Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Health Insurance
Health Insurance
Misschien het verkeerde forum, maar wie weet heeft iemand een antwoord. Ik ga (met mijn man) voor 2 jaar naar de VS op een J-1 visum. Ik blijf echter op papier werkzaam in Nederland (Radboud Universiteit) en moet daardoor mij Nederlandse ziektekosten verzekering houden. Het instituut waar ik ga werken heeft voor mijn (onbetaalde) aanstelling in de VS en mijn visum een verklaring nodig dat ik goed genoeg verzekerd ben. Heeft iemand dit ooit meegemaakt? Ik heb al een brief van de ziektekostenverzekering gekregen, maar weet (nog) niet of dit genoeg is.
Sanne
Sanne
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Health Insurance
De gewone Nederlandse dekking is zeker niet voldoende!
En je bijkomend verzekeren om in de VS ook voldoende dekking te hebben wanneer je bv. een ziekenhuisopname hebt, is niet goedkoop. Maar kijk eens bijvoorbeeld bij Ooms verzekeringen, die hebben een pakket dat speciaal hiervoor dient.
Sommigen doen het ook met een reisverzekering. Maar... ga dan zeer goed na of je ook voldoende dekking hebt als jel langer dan 3 of 6 maanden in het buitenland zit! En wees je er van bewust dat, indien je iets serieus aan de hand hebt (bv. een verkeersongeval), een reisverzekering altijd zal proberen je asap te repatrieren, samen met je echtgenoot! Ze halen je dus terug naar Nederland, en dan mag jij ondertussen terug een vliegtuigticket riching US boeken voor jullie tweetjes.
En je bijkomend verzekeren om in de VS ook voldoende dekking te hebben wanneer je bv. een ziekenhuisopname hebt, is niet goedkoop. Maar kijk eens bijvoorbeeld bij Ooms verzekeringen, die hebben een pakket dat speciaal hiervoor dient.
Sommigen doen het ook met een reisverzekering. Maar... ga dan zeer goed na of je ook voldoende dekking hebt als jel langer dan 3 of 6 maanden in het buitenland zit! En wees je er van bewust dat, indien je iets serieus aan de hand hebt (bv. een verkeersongeval), een reisverzekering altijd zal proberen je asap te repatrieren, samen met je echtgenoot! Ze halen je dus terug naar Nederland, en dan mag jij ondertussen terug een vliegtuigticket riching US boeken voor jullie tweetjes.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
ik sluit me daar helemaal bij aan. Ik zou zeker eens goed kijken bij Oom!
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
-
- Amerikafan
Ik studeer zelf aan de Radboud Universiteit en ga naar de VS met een J1 Visum. Ik ga via het uitwisselingsprogramma ISEP, ik sluit via deze organisatie een verzekering van $60 per maand, deze verzekering moet voldoende zijn. Ik heb zelf nog niet de papieren binnen met de specifieke details maar je kan proberen langs het International Office aan de Comeniuslaan te gaan om daar wat meer informatie te vragen wellicht kan er wat geregeld worden.
Januari 2011 - juni 2011 ( Northern Arizona University, Flagstaff)
Juni 2012 - augustus 2012 (Harvard Summer School)
Ik ben jammer genoeg geen student meer, en boven de 30, dus alles wordt wat duurder! Ik heb bij Ooms gekeken, maar hiervoor betalen we inclusief reis- en aansprakelijksheids verzekering ±330 euro per maand. Kan ik dan mijn huidige ziektekostenverzekering opzeggen? Oftewel, is de Ooms vezekering een officiele ziektekostenverzekering voor Nederland. Zoniet, dan betaal ik ook nog een 200 euro per maand in Nederland!
Verzekeren in de VS gaat me volgens het instituut waar ik ga werken meer dan 700 dollar per maand kosten...
Ik kan altijd proberen om bij ISEP te vragen of ik ook voor een verzekering van 60 euro in aanmerking kom!
Waar ga je stage lopen in de VS?
Verzekeren in de VS gaat me volgens het instituut waar ik ga werken meer dan 700 dollar per maand kosten...
Ik kan altijd proberen om bij ISEP te vragen of ik ook voor een verzekering van 60 euro in aanmerking kom!
Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met ze over je vragen. Ik denk dat zij die beter kunnen beantwoorden dan wijSanneN schreef:Ik heb bij Ooms gekeken, maar hiervoor betalen we inclusief reis- en aansprakelijksheids verzekering ±330 euro per maand. Kan ik dan mijn huidige ziektekostenverzekering opzeggen? Oftewel, is de Ooms vezekering een officiele ziektekostenverzekering voor Nederland. Zoniet, dan betaal ik ook nog een 200 euro per maand in Nederland!

Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Helemaal waar! Ik ga morgen weer bellen...
Er zijn bepaalde situaties waarin je niet meer verplicht ben om een NL basisverzekering te hebben. Ik zit ook met een J-1 visum in de USA en ben vrijgesteld, dus ik heb alleen een Amerikaanse ziektekostenverzekering. Als ik het goed begrepen heb, moet de verzekeraar waarbij je je basisverzekering hebt, bepalen of jij in jouw situatie verplicht een basisverzekering hoort te hebben. Op de website van het College van Zorgverzekeringen (CVZ) staat ook de nodige info over verzekeringen & wonen in het buitenland; misschien heb je daar ook wat aan.
-
- Amerikafan
Ik ga een half jaar studeren in Arizona, volgens mij zijn er ook mogelijkheden voor werknemers van de Radboud, je kan altijd proberen bij het International office wat navraag te doen. Kan heel wat geld schelenSanneN schreef:Ik ben jammer genoeg geen student meer, en boven de 30, dus alles wordt wat duurder! Ik heb bij Ooms gekeken, maar hiervoor betalen we inclusief reis- en aansprakelijksheids verzekering ±330 euro per maand. Kan ik dan mijn huidige ziektekostenverzekering opzeggen? Oftewel, is de Ooms vezekering een officiele ziektekostenverzekering voor Nederland. Zoniet, dan betaal ik ook nog een 200 euro per maand in Nederland!

Januari 2011 - juni 2011 ( Northern Arizona University, Flagstaff)
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik zou ook eens navragen precies wat voor een bewijs van verzekering je nodig hebt. Als ik hier J1 studenten krijg, dan wil het international office alleen een verklaring van de verzekeringsmaatschappij dat de persoon in kwestie een verzekering heeft, klaar. Ze kijken niet naar bedragen of compensaties, het lijkt puur een kwestie van "cover your hiney". Ik heb hier dus met enige regelmaat J1 studenten rondlopen met een gewonde Europese verzekering, zonder dat ze daar extra dekking of iets dergelijks bijgekocht hebben.
Als het jou gaat om hier goed gedekt te zijn, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Als het jou gaat om hier goed gedekt te zijn, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zijn die studenten er zich dan van bewust wat bv. een ziekenhuisopname kost? Of zijn zij onderverzekerd omdat zij daar gewoon niet bij stilgestaan hebben dat hun verzekering in het thuisland die kosten niet dekt?
Elke
Ik heb een formulier gekregen met een paar punten:
Minimum coverage must include:
medical benefits of no less than $50,000 per accident or illness:
a maximum $500 deductible per accident or illness;
medical evacuation benefits of $10,000;
repatriation of remains in the amount of $7,500.
Punten 1 en 2 gaan via mijn ziektekosten (zij vergoeden 2x zoveel als de "marktwaarde" in Nederland
voor punten 3 en 4 wil ik bij Ooms een extra reisverzekering afsluiten.
Minimum coverage must include:
medical benefits of no less than $50,000 per accident or illness:
a maximum $500 deductible per accident or illness;
medical evacuation benefits of $10,000;
repatriation of remains in the amount of $7,500.
Punten 1 en 2 gaan via mijn ziektekosten (zij vergoeden 2x zoveel als de "marktwaarde" in Nederland
voor punten 3 en 4 wil ik bij Ooms een extra reisverzekering afsluiten.
Hmm ik ben benieuwd of hier algemene regels voor zijn. We zijn momenteel namelijk bezig met een J-1 procedure (zodra alles zeker is ben ik van plan een topic te openen met alle stappen die we gaan ondernemen) en hebben van de universiteit twee opties gekregen; of bij de universiteit verzekeren, of zelf iets regelen in Nederland. Bij dit laatste komt echter wel iets anders kijken, we hebben een uitgebreid formulier (Clarification of Benefits) gekregen die we de door de plaatselijke verzekering moeten laten invullen. Hier moet ingevuld worden wat het maximale deductible amount is, wat allemaal gedekt is, etc. etc. Ik heb OOM opgebeld om te vragen of zij hier ervaring mee hadden, maar het enige wat ze voor ons zouden kunnen doen is een formulier sturen dat wij voldoende gedekt zijn. OOM zegt dat ze bijvoorbeeld geen maxima kennen in de door hen uit te betalen bedragen, en dat ze dus geen bedragen kunnen invullen. Het formulier moet echter ingevuld worden door hen, anders zijn we volgens de universiteit alsnog niet goed genoeg verzekerd.
Ik ben niet in dienst van het instituut en kan me dus niet daar verzekeren (of het kost me 700 dollar per maand...). Ik mag het formulier (Certification of Health Insurance Coverage) zelf ondertekenen, dat maakt het allemaal wat makkelijker. Ik heb vandaag een kopie van de brief van mijn zorgverzekeraar naar de VS gemaild. Ik ben benieuwd of het goed vinden...
Ga jij in dienst van de universiteit in de VS?
Ga jij in dienst van de universiteit in de VS?
Ik ben benieuwd, het zou fijn zijn als het hiermee gelijk geregeld is natuurlijk. Mijn man gaat aan een fellowship beginnen bij de universiteit, hij kan dan ook een goede (en erg betaalbare) verzekering voor hemzelf krijgen, echter zijn de premies voor de echtgenoot van de J-1 erg, erg hoog.
Wat een verschil, bij mijn instituut is mijn echtgenoot automatisch meeverzekerd als ik daar een verzekering zou krijgen. En de verzekering is gratis voor de werknemers!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
$ 700/maand om een goede medische dekking voor 2 personen te hebben lijkt mij geen al te dure optie! Zoals gezegd: wij betalen momenteel ruim$ 1,000/maand per persoon! (deze bedragen gelden voor de VS en voor Canada)
Elke
In mijn geval is het vervelend dat mijn collega's "gratis" verzekerd zijn en ik daarvoor 700 dollar per maand moet gaan betalen terwijl ik niet meer (netto waarschijnlijk zelfs minder) verdien doordat ik in Nederland inkomstenbelasting moet betalen. De huur wordt ±1500 dollar, verzekering 700 dollar, dat is al 2200 dollar per maand, dan houd ik geen geld over om te eten!
Het laatste bericht is dat ze toch gaan uitzoeken of ik toch in aanmerking kom voor een vergoeding van de amerikaanse verzekering. En anders is het hopelijk geregeld via de Nederlandse verzekering.
Het laatste bericht is dat ze toch gaan uitzoeken of ik toch in aanmerking kom voor een vergoeding van de amerikaanse verzekering. En anders is het hopelijk geregeld via de Nederlandse verzekering.
Hmm ik hoop dat ze iets kunnen regelen voor je, anders zijn de vaste lasten wel erg hoog! Ga je trouwens bij NIH werken?
Elke; waarom zijn jullie niet verzekerd via Oom (voor in ieder geval een tijdje), de prijzen liggen daar toch wel wat lager? Of is dit soms alleen voor Nederlanders?
Elke; waarom zijn jullie niet verzekerd via Oom (voor in ieder geval een tijdje), de prijzen liggen daar toch wel wat lager? Of is dit soms alleen voor Nederlanders?
Yep NIH! Ze regelen alles daar goed en snel. Net weer een e-mail, ik krijg vrijwel zeker de verzekering via de NIH! Nou alleen nog proberen of ik mijn Nederlandse verzekering kan opzeggen...