van de beer kunt sprayen en dan moet de wind ook nog goed staan. Eigenlijk ben je dan al te laat, volgens de ranger.....
willemb89
Amerika-ontdekker

Bericht door willemb89 »

Inderdaad, schreeuwen (of nog beter: gillen) werkt het beste, vooral vanaf enige afstand natuurlijk.
Afgelopen zomer kwam er ook opeens een zwarte beer vlak naast m'n vriendin en ik uit de struiken opgedoken (in Yosemite). Het was wel even schrikken, maar volgens mij vonden wij de beer interessanter dan hij/zij ons.
Mehaw
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Mehaw »

2 dagen geleden was ik in Yellowstone, en ik vond dat er heel weinig wildlife te zien was. Vorig bezoek was in mei, en toen struikelde je bijna over de bisons, rendieren, herten, reeen en ja, zelfs een grizzly beer gezien. Nu was het echt goed zoeken en hebben we "slechts" wat bisons en een paar reeen gezien. Verder was ook dit bezoek aan Yellowstone weer prachtig hoor!
1999; Westkust-CA, UT NV AZ
2004; Westkust-CA UT NV AZ CO WY MT
2005; Oostkust- PA NJ NY OH WV TN SC FL MS LA
2008; Westkust-CA, UT NV AZ
2009; Cruise & FL

2010; Westkust; CO NV SD WY MT UT NV AZ CA
2011; Cruise & SV FL
2014; NYC
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

Wij hebben ook wilde beren gezien in yosemite en ben er echt dichtbij geweest heb me geen moment onveilig gevoeld

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wist niet eens van het bestaan of de noodzaak van bearspray
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Prachtige foto's! Maar was je niet veel te dichtbij?

Marianne
jvanmil
Amerika-ontdekker

Bericht door jvanmil »

Wow, erg mooie foto's! hopelijk krijg ik ook een beer te zien!
Grtz Jan

trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

Martin & Marianne schreef:Prachtige foto's! Maar was je niet veel te dichtbij?

Marianne
Volgens mijn vriendin wel.
Maar tijdens het filmen en fotograferen ga je vanzelf ongemerkt dichterbij. Op het laatst nog minder als 15 meter.
Gelukkig waren ze niet mensenschuw maar deden ze gewoon rustig hun ding.
Mehaw
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Mehaw »

Herkenbaar. Ik kende alle beer instructies uit alle boeken uit de blote bol. Tot we er een paar jaar geleden een zagen in Yellowstone.... Ik vergat alles en ben gewoon richting die prachtige grizzly gelopen. Na een tijdje stopte de ranger er ook, en die riep door zijn megafoon dat de lady with the red sweater direct naar de kant moest komen. Ik stond ook nog eens te kijken wie dat dan was (ikzelf dus... hoe suf kun je zijn! hahahaha!).
Ik ben er van overtuigd dat het een schijnzekerheid is, dat je je veilig kunt voelen met een beer vlakbij. Ze zijn schattig tot ze hun tanden laten zien, dan vind ik het regelrechte griezels.
1999; Westkust-CA, UT NV AZ
2004; Westkust-CA UT NV AZ CO WY MT
2005; Oostkust- PA NJ NY OH WV TN SC FL MS LA
2008; Westkust-CA, UT NV AZ
2009; Cruise & FL

2010; Westkust; CO NV SD WY MT UT NV AZ CA
2011; Cruise & SV FL
2014; NYC
jvanmil
Amerika-ontdekker

Bericht door jvanmil »

Tof verhaal! Net of die ranger langs de kant van het zwembad staat: "Will de lady de met red sweater direct naar de kant komen" :lol:
Grtz Jan

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het blijft inderdaad gevaarlijk. In Yellowstone mag je niet dichter dan 100 meter bij een beer komen, ik weet eigenlijk niet of dat in Yosemite ook geldt (daar trekken de beren zich niets van die regel aan), maar het blijven wilde en onvoorspelbare dieren. Ik denk dat ik als ranger helemaal gek en lichtelijk moedeloos zou worden van al die fotograferende toeristen.

O, ik heb het gevonden, 50 yards in Yosemite, zie hier (ook een aardige foto).

En voor de liefhebbers, hier een uitgebreid verhaal over bear pepper spray.

Marianne
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

trapson schreef:
Martin & Marianne schreef:Prachtige foto's! Maar was je niet veel te dichtbij?

Marianne
Volgens mijn vriendin wel.
Maar tijdens het filmen en fotograferen ga je vanzelf ongemerkt dichterbij. Op het laatst nog minder als 15 meter.
Gelukkig waren ze niet mensenschuw maar deden ze gewoon rustig hun ding.

sorry maar ik word daar gewoon pissig van (sorry voor de woordjes :lol: ) ...niet mensenshuw...tot hij zich omdraait en je een mep geeft. Dan is het mooie beertje dood. En is dat een moie foto waard? Misschien was jij het niet, maar de volgende tourist dan? Iedereen denkt dat je wel iets dichterbij kan komen, hij is zo lief, niet bang, tot dat het mis gaat. Wij noemen het een "conditioned bear" Dat zijn juist DE GEVAARLIJKSTE beren. Blijf in vredesnaam wat verder van die beesten weg, ze behoren wild te zijn. tuurlijk kom je ze ook wel eens tegen dat zij te dicht bij zijn, maar ze behoren weg te lopen. Ik kom genoeg beren tegen tijdens mijn bergtochten, maar ga er absoluut niet achteraan of dichterbij om die ene mooie foto te maken. Gebruik een telelens. Geniet in stilte en op afstand.

A conditioned bear, a fed bear is a DEAD bear.
rijocaer
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Moniquemichiel »

Ik heb een leuk berenbelletje aan mijn rugzak (Beversport- gekregen om de voorpret voor Canada te vergroten) Nu heb ik gehoord dat het geluid van dat belletje juist averechts werkt en dat beren er door gelokt worden en geirriteerd raken.

Wie kan mij hier meer over vertellen ?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Zou zomaar kunnen, beer denkt "belletje = tourist met rugzak = eten" :lol:
Verelle
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Verelle »

Wij hebben nooit pepper spray meegenomen en we zijn nooit in een situatie geweest dan we het nodig zouden hebben gehad. We hebben behoorlijk wat lange wandelingen gemaakt in gebieden waar zowel grizzlies als bruine beren voorkomen. Je moet bij gebruik van de pepper spray moet je echt wel weten wat je doet, anders geef je je zelf een vals gevoel van veiligheid dat juist tegen je kan werken. Een beer moet behoorlijk dichtbij komen voordat het effect heeft. Van ongeveer 8 meter kun je sprayen afhankelijk van je spray canister, een beer kan ongeveer 30 mph rennen, dus snel handelen is zaak. Doe je het van te ver af of er staat een sterke wind heb je kans dat de hoeveelheid die je gebruikt niet genoeg is en dat kan de beer alleen maar meer ergeren. Neem voorzorgsmaatregelen, maak geluid, ga niet wandelen waar een waarschuwing is afgegeven.

@ rijocaer - je hebt helemaal gelijk, een beer kan rustig en op zijn gemak lijken, maar 15 meter is veel te dichtbij.

Dit is de link van de Montana Fish & Wildlife

http://fwp.mt.gov/recreation/safety/wil ... Spray.html

Using bear pepper spray
1.Remove safety clip.
2.Aim slightly down and towards the approaching bear. If necessary, adjust for cross wind.
3.Spray a brief shot when the bear is about 25 feet away.
4.Spray again if the bear continues to approach.
5.Once the bear has retreated or is busy cleaning itself, leave the area as quickly as possible, but don't run. Go to an immediate area of safety, such as a car, tree, or building.
6.Do not chase or pursue the bear.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

15 meter is ook te dichtbij alleen was het zo'n geweldige ervaring dat je het niet eens in de gaten hebt tijdens het fotograferen zelf.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Hier tussen het nieuws door zie je dat het blijkbaar toch wel een flinke hulp kan zijn, ook tegen andere dieren...

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer